Overblijven op school
dinsdag 30 augustus 2011 om 21:47
In mei wordt mijn oudste 4 jaar en gaat dus naar school...
Wij hebben er bewust voor gekozen om onze werkdagen zo in te delen dat ze elke dag door ons zelf kan worden opgevangen na school (dus geen BSO), ze moet dan wel de ma, di en do overblijven. Ik ben benieuwd hoe dit voor haar zal zijn.
Graag hoor ik jullie ervaringen met overblijven; ben er erg benieuwd naar!!
Wij hebben er bewust voor gekozen om onze werkdagen zo in te delen dat ze elke dag door ons zelf kan worden opgevangen na school (dus geen BSO), ze moet dan wel de ma, di en do overblijven. Ik ben benieuwd hoe dit voor haar zal zijn.
Graag hoor ik jullie ervaringen met overblijven; ben er erg benieuwd naar!!
dinsdag 30 augustus 2011 om 21:53
Overblijven gaat op de school van mijn dochter niet zo best. De overblijfmoeder hebben het drukker met gezellig kletsen dan opletten. Ook trekken ze bepaalde kids voor en is zijn er regelmatig vechtpartijen en ruzie's. Het gevolg hiervan is dat mijn dochter tussen de middag thuis komt en in haar eentje is of ze neemt gezellig een vriendin mee.
Gelukkig is ze nu op een leeftijd dat dat kan, maar ik heb me vaak zorgen gemaakt.
Gelukkig is ze nu op een leeftijd dat dat kan, maar ik heb me vaak zorgen gemaakt.
dinsdag 30 augustus 2011 om 21:57
Onze kinderen vonden het niet altijd even prettig om over te blijven toen ze kleiner waren. Maar... Ik vind ook wel eens iets niet zo leuk. Ik heb ze altijd verteld dat het simpelweg is zoals het is. Dat kleine uurtje per dag is voor een kind best te overzien en je kan er natuurlijk vanuit gaan dat ze het goed hebben op school. Het is geven en nemen in een gezin en dat geldt, in weliswaar beperktere mate, ook voor de kinderen. That's life. Het was dus geen punt van discussie ook al wisten we dat ze liever niet overbleven (het was overigens nooit echt een drama hoor, ze werden er niet verschrikkelijk ongelukkig van).
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:06
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:06
Mijn dochter blijft 1x in de week over maar ze zou de andere twee keer ook wel willen. De overblijf wordt hier geregeld door medewerksters die ook de bso doen. Die komen naar de school toe om dat daar te verzorgen. Tafels worden leuk gedekt, op iedere tafel een schaal verf fruit en na het eten mogen ze buiten spelen of pakken ze iets uit de bakken met speelgoed die er speciaal voor de overblijf staat. Mijn dochtertje vind het ook erg leuk om kindjes uit de andere klassen te leren kennen en ermee te spelen. Volgens mij ligt het er erg aan hoe de overblijf verzorgd is en hoe je kindje zelf is. (en of je je schuldig voelt en het een 'moeten' vind, want dat voelen ze ook wel aan denk ik).
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:10
Hier moeten ze ook veel overblijven.
Ik vind het zelf erg en voel mij schuldig, vooral (denk ik) omdat ik vroeger wel altijd naar huis kon en mocht. Eigenlijk is overblijven in het dorpje waar ik vandaan kom pas geïntroduceerd nadat ik klaar was met de basisschool.
Uiteindelijk is het best oke en vinden de kinderen het ook wel goed. Ik denk dat het in mijn geval meer tussen mijn eigen oren zit dan dat de kinderen het verschrikkelijk vinden. En helaas heb ik ook geen keuze, ik kan niet iedere middag thuis zijn.
Ik vind het zelf erg en voel mij schuldig, vooral (denk ik) omdat ik vroeger wel altijd naar huis kon en mocht. Eigenlijk is overblijven in het dorpje waar ik vandaan kom pas geïntroduceerd nadat ik klaar was met de basisschool.
Uiteindelijk is het best oke en vinden de kinderen het ook wel goed. Ik denk dat het in mijn geval meer tussen mijn eigen oren zit dan dat de kinderen het verschrikkelijk vinden. En helaas heb ik ook geen keuze, ik kan niet iedere middag thuis zijn.
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:11
Op de eerste school van mijn dochter was de overblijf geen succes. De overblijfmoeders hadden meer weg van viswijven (mijn eigen waarneming) en dochter was werkelijk ontroostbaar als ze over moest blijven. Gelukkig mocht dochter later met haar beste vriendinnetje mee naar huis om daar tussen de middag te eten.
Op dochters huidige school was de overblijf fantastisch. Kostte geen drol, de overblijfmoeders waren zeer ervaren (er zaten zelfs overblijfoma's tussen ) en gekwalificeerd. De overblijfmoeders stonden iedere morgen fruit te schillen en snijden voor de overblijvertjes en in hun vrije tijd schuimden ze de Action af voor leuke knutsel- en buitenspeeldingetjes.
Ze hebben er nu een continurooster en alle kinderen eten met de leerkrachten in de klas. Maar de oude overblijfmoeders zijn gewoon blijven hangen en begeleiden de speelpauze van de leerlingen zodat de leerkrachten ook even rust hebben. Tot vreugde van de kinderen. We betalen daar trouwens 50 cent per week voor, om de kosten van de Action te dekken .
Kortom het kan twee kanten op gaan, het hangt ook een beetje van het 'personeel' af. En dat overblijven zo vermoeiend is voor een kleuter vind ik een beetje onzin. Dat heen en weer gehol naar huis en weer terug tussen de middag is ook vermoeiend.
Op dochters huidige school was de overblijf fantastisch. Kostte geen drol, de overblijfmoeders waren zeer ervaren (er zaten zelfs overblijfoma's tussen ) en gekwalificeerd. De overblijfmoeders stonden iedere morgen fruit te schillen en snijden voor de overblijvertjes en in hun vrije tijd schuimden ze de Action af voor leuke knutsel- en buitenspeeldingetjes.
Ze hebben er nu een continurooster en alle kinderen eten met de leerkrachten in de klas. Maar de oude overblijfmoeders zijn gewoon blijven hangen en begeleiden de speelpauze van de leerlingen zodat de leerkrachten ook even rust hebben. Tot vreugde van de kinderen. We betalen daar trouwens 50 cent per week voor, om de kosten van de Action te dekken .
Kortom het kan twee kanten op gaan, het hangt ook een beetje van het 'personeel' af. En dat overblijven zo vermoeiend is voor een kleuter vind ik een beetje onzin. Dat heen en weer gehol naar huis en weer terug tussen de middag is ook vermoeiend.
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:18
Mijn dochter vindt er weinig aan. 's Morgens vraagt ze al welke dag het is en of ze dan moet overblijven.
Eerlijk gezegd kan ik mij voorstellen dat ze het niets vindt. Ze moeten eerst een stuk lopen, het gebouw is oud en lelijk, niet aantrekkelijk voor kinderen. Met buitenspelen wordt er geen verschil gemaakt tussen de grote en kleine kinderen, waardoor de kleintjes nog weleens onder de voet worden gelopen.
En laatst zaten ze met 49! kinderen tegelijk te eten in een gewoon klaslokaal. Ik heb op het punt gestaan om een klacht in te dienen, maar wilde als nieuwe moeder niet gelijk als 'zeur' overkomen. Maar de enquette die ze hielden heb ik wel kritisch ingevuld. En ik geloof dat ze het aankomend schooljaar anders aan gaan pakken.
Maar ja, er is niet sprake van een keuze. Twee dagen in de week moet ze overblijven. Al heb ik er wel vertrouwen dat het beter gaat als ze wat groter wordt.
Eerlijk gezegd kan ik mij voorstellen dat ze het niets vindt. Ze moeten eerst een stuk lopen, het gebouw is oud en lelijk, niet aantrekkelijk voor kinderen. Met buitenspelen wordt er geen verschil gemaakt tussen de grote en kleine kinderen, waardoor de kleintjes nog weleens onder de voet worden gelopen.
En laatst zaten ze met 49! kinderen tegelijk te eten in een gewoon klaslokaal. Ik heb op het punt gestaan om een klacht in te dienen, maar wilde als nieuwe moeder niet gelijk als 'zeur' overkomen. Maar de enquette die ze hielden heb ik wel kritisch ingevuld. En ik geloof dat ze het aankomend schooljaar anders aan gaan pakken.
Maar ja, er is niet sprake van een keuze. Twee dagen in de week moet ze overblijven. Al heb ik er wel vertrouwen dat het beter gaat als ze wat groter wordt.
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:19
mijn zoon vind het overblijven niet leuk. Wij hadden alles zo geregeld dat hij 3x moest overblijven en 1x naar de nso moest. Dat hebben we terug kunnen schroeven naar 1x door onze werktijden aan te passen. Hij blijft nu dus 1x over en gaat 1x naar de nso.
Overblijven was voor mijn zoon te ongestructureerd. Ze eten een kwartiertje in de klas en gaan vervolgens een half uur buitenspelen. Daar renden dan alle kinderen door elkaar.
Overblijven was voor mijn zoon te ongestructureerd. Ze eten een kwartiertje in de klas en gaan vervolgens een half uur buitenspelen. Daar renden dan alle kinderen door elkaar.
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:29
Mijn oudste blijft ook over. Niet heel vaak (gemiddeld 1x per week). Ze vindt het nu ontzettend leuk, maar dat heeft wel een half jaar geduurd. Ze heeft een half jaar tussen de middag niet gegeten en nauwelijks gedronken. Het was voor ons heel moeilijk om door te zetten: maar we hadden ook geen andere oplossing. Na een half jaar was het van de een op andere dag goed. Ik moet eerlijk zeggen dat we ook leuke overblijfmoeders hebben. Ik ben blij dat ik heb doorgezet.
Bij ons was juist het probleem dat er teveel structuur was: je bakje moet leeg anders mag je niet spelen. Uiteindelijk in gesprekken aangegeven dat dat niet gaat werken bij mij dochter. Nadat ze het echt bij haar hebben losgelaten ging het goed. Ieder kind is ook weer anders, maar ik kan me voorstellen dat je niet iedereen met andere regels kunt behandelen.
Ze gaat overigens nooit naar de bso. We hebben het qua werktijden zo geregeld dat één van ons altijd thuis is.
Bij ons was juist het probleem dat er teveel structuur was: je bakje moet leeg anders mag je niet spelen. Uiteindelijk in gesprekken aangegeven dat dat niet gaat werken bij mij dochter. Nadat ze het echt bij haar hebben losgelaten ging het goed. Ieder kind is ook weer anders, maar ik kan me voorstellen dat je niet iedereen met andere regels kunt behandelen.
Ze gaat overigens nooit naar de bso. We hebben het qua werktijden zo geregeld dat één van ons altijd thuis is.
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:42
Het buitenspeelprobleem hebben ze bij mijn dochter op school opgelost door de groepen 1-4 op de ene helft van het plein te laten spelen en de groepen 5-8 op de andere helft. Als er genoeg toezicht is mogen de oudere kinderen zelfs in het naast de school gelegen park spelen.
En voor kinderen die even geen behoefte hebben aan hollen en vliegen zijn er stilteplekjes. Ze mogen ook boeken pakken uit de schoolbibliotheek (die overigens ook gerund en van boeken voorzien wordt door de overblijfmoeders).
Maar zoals ik al zei: bij ons is het wel heel goed geregeld .
En voor kinderen die even geen behoefte hebben aan hollen en vliegen zijn er stilteplekjes. Ze mogen ook boeken pakken uit de schoolbibliotheek (die overigens ook gerund en van boeken voorzien wordt door de overblijfmoeders).
Maar zoals ik al zei: bij ons is het wel heel goed geregeld .
dinsdag 30 augustus 2011 om 22:54
Mijn oudste blijft 1x per week over. Hij vindt het erg leuk. Dat komt deels doordat zijn nichtje van 7 ook overblijft en zij dikke vrienden zijn. Maar volgens mij vindt hij het gewoon ook supergezellig en zijn er ook meer vriendjes uit zijn klas bij. Gek genoeg vindt hij de NSO echt een verschrikking. Maar ik ben blij dat overblijven geen probleem is bij hem.
Als ik jou was zou ik het ook gewoon als een vanzelfsprekendheid brengen. Ma, di en do blijf je over, dat hoort zo, punt, klaar uit. Geen discussie, geen vraag of ze het leuk vindt of niet. Gewoon brengen alsof het doodnormaal is. Net wat iemand al zei, zelfs al vindt ze het niet leuk, het is maar een uurtje, en niet eens elke dag. Dat is best te overzien en het lijkt mij persoonlijk voor een kind ook rustiger dan dat heen en weer gesjees naar school. En als jij al gelijk aangeeft dat je het niks bijzonders vindt en het hoort erbij, zal zij het hopelijk ook zo zien. Succes, het is echt spannend als je kind naar school gaat, er gaat een hele nieuwe wereld open, haha.
Als ik jou was zou ik het ook gewoon als een vanzelfsprekendheid brengen. Ma, di en do blijf je over, dat hoort zo, punt, klaar uit. Geen discussie, geen vraag of ze het leuk vindt of niet. Gewoon brengen alsof het doodnormaal is. Net wat iemand al zei, zelfs al vindt ze het niet leuk, het is maar een uurtje, en niet eens elke dag. Dat is best te overzien en het lijkt mij persoonlijk voor een kind ook rustiger dan dat heen en weer gesjees naar school. En als jij al gelijk aangeeft dat je het niks bijzonders vindt en het hoort erbij, zal zij het hopelijk ook zo zien. Succes, het is echt spannend als je kind naar school gaat, er gaat een hele nieuwe wereld open, haha.
..
woensdag 31 augustus 2011 om 00:03
Mijn oudste van 4 moet af en toe ook wel eens overblijven, maar vaak neemt mijn buurvrouw haar tussen de middag samen met haar 2 kinderen mee naar huis zodat ze daar een boterhammetje kan eten. Ze vindt het er altijd erg gezellig, maar het nadeel is dat ze daarna niet meer terug naar school wil.
Overblijven vindt ze op zich ook best leuk, maar omdat ze nog zo klein is vind ik haar niet altijd over te laten blijven en mijn buurvrouw vindt het niet erg om haar op te halen.
Overblijven vindt ze op zich ook best leuk, maar omdat ze nog zo klein is vind ik haar niet altijd over te laten blijven en mijn buurvrouw vindt het niet erg om haar op te halen.
woensdag 31 augustus 2011 om 09:23
quote:cynthiao schreef op 31 augustus 2011 @ 02:08:
Hoe komen ze aan het woord overblijfmoeder voor de lunchoppasmoeders?
Het klinkt zo negatief. Zo van een vrouw die over blijft omdat geen man haar wil hebben behalve voor het wipje en dat toen het kind kwam!
Volgens mij kan jij alles negatief maken,geloof niet dat er iemand zo denkt als jij.
Ik heb geen kinderen maar ik vond overblijven vroeger altijd leuk.Scheelt misschien dat het bij ons geen noodzaak was omdat er zowat geen van de ouders werkte .
Tegenwoordig krijgen veel scholen een continue rooster en blijven alle kinderen over.
Het klinkt zo negatief. Zo van een vrouw die over blijft omdat geen man haar wil hebben behalve voor het wipje en dat toen het kind kwam!
Volgens mij kan jij alles negatief maken,geloof niet dat er iemand zo denkt als jij.
Ik heb geen kinderen maar ik vond overblijven vroeger altijd leuk.Scheelt misschien dat het bij ons geen noodzaak was omdat er zowat geen van de ouders werkte .
Tegenwoordig krijgen veel scholen een continue rooster en blijven alle kinderen over.
woensdag 31 augustus 2011 om 15:43
quote:cynthiao schreef op 31 augustus 2011 @ 02:08:
Het klinkt zo negatief. Zo van een vrouw die over blijft omdat geen man haar wil hebben behalve voor het wipje en dat toen het kind kwam!Tja. Van oudsher heet het verschijnsel dat kinderen tussen de middag op school blijven de overblijf, en meestal zijn het moeders die de organisatie daarvan op zich nemen. Niks negatiefs aan vind ik. Overigens zijn er ook wel overblijfvaders, maar die zijn ver in de minderheid.
Het klinkt zo negatief. Zo van een vrouw die over blijft omdat geen man haar wil hebben behalve voor het wipje en dat toen het kind kwam!Tja. Van oudsher heet het verschijnsel dat kinderen tussen de middag op school blijven de overblijf, en meestal zijn het moeders die de organisatie daarvan op zich nemen. Niks negatiefs aan vind ik. Overigens zijn er ook wel overblijfvaders, maar die zijn ver in de minderheid.
woensdag 31 augustus 2011 om 16:35
hier blijft zoon drie keer per week tussen de middag op school en op die drie middagen gaat hij ook naar de bso. Lange dagen voor hem dus, maar hij vindt het hartstikke leuk. Hij weet ook niet beter, dit is al vanaf het begin zo, vanzelfsprekend voor hem dus. Op maandag en dinsdag gaan er heel veel kinderen uit zijn klas naar de overblijf en bso, op donderdag wat minder. Dit vond hij eerst niet zo leuk, maar nu hij de grotere kinderen ook wat beter kent vindt hij dit ook leuk want die grote kinderen leren hem met de playstation spelen Hij vindt het ondertussen zo leuk dat hij meestal ook nog niet meteen mee naar huis wil als hij opgehaald wordt.