Overstappen naar dalton

17-09-2019 22:10 18 berichten
In groep 7.
Is dat te doen? Van regulier naar Dalton?
Dochter zit in een rotklas, wordt niet echt gepest maar zit er dicht tegen aan.
Het enige meisje dat nog leuk was is deze week naar een andere school gegaan en dochter wil nu helemaal niet meer naar school.
School zit er bovenop, voor deze klas wordt een project gestart na de herfstvakantie maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in.
Kind is echt ongelukkig op school. Vorig jaar al maar toen wilden we het nog even aankijken ivm de inval leerkracht die toen voor de klas stond.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan de Dalton school je toch vertellen? Heb je al contact gehad?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook kinderen die van een reguliere basisschool naar een daltonmiddelbare gaan, dus mij lijkt het dat dat van basis naar basis ook wel zou kunnen.
Gatinmijnsok schreef:
17-09-2019 22:18
Dat kan de Dalton school je toch vertellen? Heb je al contact gehad?
Nee, man en ik zijn aan het brainstormen over wat wijsheid is.
Alle reacties Link kopieren
Maak een afspraak op die school, en vraag het! En proef de sfeer daar.
Naar welke school is dat andere meisje en is dat ook een optie voor jullie?

Een "projectschool" voor 2 jaar en dan nog es in 't midden van een jaar invallen lijkt mij moeilijk.
Wat niet wil zeggen dat je er niet kan gaan kijken.
Marnamai schreef:
17-09-2019 22:35
Naar welke school is dat andere meisje en is dat ook een optie voor jullie?

Een "projectschool" voor 2 jaar en dan nog es in 't midden van een jaar invallen lijkt mij moeilijk.
Wat niet wil zeggen dat je er niet kan gaan kijken.
Die andere school is voor ons geen optie ivm de afstand en andere kinderen.

Dat is ook de moeilijkheid. Maar aan de andere kant is 2 jaar erg lang als je elke dag met buikpijn naar school gaat.

En daarbij, ze neemt zichzelf mee. En wie zegt dat die klas op een andere school beter is?
Alle reacties Link kopieren
Ja joh. Dalton is wel ongeveer als regulier heb ik hier gezien. Al die scholen willen maar 1 ding: de kinderen op laten groeien tot weldenkende, om hulp vragende, grenzen aangevende Pubers.

Ik had bij de schoolkeuze rit echt 4x hetzelfde verhaal. Jena, Dalton, 2 gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Dit had ons verhaal kunnen zijn. Jaren hangen en wurgen op het regulier onderwijs. Soms ging het wel wat beter, maar achteraf gezien is het nooit echt goed gegaan. Ook een rotklas, tegen pesten aan enz. Weinig aansluiting en één dikke vriendin. Toen dat verwaterde een doodongelukkig kind op school. 'Het lijkt of ze het al heeft opgegeven' zei de juf. Zo zielig. In samenspraak met de reguliere school in begin groep zeven overgestapt naar Daltonschool. De reguliere school heeft zelfs geregeld dat er met enige voorrang een plek kwam (stonden al wel op de lijst).
Beste beslissing ooit.
Sindsdien een ander totaal kind. Gaat dolgraag naar school, is super enthousiast, blij, tevreden, zelf werkzaam, enz. Heeft nooit meer knallende koppijn gehad en nooit meer naar school hoeven slepen. Heeft vriendinnen, aansluiting, enz. De nieuwe school zei zelfs: 'als jullie niet gezegd hadden dat ze daar problemen mee had, hadden we dat niet eens gemerkt. Het is hier namelijk niet zo!'
Ik heb er achteraf spijt van dat we het niet eerder hebben gedaan. Gelukkig heeft ze hierdoor nog twee goede jaren op een school die bij wel bij haar past.
Soms is een dergelijke school gewoon beter. 'Het regulier onderwijs is geschikt voor 90% van de kinderen, maar voor die van jullie is het andere echt beter,' concludeerde de directie van de oude school op het laatst. Zo vonden het achteraf ook super om te horen dat het zo goed ging op de nieuwe school.
Luister naar je gevoel. en check ook aan Dalton verwante systemen zoals Montessori, enz.
Bij ons was het dé oplossing.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en als je het doet, doe het dan z.s.m. Dan heb je nog bijna heel groep zeven en acht. Bij ons was het met de juiste school voor ons kind echt geen probleem dat ze al in groep zeven zat. Eerder een verademing. Qua leren etc. is op de nieuwe school het niveau zelfs nog opgekrikt bij bepaalde vakken en dus totaal geen gedoe met achterstanden enzo. Integendeel.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Zeker gaan kijken. Onze dochter is geswitcht na een dag meelopen op de andere school. Na een paar weken hadden we een heel ander kind.
Haar oude klas was ook een probleemklas waar een project voor was opgestart, desondanks zou alles aan dochter liggen, leerproblemen, concentratieproblemen.
Op haar nieuwe school bloeide ze zo op en geen van de ‘problemen’ waren er nog.
Ze zit inmiddels in 3 vwo en doet het super goed en is een vrolijk zelfstandig meisje met veel hobby’s en vriendinnen.

Een kind ontwikkelt zich het best als het goed in zijn vel zit denk ik altijd maar.
Alle reacties Link kopieren
Zeker op de nieuwe school gaan kijken als het echt niet goed gaat. En snel ook, liefst nog voor de herfstvakantie wisselen dan. 2 jaar is echt lang als je je niet prettig voelt. Hier ook erg getwijfeld na groep 6, kind was zeker niet zo ongelukkig als de jouwe, maar het was wel een flinke probleemklas waar altijd gedoe was. Het was vooral ons gevoel als ouders, kind wilde zelf niet weg en we zijn dus gebleven. Dankzij een geweldige leerkracht die van groep 7 mee ging naar groep 8 nog 2 fijne jaren gehad op school. Zo super hoe zij vanaf dag 1 de boel helemaal recht trok en onder controle hield. Dus geen spijt gehad, maar het had ook anders kunnen lopen. Kind zit nu overigens op een Dalton middelbare school (net 2 weken dus ik kan er nog geen zinnig woord over zeggen, maar vooralsnog gaat dat prima vanaf een reguliere basisschool).
Alle reacties Link kopieren
Ga kijken!
Hier zijn onze kinderen op de basisschool geswitcht van jena en reguliere brugklas in Nederland naar Elementary en Middle School in de USA en terug. Ging met drie kinderen prima. Maar jongste dochter besloot na één jaar Nederland dat ze groep 8 ergens anders wilde doen. Dat werd Dalton. Was een goede beslissing. Ik denk dat de sfeer in een klas voor kinderen veel belangrijker is dan het onderwijssysteem.
Argentovivo schreef:
17-09-2019 23:29
Dit had ons verhaal kunnen zijn. Jaren hangen en wurgen op het regulier onderwijs. Soms ging het wel wat beter, maar achteraf gezien is het nooit echt goed gegaan. Ook een rotklas, tegen pesten aan enz. Weinig aansluiting en één dikke vriendin. Toen dat verwaterde een doodongelukkig kind op school. 'Het lijkt of ze het al heeft opgegeven' zei de juf. Zo zielig. In samenspraak met de reguliere school in begin groep zeven overgestapt naar Daltonschool. De reguliere school heeft zelfs geregeld dat er met enige voorrang een plek kwam (stonden al wel op de lijst).
Beste beslissing ooit.
Sindsdien een ander totaal kind. Gaat dolgraag naar school, is super enthousiast, blij, tevreden, zelf werkzaam, enz. Heeft nooit meer knallende koppijn gehad en nooit meer naar school hoeven slepen. Heeft vriendinnen, aansluiting, enz. De nieuwe school zei zelfs: 'als jullie niet gezegd hadden dat ze daar problemen mee had, hadden we dat niet eens gemerkt. Het is hier namelijk niet zo!'
Ik heb er achteraf spijt van dat we het niet eerder hebben gedaan. Gelukkig heeft ze hierdoor nog twee goede jaren op een school die bij wel bij haar past.
Soms is een dergelijke school gewoon beter. 'Het regulier onderwijs is geschikt voor 90% van de kinderen, maar voor die van jullie is het andere echt beter,' concludeerde de directie van de oude school op het laatst. Zo vonden het achteraf ook super om te horen dat het zo goed ging op de nieuwe school.
Luister naar je gevoel. en check ook aan Dalton verwante systemen zoals Montessori, enz.
Bij ons was het dé oplossing.
Oh wauw, idd zelfde verhaal.
Vanmorgen gesprek gehad op Dalton. Morgenochtend op onze eigen school. Ben heel benieuwd.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vanmorgen de kinderen weggebracht en ben direct doorgefietst naar de Dalton school aan het einde van de straat.
Goed gesprek gehad.
Het is wel lastig, de klik met de klas komt of komt niet....vind ik erg spannend.

Aan de andere kant moest juf haar van me aftrekken vanmorgen want dochter ging huilend naar school.
Morgenochtend gesprek met onze eigen directeur. Die hm direct aan voelde komen want dit loopt al langer.

De directeur op de Dalton wist zelfs van de klas van dochter en welk traject erop gezet werd. We waren ook niet de eersten die kwamen
Alle reacties Link kopieren
Bij de plaatsing van mijn dochter op de nieuwe school waren eerst twee proefdagen. Ze kijken dan of de school bij het kind past. Daarna neem je pas (samen) de beslissing. De proefdagen konden verlengd worden, maar dat was bij ons was niet nodig.
Kijk vooral ook of de school/het systeem bij het kind past.
Succes!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Mth85 schreef:
18-09-2019 10:22

De directeur op de Dalton wist zelfs van de klas van dochter en welk traject erop gezet werd. We waren ook niet de eersten die kwamen
Is dat geen gevaarlijke?

Dan stappen er straks na de herfstvakantie misschien 4 of 5 kinderen over die nog altijd héél erg de sfeer kunnen bepalen.
Is er nog altijd niet echt een nieuwe start met nieuwe kinderen.

Of had directeur daar een antwoord op / plan voor?


Maar in groep 7 nog (bijna) 2 jaar kind elke dag van mij moeten laten plukken lijkt mij het ook niet.

Er zijn geen 2 groep 7's en dat ze kan switchen naar de andere klas?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
18-09-2019 08:43
Ik denk dat de sfeer in een klas voor kinderen veel belangrijker is dan het onderwijssysteem.

Bij ons bleek het aan beiden te liggen. Als het kind een open, nieuws- en weetgierige houding naar de wereld heeft, is een Dalton/Jenaplan/Montessorisysteem naar mijn idee zeker een goed plan. Terwijl een ander kind weer baat heeft bij meer regels en structuur. De sfeer is natuurlijk altijd belangrijk. De basisschool tijd moet gewoon leuk zijn. Als ik TO hoor, dat juf kind van haar af moet trekken en dit al enige tijd duurt, zeg ik: RFR. In groep zeven overstappen is dan minder erg dan blijven, echt...
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven