Paar dagen weg met kindje van 1

04-08-2025 20:31 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We willen half september graag een paar dagen weg met de kleine.
Ik wilde zelf dus eigenlijk héél graag naar het buitenland (lees; de zon) dit jaar maar hebben er toch voor gekozen de tuin aan te pakken.
Hierdoor zit een grote vakantie van meerdere weken er helaas niet in maar een paar dagen zou nog wel erg leuk zijn.
We zijn al een midweekje centerparcs gegaan dit jaar dus dat wilde ik dit keer niet doen.

Een stedentrip? Toch ergens in Nederland? Iemand een goede deal gemaakt in het buitenland?

Hebben jullie tips?

* In Nederland blijven of toch ergens naar het buitenland?
* Hotel of een huisje?
* Dingen die wel of niet handig zijn met een kleintje van 1?
Ik vond van centerparcs wel lekker dat alles in de buurt is. Zwembad erbij, beetje in het water hangen met de baby. Babymassage doen daar. Ik vond het prima. Maar anders ga je nu voor Roompot :)

Ik zou met zo’n kleintje lekker een huisje in Nederland nemen. Terras en grasveld voor de deur, niet te moeilijk doen.

Stedentrip kan wel als je dat graag wil maar is wel meer geregel en gedoe met een kleintje. Veel spullen mee, eten, drinken, luiers verschonen. Ook al slapen ze natuurlijk prima in de wagen.

Huisje lijkt me wel veel beter te doen dan een hotel.
SunShine35 schreef:
04-08-2025 20:37
Ik vond van centerparcs wel lekker dat alles in de buurt is. Zwembad erbij, beetje in het water hangen met de baby. Babymassage doen daar. Ik vond het prima. Maar anders ga je nu voor Roompot :)

Ik zou met zo’n kleintje lekker een huisje in Nederland nemen. Terras en grasveld voor de deur, niet te moeilijk doen.

Stedentrip kan wel als je dat graag wil maar is wel meer geregel en gedoe met een kleintje. Veel spullen mee, eten, drinken, luiers verschonen. Ook al slapen ze natuurlijk prima in de wagen.

Huisje lijkt me wel veel beter te doen dan een hotel.
Ja goed punt! Denk ook zéker dat je gelijk hebt.
Echter wil ik zo graag iets anders en eigenlijk dus het liefst buitenland.
Valencia, praag, kopenhagen, barcelona?

Maar misschien verromanticeer ik het nogal en is het eigenlijk gewoon niet slim.
Hitime schreef:
04-08-2025 20:42

Maar misschien verromanticeer ik het nogal en is het eigenlijk gewoon niet slim.
Ik denk dat je het inderdaad verromanriceert. Ik weet dat er mensen zijn die de halve wereld overvliegen op vakantie met zo’n kleintje. Maar ik heb zelf weinig succes gehad met een stedentrip met zulke kleine kinderen. Vooral als ze al kunnen lopen hebben ze helemaal geen zin in een stad bekijken.
Hitime schreef:
04-08-2025 20:42

Barcelona (compleet overspoeld door mensen) zou ik niet snel doen, Kopenhagen daarentegen wel. Leuke stad, kindvriendelijk, niet te stampend vol. Je kan er met eigen vervoer heen en net iets buiten het centrum gaan zitten in een leuke airbnb.
Als je graag naar het buitenland wil zou ik een huisje in de buurt van een of ander leuk oud Duits stadje kiezen, niet al te ver over de grens. Dan heb je wel dat buitenlandgevoel maar je bent niet enorm lang onderweg. En een grote stad lijkt me sowieso niet leuk met een kleintje. Misschien is daar ook wel een Landal of zoiets dergelijks.

Wat me ook wel leuk lijkt, maar gewoon in Nederland ligt: Landal Esonstad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Star⁴ schreef:
04-08-2025 21:01
Barcelona (compleet overspoeld door mensen) zou ik niet snel doen, Kopenhagen daarentegen wel. Leuke stad, kindvriendelijk, niet te stampend vol. Je kan er met eigen vervoer heen en net iets buiten het centrum gaan zitten in een leuke airbnb.
Aarhus vond ik ook leuk. Ook goed bereikbaar met de auto.
Alles valt of staat echt wel met of die van jullie slaapt in de kar. Ik zit nu zelf gewoon op een camping in Nederland met mijn dreumes zodat ze tussen de middag lekker naar bed kan. Moet er niet aan denken om hele dagen met haar door een stad te slepen.
Misschien teveel Centerparcs-achtig, maar ik vind een paar dagen naar een Waddeneiland altijd aanvoelen als een minivakantie, ook door de boottocht denk ik.
Een stedentrip zou ik echt niet doen met zo’n kleintje. Maar voor het ‘buitenlandgevoel’ kun je ook naar een van de Waddeneilanden. Dan huur je een fiets met een kinderzitje en toer je het hele eiland rond. En lekker borrelen bij een strandtent, terwijl kind zich vermaakt met een emmertje en een schepje.
Ik ben met baby van 3 maanden een week naar Sicilie geweest, vond het heerlijk! Als je erg houdt van reizen / nieuwe plekken ontdekken en daar veel energie van krijgt, dan gewoon doen!

In mijn ervaring is het zeker anders dan met z'n tweetjes, maar nu je kindje nog echt klein is kan het makkelijk. Lekker rondlopen met kindje in de wagen of in de draagzak, die kijkt z'n ogen uit. Als ie slaapt zelf een koffietje drinken. Kindje vind nu nog alles leuk, en een paar dagen 24/7 met papa en mama zijn vond mijn kindje al zo leuk, maakte haar weinig uit waar we waren.

Lastminute (mid)weekje buitenland? Met de trein naar Parijs of Berlijn?
Een leuke chambre d'hote in Noord-Frankrijk? Ben je ook in een dagje weer thuis als er iets is.
Lekker naar de Elzas rijden. Niet te ver weg, mooie landschappen, leuke ooievaars, lekkere wijn en prima te doen met een klein kind.
Een kindje van 1 (net 1 of al bijna 2?) moet toch kunnen kruipen, lopen ect. Ik zou daar echt niet mee op stedentrip gaan. Mijn tip is ook om lekker naar een waddeneiland te gaan. Huur een huisje of een chalet en ga er lekker op uit, maar neem ook de tijd om met je kindje te spelen.
Loren schreef:
04-08-2025 21:24
Lekker naar de Elzas rijden. Niet te ver weg, mooie landschappen, leuke ooievaars, lekkere wijn en prima te doen met een klein kind.
Goeie, Elzas is ook erg leuk! Veel te doen, mooie omgeving, gezellige stadjes. Er is ook een kleine dierentuin, kastelen, park waar je apen kunt zien. En de afstanden zijn - eenmaal in de Elzas - niet groot.

La Montagne des Signes
Kasteel Haut-Koeningsburg
Naturoparc
Colmar en Straatsburg allebei erg leuk

Wij hadden het gecombineerd met lang weekend Center Parcs Le Trois Forets, maar dat vond ik geen aanrader. Wel een mooi park, maar we gingen met name (en speciaal voor de kids) voor het tropisch zwembad, maar het was zo ongelooflijk druk (in de meivakantie), dat was echt niet fijn en daardoor ook heel onoverzichtelijk.
Hipmetstip schreef:
04-08-2025 21:28
Een kindje van 1 (net 1 of al bijna 2?) moet toch kunnen kruipen, lopen ect. Ik zou daar echt niet mee op stedentrip gaan. Mijn tip is ook om lekker naar een waddeneiland te gaan. Huur een huisje of een chalet en ga er lekker op uit, maar neem ook de tijd om met je kindje te spelen.
Want in die steden wonen geen kindjes die moeten kruipen en lopen? ☺️ Het heeft ook echt wel wat om een stad te ervaren als een local met kleine kids, dus hup croissantje en een koffie halen en die opeten in een van de vele superschone speeltuintjes in Parijs.

Begrijp me niet verkeerd: de waddeneilanden vind ik heerlijk en zijn ook heel fijn met kids, en ja ik ga ook wel eens naar landal / center parcs, maar als je zelf energie krijgt van reizen en nieuwe plekken ontdekken, dan kan dát ook echt heel goed met een kindje. Blije ouders, blije kindjes.
Imeams schreef:
04-08-2025 22:04
Want in die steden wonen geen kindjes die moeten kruipen en lopen? ☺️ Het heeft ook echt wel wat om een stad te ervaren als een local met kleine kids, dus hup croissantje en een koffie halen en die opeten in een van de vele superschone speeltuintjes in Parijs.

Begrijp me niet verkeerd: de waddeneilanden vind ik heerlijk en zijn ook heel fijn met kids, en ja ik ga ook wel eens naar landal / center parcs, maar als je zelf energie krijgt van reizen en nieuwe plekken ontdekken, dan kan dát ook echt heel goed met een kindje. Blije ouders, blije kindjes.
Met zo'n kleintje is een hotel niet echt handig. Tenzij je zelf ook vroeg wil gaan slapen. En huisjes zijn minder makkelijk te vinden in steden volgens mij.
Wij zijn met onze kleine een paar dagen in Londen geweest. Was echt supergeslaagd! Kindje lekker in de draagzak, beetje toerist uithangen, op zijn tijd een parkje met wat snacks en schaduw tussendoor. En op tijd terug in het hotel (ook goed voor je voeten) en dan roomservice bestellen.
Maar an sich kan dat natuurlijk ook in Antwerpen of Lutjebroek ;)

Waddeneilanden zijn ook echt heerlijk om even te ontsnappen! Beetje fietsen en bij lekker weer op het strand spelen.

Ben benieuwd wat het wordt!!
Toen onze oudste 13 mnd was op vakantie deed ze 2 slaapjes en die gingen heel goed en lang (tot 2,5 uur) in de draagzak. Konden wij iets doen voor onszelf in die tijd en tussendoor was tijd voor kind. Dat was prima te doen, waar je ook bent, als je je maar naar dat niet altijd helemaal voorspelbare ritme voegt.

Jongste deed kortere slaapjes (45 min), dat was iets lastiger.
Imeams schreef:

Sowieso, ze gaan een paar dagen, niet weken achter elkaar. Ik zou niet met een klein kind van 's morgens vroeg tot 's avonds laat door een of andere metropool gaan lopen, maar het lijkt me geen ramp als een kind in die paar dagen wat vaker in een kinderwagen of draagdoek zit omdat de ouders een leuk plaatsje aan het bekijken zijn.
susan wijzigde dit bericht op 04-08-2025 22:14
0.73% gewijzigd
Imeams schreef:
04-08-2025 21:58
Goeie, Elzas is ook erg leuk! Veel te doen, mooie omgeving, gezellige stadjes. Er is ook een kleine dierentuin, kastelen, park waar je apen kunt zien. En de afstanden zijn - eenmaal in de Elzas - niet groot.

La Montagne des Signes
Kasteel Haut-Koeningsburg
Naturoparc
Colmar en Straatsburg allebei erg leuk

Wij hadden het gecombineerd met lang weekend Center Parcs Le Trois Forets, maar dat vond ik geen aanrader. Wel een mooi park, maar we gingen met name (en speciaal voor de kids) voor het tropisch zwembad, maar het was zo ongelooflijk druk (in de meivakantie), dat was echt niet fijn en daardoor ook heel onoverzichtelijk.
Ja, het park met de aapjes is leuk, net als het kasteel. Dorpjes zijn snoezig en overal de lekkerste flammkuchen.

Ik heb een paar keer in Pierre et Vacances gezeten in Eguisheim, met baby's, dreumesen en peuters. Is nog een leuk zwembadje bij ook. Appartementje op de begane grond en je dreumes kan de hele tuin door zonder gevaar. Heb daar hele mooie herinneringen aan.
Imeams schreef:

Ik zou niet naar een buitenland gaan om daar met een baby/peuter (heel groot verschil tussen 12/13 maanden en 22/23 maanden) in een speeltuintje te gaan zitten.

Mijn ervaring is overigens eerder andersom: blije kindjes, blije ouders. Als jij de hele dag door Parijs/Valencia wil slenteren en je kind slaapt niet ik wagen of draagzak is niemand blij.
vivapimpelmees schreef:
04-08-2025 22:08
Met zo'n kleintje is een hotel niet echt handig. Tenzij je zelf ook vroeg wil gaan slapen. En huisjes zijn minder makkelijk te vinden in steden volgens mij.
Ja dat is helemaal waar! Bij ons gingen ze dan wat later slapen dan normaal, en wij gingen gelijk met hen naar bed want één kamer. Lazen we nog een boek in bed.

Overigens hadden we in Colmar een klein (heel betaalbaar) appartement op loopafstand van het centrum, met binnenzwembad. Ook van Pierre et Vacances wat hierboven werd getipt ook!
shala91 schreef:
04-08-2025 22:18
Ik zou niet naar een buitenland gaan om daar met een baby/peuter (heel groot verschil tussen 12/13 maanden en 22/23 maanden) in een speeltuintje te gaan zitten.

Mijn ervaring is overigens eerder andersom: blije kindjes, blije ouders. Als jij de hele dag door Parijs/Valencia wil slenteren en je kind slaapt niet ik wagen of draagzak is niemand blij.
Haha ja, zo kun je het ook zien! Ik moet eerlijk bekennen dat we sinds we kids hebben een stad juist vaak langs een uitgestippelde route van speeltuintjes verkennen haha. Met tussendoor een mooie kerk, modern museum (hoe gekker de kunst hoe beter, Guggenheim in Bilbao was een hit), een koffietje bij de speeltuin, door charmante straatjes en een taartje bij de patisserie. Wij hebben onze portie nieuwe indrukken weer binnen, en de kids een paar leuke dagen waarin ze de hele dag buiten zijn en met papa en mama. Werkt goed voor ons, maar kan me ook goed voorstellen dat dat zeker niet iedereens idee van een chille vakantie is!
Ik zou vooral doen wat je zelf leuk vindt!
Heb er zelf vier maar ben echt nog nooit in een center parca geweest omdat ik dat zelf echt vreselijk vind.
Ben zelf ooit met een kindje van 1 naar Sevilla gegaan in september en dat was echt heerlijk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven