Ik voel me niet meer aantrekkelijk

02-08-2025 23:57 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik ben begin 50 en begin me oud en onaantrekkelijk te voelen.. mannen glimlachen nog wel eens naar me op straat ofzo maar dit lijkt meer een soort vriendelijke glimlach. Ik voel me niet meer begeerd. Ik ben nu op vakantie en om me heen zie ik dan de blikken die jonge vrouwen krijgen. Ik voel me er dan zo niet (meer) toe doen.. Ik baal van mezelf dat ik dit ervaar maar ik kan er niks aan doen, ik vind het gewoon pijnlijk.. Als ik mezelf in de spiegel zie vind ik mezelf soms ook zo oud en lelijk…. Ik word er gewoon somber van af en toe. Ik zou graag ook nog eens een relatie willen maar dat ik me zo onaantrekkelijk voel helpt daar niet bij natuurlijk….
Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic.. even van me afschrijven helpt iig een klein beetje…
Iedereen (M/V/X) takelt af met het ouder worden, dat hoort erbij. Mannen van 50+ hebben ook hangend vel, pigmentvlekken etc. Richt je je misschien op (te) jonge(re) mannen?
Deze te dikke vijftiger denkt juist dat ze ontzettend leuk lief wijs en grappig is . Echt zo relaxed. Gun ik jou ook .
Wat sneu als je je gevoel van eigenwaarde zo laat afhangen van je uiterlijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
03-08-2025 08:44
Wat sneu als je je gevoel van eigenwaarde zo laat afhangen van je uiterlijk.

Nou dit. Je voelt je er niet meer toe doen omdat mannen je minder aandacht geven? Oef, dat lijkt me een veel pijnlijker constatering (dat je altijd je eigenwaarde af hebt laten hangen van mannelijke aandacht) dan dat de aandacht verminderd is.

Tip: ga wat doen met bedenken waarom jouw eigenwaarde van die aandacht afhangt en vooral kijken hoe je dat om kunt gaan zetten naar gezondere manieren om jezelf op waarde te schatten.
S-Groot schreef:
03-08-2025 08:50
Nou dit. Je voelt je er niet meer toe doen omdat mannen je minder aandacht geven? Oef, dat lijkt me een veel pijnlijker constatering (dat je altijd je eigenwaarde af hebt laten hangen van mannelijke aandacht) dan dat de aandacht verminderd is.

Tip: ga wat doen met bedenken waarom jouw eigenwaarde van die aandacht afhangt en vooral kijken hoe je dat om kunt gaan zetten naar gezondere manieren om jezelf op waarde te schatten.
Zijn we eindelijk zover dat mannen beginnen door te krijgen dat vrouwen al die aandacht vaak helemaal niet op prijs stellen, krijgen we dit weer.

David Dunning
Jammer dat je jezelf niet (meer) kunt waarderen. Probeer jezelf niet met anderen of met je jongere zelf te vergelijken. Innerlijkheid is veel belangrijker en ik hoop dat je daar wel tevreden mee bent. Die korte blikken zijn ook maar oppervlakkige aandacht. Geef jezelf positieve affirmaties, jij mag er zijn zoals je bent ! Een ander zal dat zeker weten te waarderen en zo niet dan is dat hun probleem

Allemaal makkelijk gezegd natuurlijk, maar ik (50+) ben er zelf ook mee bezig. Het helpt echt als je dat vaker tegen jezelf zegt in de spiegel.

Succes !
Solomio schreef:
03-08-2025 08:54
Zijn we eindelijk zover dat mannen beginnen door te krijgen dat vrouwen al die aandacht vaak helemaal niet op prijs stellen, krijgen we dit weer.
Dacht precies hetzelfde. En of er toevallig een podcast is.
Solomio schreef:
03-08-2025 08:54

Er zijn echt heel erg veel vrouwen bij wie dit speelt. De gehele cosmetische industrie draait er dankbaar op en dat is de afgelopen decennia alleen maar toegenomen.
Eigenwaarde bestaat uit heel veel factoren en facetten en uiterlijk is er gewoon één van, maar TO schrijft nergens dat haar uiterlijk allesbepalend is voor hoe ze over zichzelf denkt.

Ik snap wel dat dit je ongelukkig maakt hoor. Het is voor veel vrouwen een heel proces om het ouder worden (en alles wat daarbij komt kijken, dus ook de uiterlijke aftakeling) te accepteren. Ik denk wel dat je je beter kunt gaan voelen als je niet krampachtig probeert vast te houden aan wie je van buiten ooit was, maar het is zeker de moeite waard om extra te investeren in je ‘nieuwe’ uiterlijk, zodat je als vijftiger net zo tevreden bent met hoe je eruit ziet als vroeger, toen je er minder moeite voor hoefde te doen. Het is gewoon belangrijk om je goed te voelen over jezelf, en daar is uiterlijk (naast een heleboel andere dingen) een onderdeel van.
S-Groot schreef:
03-08-2025 08:50

Ik heb ook vaak het idee dat dit veel sterker speelt bij ‘mooie’ vrouwen voor wie bij wijze van spreken iedereen z’n hoofd omdraait/omdraaide. Als je gewoon lekker middelmatig bent heb je daar veel minder last van, want je was het toch al niet gewend. :)
Hotgirlsummer schreef:
03-08-2025 09:25
Ik heb ook vaak het idee dat dit veel sterker speelt bij ‘mooie’ vrouwen voor wie bij wijze van spreken iedereen z’n hoofd omdraait/omdraaide. Als je gewoon lekker middelmatig bent heb je daar veel minder last van, want je was het toch al niet gewend. :)
Klopt. Ik was altijd al lelijk, dus ik ben vooral blij dat ik nu op een leeftijd ben dat alle vrouwen lelijk zijn.
:facepalm:

David Dunning
Hotgirlsummer schreef:
O wow… gaan we weer.
Hotgirlsummer schreef:
Nou dit!

Ik ben zeer middelmatig, uiterlijk boeit mij ook weinig
Maar mijn man vind mij lief en zou mij niet willen ruilen voor een knapperd.
Ik ben een gelukkig mens

Lijkt mij zeer vervelend als je zo onzeker bent, dat was ik toen ik jong was wel,maar hoe ouder ik wordt hoe minder het mij boeit
Hotgirlsummer schreef:
Ik denk dat het helemaal niet zoveel te maken heeft met objectief mooi zijn. Als ik terugkijk was ik echt wel heel mooi toen ik jong was. Maar ik was onzeker, straalde niks uit. Ik kreeg helemaal niet zoveel aandacht. Nu ben ik boven de vijftig en heb ik veel meer zelfvertrouwen en een fuck it mentaliteit. Ik merk dat zowel mannen als vrouwen nu veel meer naar me kijken en graag bij me willen zijn.

Dus TO, doe dingen die je zelf heel leuk vind. Koop leuke kleding, doe een lekker geurtje op, probeer een nieuw make-upje, nieuw kapsel of ga naar de sportschool. Doe wat jou een goed gevoel geeft, wat echt voor jezelf is. En dan voel je je echt een ander mens en dat straal je uit.
Happening schreef:
03-08-2025 09:42
Ik denk dat het helemaal niet zoveel te maken heeft met objectief mooi zijn. Als ik terugkijk was ik echt wel heel mooi toen ik jong was. Maar ik was onzeker, straalde niks uit. Ik kreeg helemaal niet zoveel aandacht. Nu ben ik boven de vijftig en heb ik veel meer zelfvertrouwen en een fuck it mentaliteit. Ik merk dat zowel mannen als vrouwen nu veel meer naar me kijken en graag bij me willen zijn.

Dus TO, doe dingen die je zelf heel leuk vind. Koop leuke kleding, doe een lekker geurtje op, probeer een nieuw make-upje, nieuw kapsel of ga naar de sportschool. Doe wat jou een goed gevoel geeft, wat echt voor jezelf is. En dan voel je je echt een ander mens en dat straal je uit.
Bottom line: doe iets aan je uiterlijk.

David Dunning
Gerbera schreef:
03-08-2025 09:33
Nou dit!

Lijkt mij zeer vervelend als je zo onzeker bent, dat was ik toen ik jong was wel,maar hoe ouder ik wordt hoe minder het mij boeit
Dat geldt denk ik (en hoop ik) voor alle mensen, man, vrouw, mooi, lelijk en alles wat ertussenin zit. Kwestie van levenservaring en beter snappen wie je bent.

Dan nog kan het voor sommigen moeilijk zijn om ouder te worden en te merken dat de buitenwereld anders op je reageert. Dat heeft niet eens alleen met uiterlijk te maken; hoe vaak hoor je niet dat ouderen zich op basis van hun hoge leeftijd onzichtbaar voelen en het idee hebben dat ze beschouwd worden als overtollige ballast? Dat gaat dan meer om niet meer meetellen in maatschappelijk opzicht en dat hangt wel degelijk samen met uiterlijk, niet zozeer met schoonheid maar wel met zichtbare tekenen van ouderdom.
Ik begrijp dit heel goed TO. Ik zit nu ergens in de overgang, en jemig, wat kan ik mij soms k@t voelen over het verlies van dat gladde huidje, dat popperige gezichtje en dat soepele lijf. Driewerf BAH!!!!

Ik weet niet heel goed hiermee om te gaan, een poos geleden heb ik hier ook eens een topic over geschreven. Oud worden sucks, ik kan er niets positiefs in ontdekken.
Wijsheid en rust vergaar ik ook al niet, er is meer een soort droefheid ontstaan, ik mis alles wat ik vroeger wel had: mijn kinderen om me heen, mijn energie, de aandacht...

Jou kan ik dus niet oppeppen met mooie en wijze woorden, maar ik blijf hier lezen, misschien raakt een opmerking van een ander mij wel zo dat ik er ook positiever mee om kan gaan.
Tvp
Sommige jonge vrouwen hebben hun leven lang al niet veel aandacht van mannen omdat ze niet conventioneel aantrekkelijk zijn. Wees blij dat je dat überhaupt hebt mogen ervaren ooit.
Solomio schreef:
03-08-2025 09:44
Bottem line: zorg goed voor jezelf, doe dingen waarvan je een goed gevoel krijgt over jezelf. Bij sporten (kracht ) maak je testosteron aan, dat doet enorm veel voor je zelfvertrouwen en positiviteit. Aandacht voor jezelf is gewoon heel belangrijk en een goed gevoel straal je uit en dat trekt mensen aan. Niet een rimpel meer of minder.
Op zich snap ik best dat ouder worden sucks. En dat je zelf baalt van veranderingen aan je lichaam. Maar dat je dat zo ophangt aan aandacht van random mannen?? Heb je dan alleen bestaansrecht als je begluurd wordt?! Ik vind dat gevoel echt onwijs ongemakkelijk. Van die mannen die je even ongevraagd met hun ogen uitkleden op straat. Bah. Dus nee, ik snap het probleem niet zo als dat zou afnemen. Dan wordt je toch gewoon gereduceerd tot je uiterlijk en daar word je dan blij van?
Happening schreef:
03-08-2025 10:06
Bottem line: zorg goed voor jezelf, doe dingen waarvan je een goed gevoel krijgt over jezelf. Bij sporten (kracht ) maak je testosteron aan, dat doet enorm veel voor je zelfvertrouwen en positiviteit. Aandacht voor jezelf is gewoon heel belangrijk en een goed gevoel straal je uit en dat trekt mensen aan. Niet een rimpel meer of minder.
Aandacht voor jezelf hoeft niet op uiterlijk gericht te zijn. Liever niet zelfs, als je daar toch al zoveel belang aan hecht.

David Dunning
Solomio schreef:
03-08-2025 09:44
Wat is er mis mee om iets aan je uiterlijk te doen als je het zelf leuk vindt en er blij van wordt? Ik vind het zo gek om meteen de link te leggen met onzekerheid, een laag zelfbeeld en willen pleasen. Voor mij is het echt een onderdeel van wie ik ben en natuurlijk van hoe ik me aan de buitenwereld wil laten zien, en dat heeft niks te maken met een laag zelfbeeld. Waar komt dat idee toch vandaan?
Solomio schreef:
03-08-2025 09:28
Klopt. Ik was altijd al lelijk, dus ik ben vooral blij dat ik nu op een leeftijd ben dat alle vrouwen lelijk zijn.
:facepalm:
Ja, dat is ook echt wat ik schrijf..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven