Part-time werkende moeders: welke baan hebben jullie??
vrijdag 13 februari 2009 om 12:03
Na lang twijfelen besloten om op zoek te gaan naar een andere baan. Ik werk momenteel 4 dagen, de functie die ik heb wordt zwaarder in de nabije toekomst en ik balanceer nu al op het randje. Helemaal stoppen met werken wil en kan ik niet.
Ik ben dus nu aan het bekijken/bedenken/orienteren wat ik eventueel wel zou willen. Part-time dus. Liefst zou ik straks 3 dagen werken. Vraag me af wat de andere Viva moeders doen.
Dus: welke baan hebben jullie?
Ik ben dus nu aan het bekijken/bedenken/orienteren wat ik eventueel wel zou willen. Part-time dus. Liefst zou ik straks 3 dagen werken. Vraag me af wat de andere Viva moeders doen.
Dus: welke baan hebben jullie?
vrijdag 13 februari 2009 om 13:12
vrijdag 13 februari 2009 om 13:16
Ik ben tijdens mijn zwangerschap verhuisd en ben met 2 kinderen 8 jaar thuisgebleven maar wel altijd op school geholpen. Toen ze ouder werden begon het werk weer te kriebelen en ben via via in een baantje voor 1 dag per week secretarieel werk beland. Na een jaar hield dat bedrijf op te bestaan en ben ik verder kunnen gaan bij een klein bedrijfje bij mij om de hoek als secretaresse en werk nu inmiddels 34 uur per week (begonnen met 20 uur) maar mijn kinderen zijn inmiddels 11 en 13 en behoorlijk zelfstandig. Neemt niet weg dat het niet altijd lekker voelt om er tijdens vakanties niet altijd te zijn. Ik heb de luxe dat ik een poetshulp heb dus mag verder echt niet klagen.
vrijdag 13 februari 2009 om 13:18
Ik ben uitgever, 30 uur in 4 dagen. Ik ben begonnen met 32,5 uur, maar dat was voor mij teveel. Omdat ik ook nog 45 minuten reistijd heb, was ik (voor mijn gevoel dan) op mijn werkdagen te weinig thuis (tenminste, thuis met wakker kind).
30 uur is voor mij perfect!
4 dagen werken vind ik dus prima te doen, mits de dagen niet te lang zijn en manlief ook gewoon voor 50% haalt en brengt
30 uur is voor mij perfect!
4 dagen werken vind ik dus prima te doen, mits de dagen niet te lang zijn en manlief ook gewoon voor 50% haalt en brengt
vrijdag 13 februari 2009 om 13:18
Werk 2 dagen op een import-export bedrijf, luchtvracht.
Oma past die dagen op.
Als kinderen naar school gaan, zou ik graag meer willen werken binnen de schooltijden. En ik snap dat die uitdaging niet perse hoeft. Dat heb ik ook.
Ben heel tevreden met mijn tiepbaantje. Lekker typen, dossiers uitprinten, alles ordenen, zorgen dat alle zendingen binnen zijn van alle vluchten, geeft mij een voldaan gevoel als aan het einde van de dag weer alles klopt.
Oma past die dagen op.
Als kinderen naar school gaan, zou ik graag meer willen werken binnen de schooltijden. En ik snap dat die uitdaging niet perse hoeft. Dat heb ik ook.
Ben heel tevreden met mijn tiepbaantje. Lekker typen, dossiers uitprinten, alles ordenen, zorgen dat alle zendingen binnen zijn van alle vluchten, geeft mij een voldaan gevoel als aan het einde van de dag weer alles klopt.
vrijdag 13 februari 2009 om 13:44
Elmime, persoonlijk zou ik niet minder dan 4 dagen willen werken omdat ik a) denk dat het heel moeilijk is een uitdagende baan voor minder dan 4 dagen te vinden (en ik wil wel uitdaging), en b) eerlijk gezegd niet een enorm babymens ben, dus 4 volle dagen per week met mijn baby wel veel zou vinden...

vrijdag 13 februari 2009 om 14:29
Ik werk 24 uur (in 3 dagen) en ik ben makelaar. Sinds 4 weken weer aan het werk na mijn verlof en ik vind het eigenlijk prima te doen. In mijn werk komt het weleens voor dat ik op mijn dagen thuis wat telefoontjes moet doen of op zaterdag soms nog een afspraak/open huis, maar dat vind ik niet erg. Ik red het op mijn werk en ik kan de boel thuis ook prima draaiende houden (samen met vriendlief uiteraard ) en voor mijn gevoel heb ik ook genoeg tijd samen met ons kleine kereltje. Kortom, een ideale combinatie!

zondag 15 februari 2009 om 20:47
Net als Elska 30 uur in 4 dagen (leidinggevende functie), is voor mij precies goed. Minder zou ik niet erg vinden, meer zou ik absoluut niet willen.
Op mijn vrije dag werk ik een paar uur thuis, kan inloggen op het netwerk. In ruil daarvoor haal ik dinsdag de kinderen uit school en ben ik op woensdagmiddag vanaf 13.00 uur thuis. Ik kan mijn werk redelijk aanpassen aan de schooltijden van de kinderen, voor mij ideaal zo, al houden mijn partner en ik er een straks schema op na waarin we allebei ons steentje bijdragen (maandag ik thuis, dinsdag haal ik de kinderen uit school, woensdagochtend neemt mijn man voor zijn rekening en los ik hem halverwege af, donderdag haalt hij de kinderen uit school en vrijdag is hij vrij). Scheelt een slok op een borrel dat hij onregelmatige diensten in kan plannen. Hij werkt 36 uur.
Op mijn vrije dag werk ik een paar uur thuis, kan inloggen op het netwerk. In ruil daarvoor haal ik dinsdag de kinderen uit school en ben ik op woensdagmiddag vanaf 13.00 uur thuis. Ik kan mijn werk redelijk aanpassen aan de schooltijden van de kinderen, voor mij ideaal zo, al houden mijn partner en ik er een straks schema op na waarin we allebei ons steentje bijdragen (maandag ik thuis, dinsdag haal ik de kinderen uit school, woensdagochtend neemt mijn man voor zijn rekening en los ik hem halverwege af, donderdag haalt hij de kinderen uit school en vrijdag is hij vrij). Scheelt een slok op een borrel dat hij onregelmatige diensten in kan plannen. Hij werkt 36 uur.

zondag 15 februari 2009 om 20:53
Ik werk vier dagen (officieel 32 uur, in de praktijk wat meer) als wetenschappelijk onderzoeker. Mijn man werkt ook vier dagen en ik vind het prima te doen.
Toevallig had ik het er gisteren met vriendinnen nog over: als ik zou moeten kiezen tussen drie of vijf dagen gaan werken, dan zou ik zeker voor de vrijf dagen gaan. Drie dagen is geen optie in mijn werk en ik zou het ook echt niet willen.
Toevallig had ik het er gisteren met vriendinnen nog over: als ik zou moeten kiezen tussen drie of vijf dagen gaan werken, dan zou ik zeker voor de vrijf dagen gaan. Drie dagen is geen optie in mijn werk en ik zou het ook echt niet willen.

zondag 15 februari 2009 om 20:53
Ik werk 3 dagen per week als leerkracht op een basisschool. Ik werk woensdag, donderdag en vrijdag en heb dus het voordeel dat woensdag en vrijdag kortere dagen zijn. Niet dat ik om half 1 thuis ben, maar 6 uur wordt het ook niet. Daarnaast heb ik vrij als mijn kinderen tzt ook naar school gaan.
Het bevalt me heel goed. Het ligt er ook aan op wat voor school je werkt, want op mijn vorige school werkte ik minder, maar voelde het als zwaarder.
Het bevalt me heel goed. Het ligt er ook aan op wat voor school je werkt, want op mijn vorige school werkte ik minder, maar voelde het als zwaarder.

zondag 15 februari 2009 om 21:06
Ik werk voor 32 uur als projectleider (HBO+). Kan bijna niet voor minder, hoewel ik een collega heb die het echt super doet in 3 dagen (ook interne oplossing). Minder projecten, wel alles op orde. Soms betekent dat voor haar een dag ruilen, of extra werken, maar dat kan bij ons zo ingehaald worden.
Mijn vriend werkt ook 4 dagen, als hij 5 zou gaan werken, doe ik een stapje terug dmv ouderschapsverlof.
Ik vind het dapper dat je een stapje terug wilt doen, ik wens je veel succes met het zoeken naar een baan die je gaat bevallen!
Mijn vriend werkt ook 4 dagen, als hij 5 zou gaan werken, doe ik een stapje terug dmv ouderschapsverlof.
Ik vind het dapper dat je een stapje terug wilt doen, ik wens je veel succes met het zoeken naar een baan die je gaat bevallen!

zondag 15 februari 2009 om 21:14
Dat je ambitie nu weg is wil niet zeggen dat 'ie wegblijft. Ik heb een hele tijd een functie gehad die ik met 10 vingers in mijn neus kon doen. Op dat moment prettig omdat ik baby met wat gezondheidsproblemen had (en nog een peutertje) en dat veel energie kostte. Toen dat eenmaal beter ging, en hij was ouder was, kwam de ambitie terug. Nu werk ik dus als één van een duo in een HBO-functie waar we samen 46 uur voor hebben. Dat is soms nog niet voldoende maar dan loggen we thuis in.
Ik heb echt een enorme boost gekregen van werk doen wat iets van je vraagt.
Ik heb echt een enorme boost gekregen van werk doen wat iets van je vraagt.

zondag 15 februari 2009 om 21:15
Ik werk 18 uur als ambtelijk secretaris (ondersteuning voor een ondernemingsraad) verdeeld over 2 dagen. Dat is die 2 dagen erg druk omdat ik om 7 uur van huis vertrek en om half 7 weer thuis kom. Vriend haalt en brengt zoon die dag naar en van het kinderdagverblijf en zorgt dat het eten op tafel staat.
Eerst werkte ik 32 uur en had het helemaal niet naar mijn zin. 18 uur leek me ideaal. Nu zou ik liever 3 dagen werken, 24 uur.
Eerst werkte ik 32 uur en had het helemaal niet naar mijn zin. 18 uur leek me ideaal. Nu zou ik liever 3 dagen werken, 24 uur.

zondag 15 februari 2009 om 21:29
Ik werk 32 uur als ass bedrijvenadviseur bij een bank. Sinds 1 jan heb ik 1 dag per week ouderschapsverlof dus de komende 2 jaar werk ik 3 dagen per week, uiteraard ook tegen helaas, gereduceerd, salaris. Manlief werkt inmiddels weer 5 dagen per week, voorheen 4 maar potentiële werkgevers staan helaas niet te springen om een 'metro man' die slechts 32 u wil werken omdat hij 1 dag per week bij de kids wil zijn....
Kinderen hebben nu 1 dag een gastouder en gaan 2 dagen naar kdv. 3 dagen opvang vind ik zolang ze nog niet op school zitten max, als ze naar school gaan wordt het waarschijnlijk toch 4 dagen naschoolse opvang, of manlief moet tegen die tijd weer 4 dagen gaan werken. Of zoveel verdienen dat ik permanent 3 dagen kan werken......
Kinderen hebben nu 1 dag een gastouder en gaan 2 dagen naar kdv. 3 dagen opvang vind ik zolang ze nog niet op school zitten max, als ze naar school gaan wordt het waarschijnlijk toch 4 dagen naschoolse opvang, of manlief moet tegen die tijd weer 4 dagen gaan werken. Of zoveel verdienen dat ik permanent 3 dagen kan werken......

zondag 15 februari 2009 om 21:35
Ik heb de afgelopen 7 jaar 20 uur per week gewerkt als comm.medewerker/hoofdredacteur en werk sinds een paar maanden 32 uur als senior communicatieadviseur. En dat gaat eigenlijk wel goed.
Het is best pittig, maar dat is voornamelijk omdat ik de opvang nog steeds niet helemaal rond heb voor mijn 3 kinderen (en ik gescheiden ben van hun vader...)
Het is best pittig, maar dat is voornamelijk omdat ik de opvang nog steeds niet helemaal rond heb voor mijn 3 kinderen (en ik gescheiden ben van hun vader...)
maandag 16 februari 2009 om 09:25
Ik heb in dezelfde functie 21, 24 en 28 uur gewerkt (nu 28 uur) en ik heb gemerkt dat het aantal uur niet direct uitmaakt in je gevoel dingen half te doen. Dat heeft meer te maken met hoe je dingen regelt (thuis).
Elmime, je zegt dat je op het randje balanceert en volgens mij is dat de reden dat je nu een baan die niet zo uitdagend is wel ziet zitten. Je moet hier wel echt goed over nadenken. Werk dat niet uitdaagt, waar je je in verveelt, kan namelijk bakken (negatieve) energie kosten. Terwijl werk dat je leuk vindt, je heel veel energie kan opleveren.
Voordat je op zoek gaat naar een andere baan, zou ik eerst eens kijken of je andere zaken beter kunt regelen zodat je minder het gevoel hebt dingen half te doen. Neem een poetshulp, iemand anders zei ook al albert.nl voor de boodschappen, haal 1 keer in de week chinees/friet/pizza en laat te hoge eisen aan huishouden/sporten/hobby varen. Die te hoge eisen haal je namelijk ook niet als je minder werkt. Misschien kan je man wat minder uren gaan werken, en laat hem dat dan eens serieus uitzoeken, want vaak is hun eerste reactie dat het niet kan in hun functie, wat natuurlijk b*llshit is. Mijn man was bij een groot accountantskantoor de allereerste die het deed (terwijl iedereen riep dat het eigenlijk niet kon) en ondertussen stimuleert dit bedrijf het langere geboortverlof voor vaders.
En hoe blij is jouw baas met jou? Overleg met hem, dat het je teveel wordt. Vraag of je voor een bepaalde periode per week een aantal uur ouderschapsverlof mag opnemen om te kijken hoe dat jullie beiden bevalt. Kun je een deel van je werk overdragen aan iemand anders (en ook hier is meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt)? Is een duobaan mogelijk?
Een andere, minder uitdagende, baan zoeken kan altijd nog. Maar kijk eerst eens of je in deze situatie zaken kan verbeteren. Het gevoel alles half te doen zit namelijk voor een heel groot deel in jouzelf en lost zich niet direct op met een andere baan (en ik spreek uit ervaring).
Succes!
Elmime, je zegt dat je op het randje balanceert en volgens mij is dat de reden dat je nu een baan die niet zo uitdagend is wel ziet zitten. Je moet hier wel echt goed over nadenken. Werk dat niet uitdaagt, waar je je in verveelt, kan namelijk bakken (negatieve) energie kosten. Terwijl werk dat je leuk vindt, je heel veel energie kan opleveren.
Voordat je op zoek gaat naar een andere baan, zou ik eerst eens kijken of je andere zaken beter kunt regelen zodat je minder het gevoel hebt dingen half te doen. Neem een poetshulp, iemand anders zei ook al albert.nl voor de boodschappen, haal 1 keer in de week chinees/friet/pizza en laat te hoge eisen aan huishouden/sporten/hobby varen. Die te hoge eisen haal je namelijk ook niet als je minder werkt. Misschien kan je man wat minder uren gaan werken, en laat hem dat dan eens serieus uitzoeken, want vaak is hun eerste reactie dat het niet kan in hun functie, wat natuurlijk b*llshit is. Mijn man was bij een groot accountantskantoor de allereerste die het deed (terwijl iedereen riep dat het eigenlijk niet kon) en ondertussen stimuleert dit bedrijf het langere geboortverlof voor vaders.
En hoe blij is jouw baas met jou? Overleg met hem, dat het je teveel wordt. Vraag of je voor een bepaalde periode per week een aantal uur ouderschapsverlof mag opnemen om te kijken hoe dat jullie beiden bevalt. Kun je een deel van je werk overdragen aan iemand anders (en ook hier is meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt)? Is een duobaan mogelijk?
Een andere, minder uitdagende, baan zoeken kan altijd nog. Maar kijk eerst eens of je in deze situatie zaken kan verbeteren. Het gevoel alles half te doen zit namelijk voor een heel groot deel in jouzelf en lost zich niet direct op met een andere baan (en ik spreek uit ervaring).
Succes!