Part-time werkende moeders: welke baan hebben jullie??

13-02-2009 12:03 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang twijfelen besloten om op zoek te gaan naar een andere baan. Ik werk momenteel 4 dagen, de functie die ik heb wordt zwaarder in de nabije toekomst en ik balanceer nu al op het randje. Helemaal stoppen met werken wil en kan ik niet.

Ik ben dus nu aan het bekijken/bedenken/orienteren wat ik eventueel wel zou willen. Part-time dus. Liefst zou ik straks 3 dagen werken. Vraag me af wat de andere Viva moeders doen.

Dus: welke baan hebben jullie?
Ik werk als administratief medewerkster, 2 dagen in de week.
heb jarenlang parttime gewerkt als office manager bij diverse bedrijven, 5 x 5 uur binnen schooltijden. ideaal.
Ik werk 20 uur als administratief medewerkster.
ik werk 28 uur per week als secretaresse.
Ik werk 24 uur als verpleegkundige.
Ik doe de pr enzo van een theatergroep, 16 uur in de week. Wel verspreid over 4 dagen.

Maar heel eerlijk: wat heeft dat met moederschap te maken?
Ik ga waarschijnlijk 16 uur werken als doktersassistente in een ziekenhuis. (Werk nu nog 32 uur en ben 20 weken zwanger. Als de echo goed is ga ik m'n aantal uren voor na het verlof doorgeven aan de werkgever.)
Ik werk als managementsecretaresse, 3 dagen per week. Maar ik merk dat in 3 dagen mijn werk niet goed gedaan kan worden, ik niet genoeg contact heb met collega's, dat leuke klussen aan mijn neus voorbijgaan omdat ik minder tijd heb, dat ik niet genoeg overzicht heb, dus ik ga vanaf volgende maand 4 dagen werken.

Heb ik in mijn vorige baan ook gedaan. 28-32 is mijn ideaal.
Ik werk 18 uur per week als begeleidster in de gehandicaptenzorg
Ik zit 30 uur per week op het forum hier...

geintje...

Ik werk 3 dagen van 9 uur als grafisch vormgever en werk ook nog 3 uurtjes thuis.
Ik werk 24 uur als onderwijsadviseur in het basisonderwijs en daarnaast werk ik enkele uurtjes tot een halve dag per week thuis aan klussen die ik op 'eigen naam' doe (inkomsten uit overige werkzaamheden, blijklussen, zeg maar) . Die 3,5 dag is voor mij ideaal te combineren met mijn zoontje.
Bedankt voor de reacties tot zover.

Tilalia2: in verband met de combinatie werk-thuis. Hoe combineer je dat? Wat is (voor jullie) ideaal? ( qua aantal uren ) Ik probeer een nieuwe goede balans te vinden namelijk. En ik hoor graag ervaringen van jullie. Mijn hoofd is momenteel behoorlijk warrig, ik kom niet meer zo makkelijk uit mn woorden. Al iets niet duidelijk is: vraag maar.
Ik wilde dus ook weten: in welke banen is part-time nou het beste te doen? Voor sommige functies kan dat namelijk niet en in mijn geval: mijn werkgever heeft gezegd: minimaal 4 dagen. En ik trek het gewoon niet meer. Heb het gevoel dat ik nu alles maar half doe ( baan, moeder, vrouw ) En ik baal ervan.
Hangt ook echt af van de werkgever Elmime.
Freelance redacteur. Eigen baas dus, ik bepaal zelf hoeveel en wanneer ik werk.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik werk voor 60% in de zorg, onregelmatige werktijden.
Elmime, hoe je dat combineert ligt heel erg aan wat voor baan je partner heeft, of je creche of bso hebt, hoe laat je kinderen gewend zijn te eten en naar bed te gaan, hoe ver je bij je werk vandaan woont, hoeveel uur je werkt, hoeveel je gewend bent buiten huis en werk te doen (sporten, clubjes, etc)

Mijn 16 uur is niet veel. Maar omdat het over 4 dagen verspreid is en ik dus wel 4 dagen heen en weer moet reizen en me moet haasten om kinderen naar creche en school en weer terug te brengen en te halen, voelt het wel als veel. Maar ik heb voor mijn dochter geen bso nodig, dus dat scheelt dan weer in het geld.

Mijn man werkt erg veel en op wisselende tijden. Ik kan hem dus niet 'inplannen' om de kinders van school en creche te halen. Als jouw vent een baan heeft op gewone tijden, kunnen jullie het haal en breng-deel samen doen, en dat scheelt weer in de druk voor jou.
Hoi,

Ik ben docent in het HBO. Drie dagen per week, binnen roosters nog redelijke vrijheid, en grotendeels gelijk met de schoolvakanties van mijn kinderen die op de basisschool zitten. Kan mezelf uit laten roosteren in bepaalde uren (met de nodige voorwaarden uiteraard), werkt uitstekend in combi met thuis. Ik werk wel regelmatig ook in de weekenden of avonden thuis in piekperiodes om het werk af te kunnen krijgen, maar daar staan de vrijheid en de vakanties tegenover.

Daarnaast werk ik af en toe als ZZP'er op de vierde dag. Dat is de dag dat mijn man vrij is, dus geeft nooit problemen.

Ik vind vier dagen wel te doen, maar inderdaad wel druk, en regelmatig het gevoel dingen half te doen. Het wil wel, maar dan moet er geen extra acquisitie, administratie, zieke kinderen en dergelijke doorheen komen.

Ik vind op het moment drie dagen (en een cursus) genoeg, het geeft me wel een bepaalde rust om - voor mijn doen - relatief weinig te werken. Gewoon veel tijd.

Kinderen gaan overigens twee dagen naar overblijf en BSO, de derde dag past oma op.

Kastanje
Star, dat klopt. Mijn werkgever geeft daar dus niet zoveel ruimte in. Komt misschien ook wel doordat het een klein bedrijf is.

Wat ik ook nog wilde zeggen: voor de meeste banen heb je natuurlijk ook een bijpassende opleiding nodig. Ik doe nu receptie/administratie. T is niet zo dat je dan ineens in de zorg kunt gaan werken... Topic is gewoon bedoeld om eens te kijken wat een ander doet. Misschien krijg ik er ideeen/inspiratie van.
...
anoniem_75423 wijzigde dit bericht op 13-02-2009 12:52
Reden: Dubbel
% gewijzigd
Tilalia; je hebt helemaal gelijk. Het hangt van allerlei factoren af. Veel reistijd heb ik niet, kan het op de fiets doen. Mijn man werkt wel fulltime, een half uur verder op met auto.

Valt ook wel mee. Kinderen gaan 3 dagen naar kdv en 1 dag oppas thuis. Mijn jongste is nog elke nacht een aantal keren wakker, dat maakt ook uit in mijn beleving: ik ben gewoon moe 's avonds ( en doe je dus niet veel ). Ik ga er dan altijd maar op tijd in, want ja; dan pak je nog wat extra uren. Maar houdt ook in dat 's avonds eens wat leuks doen, voor mezelf, er nooit in zit. Altijd rekening houdend met die korte nachten. Mijn man helpt wel mee thuis hoor, met de kinderen en de afwas enz enz. Dat scheelt ook. Maar door die 4 dagen ben ik eigenlijk altijd met werk of huishouden bezig. Ik denk dat 3 dagen voor mij ( en dan in een minder zware/verantwoordelijke functie) net wat meer rust geeft. Iets meer tijd om t huishouden te verdelen, iets minder druk op werk en gewoon meer tijd om wat leuks met mijn kinderen te doen.
Of je neemt voor het huishouden een poets en voor de boodschappen albertheijn.nl
Ja dat zou ook kunnen. Maar zal niet alles veranderen ben ik bang.
Advocaat, 4 dagen per week, en mocht je een uitdagende functie vinden voor 3 dagen, mag je me bellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven