Peuter laten proeven?

29-01-2019 19:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter is een dramatische eter, altijd al geweest. Fruit wordt niet gegeten, groente alleen als het verstopt zit in saus bij pasta/bami/rijst. Gepureerde soepen oid lukt niet. Nu lees ik altijd: kinderen hoeven niet te eten als ze maar een beetje proeven. Heel leuk, maar hoe doe je dat? Zelfs proeven wordt hier geweigerd.
Het eten van vanalles (groente, vlees, aardappels, saus op wrap) heb ik al losgelaten maar het zou zo fijn zijn als er wel geproefd wordt. Samen klaarmaken helpt niet, negeren helpt niet, aanmoedigen helpt niet. Is peuter nog te jong? Ik wil er eigenlijk geen strijd van maken maar alles behalve eten wat peuter lekker vindt is strijd (ook als we het negeren, dan krijgen we drama over ander eten willen).

Dus, iemand tips? Elke dag spaghetti voorzetten vind ik niet echt de oplossing, want ik vrees dat we dat dan echt tot volwassen zijn kunnen doen.
zussel schreef:
29-01-2019 23:03
Zelfs laten likken lukt dus niet, zou al blij zijn dat ze dat deed!
Rauwkost eet ze ook niet, over de dag heen. Ik ben bang dat ze bij ons geen fruit eet en op het kdv wel omdat het daar ‘hoort’. Wij zijn zelf vaak weggeweest onder fruittijd en dan sloeg ik een dagje over, enz. Totaal niet handig dus dat gaan we anders doen bij nr 2. Mogelijk sluipt de gewoonte er voor haar dan ook in?
Rauwkost meegeven aan kdv is best nog een idee eigenlijk, al weet ik niet of ze het eet als de rest dat niet hoeft. Maar kan eens vragen of ze eens komkommer oid als 4-uurtje kunnen en willen doen. Benieuwd of ze het dan wel proeft.
Serieus?! Dit lijkt me ook weer niet gezond hoor. De hele dag rondom alle eetmomenten bouwen. Als je weggaat kan je toch gewoon een mandarijn of peer meenemen of je geeft fruit op een ander moment. Je lijkt te denken dat je dit heel erg kan sturen, terwijl je invloed vrij beperkt is.
Tja, hoe laat je een kind proeven. Geen idee.

Ik herken de situatie. Na 2 kinderen die prima aten (en waar ik altijd complimenten kreeg over mijn 'eetopvoeding') besloot mijn 3e het anders te doen. En dan ook meteen radicaal anders. Het aantal verschillende voedingsmiddelen dat ik naar binnen kreeg was letterlijk op de vingers van 2 handen te tellen. Daarvan werd er dan wel meteen zéér royaal gegeten :)

Ik heb het in eerste instantie genegeerd maar ben al snel gaan zorgen dat er om de dag iets werd gegeten dat kind ook at. Of althans waar het kind ook iets van at. Gekookte aardappel, kale rijst oid. Wist ik dat er af en toe iets in ging en hadden we ook nog af en toe een 'gezellige' maaltijd.

Stap 2 was dat er van alles wat op tafel stond iets op het bord moest liggen. Prima dat je geen pastasaus eet, maar er komt wel een lepel saus op het bord te liggen. Welke lepel je daarvoor kiest (opscheplepel of het kleinste theelepeltje dat je kan vinden) maakt me dan niet uit.

Tegen de tijd dat hij bijna naar school ging begon hij ook door te krijgen dat het op z'n minst onhandig was om weinig te lusten en nam zich voor om vanaf zijn 4e verjaardag 1 groente te lusten. Werkte niet, maar de motivatie was er, en toen konden we ook dingen uitleggen. Deel van het probleem leek te zijn dat hij onderscheid maakte in 2 soorten eten. 'Heel lekker' en 'vies', waarbij alles wat niet 'heel lekker' was meteen als vies werd bestempeld. Het hielp dat we dat konden uitleggen.

Daarna zijn we als een soort mantra dingen gaan herhalen.

'lust ik niet' => weet je niet want je hebt het nog nooit gegeten
'dat vind ik vies' => zolang je niet gaat kotsen als je het opeet, komt het wel goed
'vind ik niet lekker' => geeft niet, maar je moet het toch opeten, zonder eten kan je niet leven'

Inmiddels is hij 8 en wordt er eigenlijk best veel gewoon gegeten, al zijn de porties nog niet altijd wat ze zouden moeten zijn. Alleen gerechten waar dingen door elkaar zitten (bami, nasi, spaghetti, ovenschotels, stamppotten) blijven een probleem. En een aantal gerechten die als typische kinder gerechten worden gezien (Pannenkoeken, krentenbollen, appelmoes, hamburgers, vissticks) vind hij niet lekker, maar dat vind ik opvoedkundig niet zo'n probleem. Alleen af en toe onhandig met kinderfeestjes.
RMJ schreef:
30-01-2019 10:36

'vind ik niet lekker' => geeft niet, maar je moet het toch opeten, zonder eten kan je niet leven'

.

Niet om je bang te maken, maar even een kanttekening bij deze opmerking: ik heb door deze opmerking een eetstoornis gekregen. Als ik weinig of nauwelijks at, was ik namelijk gelijk erg bang om dood te gaan. Eten werd voor mij een 'dwang'.
Ik lust prima fruit en de meeste groentes vind ik ook niet vies al eet ik die maar in bescheiden hoeveelheden, maar beiden hebben voor mij wél een negatieve lading. Dat móest altijd. Waarom zet je niet gewoon de maaltijdcomponenten los op tafel en laat zelf kiezen? Al eten ze alleen maar 'n bord aardappelpuree. En geef dagelijks een oplosbare vitaminepil door hun limonade.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft als kind in de lokale krant gestaan omdat hij het presteerde om maandenlang alleen weetabix te eten - thuis, op school, als ontbijt, lunch en avondmaal. Daarna is hij overgeschakeld op hot dogs. Lekker gezond en gevarieerd.

Dat is ondertussen al een hele tijd geleden en ik heb nooit anders geweten dan dat hij iemand is die nagenoeg alles lust en kan klaarmaken.
JonathanStrange schreef:
30-01-2019 11:05
.

Niet om je bang te maken, maar even een kanttekening bij deze opmerking: ik heb door deze opmerking een eetstoornis gekregen. Als ik weinig of nauwelijks at, was ik namelijk gelijk erg bang om dood te gaan. Eten werd voor mij een 'dwang'.
Op zich natuurlijk geen onterechte angst, aangezien structureel niet eten er natuurlijk uiteindelijk voor zorgt dat je dood gaat. In die zin kan enige 'dwang' best heel nuttig zijn.

Maar we zullen het vast niet in die bewoording geroepen hebben. Zal iets kindvriendelijker en meer in de trant van 'Een auto heeft benzine nodig om te kunnen rijden. Een kind heeft eten nodig om te kunnen spelen, rennen, naar school te gaan' of wat dan ook op dat moment bij de belevingswereld aansloot zijn geweest

Tot nu toe lijkt kind een tamelijk gezonde relatie met eten ontwikkeld te hebben.
redbulletje schreef:
30-01-2019 11:16
Ik lust prima fruit en de meeste groentes vind ik ook niet vies al eet ik die maar in bescheiden hoeveelheden, maar beiden hebben voor mij wél een negatieve lading. Dat móest altijd. Waarom zet je niet gewoon de maaltijdcomponenten los op tafel en laat zelf kiezen? Al eten ze alleen maar 'n bord aardappelpuree. En geef dagelijks een oplosbare vitaminepil door hun limonade.
Bij echte notoire niet eters gaat dat vitaminepilletje natuurlijk niet werken. Die merken meteen dat de limonade anders smaakt! Verbluffend hoe goed sommige kinderen kunnen proeven.

En daarnaast, groenten en fruit eten gaat natuurlijk niet alleen over de vitamines, vezels zijn ook een vrij relevant component. En die zitten niet in dat vitaminepilletje.
mammezel schreef:
29-01-2019 21:34
Het heeft er niet echt iets mee te maken want ik lees dat het over de gewoonste dingen om te eten gaat.

Maar wist je dat het normaal is dat kleine kinderen geen spruitjes lusten? Schijnbaar 'verslijt' onze smaak een beetje met het opgroeien. Kindjes smaken dus enorm scherp. (Hun smaak is nog niet 'afgesleten'). En dat zou de reden zijn, waarom mensen/kinderen bij het ouder worden meer beginnen te lusten omdat de allerscherpste smaak van bepaalde groenten, kaas, … dan niet meer waarneembaar is.
Raar maar waar!

Gek genoeg lusten mijn 2 oudste kinderen juist wel spruiten. De oudste eet ze rauw. Stonden we bij de groenteman op de markt, vroeg hij wil je een banaantje (hij was 2 jaar), wees hij naar de spuiten, kreeg hij een handje rauwe spruiten en at die lekker op in de buggy. De "onder de tafel kruiper" eet ook graag spruiten en ik vind ze zelf nog steeds vies!

Het is lastig om er geen strijd van te maken maar zodra dit gebeurd dan wordt eten een machtsmiddel zowel voor ouder als voor kind. Ik ben zelf grootgebracht met appelmoes, bijna overal at ik het bij. Door de witlof door de zuurkool. Ik heb altijd gezegd dat ik zo mijn kinderen niet wil opvoeden en dat is gelukt. Aan blijven bieden en de sfeer goed houden aan tafel en consequent blijven. Niets eten = geen toetje. Ik heb een tijd ook gewoon geen toetjes meer gekocht om niet in de verleiding te komen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
29-01-2019 20:30
Hier in België eten peuters sowieso veel langer eten in puree-vorm dan in Nederland, vermoed ik.
Tot een jaar of 2 à 3 wordt eten (fruit en groenten / groenten met aardappelen en eventueel vlees) hier nog gewoon geplet.

Als dat maakt dat kind wel groenten binnen krijgt en dat het leuk is aan tafel ...

Op zijn 16de zal een puber echt geen groentenpap / -puree meer eten.
Of toch niet elke dag.
Wat een onzin. Ik ken geen enkel kind in BE dat met 2 jaar nog een bordje 'alles gepureerd' voorgeschoteld krijgt/kreeg.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
RMJ schreef:
30-01-2019 11:33
Bij echte notoire niet eters gaat dat vitaminepilletje natuurlijk niet werken. Die merken meteen dat de limonade anders smaakt! Verbluffend hoe goed sommige kinderen kunnen proeven.

En daarnaast, groenten en fruit eten gaat natuurlijk niet alleen over de vitamines, vezels zijn ook een vrij relevant component. En die zitten niet in dat vitaminepilletje.
Vezels kun je ook binnenkrijgen door lekkere havermoutkoekjes. Je kunt zelfs havermoutpannenkoekjes bakken gevuld met zoete ingredienten zoals banaan (met nutella) of vullen met vis, spinazie en kaas bijv. Iets wat gebakken is smaakt vaak veel lekkerder, de groentesmaak is dan niet zo prominent aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Dek de tafel, schep alleen voor jezelf op en laat het kind zelf opscheppen, alles wat er opgeschept wordt moet ook opgegeten worden.
Niet eten is prima maar je krijgt geen vervangend eten en je blijft aan tafel tot iedereen klaar is. Succes
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
30-01-2019 11:49
Dek de tafel, schep alleen voor jezelf op en laat het kind zelf opscheppen, alles wat er opgeschept wordt moet ook opgegeten worden.
Niet eten is prima maar je krijgt geen vervangend eten en je blijft aan tafel tot iedereen klaar is. Succes
Maar dat alles moeten opeten wat je opschept zou juist het probleem zijn. Dat doet ze niet. Wel vind ik zelf opscheppen om haar meer zelfstandigheid te geven wel een goed idee. Past wel bij haar leeftijdsfase.

Verder wil ik niet spastisch nu thuis gaan blijven rondom het fruitmoment hoor. Maar eerder nam ik dan dus geen fruit mee maar zakjes, dat wil ik andere gaan doen.

Ze krijgt inderdaad vitamines en dat vind ze dan weer prima.
Nouja er zitten wat tips tussen waar ik wat mee kan dus dank! En verder lees ik vooral dat het vaker voorkomt en dat is ook wel prettig, maakt het makkelijker loslaten :)
Alle reacties Link kopieren
Nichtje van 6 is een lastige eter, maar de kletspraat van mijn man maakte dat ze toch haar (niet te volle) bord leeg at.

Doppertjes met worteltjes IIEUW DOPPERTJES, prima, krijg jij alleen worteltjes. Een stukje voorgesneden vlees (dat ging snel op) en een kleine aardappel met jus. Drie kwartier duurde het, maar het was op.

Daarna twee bakjes met poffertjes en een kilo poedersuiker. Hoezo, geen trek??
:P
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Herkenbaar.

Werkelijk alles geprobeerd.
Zeker niets anders aan gaan bieden. Eten wat de pot schaft. En eet je niets dan is het jammer. Wel altijd toetje idd.
We hebben nu sinds een paar maand een stickersysteem. Elke keer als hij goed eet mag hij een sticker plakken. Als hij alle 3 de grote maaltijden "goed" eet mag hij een bonussticker plakken. Is de stickerkaart vol (25 vakjes) mag hij een lekker toetje uitzoeken in de supermarkt.
Werkt redelijk goed, maar er zijn ook dagen bij dat er geen enkele sticker geplakt kan worden.
Maar nu al sinds vrijdag elke dag 4 stickers
Hier eentje van 3 jaar oud die thuis soms echt bar slecht eet (vooral het avondeten, brood enzo gaat nog wel) maar bij opa&oma en op de opvang het tegenovergestelde laat zien! (overigens daar ook weleens dagen dat hij niet alle warme eten opeet maar dat is opvallend minder vaak zo dan thuis). Omgeving en sociale druk? spelen dus denk ik ook mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven