peuter wil niet in nieuwe kamer slapen

24-01-2009 08:43 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben onze dochter van bijna 2,5 al een tijdje voorbereid dat ze vanaf gisteren in haar nieuwe kamer en haar nieuwe bedje mocht slapen. Spelen op die kamer doet ze al graag dus ze is er wel vertrouwd. Gisteren was het dus zover maar ze wilde niet gaan slapen, ze ging huilen. Uiteindelijk hebben we haar oude bedje (ledikant) versleept naar haar nieuwe kamer in de hoop dat ze dan wel ging slapen. Nou echt niet dus. Ze bleef de hele avond spoken (ook al bleef iemand van ons naast haar liggen) Ten einde raad dochter in haar ledikant weer teruggezet in oude kamer. Toen was het weer rustig.

Het is nu nog niet noodzakelijk dat ze in haar nieuwe kamer gaat slapen omdat d'r broertje nog bij ons slaapt, maar over een tijdje zal het wel moeten, dus het liefst willen we haar voor die tijd wel over hebben.

Is het gewoon een kwestie van volhouden en misschien een paar avonden/nachten gespook of hebben jullie nog andere tips? Hoe ging bij jullie de overgang van oude naar nieuwe kamer/bed?
Laten inslapen in haar oude kamer en later als ze slaapt over leggen in nieuwe kamer.

Het inslapen in vaak het grootste probleem. Lekker doen in vertrouwde omgeving. Nieuwe kamer wordt vanzelf vertrouwd wanneer ze er iedere keer in wakker wordt. Succes!
Ik heb het gewoon volgehouden zeg maar. Gewoon in zijn eigen nieuwe kamer (ik ben verhuisd dus het was een heel nieuw huis) in zijn eigen bed gelegd (peuterbed dus mijn zoontje kon er ook gewoon nog eens uit) en dat was een drama in het begin. Huilen en hij kwam er uit. Ik heb de eerste paar dagen wel tien keer op en neer gemoeten om hem terug te leggen en een aai over zijn bol te geven. Het werd elke dag wat minder en nu is het inslapen geen probleem meer. HIj huilt helemaal niet meer en gaat lief slapen. ' s Nachts komt hij er af en toe nog wel eens uit en al naar gelang ik dat zelf wil komt hij soms in mijn bed of leg ik hem weer terug en ook dan slaapt hij lief door.

Tis maar of je zelf door die eerste dagen wil, of je daar tegen kunt en daar de energie voor op kan brengen.

Of je doet het zoals Nak zegt, misschien kan je dat ook proberen..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:nak schreef op 24 januari 2009 @ 08:50:

Laten inslapen in haar oude kamer en later als ze slaapt over leggen in nieuwe kamer.

Het inslapen in vaak het grootste probleem. Lekker doen in vertrouwde omgeving. Nieuwe kamer wordt vanzelf vertrouwd wanneer ze er iedere keer in wakker wordt. Succes!Ik vrees dat dat niet gaat werken, dochter is een lichte slaper dus zal daar echt van wakker worden .
Misschien helpt het als je begint met alleen haar middagslaapje in de nieuwe kamer? Overdag is het licht en dan kan ze er misschien beter vertrouwd raken qua slapen.
Hoe heb je haar eigenlijk voorbereid?? Mocht ze zelf mee kiezen qua inrichting. Heb je haar zelf haar knuffels laten verhuizen? Of heb je haar alleen verteld dat dat haar kamer wordt...

Normaal gesproken is het inderdaad het oude bed eerst op de nieuwe kamer zetten. Dat werkte dus niet. Dan zul je door moeten zetten. Als je haar 3x terug brengt naar haar oude kamer kun je het vergeten, dan gaat het niet werken.

Een kind voelt haarfijn aan wat jij denkt/voelt. Het is dus belangrijk om zeker te zijn van jezelf. Zij gaat vanavond in haar nieuwe kamer, maar in haar oude bed. Zet dat bed vandaag op haar nieuwe kamer. Laat haar zelf haar vertrouwde knuffels overbrengen, geef duidelijk aan dat zij daar gaat slapen en geloof dat zelf ook. Wat er ook gebeurd, ze gaat niet meer terug.

Desnoods ga je zelf vanmiddag een uurtje voorslapen, en je man morgenmiddag een uurtje naslapen
Goed je dat zegt Krissie....want zo heb ik het eigenlijk ter voorbereiding ook gedaan. Toen mijn huis nog niet af was en we er nog niet écht inzaten heb ik hem eerst twee middagslaapjes laten doen. Dat was ook een klein drama, maar niet zo erg als het slapen 's avonds.

Maar goed, dat heb ik dus wel gedaan., vergeten te vertellen.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Lastig.........ik ben bang dat als je 'toegeeft' en haar dus steeds terug in haar oude kamertje laat slapen dat het 'drama' alleen maar groter wordt en dan het straks, wanneer het wel moet, alleen nog maar grotere problemen op zal leveren.

Ik denk dat je een paar nachten moet investeren. Je er op voorbereiden dat het veel geduld zal vragen van jezelf en misschien wel iets minder slaap maar door een paar dagen écht door te zetten, denk ik dat je er sneller doorheen bent (zij dus eigenlijk) dan wanneer je maar heen en weer blijft pendelen...

Succes ermee!!

oh....ik zie nu dat mamalelie net zoiets zegt.....met haar ben ik het dus helemaal eens
Net als Mamalelie zegt haar inderdaad betrekken bij de verhuizing. Zelf knuffels laten brengen en zelf hoekjes laten maken met speelgoed enzo. En, misschien helpt het om er overdag te gaan spelen? Dan wordt het echt een levende ruimte voor haar, zoals haar oude kamer was.

Succes!
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:mamalelie schreef op 24 januari 2009 @ 09:24:

Hoe heb je haar eigenlijk voorbereid?? Mocht ze zelf mee kiezen qua inrichting. Heb je haar zelf haar knuffels laten verhuizen? Of heb je haar alleen verteld dat dat haar kamer wordt...

Normaal gesproken is het inderdaad het oude bed eerst op de nieuwe kamer zetten. Dat werkte dus niet. Dan zul je door moeten zetten. Als je haar 3x terug brengt naar haar oude kamer kun je het vergeten, dan gaat het niet werken.

Een kind voelt haarfijn aan wat jij denkt/voelt. Het is dus belangrijk om zeker te zijn van jezelf. Zij gaat vanavond in haar nieuwe kamer, maar in haar oude bed. Zet dat bed vandaag op haar nieuwe kamer. Laat haar zelf haar vertrouwde knuffels overbrengen, geef duidelijk aan dat zij daar gaat slapen en geloof dat zelf ook. Wat er ook gebeurd, ze gaat niet meer terug.

Desnoods ga je zelf vanmiddag een uurtje voorslapen, en je man morgenmiddag een uurtje naslapen

Inrichting hebben we samen uitgezocht, knuffels inderdaad samen overgebracht en meerdere malen verteld dat dat haar nieuwe kamer wordt en dat ze nu een grote meid is daarom in een grotere kamer mag slapen.

Het probleem is dat mijn man dit soort dingen minder goed vol houdt, dus hij was degene die zei...we zetten haar bedje wel weer terug want zo kunnen we niet slapen vannacht en ik ben daar op ingegaan omdat ik geen zin had in discussies laat op de avond. Misschien moet ik er vannacht maar bij gaan slapen of heen en weer lopen, ik ben vaak wat consequenter en geduldiger .

Goed idee trouwens Krissie, om met de middagdut te beginnen in haar nieuwe kamer.

Misschien dat dat wat makkelijker gaat.

Bedankt voor jullie tips!
Ik liet mijn zoontje 's avonds in zijn nieuwe kamer maar in zijn oude bed slapen en overdag in het nieuwe bed.

Dat duurde een maandje en toen in overleg het oude bedje weggehaald want hij was al zooooo groot!
Geef je man oordopjes
Ik zou niet volhouden, ik zou het even op zijn beloop laten. Zoon wilde eerst ook nietin nieuwe bed en "opeens" wilde hij vanzelf. Ik heb hem de keus gelaten. Wil je in je vet coole nieuwe mooie bed of in je oude kleine bed? Opeens wilde hij gewoon. En inderdaad, hij snapte ook niet wat hij er moest. Ik zou misschien eens een nachtje samen gaan logeren. Eerst lekker samen spelen, samen pyjama aan, samen in bed liggen en zo. Dus eerst even samen. Is natuurlijk mega spannend! En logeren met papa of mama is dan wel erg l;uk misschien!
Wat lastig zeg, helaas hier ook zo'n probleem.

Mijn zoon heeft, in verband met de komst van zijn broertje, een nieuwe kamer gekregen. Zelf meegeholpen met behang kiezen, bed uitkiezen enz. Vervolgens hebben we zijn bedje in zijn oude kamertje gezet zodat hij kon wennen. Dat was december 2007 en het slapen was geen probleem, hij bleef ook rustig liggen en kwam er niet uit. In april 2008 was zijn kamertje klaar en mocht hij daar slapen. Hij was zo ontzettend blij en het ging weer helemaal super. Tot mijn bevalling, daarna heeft hij iedere nacht overgegeven en ging hij ook echt niet slapen. Na een paar maanden tobben hebben we hem weer teruggelegd in zijn ledikantje in de babykamer en zijn broertje in zijn nieuwe kamer. Nu slaapt hij weer heel goed, maar ik vind wel dat hij over een tijdje terug moet naar zijn eigen kamer. Dus ik kijk graag meer voor tips.
Ik vind de middagslaapjes wel een goed idee. Dan is het lekker licht en heeft ze overzicht. Hier ging de overgang vlekkeloos, maar we hebben het dan ook ruimschoots voor de bevalling gedaan.

Ik zou nu lekker het middagslaapje doen en het ledikantje in de kamer en dan langzamerhand over naar het grote bed.
Doe ook 1 verandering tegelijk. Dus een nieuw bed EN een nieuwe kamer is iets te veel van het goede. Breng het oude bed naar de nieuwe kamer. Dan kan ze in haar oude vertrouwde bed slapen en wennen aan haar nieuwe kamer. Daarna kan ze gaan wennen aan haar nieuwe bed.

Zo hebben wij het althans aangepakt toen we gingen verhuizen. Eerst nog in haar vertrouwde bedje maar wel in de nieuwe kamer. Toen ze daar aan gewend was de nieuwe meubels en dat ging nagenoeg probleemloos.
Even een update!

Het ging vanavond al beter. Vanmiddag heeft m'n dochter weer lekker op haar kamer gespeeld, ze wilde niet slapen dus ze was al vermoeider dan anders. Hetzelfde bedritueel gehad na het eten en het eerste half uur zijn we een keer of 4 heen en weer gelopen, en daarna bij haar gaan liggen en haar af en toe troostende woorden toegesproken. Ze bleef nog ruim een half uur huilen tot ze van moeheid in slaap viel . Afgesproken met man dat als ze weer gaat huilen, hij erbij gaat liggen en haar op d'r gemak steld. We zetten nu toch door, over een tijdje dan moet ze en dan zal ze het ook niet makkelijk vinden, m'n dochter kennende. Laten we hopen dat het iedere avond wat beter gaat.
Hey adl,

Wij hadden dit met sem ook he een tijdje terug na de verbouwing.

Bij ons werkte het het beste om overdag af en toe eens een half uurtje in zijn nieuwe kamer te spelen en te zitten/opruimen en s'avonds gewoon doen alsof er niks anders is dan anders.

Het slaapritueel gewoon hetzelfde houden en dan is het vaak wel ok....

En heel zeker van jezelf zijn anders gaat zij dat aanvoelen.

Fijn dat het vanavond al wat beter ging!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven