Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
ORS is inderdaad heel vies! Ik heb het gisteren zelf nog gedronken, ik werd helemaal naar van de hitte. De baby lag ook de hele dag al aan de borst, dat vraagt wel veel van je lijf zeg..

Peuterdochter heeft gelukkig goed geslapen, ondanks dat het 30 graden op haar kamer was. Ze ging wel pas tegen 21.00 naar bed en was evengoed op de normale tijd wakker. Vannacht hadden we hier een flinke onweersbui en daar werd ze wakker van. "Wil niet naar buiten, word je helemaal nat". Toen ik uitlegde dat ze lekker mocht slapen en niet naar buiten hoefde werd het weer stil.

Ze wil nu ook bij elk plasje een schone luier, maar voelt volgens mij nog niet of ze moet plassen. Ze loopt al een tijdje bloot rond, maar houdt het meestal op of plast per ongeluk op de grond. Ze zit (uit zichzelf) lange tijd op de wc of op het potje, maar ze plast dan nooit. Ik denk dat ze er nog niet aan toe is. Is dat niet heel laat? Ze is nu 2 jaar en 9 maanden.

Hier wordt vanmiddag het bed bezorgd dat we gisteren gekocht hebben. Ze bezorgen het tot de slaapkamer. Nu is alleen de vraag of we het direct in elkaar gaan zetten, daar is het eigenlijk te warm voor. Maar om al die dozen kwijt te kunnen moeten we wel ons oude bed al uit elkaar halen. Misschien slapen we maar gewoon op de grond vanavond.
Oef een bed in elkaar zetten is idd wel heftig met deze temperaturen. Misschien beter wachten tot morgen.

Ors is idd smerig maar ik mengde het dus met baby melk en dat ging goed. Nu heeft ze dat niet meer nodig.

Vervelend dat je zelf naar werd. Slim dat je ors genomen hebt. Door de bv droog je natuurlijk ook nog sneller uit.

Fijn dat dochter goed heeft geslapen Fiona! ..
Wat fijn dat het weer beter gaat met je dochter Teckeltje! Wat kan je je dan zorgen maken om zo'n kleintje..

Ik denk dat we inderdaad maar wachten met het bed.
Nou echt ja. Ik ben wel een beetje gesloopt van de stress en de zorgen hoor. Zoon wordt vanmiddag na kdv door opa en oma gehaald en blijft daar tot en met zondag. Kunnen wij even bijkomen en onze aandacht volledig op dochter richten!!!

Ik werk thuis vandaag maar geloof dat ik met deze temperaturen liever op kantoor zit :sun:
Wel betere koffie hier!
Hallo, wat een lang topic is dit! 👍🏻 Ik heb op enkele nummers geklikt om te zien of mijn vraag erbij stond, maar ik vond het niet. Nu, het is 3u39 s ochtends en ik wil graag straks nog wat slapen, vandaar de korte zoektocht, maar ik hoop dat jullie me advies willen geven.

Mijn dochter (net twee jaar geworden) is onherkenbaar sinds de geboorte van haar zusje (bijna drie weken oud). Ik heb geen ervaring met driftbuien en de “neen” fase. Nu word ik erin gegooid en ik zoek tips over hoe ik het best dit kan aanpakken.

Ik heb een kort lontje (slaaptekort, bronchitis, hitte) en zit echt op mijn tandvlees.

Als jullie kind s ochtends drama maakt omdat het de pamper niet wil verversen, gezicht niet wil wassen, en duizenden dingen meer (je kent ze allemaal wel), hoe gaan jullie ermee om?

Momenteel duw ik haar in die verse pamper, was ik onder luid gekrijs haar gezicht etc etc. Maar hoe kan ik handelen waardoor het geen strijd wordt?

Ik dacht pictogrammen met dagplanning te installeren, heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!
De dingen die echt moeten dwing ik, dingen die niet zo noodzakelijk zijn liet ik vlak na de geboorte van baby gewoon even gaan. Ze moet gewoon even haar plek terugvinden en wennen aan dat aandacht moet delen
Hier schelen ze 2 jaar en paar dagen. Nu 5 maanden later is het weer stuk minder.
Zoon wil smorgens ook niks, die is nog niet wakker dan en heeft honger. Dus wij gaan in de nachtluier en pyjama zonder wassen, eerst naar beneden om te eten. Daarna voer ik een toneelstukje op, waarbij ik hem zn knuffels laat 'wassen', maar die willen dat niet. Dus dan laat hij, aan zn knuffels, zien hoe het wel moet. Trots dan ie dan is, want hij weet hoe t moet en luistert wel! In zn trots vergeet ie daarna te zeuren over zn luier en de gel in zn haar.
Heel deze vertoning duurt 10min van begin tot helemaal klaar. En kost me veel minder energie dan hem in toom houden.
Wij lieten hem als het kon dan kiezen wie iets ging doen ("wil je dat mama of papa je een schone luier aan doet?", "wil je dat papa of mama je brood smeert?"). Dan had hij het gevoel dat hij een soort van controle had, en ging het allemaal een stuk soepeler, want hij werkte mee. Op momenten dat er niks te kiezen was omdat er maar 1 ouder was, wist hij vrij snel dat zeuren dan geen zin had.

Tip: peuters nemen bijna altijd de laatste keuze-optie, omdat die blijft hangen. Dus als je zelf ergens geen zin in hebt, noem jezelf als eerste en de andere optie als tweede.

En verder wat due zegt: kiezen wat je de moeite vind om een strijd van de maken.
Nog een keuze-tip: als dochter (3) bij ons mag kiezen gaat ze lang twijfelen. Als ik zeg dat ik bij 3 kies laat ze dat gebeuren om vervolgens heel snel alsnog het andere te willen (=prima, eindelijk een keuze). Dus bij de 3 kies ik mijn minst favoriet, weet ik zeker dat het dat andere wordt :lol:
Verder vooral ruzie maken om de echt belangrijke dingen (gezicht wassen zou ik geen strijd voor aangaan zolang er geen grote vlekken zitten, schone luier na een hele nacht wel.). En zelf laten doen: zelf gezicht wassen, luier uitkiezen en zelf aandoen, etc.
Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Dochter is nu 2 jaar en 9 maanden en haar zusje bijna 6 weken. Ze was voor de geboorte van haar zusje al aan het peuterpuberen, maar nu doet ze het ook af en toe om aandacht te trekken. Ik maak er alleen een strijd van als ik iets echt belangrijk vind. En dat betekent dus dat ze er regelmatig bijloopt als een Stampertje met een vies gezicht en ontploft haar.

Als ze echt in een drammerige bui is laat ik haar gewoon in haar sop gaarkoken, vaak komt ze dan na vijf minuten wel naar me toe. Als ze iets niet wil geef ik soms een alternatief. Net wilde ze bijvoorbeeld niet naar boven voor een schone luier, dus vroeg ik of ze het wel wilde als ze in de box mocht liggen (net als haar zusje). En toen wilde ze het wel.

Niet eten? Dan niet, ze krijgt vanzelf honger. Luier en kleren aan als we de deur uitmoeten? Dan gaat ze in de houdgreep, want ik heb niet altijd het geduld voor een half uur discussie.
Geen ervaring met een broertje/zusje maar zoon heeft ook vaak buien dat hij iets niet wil. Ik geef hem dan vaak 2 opties waaruit hij mag kiezen, dan heeft hij het gevoel dat hij inspraak heeft maar doet uiteindelijk toch wat ik wil.
Soms neem ik hem in de houdgreep als er iets écht gedaan moet worden.

Het lijkt erop alsof zoon hand- voet en mond ziekte heeft... heeft blaadjes op zijn voetjes en in zijn mondje, op zijn handjes maar een paar. Hebben ook echt een rotnacht gehad, hij lag gisteravond regelmatig te jammeren en au te zeggen. We hebben hem maar bij ons in bed gelegd maar dat was ook niet zo'n succes. Ik had of zijn voeten in mijn buik of hij lag helemaal tegen mij aan, was flink aan het draaien etc. Hopelijk word het snel beter en geven hem vanavond maar een zetpil voor hij naar bed gaat.
Maartje2016 schreef:
27-07-2019 08:06

Tip: peuters nemen bijna altijd de laatste keuze-optie, omdat die blijft hangen. Dus als je zelf ergens geen zin in hebt, noem jezelf als eerste en de andere optie als tweede.
Haha mijn man probeert dit ook maar tegenwoordig is 90% van de tijd antwoord toch papa.
Bedankt voor de tips!

Vanmorgen heb ik de keuzemogelijkheid uitgetest en dat werkte wonderwel goed.

Geen strijd gehad vanmorgen!

Maar mijn man was thuis. Tijdens de week ben ik alleen met haar en dan weet ik nog niet goed hoe het op te lossen.

Haar laten doordrammen neem ik ook mee als advies. Nu neem ik het -onterecht- veel te persoonlijk, waardoor de strijd een veel zwaardere lading krijgt.
yaqui schreef:
27-07-2019 10:31
Bedankt voor de tips!

Vanmorgen heb ik de keuzemogelijkheid uitgetest en dat werkte wonderwel goed.

Geen strijd gehad vanmorgen!

Maar mijn man was thuis. Tijdens de week ben ik alleen met haar en dan weet ik nog niet goed hoe het op te lossen.

Haar laten doordrammen neem ik ook mee als advies. Nu neem ik het -onterecht- veel te persoonlijk, waardoor de strijd een veel zwaardere lading krijgt.
Neem het dan allemaal wat lichter. Klinkt makkelijker dan het is, maar probeer de focus ergens anders te leggen. In plaats van dat je "nu" haar mond wil schoonmaken met strijd, wacht je een uurtje en dan lukt het vaak zonder morren.

Probeer het als compliment te zien dat ze lekker opstandig is als ze bij je is. Dat doet ze omdat ze grenzen wil verkennen, en ze zich bij jou veilig genoeg voelt om dat te doen. Heerljjk dat je er dan een kleine heks voor terug krijgt, maar alles heeft een reden.

Binnenshuis zijn ze hier ook anders dan buitenshuis. De grenzen liggen anders omdat het me thuis minder boeit als ze op de bank springen, maar bij anderen doen ze dat niet. Of dat ze het lekkerder vinden om met hun handen te eten, buitenshuis gebruiken ze wel bestek. Of dat ze binnenshuis soms de regels bepalen, buitenshuis bepalen wij ze. Probeer met de wind mee te waaien en per situatie te kijken of je er energie voor hebt om er een strijd van te maken, of dat je even gek meedoet en het verder maar laat gaan.

:hug: Je kan het!
Het is juist wat je zegt, Maartje2016! Ik neem het heeeeeeeeel zwaar op. 😅 Onnozel eigenlijk, want zoals je zegt is ze bezig “groot” aan het worden en mag ik trots zijn dat ze dit durft. Ik weet gewoon nooit erg goed hoe te reageren zodat er zo weinig mogelijk drama is.
Hier was het heel zwaar toen dochter een broertje kreeg, ze vond hem stom deed hem bewust pijn, zei overal nee op, weigerde te gaan slapen en kon flinke meltdowns krijgen als het anders ging dan zij had bedacht.

Ik vond het echt een kak fase maar gelukkig is die (gedeeltelijk) weer over. Wat hier (volgens mij) heeft geholpen was:
* 1 op 1 aandacht geven, ook al is het maar kort tussendoor ze had dat echt nodig
* straffen bij onacceptabel gedrag (time out bij slaan, bijten etc.)
* keuze geven
* dingen zelf laten doen
* Niet negatief over haar praten waar zij is, dus ook niet tegen kraambezoek zeggen dat ze erg moet wennen etc.
* Geduld hebben en het soms even laten gaan
* Lief zijn voor jezelf en je realiseren dat het tijdelijk is.

Het tot 3 tellen werkt bij ons pas sinds kort nu ze 2,5 is, daar was ze met net twee nog te jong voor geweest.
envelop wijzigde dit bericht op 27-07-2019 13:51
7.76% gewijzigd
Naast alle tips die zijn gegeven moet je het soms ook gewoon accepteren. Ze is net twee geworden en wordt dus een peuter, met de bijbehorende peuterpubertijd. Soms zal er dus drama zijn en zodra je dat accepteert wordt het al minder zwaar. Het is allemaal goed voor haar ontwikkeling. Wees lief voor jezelf en trek het je niet persoonlijk aan.
Goede toevoeging van Fiona, als dochter een melt down heeft heeft ze dat soms ook gewoon nodig om van bepaalde emoties af te komen. Ze is nu logeren en ziet daar opa en oma en gaat veel drukke en leuke dingen doen. Ik weet dat het daar goed gaat maar dat ze morgen thuis één of meerdere driftbuien zal hebben om niks, dat heeft ze dan nodig om alle indrukken te verwerken ofzo.
Als we gaan afleiden/straffen of wat dan ook is het gewoon uitstel, die driftbui komt toch wel alleen dan wat later.
O_o Ik zat mijzelf stiekem best wel eens veren in de bips te steken omdat we zo’n nette Hendrik hebben. Thuis, op bezoek en in restaurants om door een ringetje te halen. Hij is wel een wegrennertje en klimt op dingen waar geen mens komt, maar verder best braaf.

Tot we vandaag naar een rommelmarkt zijn geweest :O Wat een hebberige-grijperige-zeurderige-krijsende-pokke-peuter werd hij daarvan o_o Alles was van peuter en waar hij niet aan mocht komen wilde hij kapot maken. Toen man hem maar op de arm nam en daarna samen langs een kraam liep, trok peuter met één handje een hangende spiegel naar beneden.

We wilde de spiegel betalen maar de standhouder vond mijn verbaasde reactie *NAAM PEUTER BEN JIJ HELEMAAL VAN DE POT GERUKT!* al genoeg. Hij vond het al fijn dat we gelijk gingen opruimen en de portemonnee trokken. Hij maakte erger mee :-? :-o
Het klinkt waarschijnlijk grappiger dan dat het was :)

Peuter geschrokken ?
rosings schreef:
28-07-2019 17:42
Het klinkt waarschijnlijk grappiger dan dat het was :)

Peuter geschrokken ?

Ja wel geschrokken maar niet genoeg om daarna zijn gedrag aan te passen. We zijn maar naar huis gegaan :|
Ah jammer.
1 droge boterham verder: ah, dus je had echt honger en deed niet alleen moeilijk om het moeilijk doen. Sorry schatje.

Het zou helpen als je je avondeten zou opeten.
Peuter drinkt hier nauwelijks. Het lijkt, net als met eten, gewoon uitproberen. Alleen vind ik dat met drinken een heel slecht plan. Nou had hij al een paar dagen flink minder plasluiers en ook gewoon weinig energie, maar vandaag had hij (denk ik) uraten in zijn urine. Ik schrok er zo van dat ik man erbij riep en zei: ik ga de hap maar bellen, hij droogt uit!!! Maarja wat wil je als je weigert te drinken he! Ja zei man en wat doen die daaraan? Kijken of ze m aan een infuus leggen denk ik, of iig streng toespreken. Oudste kreeg dit ook mee, werd ook bezorgd om haar broertje en zei: ...naam peuter.....je moet nu echt goed gaan drinken!! Dat is belangrijk voor je lijf, want anders wordt je ziek en moet de dokter je beter maken! Slimmerik, das niet echt gezellig in de vakantie en zeker niet als t je eigen schuld is!! Dus hup hup ik ga drinken maken en jij drinkt het op!......warempel was peuter onder de indruk en dronk 2 bekers ranja, onder toeziend oog van zn zus, zo op :yes:
Wat een nacht en ochtend, ik ben er even helemaal klaar mee. We hebben een nachtlampje gekocht voor peuterdochter. Daardoor ging ze gisteren slapen zonder dat we er bij hoeven te zitten, maar hij is erg fel. Ze is (ik denk daardoor) vannacht veel wakker geweest en kwam er ook elke keer uit.

Toen ik haar eenmaal weer in bed had werd de baby wakker voor een voeding en die kon niet meer slapen. Ik ben dus twee uur met de baby bezig geweest en toen die eindelijk sliep kwam peuterdochter weer uit bed. Ik heb dus eigenlijk maar tot half 3 geslapen.

Vanochtend maakte peuterdochter zo'n drama met gillen en huilen omdat ze geen luier aan wilde, dat de baby (die net weer sliep) weer wakker werd. We hebben dochter dus maar in haar blootje beneden gezet voordat ze genoeg gekalmeerd was om een luier aan te willen. En nu zitten we met zijn allen beneden, terwijl baby en man best nog een paar uurtjes hadden kunnen slapen. :thunder:

En dan mag je ook nog eens maar 1 kopje koffie als je borstvoeding geeft :nooo:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven