Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Maartje2016 schreef:
24-07-2019 20:02
Hier wil peuter ze zelf smeren. Per twee en dan op elkaar, dat dan wel weer.

Oh ja dat wil onze peuter ook wel. Op het kdv mag hij dat ook met 1 boterham. Ik wacht nog even tot zijn fijne motoriek wat beter wordt want hem zelf laten smeren is als kijken naar verf die droogt :-*
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
24-07-2019 20:08
Oh ja dat wil onze peuter ook wel. Op het kdv mag hij dat ook met 1 boterham. Ik wacht nog even tot zijn fijne motoriek wat beter wordt want hem zelf laten smeren is als kijken naar verf die droogt :-*
Hier gaat hij na de zomer een dag per week overblijven op de PSZ, maar ik heb geen idee of ze daar het brood voor hem smeren of dat hij dat zelf moet doen. Ben ik een beetje vergeten te vragen :facepalm:

Dus in het kader van pro-activiteit ga ik er de komende weken maar mee aan de slag. Hij scheurt in elk geval geen gaten meer in het brood met zijn mes, dus het gaat de goede kant op. De lunch duurt inderdaad wel wat langer...
Nav jullie weekmenu’s had ik eens wraps op tafel gezet vandaag. Zowel man als peuter snapte er geen fluit van. Man zat helemaal onder en peuter at ze overdwars :|

Voor zijn 3de verjaardag volgende maand krijgt peuter deze skelter :heart: We dachten hem maar gewoon lekker te laten spelen i.p.v. focussen op fietsen.

Afbeelding
Stoer ding Glitter!

Jeetje wat gaan jullie hard, ik ben redelijk bijgelezen maar heb ook wat overgeslagen.

@eten, dat gaat hier echt niet van harte en daar maken we in principe geen strijd van. Na het eten mag ze altijd yoghurt maar daarna is het klaar. Heeft ze echt niks gegeten gaat ze maar met een lege maag naar bed, ik weet zeker dat als we eenmaal toegeven aan iets anders ze haar avondeten helemaal gaat skippen. Enige waar ik echt van baal is dat ze soms niet wil proeven, ik kan op mn kop gaan staan maar als ze er geen zin in heeft eet ze het niet ook niet één klein hapje. Er aan likken heb ik 1x geprobeerd en was toen geen succes maar dat kan ik wel weer eens proberen.
Boterhammen zelf smeren en dan dichtvouwen gaat haar wel oke af, er zitten dan wel standaard hele dikke gaten in de boter en als ik even niet kijk stopt ze haar mes ook in haar mond om het af te likken maar verder gaat het goed. Korsten gaan altijd gewoon op.

Speelgoed is aan tafel niet toegestaan.

@Wraps, herkenbaar dat van de zijkant eten, als ik haar duidelijk aanwijs waar ze moet happen gaat het wel goed.
Zelf smeren wil hij ook maar gaat echt voor geen meter dus dat mag hij net als peuter van gc lekker oefenen op kdv.

Stoere skelter trouwens, is hij vast blij mee!

Wraps eet zoon ook maar matig. Vanavond wortelsoep gemaakt en was echt mega lekker alleen deed zoon voor zijn doen lastig maar at het uiteindelijk wel op. Hij ligt nu al een poos heerlijk te slapen.
Heb ik trouwens het enige kind die niet graag in het badje in de tuin speelt? Krijg hem er met geen mogelijkheid in.
Wij hadden vanavond rijst :facepalm: meer hoef ik niet te zeggen.

Dochter eet op kdv wel korstjes op, thuis soms. Op kdv mag ze geloof ik ook zelf smeren. Hier thuis nog niet echt gedaan. Ik smeer meestal na elkaar. Soms gaat er met moeite 1 broodje in en de andere keer staat ze met een leeg bord naast me, terwijl ik mijn eigen brood nog aan het smeren ben, dat ze nog een boterham wil.

Stoere skelter Glitter.

Ik ben vanochtend naar het binnenzwembad geweest daarna heeft ze een slaapje gedaan en daarna heeft ze in de woonkamer gescharreld. Ze was nogal ontstemd dat niet al haar speelgoed in het achterbakje van haar driewieler paste. Ze was ook enorm aan het klieren; constant aan mijn rok hangen, op me klimmen, aan mijn haar trekken, bloemen mollen, over dr speelgoed heen proberen te rijden en dan drama dat dat niet lukte en wij het niet aan de kant wilden leggen. En dat ik toch een laken in haar bed had gelegd en haar deken eruit nou :bonk:

Soms zegt ze buiten, mag wel, maar dan moet ik ook mee of de deur moet open blijven, dus we blijven binnen :biggrin:

Morgen heeft ze dagje kdv. Kregen vanochtend mail dat de babygroepen morgen en vrijdag dicht zijn. Peutergroepen zijn gelukkig wel open. Zal wel met water gespeeld worden ik hou er maar vast rekening mee dat ze niet zo schoon thuis komt :lol:

Morgen en vrijdag werken :bonk:
Teckeltje88 schreef:
24-07-2019 21:37
Heb ik trouwens het enige kind die niet graag in het badje in de tuin speelt? Krijg hem er met geen mogelijkheid in.
Hier ook niet. Ze gaat er niet in zitten. Met bakjes, emmertjes, schepjes water over en weer gieten dan wel weer!
Dat is kak als ze het kdv zomaar dicht doen! Op het kdv hebben ze een zeer goed koelsysteem via de vloer, onze baby moet zelfs een lange broek aan/mee omdat het anders te fris kan worden aan de benen.
Op het kdv eten ze bij ons geen brood maar een warme maaltijd, daar proeft ze wel alles... thuis wil ze alles zelf doen, zover dat kan laat ik dr ook veel doen, vandaar ook het boterham smeren.
Teckeltje88 schreef:
24-07-2019 21:37
Die van ons gooit er ook liever dingen in om ze er met schepnet uit te vissen enzo. En water voor plantjes etc maar erin gaat ie niet.
Envelop schreef:
24-07-2019 21:54
Dat is kak als ze het kdv zomaar dicht doen! Op het kdv hebben ze een zeer goed koelsysteem via de vloer, onze baby moet zelfs een lange broek aan/mee omdat het anders te fris kan worden aan de benen.
Op het kdv eten ze bij ons geen brood maar een warme maaltijd, daar proeft ze wel alles... thuis wil ze alles zelf doen, zover dat kan laat ik dr ook veel doen, vandaar ook het boterham smeren.
Hebben ze bij de NOS uitgelegd: ze zien het niet zitten om meerdere babies in een kamer te leggen waar het te heet kan worden. Ze kunnen wel koelen, maar willen het risico niet nemen dat het fout gaat. Vind ik logisch klinken hoor, dat ze erover hebben nagedacht...

Babies worden in het hitteplan niet voor niets extra genoemd als aandachtsgroep.
GlitterCupcake schreef:
24-07-2019 19:57
He smeren jullie boterhammen na elkaar? Hier krijgt peuter een bord met een stapel gesmeerde boterhammen in meerdere smaken en eet die allemaal op.
Zoon krijgt meestal 2 boterhammen op elkaar en als dta op is heeft hij voor zijn doen heel goed gegeten. Geen stapels dus.
Bij kdv blijkt hij na 2 wel eens on derde te vragen maar ze wisten niet of hij dat wel mocht dus gaven dat niet. Aangezien hij weinig reserves heeft maar gezegd die vooral te geven.

Hij wil soms zelf smeren en soms niet. Beiden prima. Moet wel zorgen dat ik erbij ben want inmiddels al boterhammen gehad met 5 cm hagelslag erop en zo'n klassieke overvolle bak met muesli.
Maartje2016 schreef:
24-07-2019 22:00
Hebben ze bij de NOS uitgelegd: ze zien het niet zitten om meerdere babies in een kamer te leggen waar het te heet kan worden. Ze kunnen wel koelen, maar willen het risico niet nemen dat het fout gaat. Vind ik logisch klinken hoor, dat ze erover hebben nagedacht...

Babies worden in het hitteplan niet voor niets extra genoemd als aandachtsgroep.
Dat zeiden ze ook in de brief. Het wordt te warm in de slaapkamers. Ik snap het wel en als het zo was geweest was man thuis gebleven.

Envelop ik denk dat de opvang bij jullie dan in een nieuwer gebouw zit. Onze opvang zit bij een basisschool in met plat dak en geen airco.
Due-scimmie schreef:
24-07-2019 22:02
Zoon krijgt meestal 2 boterhammen op elkaar en als dta op is heeft hij voor zijn doen heel goed gegeten. Geen stapels dus.
Bij kdv blijkt hij na 2 wel eens on derde te vragen maar ze wisten niet of hij dat wel mocht dus gaven dat niet. Aangezien hij weinig reserves heeft maar gezegd die vooral te geven.

Hij wil soms zelf smeren en soms niet. Beiden prima. Moet wel zorgen dat ik erbij ben want inmiddels al boterhammen gehad met 5 cm hagelslag erop en zo'n klassieke overvolle bak met muesli.
Stomme vraag misschien, maar waarom dan niet?
Maartje2016 schreef:
24-07-2019 22:33

Bij ons kdv geven ze ook alleen de afgesproken boterhammen. Hetzelfde als afspraken over hoeveelheid flessen.

Ik vond dat ze daar mee doordraafden. Dus mag onze peuter gewoon een boterham meer als hij dat wil.
Hoi!

Ik ben nieuw hier, en dit lijkt me een leuk topic, mag ik hier mee schrijven ?
Ik heb naast een dochter van bijna 9.5 ook een eigenwijze peuter van bijna 3,5!
Over het algemeen vind ik het een fantastische leeftijd, maar soms ook best pittig.

Avond eten doet onze peuter eigenlijk nauwelijks. Ja een toetje, maar iets anders ho maar, zelfs niet proeven. Pasta (kaal) en pizza eet ze wel.

Brood alleen op het kdv, thuis eet ze altijd crackers of ontbijt granen met melk.

Verder is ze een echte kletskous. Zodra iemand hoi zegt dan begint ze gelijk te kletsen en houd niet meer op tot wij zeggen: zwaai nog maar even doei (ofzo) haha
Wij hebben geen afspraken over hoeveelheden eten (behalve dan de flessen bij baby). Zoon eet tussen de middag warm en eet vaak 2 porties omdat hij nog krijgt wat de andere kindjes niet opeten. En dan eind vd middag eet hij daar nog brood. Wel lekker want thuis doen we dan alleen nog een koekje met thee oid en verder lekker spelen. Heerlijk op die ren en vlieg kdv dagen!
GlitterCupcake schreef:
25-07-2019 07:10
Bij ons kdv geven ze ook alleen de afgesproken boterhammen. Hetzelfde als afspraken over hoeveelheid flessen.

Ik vond dat ze daar mee doordraafden. Dus mag onze peuter gewoon een boterham meer als hij dat wil.
o_o

Flessen bij een baby kan ik nog begrijpen, maar brood? Je hebt toch niet iedere dag even veel honger? En wat kan een extra boterham nou voor kwaad?
Ik vind dat ook een beetje gek dat er afspraken over zijn, mag pietje 1 boterham terwijl klaasje er 3 wegwerkt. Bij ons kdv wordt daar met warm eten ook niet op gelet, wel is er bijv de afspraak dat ze max twee stukken gedroogd fruit krijgen (dadel, pruim etc) maar dat geldt dan voor iedereen.

Pfff wij gaan weer door een rot fase, dochter is ons enorm aan het testen en kan zo fel zijn. Ik dacht juist dat het beter ging maar helaas. Vanmorgen heeft ze alle buren weer wakker gekrijsd omdat haar tanden gepoetst moesten worden en toen gister twee kindjes hier speelden heeft ze er 1 keihard gebeten omdat dochter een speeltje wilde die zij vast had.
Uiteraard daarna straf gekregen maar ik heb soms het gevoel dat ik ook niet goed bij haar doordring.
Maartje2016 schreef:
25-07-2019 07:50
o_o

Flessen bij een baby kan ik nog begrijpen, maar brood? Je hebt toch niet iedere dag even veel honger? En wat kan een extra boterham nou voor kwaad?

Tja :-? Ik snap het ook niet. Ik merk dat enkele andere ouders er op ons kdv er wel mee bezig zijn.

Maar goed die keken mij ook het eerste jaar telkens heel gek aan als ik een mede ouder bleek ipv de dikke poetsvrouw. Ze zijn heel bang dat hun kind te dik wordt.

Ik moet wel zeggen dat diezelfde ouders ook het overschot aan melkproducten, gezoete drankjes en fruit de deur uit hebben gewerkt op het kdv. Dus elk nadeel heeft zijn voordeel :thumbsup:
Maartje2016 schreef:
24-07-2019 22:33
Geen flauw idee.
Mijn peuter blijkt gewoon te kunnen fietsen op fiets met zijwieltjes O_O. Ze speelden buiten toen ik hem net bracht en er stond 1 fiets van 1 van de kindjes die er al was. En mijn peuter wilde erop en dat mocht van dat meisje. Ik zei denk alleen dta ie niet bij de trappers kan (want paar maanden terug ging dat thuis nog niet). En hij stapt op, juf geeft het zetje en hij fietst gewoon weg :worship:.

Ik geloof dat onze kinderen ongeveer even oud zijn Envelop en ik herken het. En daarnaast heeft hij ontzettend last van de warmte en dat helpt niet.
Tostieijzer schreef:
25-07-2019 07:34
Hoi!

Ik ben nieuw hier, en dit lijkt me een leuk topic, mag ik hier mee schrijven ?
Ik heb naast een dochter van bijna 9.5 ook een eigenwijze peuter van bijna 3,5!
Over het algemeen vind ik het een fantastische leeftijd, maar soms ook best pittig.

Avond eten doet onze peuter eigenlijk nauwelijks. Ja een toetje, maar iets anders ho maar, zelfs niet proeven. Pasta (kaal) en pizza eet ze wel.

Brood alleen op het kdv, thuis eet ze altijd crackers of ontbijt granen met melk.

Verder is ze een echte kletskous. Zodra iemand hoi zegt dan begint ze gelijk te kletsen en houd niet meer op tot wij zeggen: zwaai nog maar even doei (ofzo) haha

Welkom :cheer2:
Fruit ook de deur uit gewerkt? Hmz.

Ik geloof dat kinderen van nature weten hoeveel ze nodig hebben en probeer zo min mogelijk te sturen in hoeveel ze eet. En als ik wel stuur is het naar 'meer' want ze groeit alleen in de lengte en niet in gewicht laatste maanden
rosings schreef:
25-07-2019 08:48
Fruit ook de deur uit gewerkt? Hmz.

Ik geloof dat kinderen van nature weten hoeveel ze nodig hebben en probeer zo min mogelijk te sturen in hoeveel ze eet. En als ik wel stuur is het naar 'meer' want ze groeit alleen in de lengte en niet in gewicht laatste maanden

Het overschot is de deur uit, niet al het fruit. Een paar jaar terug was al het drinken nog melk of diksap en elk tussendoortje was fruit. Nu alleen nog melk bij de lunch en de rest water. En de tussendoortjes zijn meer afgewisseld met groente, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven