Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was een notoire wegloper en ik heb ook nog een baby (inmiddels dreumes). Hier echt enorm gezeten op ‘kindjes die weglopen moeten handje vasthouden. Kindjes die bij mama blijven zijn al groot en mogen los lopen.’
Uiteindelijk sloeg dat aan. Maar is niet zonder drama’s gegaan, want heb dus heel vaak met veel tegensputteren zijn hand vastgehouden, incl dat hij zich dan dramatisch op de grond liet vallen en grote stennis schopte.

Ik probeer met meer dingen in te steken op het verdienen van vrijheden/extra’s i.p.v. straffen. Maar bijv slaan wordt wel bestraft. Hij moet dan twee minuten op de grond tegen de muur zitten en nadenken. En daarna excuses aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
tvp ;-D
Ik vraag me wel af wat men dan onder 'stout' gedrag verstaat. Al ligt dat vast ook aan de situatie en aan de persoon. Waarschijnlijk kan het 'eten op de grond gooien' als stout gedrag beschouw worden? Maar soms moet ik daar bij mijn zoontje ook erg om lachen, als hij dat met veel drama doet.

Wij hebben ons voorgenomen om niet te gaan straffen. Ons idee is dat het een kind van 2 geen enkel besef geeft van wat hij heeft gedaan door hem in de gang of op een stoel te zetten. Dus wij zullen inderdaad ruiva's benadering toepassen: aankondigen wat er gaat gebeuren, en als hij dan wegloopt of iets doet wat niet mag, uitleggen waarom het niet mag. Maar ik denk dat ze zo jong veel impulsen nog helemaal niet zo goed kunnen beheersen. Al is mijn kind dus officieel nog geen peuter. Wie weet denk ik er zo meteen wel wat anders over :)
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is straffen bij een 2-jarige. Ik zet hem niet in de hoek of op de trap. Dat snapt ie niet. Maar als hij uit baldadigheid met speelgoed loopt te gooien dan is het waarschuwen en anders leg ik het speelgoed weg. Dus ja, dat ziet hij wel als straf (of eigenlijk ziet hij het als een schending van de mensenrechten als ik zijn speeltje wegleg...)
Ik wil ook een motto
Hier een bijna-2-jarige. Maar het woordje nee kent hij al errug lang.

Als we op pad gaan, ook bij boodschappen doen e.d. hou ik er maar rekening mee dat het niet op gaat schieten. Haast moet je niet hebben op deze leeftijd: tig keer op en neer rennen, zélf dingen willen doen, even erg gezellig gestrekt op de vloer gaan liggen. De driftbuien zijn inmiddels behoorlijk voorspelbaar en beheersbaar. Dat was een half jaar geleden wel anders...

Maar goed, hij ligt nu nog even hard te zingen voor het slapen gaan :-D Hij onthoud steeds beter liedjes, zo leuk!

Echt straffen hebben we hier nog niet gedaan. Zeggen dat iets niet mag, dingen eventueel afpakken of afleiden werkt hier tot nu toe prima.
anna89 schreef:
07-02-2018 08:57
Door ons heen praten doet hij niet. Als ik op straat met iemand praat, gaat hij 50 meter verderop staan. Hij zingt wel heel veel en heeeel hard. Lang zal ze leven (in de glooorieeerrrrraaaaa) en olifantje in het bos zijn favoriet. Als ik vraag wie er jarig is, is het altijd Gijs. Ik ken helemaal geen Gijs :-?
Kijkt hij wel eens filmpjes van Juf Roos? Daar zit ook een Gijs in.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
07-02-2018 20:16
Kijkt hij wel eens filmpjes van Juf Roos? Daar zit ook een Gijs in.
Oooh zou hij die Gijs bedoelen! Zingt juf Roos lang zal ze leven dan? Ik zal eens beter opletten. Hij doet die Gijs wel na. Hij zet zijn stoel bij zijn tafel, klimt omhoog en roept Gijjjs! Wat ga je doehoen? En dan zingt hij heel hard van bovenop de tafel zo gaat de molen.
anna89 schreef:
07-02-2018 21:21
Oooh zou hij die Gijs bedoelen! Zingt juf Roos lang zal ze leven dan? Ik zal eens beter opletten. Hij doet die Gijs wel na. Hij zet zijn stoel bij zijn tafel, klimt omhoog en roept Gijjjs! Wat ga je doehoen? En dan zingt hij heel hard van bovenop de tafel zo gaat de molen.
Er is een aflevering waarin Gijs jarig is en er allerlei verjaardagsliedjes voorbij komen.
Hier zijn juf Roos en Gijs ook erg populair!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de peuterfase echt heel leuk.

hier een peuter die bijna een maand terug 2 jaar is geworden.
en ik ben hartstikke trots op haar!

ik ben heel benieuwd vanaf wanneer jullie je kindjes naar de peuterspeelzaal laten gaan? mijn oudste ging vanaf 2 jaar en 3 maanden. maar met mijn jongste/middelste (ja ik ben zwanger hihi!) wil ik nu wat later gaan beginnen.
ik zat te denken om na de zomervakantie te beginnen met 2 dagdelen per week. dan is de baby er ook.. ook is zijzelf dan 2,5 jaar. maar ik twijfel nog zo. want aan de andere kant zou ik zo wachten tot 3 jaar. dan kun je namelijk ook nog wat beter uitleggen dat je weer terug komt en zij even naar "schooltje" moet gaan.

nu zijn we net gestart met ouder en kindgym. voor kindjes vanaf 1,5 tot 3 jaar. en wat is dat ontzettend leuk! zo komt ze toch ook wekelijks met een hoop leeftijdsgenootjes in aanraking. en daarnaast gaan we naar peuterochtenden en bezoeken we vriendinnen met kindjes van even oud. maar daarnaast blijft ik de peuterspeelzaal wel heel belangrijk vinden ter voorbereiding op school. dus ze zal er zeker heen gaan. de vraag is alleen nog even vanaf wanneer ze zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijne gaat niet naar psz omdat hij al 3 dagen naar kdv gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit van mij even heel erg zielig, voor de verhuizing was hij 3 dagen per week met andere kinderen. 2 dagen kdv en 1 dag met mij en wat andere kinderen. Nu zijn we verhuist en door de enorme wachtlijst gaat hij nog niet naar het kdv en die andere kinderen wonen nu veel te ver om op wekelijkse basis langs te gaan. En hij mist de interactie overduidelijk.

Gisteren in de winkel een oudere jongen tegen gekomen (ik gok een jaar of 8 a 9?). Zoon er achter aan steppen de hele winkel door en die jongen deed zo leuk met hem. Maar het was een winkel dus ook die moeder moest op een gegeven moment afrekenen en ze vertrokken... alsof zijn wereld verging, hij kon alleen nog maar huilen en wilde niks meer. Nergens heen, niks eten, niks drinken.. Niet eens naar de speelgoedwinkel met de mega treinbaan. In Maart mag hij naar het kdv 1 dag per week, hopelijk vind hij daar snel weer wat speelkameraadjes.

En met het mooie weer straks zijn er hopelijk ook vaak kinderen in de speeltuintjes te vinden hier. Of als de oudste mee mag op de fiets en ik weer kan fietsen bij de kinderboerderij.
Alle reacties Link kopieren
ik volg, vanaf april (2 jaar) ook een echte peuter :)
Alle reacties Link kopieren
Kun je anders via social media of ouderwetse supermarkt kaartjes niet kijken of je wat speeltuin afspraakjes kan maken met onbekenden? Heb jij meteen aanspraak in je nieuwe buurt en je kindje ziet andere kinderen.

Ik heb daar in mijn eigen wijk een facebookgroep voor aangemeld en al 40 ouders hebben zich aangemeld, dus blijkbaar zitten er meer verlegen om contact.

Wel heel sneu voor je kind. Ik snap dat je moederhart pijn doet :(
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een peuterdochter van 2 jaar en 4 maanden nu (en een zoon van 4 maanden, dus ik schrijf ook in het baby-topic mee).

- zindelijkheid: wij hebben het potje in de kamer staan en bij de wc's boven en beneden ligt een brilverkleiner. Ze gaat regelmatig even op het potje zitten en plast dan ook meestal wel. Geloof alleen niet dat dat al heel bewust is. Daarna nemen we het potje mee naar de wc en spoelen het door (waarbij zij op de spoelknop mag drukken = leuk!), terwijl we hard 'doei plas!' roepen :$ Alles om het leuk te houden. Ik trek haar nu soms ook alleen een onderbroekje aan. Ze heeft toen 1x in haar broek geplast en dat was natuurlijk niet leuk. Heb daar geen probleem van gemaakt uiteraard, maar ik gebruik het nu wel als ik zeg dat ze naar het potje/wc moet gaan als ze moet plassen ('want de vorige keer was je broek immers nat'). Ik heb ook van die pamperbroekjes gehaald, dan kan ze zelf op het potje gaan zitten zonder dat haar pamper af moet. We proberen zo spelenderwijs de zindelijkheid er wat in te krijgen, en als het mooier weer wordt, vaker alleen een onderbroekje aan.

- peuter: Wij hebben hier 3 dagen kdv, dus psz is hier nooit een optie geweest. Kan me trouwens goed voorstellen dat je kind dat mist, dochter gaat altijd graag er naar toe. Lijkt soms in het weekend echt teleurgesteld dat ze daar niet heen gaat :$

- activiteiten buitenshuis: toen we alleen dochter hadden was het makkelijker om wat te gaan doen (winkelcentrum, bieb). Nu met babyzoon is het lastiger, ook omdat ik op mijn vrije dag geen auto heb (heeft man mee) en fietsen voorlopig nog niet lukt met de baby en omdat je met de slaapjes van hem zit. En omdat dochter ook al 3 dagen naar kdv gaat, houden we soms juist bewust wat rustigere dagen als wij met haar thuis zijn. We wonen in een hele kinderrijke straat, dus met mooier weer gaan we op ons bankje voor huis zitten samen met wat buren en spelen de kinderen samen op de stoep :proud:

- drinken: dochter kan prima uit een gewone beker drinken, maar dan moet ik wel altijd alert zijn, en daar heb ik zeker 's ochtends niet altijd zin in. Dan drinkt ze dus haar thee met melk uit de anti-lek-beker van HEMA. Ideaal, ze ligt dan vaak nog wat wakker te worden op de bank. Verder gebruiken we dus een gewone beker, de rietjesbeker van de hema, een beker van tupperware of ze drinkt onderweg uit onze dopper. Gaat allemaal prima, dus ik maak me er niet zo druk om dat ze ook die tuitbeker nog gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
@my-little-appletree Heb je al eens bij de plaatselijke bibliotheek en het buurthuis gekeken wat ze daar aanbieden? De peuterochtenden waar wij naartoe gaan zijn 2x per maand een uurtje bij de bibliotheek. Het is echt heel leuk voor die kleintjes.

ook zou je eens voor een sport clubje kunnen kijken. wij doen dus de ouder en kindgym maar vanaf 3 jaar heb je ook peutergym en peuterdans. Mijn oudste dochter heeft een tijdje op peuterdans gezeten en vond dat echt heel leuk. er kwamen daar ook een hoop jongetjes mee doen. dus het is echt niet alleen voor meisjes. en alles word spelenderwijs aangeboden.

veder heb je indd de pech dat het nu nog zo koud buiten is. zodra het mooier weer word zie je gelijk zoveel meer mensen en kindjes buiten spelen!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook ff mee, mijn jongste is net 2 en echt een heerlijke peuterpuber. Ik vind dat meestal erg grappig/aandoenlijk en eigenlijk wel een leuke fase. Theatrale driftbuien, intense knuffelsessies, de eerste discussies...

@appletree: ik denk dat je actief op zoek moet naar wat clubjes. Weeet niet hoe het bij jou os maar wij wonen sinds kort in een (groter) dorp en er wordt hier echt vanalles aangeboden: er is een moeder/kindclub met speelochtenden, activiteiten in de bieb, peuterdans, muziek op schoot, peutergym, baby/peuterzwemmen etc. Er zijn ook meerdere speelzalen en dagverblijven, die niet allemaal even goede reclame maken (dus wellicht onzichtbaar zijn). Kan me niet voorstellen dat je echt nergens terecht kunt, anders evt, in een naburige plaats zoeken??
Alle reacties Link kopieren
Nijntje - Goed idee van die facebookgroep, ik ga even kijken of er hier al zoiets is of dat ik het anders kan opzetten. Er zijn hier veel kinderen in de omgeving, echt veel dus dat is het probleem niet. Mijn oudste speelt vaker in een winkel met een ander kindje dat hij tegen komt. Ik kom alleen niet verder dan even in de winkel samen spelen, ligt meer aan mij dan aan hem denk ik. Ik zit ziek thuis en maak waarschijnlijk zelf op het moment niet de gezelligste indruk en wat ik aan kan is veel minder dan normaal. Ik straal volgens mij eerder desinteresse uit dan 'zullen wel een keer gezellig wat gaan drinken en de kinderen samen kunnen laten spelen?'.

Op welke steekwoorden zou je jou groep kunnen vinden? Dan kan ik daarmee en de naam van deze stad/wijk gaan zoeken.

Viva020: de bibliotheek zijn wel wel een keer geweest, maar de dichtstbijzijnde is een half uur lopen. Fietsen is op dit moment geen optie, de jongste is een half jaar dus die kan nog niet makkelijk op de fiets mee en ik val helaas soms flauw dus op de fiets vind ik niet prettig nu.
Verder is het door de jongste sowieso wat lastiger, ik heb bij zo'n peuter activiteit een keer geïnformeerd maar je kon niet met en een peuter en een baby mee doen. De baby mocht alleen in de wagen wel in de kamer staan, aangezien ik niet een exemplaar heb dat dan rustig daar gaat slapen gaat dat niet.

Nootbook: Voor jou vraag geld eigenlijk het zelfde, wat ik tot nu toe heb gevonden is of te ver of de oudste mag maar de jongste niet. Zwemmen staat op de planning, maar dan moet vriend er ook zijn want dat ga ik niet alleen doen. Een naburige plaats is geen optie omdat de fiets niet gaat en ik geen rijbewijs heb. In het weekend proberen weer altijd 1 leuk uitje voor zoon te hebben, maar ook dat schoot er soms bij in door hoe ik me voel en zorgen rond om een aantal zieke familieleden. De afgelopen paar weken hebben we wel ieder weekend een uitje gehad en probeer ik er doordeweeks ook 1 of 2 te doen (bibliotheek, speeltuin ed). Ik hoop dat het over 3 maanden beter gaat. Dan zou de jongste ook mee moeten kunnen op de fiets, hopelijk voel ik me dan een stuk beter en is het dan in combinatie met een dag kdv en meer kinderen op straat genoeg voor hem.

Ik snap hem wel. Vroeger was het 3 dagen in de week spelen met andere kinderen, iedere week de dierentuin, koffietentje met speelhoek en de kinderboerderij. We hadden maximaal 1 echte thuis blijf dag en nu is het eerder omgekeerd en gisteren zag ik echt in hem dat hij er last van heeft. Ik voel me echt schuldig daar over.
anoniem_228585 wijzigde dit bericht op 08-02-2018 21:29
2.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ah wat sneu voor je zoontje! Hopelijk is er snel plek op het kinderdagverblijf.

Peuterspeelzaal is toch vanaf 2,5? Wij hebben het niet nodig, want 3 dagen kdv. Ik denk dat je om de uitleg dat ze naar schooltje gaat en mama haar weer komt halen niet tot 3 jaar hoeft te wachten. Het lijkt mij wel fijn om even tijd met de baby alleen te hebben dus ik zou haar lekker met 2,5 laten gaan. Daarbij is leren omgaan met andere kinderen ook niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Als we naar opa en oma gaan komen we langs het kdv. Hij zit 500 meter van te voren al te juichen 'kindjes spelen' en is helemaal teleurgesteld als we er voorbij rijden.
Alle reacties Link kopieren
My little appletree: ik pb je even met de fb groep

En ik herken het probleem dat je met twee kindjes niks kan qua clubjes
Psz is soms vanaf twee en soms twee en een half. Per gemeente anders.

Hier gaat dochter na een paar minderen maanden gelukkig weer met plezier naar de opvang. Rond haar derde verjaardag wilde ze opeens niet meer heen. Na 5 min was het volgens de leidsters weer ok maar afscheid nemen was echt rot.

Ik zou even oproep doen op facebookpagina van je woonplaats of wijk. Krijg je vanzelf tips of er zoiets is.
Alle reacties Link kopieren
anna89: hier is de peuterspeelzaal vanaf 2 jaar + 3 maanden.
Omgaan met andere kinderen kan ze wel. ze speelt regelmatig met leeftijdsgenootjes. En ze heeft nog een oudere zus die naar school gaat. mijn oudste speelt een paar keer per week met kindjes thuis en dan doet de jongste vaak ook mee. ook speelt de jongste dagelijks 5 tot 10 minuutjes op het schoolplein met andere leeftijdsgenootjes als we staan te wachten tot de oudste uit school komt.
Het gaat mij er meer om dat ze een goeie voorbereiding op de basisschool mee krijgt. ze is tot nu toe altijd thuis geweest. wij hebben nooit oppas.. dus ze is niet gewend dat mama of papa er niet is. Door naar de peuterspeelzaal te gaan kan ze hieraan wennen. en leert ze ook alvast dingetjes als naar de juf luisteren en in een kringetje zitten enzo. Ik vind de overgang van altijd thuis zijn en dan met 4 jaar ineens 5 dagen (waarvan 3 halve) naar school gaan te groot.


my-little-appletree: dat is vervelend inderdaad. helaas ik denk dat je er dan nu niet zoveel meer aan kunt doen. voel je vooral niet schuldig. over 3 maandjes word het beter!
Alle reacties Link kopieren
@my-little-appletree: Ja ik herken het feit dat het lastig is om dingen te ondernemen met 2 kleintjes, waarvan er altijd 1 buiten de doelgroep valt. Wij hebben de afgelopen jaren echter in 3 kleine stadjes/grote dorpen gewoond en ik heb altijd wel activiteiten/oplossingen gevonden. Nu was ik wel wat mobieler dan jij, want ik had/heb een auto en fietskar tot mijn beschikking om 2 kids te vervoeren. Eerder ook een duowagen, waarmee we regelmatig het OV namen.

Dingen die we zoal deden, en waar ondere kinderen waren (buiten eerder genoemde clubjes): kinderboerderij, dierentuin, restaurant met speelhoek, intratuin (met cafe/speelhoek), indoor speeltuin (meestal betaal je alleen voor de oudste).

Sinds jongste kan lopen doet hij gewoon mee met peutergym (mag officieel pas vanaf 2 jaar) en er zijn ook moeders met een peuter + baby in draagdoek, of op een speelkleedje. Toen ze kleiner waren gingen we op zaterdags babyzwemmen, elke ouder 1 kind. Ook bij peuterdans nam ik baby mee in de draagzak, ging op zich prima, maar mijn peuter vond het dansen niet leuk dus we zijn na een paar lessen gestopt.

Ik weet niet in wat voor plaats je woont en bedoel dit absoluut niet aanvallend ofzo, maar het lijkt me sterk dat er helemaal geen opties zijn. Ja met een baby erbij is alles lastiger, en wellicht is dit gewoon een fase waar je doorheen moet. Maar ik denk dat je uit moet kijken, zeker als je al een PND hebt, dat je niet alleen maar onmogelijkheden ziet.

Je schrijft over KDV maar waarom geen peuterspeelzaal erbij? Misschien is daar geen wachtlijst. Leeftijd speelzaal is afhankelijk van de instelling en niet van de gemeente. Wij hebben er dus meerdere in het dorp, de meesten zijn vanaf 2,5 maar er is er ook een vanaf 2 jaar. Daar gaat onze jongste nu 1 ochtend heen, naast 2 dgn KDV, zodat ik nog wat 1op1 tijd met oudste kan doorbrengen totdat die naar school gaat. In onze vorige woonplaats was het juist omgekeerd, en genoot ik van tijd met baby terwijl oudste in speelzaal zat.

In elk geval veel succes/sterkte! En het wordt echt beter ;-)
nootboek wijzigde dit bericht op 08-02-2018 20:46
6.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een beetje voorbereiding lijkt mij ook wel verstandig. Ik heb er nog geen verstand van, maar het schijnt dat de overgang zelfs voor kdv-kindjes groot is. Als ze al graag met andere kindjes speelt, vindt ze het misschien wel hartstikke leuk op de peuterspeelzaal!

Ik weet niet of er wachtlijsten zijn, maar aanmelden kan altijd. Als je vindt dat 2,5 nog te vroeg is kun je altijd zeggen dat ze een paar maanden later komt. Dan kun je tegen die tijd nog beslissen.

Oppas hebben wij eigenlijk ooit nooit. Het klinkt wat onaardig, maar ik laat mijn kinderen als het niet perse nodig is niet graag thuis achter met een ander. Ze hebben toch het liefst mij. Met het kdv heb ik het eerste jaar veel moeite gehad. Nu niet meer nu ik zie hoe leuk hij het heeft. Maar om over een maand mijn kleine baby achter te laten die de fles weigert en vaak alleen lekker slaapt met mijn borst in zijn mond. Pfff, niet leuk. Niet werken zou financieel wel kunnen maar dan vereenzaam ik helemaal hier. En ik wil mijn oudste ook de lol van de opvang niet ontnemen. Hij gaat er zo graag heen. Zijn vast nog hormonen...
Alle reacties Link kopieren
@nootboek: ik heb er eigenlijk ook wel moeite mee. Echte clubjes voor doordeweeks zijn mij hier ook nog niet gelukt
.
Peutergym: je moet altijd bij je kindje lopen om hem te begeleiden en dat lukt niet met twee kids. Jongste is niet meer zo jong dat ie in de wagen kan blijven of op een kleedje blijft spelen.
Peuterzwemmen: idem dito
Peuterdans: kleinste verstoort de les
Speelochtend moeder kind: kleinste mag pas komen als hij loopt. Tegen de tijd dat dat zo is, is de oudste juist weer te oud.
Muziek op schoot voor jongste: oudste verstoort de boel.
Peuter voetbal: jongste mag nog niet mee doen.

Indoorspeeltuin hebben we gelukkig wel, maar ik moet voor beide betalen en vind dat toch wel prijzig voor regelmatig. Dus alleen kinderboerderij en speeltuin is dan gratis, maar kinderboerderij vindt oudste eng ;-D
(Intratuin, restaurant met speelhoek en dierentuin is hier niet dichtbij)

Gelukkig werk ik drie dagen en moet ik niet perse het huis uit. Maar ik zou het ook leuk vinden iets met de kindjes te kunnen doen qua clubje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven