Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Hallo, ik wil ook graag meeschrijven. Als dat mag natuurlijk!

Heb een dochter van 3,5 en een dochter van bijna 2. Dus eentje bijna uit de peuterleeftijd en eentje er bijna in. ;-)

Bij ons hebben we de regel dat we altijd naar buiten gaan als het droog is. We hebben wel het voordeel dat onze tuin laag ligt en het dus niet enorm hard waait in de tuin. Nadeel is wel dat we een trap naar de tuin hebben en onze - onhandige - dochter van bijna 2 daar nog hulp bij nodig heeft. Dus altijd begeleiden en ze vindt het nu geweldig leuk er steeds op en af te lopen. Ik zit niet veel stil in de tuin, haha! :hyper:

Maar ook dat komt goed, onze oudste had dat rond haar 2/2,5 jaar ook onder de knie dus ik verwacht dat ze komende zomer me alleen maar nodig hebben de pui open te zetten.

Ik las hier al de uitdagingen van de combinatie baby/dreumes en een peuter, ik heb ze ook gehad. Deels is het creatief zijn, deels ook tijd uitzitten helaas. Wij legden ons daar destijds ook bij neer dat er doordeweeks gewoon minder gedaan werd. In het weekend echter konden man en ik ons opsplitsen en gingen we eigenlijk altijd wel iets doen. Zwemmen, (binnen)speeltuin, kinderboerderij. Voordeel met een leeftijdsverschil van 21 maanden is dat ze beiden vrijwel dezelfde interesses delen of dat kort op elkaar zit.

Sinds dat de jongste loopt is het vrijwel geen issue meer en nu ze ook ons beter begrijpt gaat het veel beter. Nu draai ik er mijn hand niet meer voor om om met ze beiden op pad te gaan. Al gaat soms de buggy wel eens mee want als de jongste moe wordt kan ze een pittige driftkop worden. :-D Oh, en ze loopt nogal eens graag weg.

In tegenstelling tot mijn oudste, heb nooit meer een buggy mee hoeven nemen sinds ze is gaan lopen. Was heel handig tijdens de zwangerschap ook! Dus helaas geen tips wat dat betreft, sorry. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag was mijn peuter op oorlogspad. 40 minuten gillen en krijsen, omdat hij niet zelf zijn slaapkamerraam open mocht zetten toen hij naar bed ging. Uiteindelijk is hij gaan slapen maar tjongejonge wat een toestand.

Toen ik net bij het naar brengen de dag doornam en zei dat ik wel verdrietig was dat hij vanmiddag zo hard huilde wilde hij me knuffelen. Een echte knuffel met armpjes en ik moest mijn hoofd op zijn schouder leggen. En dat van een kind dat echt niet van knuffelen houdt. Lief he :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang kijkt jullie peuter tv? Ik houd aan max 30 min per dag, wat neer komt op tijdens het koken. Soms als hij vroeg wakker is 10-15 min extra in bed.
Hij is net 2 jaar geworden.
Alle reacties Link kopieren
Heel wisselend, maar net wat ons goed uitkomt :$ Dochter kijkt eigenlijk alleen Teletubbies, Nijntje en Bing (alle van Zappelin), hetzij de afleveringen die wij op tv hebben opgenomen, hetzij via de app. Soms kijkt ze een dag niet, maar soms is ze tijdens het avondeten al zo moe (na een dag opvang waar ze niet slaapt), dat we er alleen nog wat eten in krijgen als zij naar een filmpje kan staren. Ze kan ook rustig dezelfde aflevering 4x achter elkaar kijken. En sinds zoon er is, zit ze er ook vaker voor.

Ik houd dus geen maximum per dag aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee. Heb nu (bijna) 2 peuters in huis, de oudste is net 3 en de jongste wordt volgende maand 2. De oudste was altijd al een pittige temperamentvolle, maar nu zit de jongste ook helemaal in de koppigheidsfase. Hilarisch soms maar als ik even niet kijk slaan ze elkaar zowat de hersens in.

Qua schermtijd, hier 15 min per dag na het avondeten (Sesamstraat). Maar bij erge verveling mag de tv smiddags wel eens aan voor oudste, die geen middagdut meer doet. Jongste heeft nog steeds geen interesse in de tv, zij gaat na 2 min weer spelen, dus dat is wel makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat de tv best vaak aan. Maar we lezen ook veel boekjes, knutselen, puzzelen en gaan veel naar buiten.
Hier sinds dinsdag bezig met zindelijkheidstraining. Dinsdag kon ik bijna ieder half uur wel een plasje opvegen, vandaag pas 1 ongelukje gehad.
Morgen naar het consultatiebureau, ben benieuwd wat ze te zeggen hebben
Ik kom ook meeschrijven over mijn lieve ondeugende jongste. 2j en 1m is hij nu. Maandag gaat hij voor het eerst naar de peuterspeelzaal. Ik ga even het topic doorlezen.
Alle reacties Link kopieren
Wij kijken helaas teveel tv vind ik. 's Morgens is ze al om half 6 wakker en dan wil ik nog niet naar beneden

Dan maar filmpje in bed..
Alle reacties Link kopieren
WWW7 schreef:
01-03-2018 16:12
Hoe lang kijkt jullie peuter tv? Ik houd aan max 30 min per dag, wat neer komt op tijdens het koken. Soms als hij vroeg wakker is 10-15 min extra in bed.
Hij is net 2 jaar geworden.
Hier geen vaste tijden, maar inderdaad vaak even voor of na het eten. Vandaag ook overdag een halfuurtje, omdat ik graag de bedden wilde verschonen en hij dan zo lekker rustig op de bank zit ;)

Zoon (net 2) is hier trouwens noodgedwongen in een keer van z’n speentje af! Hij had z’n favoriete kapotgekauwd - doorkomende kiezen, volgens mij! - en weigerde iedere andere. Dus hebben we samen de oude weggegooid in de prullenbak. Nu zegt hij steeds: ‘Speentje nou? Kapot! In de prullenbak!’ - maar gelukkig slaapt hij prima zonder. Ineens een stap zo :O Ik was al aan het bedenken hoe we met die speen zouden gaan stoppen...!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
01-03-2018 21:23
Ik kom ook meeschrijven over mijn lieve ondeugende jongste. 2j en 1m is hij nu. Maandag gaat hij voor het eerst naar de peuterspeelzaal. Ik ga even het topic doorlezen.
Spannend! Hopelijk gaat ie het leuk vinden!
(Ik weet gewoon serieus nog hoe je in het babynamen-topic postte over de naam van je jongste, en nu is ie dus alweer twee!)
Jaaa en ik vind de leeftijd zo leuk. En de combinatie met mijn vierjarige. Heel ander kindje, véél sneller driftig. Of ineens heel koppig met boos gezichtje naar beneden op de grond blijven zitten als iets niet mag. Kan geen moment alleen spelen. Of kan wel maar vindt dat echt overduidelijk niet gezellig.

Ik denk dat ie de peuters erg leuk gaat vinden. Bij de intake had hij al iemands' handje vast. Maar hij zal er meer aan moeten wennen (dan oudste schat ik) dat ik dus ook wegga.

Slapen:
'S middags tussen ca 13:00 en 15:00
'S nachts om ca 19:30 erin en vaak wat gespook en gerommel, ook midden in de nacht meestal een keer wakker en daarna door tot 6:30.

Drinken en eten:
Kan prima uit gewone beker drinken maar ook nog vaak een rietjesbeker bijv aan de salontafel. Eten geeft nooit drama maar hij is een saaie eter. Wel gezond maar juist wat ik lekker vind (Taco, pizza) is niet populair. Veel stamppot hier.

Straf:
Doe ik eigenlijk niet echt iets mee maar als ik zelf ergens mee bezig ben waarbij hij me in de weg loopt of niet luistert dan zet ik hem in de Ikea stoel.

Praten:
Praten jullie kindjes goed? Hij is net als grote broer laat. Hij geniet wel erg van liedjes zingen. Maakt de bewegingen mee.

Tv:
Staat langer/vaker aan dan ik wil maar vind het zelf soms handig :$
Alle reacties Link kopieren
Tv: mijn peuter mag vanaf 17:00 uur tv kijken, tot aan het avondeten. Ik laat hem er zelf om vragen meestal, waardoor hij het zich soms ook pas om half zes bedenkt. Maar op dagen dat ik hem wel achter het behang kan plakken zeg ik: goh, het is vijf uur! ;-D

Als hij naar het kdv zijn geweest mag hij ook tot het avondeten, maar als ik kliekjes opwarm kan dat dus ook slechts 5 minuten zijn.


Praten: mijn oudste is altijd extreem snel geweest. Met 7mnd eerste woordje, met 18mnd een stuk of 70 woorden en nu met bijna 3jr zijn het volledige en samengestelde zinnen.
Maar ja, motoriek is dan weer zijn mindere kant.
Jonger broertje van 15mnd krijgt net aan ‘mama’ geproduceerd :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Eten is hier op het moment wel een dingetje. Hij lust echt alles, maar is ineens enorm selectief in wat hij op een bepaald moment wil eten. Vanochtend weigerde hij zowel brood als yoghurt en wilde hij alleen maar druiven (die hij mij bij m’n muesli zag doen). Gisteravond wilde hij alleen de worteltjes en pertinent niet de aardappels. Man blijft er vrij kalm onder, ik ben iets minder geduldig.. :-( Herkenbaar? Gaat het over?
Alle reacties Link kopieren
Nou Nienke, hier zou de vlag uit gaan als dochter worteltjes, of uberhaupt iets van haar avondeten zou opeten..

wij gaan die strijd echt niet aan. gewoon aanbieden en als kind niet wil, dan niet. Wij hanteren daarbij als vuistregel ook dat dochter mag kiezen uit wat er op tafel staat. Dus als de bak met druiven tijdens het ontbijt op tafel staat, dan mag dochter die ook eten. (maar deze regel hebben we niet zo vaak gebruikt eigenlijk).

En wij gaan er van uit dat dit een faaaaaaase is en dat ze ooit, ooit, meer gaat eten. Liefst voor ze het huis uitgaat :D
het is wat het is
Ik hoop ook dat ze meer gaan lusten, maar voorlopig vind ik het binnenkrijgen van gezonde voedingsstoffen belangrijker dan afwisseling. Dan maar vijf dagen per week avg en stamppot.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik hoor het al, ik was verwend tot dusver met zo’n makkelijke eter ;) Het probleem is dus niet dat hij het niet lust, maar dat hij gewoon te eigenwijs is om het te eten....en ik ben wat zoekende in wanneer ik wel/niet toegeef. Bijvoorbeeld gisteren: ‘Wat wil je op brood?’ ‘Muisjes’. ‘Goed, zal ik muisjes op je brood doen?’ ‘Ja. Muisjes’. Na drie happen: ‘Broodje pindakaas!’ Ik: ‘Nee, je hebt nu muisjes. Die wilde je graag’. ‘Nee!! Pindakaas!!’

Dat zou dus betekenen dat ik z’n boterham met muisjes weggooi en een nieuwe met pindakaas maak (en dan dus hoop dat ie dat wel eet...) Daar heb ik dan dus niet zo’n zin in. Dus eet ie 3 happen brood met een beker melk. Ik vind deze faaaaaase maar lastig, soms.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt er momenteel bijna niks gegeten door net-peuter. Het is niet anders. Ik kan het er moeilijk in proppen als ze niet wil eten.. Sommige gerechten eet ze graag, dat eten we dus regelmatig. Ze groeit goed en heeft genoeg reserve op haar lijfje, dus ik erger me niet en ik maak me geen zorgen. Het is vast een faaaaaase :)
Alle reacties Link kopieren
O ja, hij praat dus al echt goed! En hij zingt bijna de hele dag. Zo schattig :flirting:
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
02-03-2018 12:39
Haha, ik hoor het al, ik was verwend tot dusver met zo’n makkelijke eter ;) Het probleem is dus niet dat hij het niet lust, maar dat hij gewoon te eigenwijs is om het te eten....en ik ben wat zoekende in wanneer ik wel/niet toegeef. Bijvoorbeeld gisteren: ‘Wat wil je op brood?’ ‘Muisjes’. ‘Goed, zal ik muisjes op je brood doen?’ ‘Ja. Muisjes’. Na drie happen: ‘Broodje pindakaas!’ Ik: ‘Nee, je hebt nu muisjes. Die wilde je graag’. ‘Nee!! Pindakaas!!’

Dat zou dus betekenen dat ik z’n boterham met muisjes weggooi en een nieuwe met pindakaas maak (en dan dus hoop dat ie dat wel eet...) Daar heb ik dan dus niet zo’n zin in. Dus eet ie 3 happen brood met een beker melk. Ik vind deze faaaaaase maar lastig, soms.
Haha, heel herkenbaar! Ik maak vaak wel een nieuw broodje, of beter, ik heb mezelf aangewend 2 halve boterhammen te geven met beide iets anders er op. Meestal gaat dat goed (en eet ze alsnog 3 happen van elke helft om de rest te laten liggen.)
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn peuter een kwart boterham per keer. Dat zijn 2 happen en dan mag hij weer iets nieuws kiezen. Hij eet liever tomaatjes dan brood. Vaak eet hij dus een kwart boterham en verder tomaat. Op het kdv eet hij dan weer zo 2 boterhammen weg.

Liedjes zingen is hij ook dol op. We mogen niet met hem meezingen. Dan roept hij heel hard NEE papa NIET zingen! Papa wel luisteren! Erg komisch.

We hebben vanmorgen in de supermarkt slagdroom gekocht en dat moeten we nu niksen met de nikser.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat eten redelijk. Alleen ontbijt gaat moeilijk, dan wil ze alleen fruit. Soep eet ze graag, net als komkommer en tomaatjes. Stamppot eet ze echt niet, de rest gaat redelijk
Alle reacties Link kopieren
Hier is je keuze definitief als het op je brood zit. Dan blijf ik herhalen: ooooh wilde je eigenlijk pindakaas? En jij had muisjes gekozen! Hè dat is ook jammer! Nou als je die boterham op hebt mag je pindakaas!
Huh, je wil geen muisjes? Ben je dan klaar?
Nee je krijgt de pindakaas pas als je brood met muisjes op is, want jij hebt dat gekozen. Dus wat wil je? Muisjes of liever niks?

Dit in repeat zeg maar..
Inmiddels is het kwartje wel gevallen em probeert ie het nauwelijks meer
;-D
Haha! Dat eten is erg herkenbaar. Zoon is sowieso een koppige eter. Hij lust veel, maar weigert dingen te eten uit koppigheid. De ene dag eet hij enkel frietjes, de andere dag wil hij alleen tomaat en komkommer, dus op weekbasis komt het wel neer op een evenwichtig voedingspatroon. Hij heeft geen sterke voorkeur voor ongezond,m. Pasta is zijn favoriet en als hij een tijdje weinig eet, dan maken we pasta klaar (ook makkelijk om daar wat groenten in te verstoppen). Op school zeggen ze dat hij gek is op ketchup en thuis zegt hij dat hij het niet lust :-D koppig, koppig, koppig...

Hij heeft trouwens ook het zinnetje “nie zo lekker” ontdekt. Dat komt er bij bijna elke maaltijd uit.

Bij het ontbijt mag hij zelf kiezen en dan is het soms ook twee happen brood, een lepel yoghurt, een paar rozijntjes... Hij eet sowieso amper ontbijt, dus we zijn blij als er een hap in gaat. Vaak gaat hij zonder ontbijt naar school, maar dan krijgt hij daar een boterham en fruit.

Schermtijd is hier heel beperkt. Niet uit principe of om opvoedkundige redenen ofzo. Maar als zoon naar een filmpje mag kijken dan volgen er meerdere dagen gezeur dat hij nog een filmpje wil zien en het nodige drama als we zeggen dat het niet mag. Bovendien ben ik zwanger en realistisch dat er binnen 2-3 maanden, als de newborn er is, wel wat vaker een filmpje zal gekeken worden. Dus nu nog eventjes extra aandacht voor zoon en dingen doen die we binnenkort minder gaan doen (schilderen, tekenen, ...).

Hij mag soms naar Nijntje kijken en op YouTube staat de “winter compilatie” altijd bovenin de lijst. Onlangs gingen we naar een skigebied in de buurt (in Zweden, dus) en toen hij de skieërs zag zei hij “oooh overal konijntjes” :-D
Het was nooit in hem opgekomen dat mensen ook kunnen skieën, net als Nijntje.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik schrijf graag mee. Kind bijna 2 jaar :cheer2:

Groente gaan er hier (nog?) goed in. Vooral sperzie, snijbonen, worteltjes, brocolie en bloemkool. Pasta is wel favoriet.

Schermtijd tijdens koken wilt ze altijd Raad eens hoeveel ik van je hou? Vind ik zelf ook nog wel leuk haha. Na het eten is ze doodmoe dus dan nog even Sesamstraat.

Slapen in de middag soms 3 kwartier maar soms ook niet meer helaas.
Avonds tussen 7 en half 8 naar bed en tussen 7 en 8 weer wakker.

Ontbijt is altijd havermout. Dat lepelt ze zo weg. Brood duurt altijd zo lang dus die bewaren we maar voor de lunch.

@NYC is hij hiervoor wel eerder naar de opvang geweest of is het helemaal nieuw voor hem?

@nijntje grappig hoe jij dat doet met beleg en keuzes. Hier ook altijd een heel toneelstukje met oww jee wat nu?! Bla bla nou morgen dan maar pindakaas!?? En dan is het vaak al goed :proud: Maar goed ze moet nog 2 worden volgende maand dus misschien gaat dan dan niet meer werken haha

Zijn jullie die kou en het binnen zitten ook zo zat? Dacht dat het vandaag al zou dooien maar nog steeds niet te doen buiten >:-(
anoniem_279729 wijzigde dit bericht op 03-03-2018 09:09
Reden: Aanvulling
40.54% gewijzigd
Oh wat kijken veel peuters weinig tv! Ook geen tablets oid? Op sommige slecht-weer-dagen kijkt zoon hier wel een paar uur. Verspreid over de dag. Dan heb ik ook even rust ;) We doen ook veel buitenshuis maar binnen weet ik soms niks meer te verzinnen (knutselen, koken, spel spelen, helpen met huishouden etc. duurt maar kort). Even alleen spelen lukt wel maar meestal wil hij dat ik meedoe.

Wat doen de weinig-tv-kijkers de hele dag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven