Plat achterhoofdje...wat nu?

06-08-2008 21:39 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk al tijden met argusogen naar het achterhoofdje van mijn dochtertje. Op advies van het cb heb ik haar altijd op de rug te slapen gelegd. Al enkele keren heb ik mijn zorgen over de vorming van het hoofdje uitgesproken op het cb, maar er werd altijd gezegd dat het wel weer bij zou trekken als ze ging kruipen en zitten. Ik bleef het maar braaf geloven, maar toen de crecheleidster vandaag haar zorgen over het hoofdje van m'n dochtertje uitte zat het me helemaal niet lekker meer. Ze hadden op het kdv meer kindjes met redressiehelmpjes gehad en ze vond het dan ook de normaalste zaak van de wereld en het schijnt ook mooi resultaat te hebben, maar als ik ga Googlen word ik niet echt positief. Vooral ook omdat over de gevolgen op langere termijn nog niets bekend is.

Ik overweeg een afspraak met de huisarts te maken. Want ik wil nu wel eens echt weten of we actie moeten ondernemen of dat dit vanzelf zal herstellen.

Wie heeft hier ook ervaring mee? En heb je gekozen voor een helm of is de kans dat het hoofdje op een natuurlijke manier 'herstelt' groot?
Alle babies met een plat achterhoofdje zijn op hun rugje te slapen gelegd, of

Alle babies die op hun rugje te slapen zijn gelegd hebben een plat hoofd.

Een vitamine D-gebrek kan ook een oorzaak zijn van vervorming van de schedel. Tesamen met kromme benen.

Je ziet dit wel vaak bij volwassen mannen.
Op zich zijn er meerder oorzaken voor een afplatting te noemen. Maar feit is dat het aantal sinds de verplichte rugligging behoorlijk gestegen is. Fysiotherapeuten zijn niet blijmet de rugligging. Het geeft naast een afplatting en een voorkeurshouding ook problemen met de spierontwikkeling. Maar dat terzijde.

TO ga naar de fysio, kan zonder verwijkaart tegenwoordig. Doe dit zo snel mogelijk, want rond het eerste jaar sluiten de schedelnaden en ben je te laat. Nu zou er theoretisch nog iets aan gedaan kunnen worden.
quote:Perel schreef op 07 augustus 2008 @ 07:58:

Alle babies met een plat achterhoofdje zijn op hun rugje te slapen gelegd, of

Alle babies die op hun rugje te slapen zijn gelegd hebben een plat hoofd.

Een vitamine D-gebrek kan ook een oorzaak zijn van vervorming van de schedel. Tesamen met kromme benen.

Je ziet dit wel vaak bij volwassen mannen.Ik was natuurlijk vergeten (2 x niet: Niet alle babies.......enz.)
Ik had het er laatst tijdens mijn werk nog met de kinderarts over, ze hebben nog nooit zoveel afplatting van hoofdjes meegemaakt nu weer geadviseerd wordt om de kindjes op de rug te leggen.

Ik heb zelf mijn dochter tegen de adviezen in, op d'r zij gelegd, met zo'n zijsteun erbij (twee van die driehoekjes, groot achter en kleine voor).
Welke medische consequenties heeft een plat achterhoofdje of is het puur estetisch?

Mijn zoontje is nu 4 en zijn vader heeft dus hetzelfde hoofd.

Beide zijn enorm koppig en nog wel andere dezelfde eigenschappen maar zou dat dan daar door komen .(lol)
mijn dochterje van 3 maanden heeft een afgeplat hoofdje links. we waren er op tijd bij en zijn toen ze 2 maanden was begonnen met fysiotherapie 1x per week aan huis.en het laten slapen/rusten in een zijligkussen. dat zijligkussen mag alleen maar onder begeleiding door de fysioth. het gaat heel langzaam aan beter met t hoofdje...en inderdaad ik ben ook gaan googlelen daar wordt je niet vrolijk van dus ben ik daar mee gestopt. ons kindje is gezond maar heeft alleen een afgeplat hoofdje. hoe oud is je kindje? mischien is fysioth iest voor jou?

henri
Zusenzo, in principe is er geen medische reden om een afplatting tegen te gaan. Tenminste als het niet te erg word. Er zijn kindjes bij wie de afplatting zo erg word, dat het hele gezichtje/hoofdje asymetrisch word. En dan gaan ook andere dingen meespelen.
Mijn dochtertje (nu 7 maanden) slaapt vanaf dat ze 10 dagen is op haar rug (en nu sinds een maandje op haar buik, maar dat doet ze zelf) en heeft een mooi rond bolletje. Ik heb er altijd goed op gelet dat ze haar hoofd opzij draaide en ook links en rechts afwisselde. Ze had een voorkeurshouding, maar met wat tips van het cb is dat helemaal goed gekomen.

Wat ik me afvraag: je ziet toch al vrij snel dat een hoofdje gaat afplatten? Familie van ons heeft een zoontje van ruim 2 jaar met een redelijk plat achterhoofd en bij hun dochtertje, van nu 3,5 maand, zag ik een maand geleden al dat haar achterhoofd erg plat was en laatst was het nog veel platter, ze krijgt nu echt een beetje een punt achterop. Maar dat zie je als ouder toch en dan wil je er toch iets aan doen? Is geen aanval hoor, maar ik vraag het me af. In hun geval had ik er allang iets aan gedaan, fysio of zoiets.

groetjes,

Snoopy
Up op dit oude topic,

Mijn zoon van bijna 6 maanden heeft een flinke afplatting van zijn achterhoofd, maar gelukkig wel 'recht'. Er is dus geen verschil tussen de linker en de rechterhelft, en zijn oren zitten mooi gelijk. Alleen dus dat hele platte achterhoofd.

Hij slaapt vanaf week 3 op zijn rug in bed, hoewel hij altijd zelf zijn hoofd afwisselend naar links of rechts legt. Er is dus geen voorkeurshouding. Ik vermoed dan ook dat het meer te maken heeft met zijn wakkere uurtjes, met name in de box.

Denken jullie dat fysiotherapie in dit geval (nog) nut heeft? Redressiehelmpjes aanmeten lijkt me nogal zwaar geschut omdat hij geen scheef hoofd heeft. Het is gewoon puur cosmetisch .. ookal heb ik het gevoel alsof er geen enkele verbetering in zit, eerder verslechtering.

Hij draait trouwens nog niet, en ligt zowel veel op rug als op buik wanneer wakker. Misschien invoeren dat hij alleen nog op zijn buik 'mag' liggen? Zou dat nog helpen?

Graag tips en adviezen
Mijn vriend heeft ook een plat achterhoofd. Noem het een landingsbaan.

Hij heeft er geen last van en je ziet het ook niet.
Oh..oud topic
Oh ja moet zeggen dat vader van zoon óók een landingsbaan heeft. Maar of het nou erfelijk is betwijfel ik
Ik vond het achterhoofdje van mijn jongste als baby ook heel plat. Echt een punthoofdje vond ik hem hebben. Bij het bureau vonden ze dat geen probleem. Ik hield het wel ook met argusogen in de gaten en dacht soms ook een afplatting opzij te zien, maar dat leek ook wel zo omdat - toen hij eenmaal zijn echte haar kreeg, pas heel laat - er een kruin op zijn hoofd zat waar de haren omheen draaiden.

Ik heb in die tijd ook regelmatig informatie opgezocht over redressie en heb het hoofdje geregeld laten bekijken door bureauarts en de huisarts ook een keer. Maar niemand vond het alarmerend.

Inmiddels is hij vier en je ziet er al een paar jaar niks meer van, door de haardos. Ik vraag me wel eens af hoe zijn schedeltje zal ogen als hij ooit kaal wordt (mijn man is al vroeg kaal geworden en mijn vader ook, dus de kans dat mijn jongens dat ook worden is heel groot lijkt mij).

Maar tegen die tijd is er vast vooruitgang op haartransplantatiegebied enzo, haha.

xx lisa.
Dank je voor je reactie lisa. Ik moet begin juni weer naar het consultatiebureau, ik zal het daar ook eens vragen.
Niet alle kinderartsen en fysio's zijn voor deze helmpjes. Bij ons in de regio worden deze bijna niet voorgeschreven. Bij mijn nichtje hoefde het niet van het cb. Mijn schoonzus is toen zelf naar de fysio gegaan en ervoor gezorgd dat ze toch zo'n helmpje kreeg. Ze heeft nu een prachtig bolleke.

Bij ons wordt het dus niet voorgeschreven omdat het esthetisch is en niet medisch. Nou... het resultaat bij mijn nichtje is nu prachtig en anders had ze toch een erg plat achterhoofd gehad.
Luxaflex, mijn zoontje had ook een erg plat achterhoofdje. Volgens mij ook nog toen hij 6 maanden was. Ik heb daar eigenlijk nooit erg over nagedacht (behalve dan dat het me opviel). Niemand heeft daar ook ooit wat overgezegd. Ging ervanuit dat het vanzelf weg zou gaan. Nu is hij bijna 11 maanden en heeft hij een mooi rond koppie. Zodra hij meer kon bewegen, is het weggetrokken. Sinds hij 8 maanden is slaapt hij ook voornamelijk op zijn buik (rolt zelf op zijn buik in bed).
.
ding wijzigde dit bericht op 21-05-2009 22:18
Reden: verkeerd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven