plusmama en pluspapa

14-06-2019 09:11 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Schoonbroer heeft ongeveer 1,5 jaar vriendin. Langs beide kanten zijn er kinderen. De vriendin noemt zichzelf plusmama en mijn schoonbroer pluspapa. Weet niet of mijn schoonbroer dat goed vindt.
Eerlijk gezegd zou ik het niet leuk vinden moest iemand over mijn kind na nog geen 1,5 jaar zich plusmama of pluspapa noemen. Tenslotte ben je geen tweede mama of papa van een ander zijn kind.
Waarschijnlijk zijn dat de nieuwe termen maar toch hoor ik liever gewoon de naam of stiefmoeder en stiefvader.
Ben ik de enige die daar zo over denkt?
LAgirl82 schreef:
14-06-2019 11:01
Het is niet goedbedoeld als je je titels gaat toe eigenen waar je geen recht op hebt en die nergens op slaan.
Dat vind ik dus precies dingen zwaar en beladen maken, terwijl dat helemaal niet hoeft. Waarom die territoriumdrang?
Hallo?!
_Doortje_ schreef:
14-06-2019 11:24
Dat vind ik dus precies dingen zwaar en beladen maken, terwijl dat helemaal niet hoeft. Waarom die territoriumdrang?
heeft toch niks met territorium te maken??
Maar met wat logisch is voor het kind. Het heeft een papa en een mama, en die zijn er voor hem.
En al die anderen, daarvan is de kans groot, dat ze weer verdwijnen.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe mijn stiefzoons mij noemen als ze naar mij verwijzen in een gesprek. Ze spreken mij aan met mijn voornaam en bij de jongste is 't vaak 'mama eh kindrebel'. De oudste zegt weleens stiefmoeder, in de context van "als je nu een potje ganzenbord met me doet vind ik jou mijn liefste stiefmoeder". Wat een flauw grapje is aangezien ik z'n enige stiefmoeder ben.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 14-06-2019 11:32
0.38% gewijzigd
Mijn kind noemt de ex van bio pa, waar we dus nog wel contact mee hebben liefkozend bonusmams, ik vind het juist erg lief en respectvol van hem naar haar toe. Ze heeft altijd heel erg haar best gedaan voor zoon en dat waardeer ik ontzettend.
lilalinda schreef:
14-06-2019 11:26
heeft toch niks met territorium te maken??
Maar met wat logisch is voor het kind. Het heeft een papa en een mama, en die zijn er voor hem.
En al die anderen, daarvan is de kans groot, dat ze weer verdwijnen.

Inderdaad. En de kans dat ze verdwijnen is gewoon heel groot. Kijk maar naar de statistieken.
Zo kunnen kinderen zogenaamd meedere "stief/lief/bonus/plus-papa's of mama's" in hun leven hebben en dat is niet goed voor een kind.
Moraal van dit hele verhaal; iedereen moet lekker zelf doen wat hij/zij en de kinderen prettig vinden. Er is niks goed of fout omdat iets toevallig “ zo hoort” .
Lillybit schreef:
14-06-2019 11:30
Mijn kind noemt de ex van bio pa, waar we dus nog wel contact mee hebben liefkozend bonusmams, ik vind het juist erg lief en respectvol van hem naar haar toe. Ze heeft altijd heel erg haar best gedaan voor zoon en dat waardeer ik ontzettend.
Dat vind ik mooi. :heart: Daarmee doe je recht aan de band van stiefmoeder naar het kind én andersom.

Mijn stiefzoon van (toen) 5 vroeg een keer aan mij: "maar kindrebel, wij zijn toch ook een beetje jouw kinderen?" Kinderen zoeken die verbintenis zelf als het zo voor ze voelt. Dat is alleen maar mooi.
Lillybit schreef:
14-06-2019 11:30

Maar je best doen voor een kind maakt je nooit en te nimmer een moeder.
Je kan heel lief voor ze zijn, goed voor ze zorgen, ze met liefde omringen en het beste voor ze willen, maar dat maakt je nog geen moeder. En dat zal je ook nooit worden.
Het is vooral heel erg verwarrend voor kinderen. Het is gewoon de vriendin van papa. En dan hoef je ook niet van die onnodige dingen als "biopapa" te zeggen.
LolitaFleur schreef:
14-06-2019 10:48
Omdat je toevallig een man neukt die kinderen heeft? Zon “‘soort van mama” kan misschien wel veel meer doen dan dat, huiswerk mee maken, verzorging op zich nemen, een vertrouwde haven zijn voor een kind, liefde geven. Vind het nogal respectloos omschreven.

En als zon vriendin dan gewoon bij de naam wordt genoemd maar voor de buiten wereld wel eens “ bonus moeder “ wordt genoemd om het duidelijker te maken vind ik dat zon ramp niet.

Maar goed, ligt aan de situatie. Vind niet gepast als het gewoon een griet is die erbij is gekomen en zich zo noemt na een paar weken.
Hier gaat het heel anders , hechte grote familie met nieuwe partner van man. En ik ben blij met haar erbij
Hoe lief ook, ze zal nooit een mama/ moeder zijn/worden van de kinderen. Het is ook verwarrend voor kinderen, want die vriendin stapt gewoon weer op als ze genoeg heeft van de vader (of als hij klaar is met haar) en dan zien ze haar nooit meer. 2/3e van de samengestelde gezinnen breken vroeg of laat op.

Wat is er mis met gewoon de voornaam? En het benoemen met 'de vriendin van mijn vader'?
Ik heb een hele goede band met de kinderen van een vriendin van mij. Bijzonder goed zelfs en ik hou echt ontzettend veel van ze en ik zou voor ze door het vuur gaan.
Maar hoe sterk en goed die band ook is, ik ben hun moeder niet, en zij zijn mijn kinderen niet. Ze noemen mij gewoon bij mijn voornaam.
En ik doe ook niet alsof ik een soort moeder zou kunnen zijn of net zoveel van ze zou houden als hun moeder. Dat is onzin. Die moederliefde is er alleen bij de moeder.
Die band is uniek en speciaal en onverwoestbaar sterk. En om dan iemand anders "moeder" te noemen, dat kan gewoon niet.

Want de meeste partners van ouders verdwijnen ook weer uit het leven van het kind. Of er komen meerdere partners. Die band is gewoon heel erg breekbaar en vervangbaar, en dat gebeurt ook heel vaak. Dus de term moeder/vader is gewoon verkeerd.
Maya85 schreef:
14-06-2019 11:42
Hoe lief ook, ze zal nooit een mama/ moeder zijn/worden van de kinderen. Het is ook verwarrend voor kinderen, want die vriendin stapt gewoon weer op als ze genoeg heeft van de vader (of als hij klaar is met haar) en dan zien ze haar nooit meer. 2/3e van de samengestelde gezinnen breken vroeg of laat op.

Wat is er mis met gewoon de voornaam? En het benoemen met 'de vriendin van mijn vader'?

:thumbsup:
kindrebel schreef:
14-06-2019 11:39
Dat vind ik mooi. :heart: Daarmee doe je recht aan de band van stiefmoeder naar het kind én andersom.

Mijn stiefzoon van (toen) 5 vroeg een keer aan mij: "maar kindrebel, wij zijn toch ook een beetje jouw kinderen?" Kinderen zoeken die verbintenis zelf als het zo voor ze voelt. Dat is alleen maar mooi.
Maar die situatie vind ik prima
Voor mij ligt de grens bij, dat de stiefouder bepaalt, dat hij voortaan Bonusmama/papa wil worden genoemd, en dat de kinderen oplegt.
LolitaFleur schreef:
14-06-2019 11:39
Moraal van dit hele verhaal; iedereen moet lekker zelf doen wat hij/zij en de kinderen prettig vinden. Er is niks goed of fout omdat iets toevallig “ zo hoort” .
Dat geldt überhaupt voor bijna alle forumtopics / hele leven
lilalinda schreef:
14-06-2019 11:47
Voor mij ligt de grens bij, dat de stiefouder bepaalt, dat hij voortaan Bonusmama/papa wil worden genoemd, en dat de kinderen oplegt.
Helemaal mee eens.
Net als zogenaamde "stief/lief/plus/bonus-moeders" beweren dat ze net zoveel houden van hun eigen biologische kinderen dan van hun zogenaamde "stief/lief/plus/bonus-kinderen". Dat is gewoon niet waar. En later blijkt dat ook wel, want dan hebben ze nog amper contact met de kinderen van hun ex-partner(s).
lilalinda schreef:
14-06-2019 11:48
Dat geldt überhaupt voor bijna alle forumtopics / hele leven
Klopt, maar vind dat hier wel wordt gesproken over wat goed of fout en wel of niet duidelijk is voor een kind. Dat is per situatie verschillend.
Wij hebben hier wel een bonus mama rondlopen en die doet zoveel meer dan alleen een “ man neuken met kinderen”, mijn kinderen weten heel duidelijk wie de echte ouders, opa’s en oma’s zijn. Vind vooral dat volwassenen zich hier heel druk om maken en er problemen mee hebben.
Vind stief moeder precies hetzelfde als bonus, terwijl hier wel onderscheid in wordt gezien .. dat snap ik dan weer niet
Als ik bepaalde posts in dit topic lees ben ik weer zo blij dat de moeder van mijn stiefkinderen niet zo'n fragiel ego heeft.
LAgirl82 schreef:
14-06-2019 11:40
Maar je best doen voor een kind maakt je nooit en te nimmer een moeder.
Je kan heel lief voor ze zijn, goed voor ze zorgen, ze met liefde omringen en het beste voor ze willen, maar dat maakt je nog geen moeder. En dat zal je ook nooit worden.
Het is vooral heel erg verwarrend voor kinderen. Het is gewoon de vriendin van papa. En dan hoef je ook niet van die onnodige dingen als "biopapa" te zeggen.
Een vader die verdwijnt uit het leven van zijn jonge kind is een uiteindelijk enkel bio vader. Degene die opvoedt en verzorgt is volgens mijn (volwassen) kind papa.
Dus onnodig, verwarrend? Nee zeker niet.
Heel erg duidelijk zelfs.
lilalinda schreef:
Hier heeft de vrouw van ex bepaald dat mijn kinderen het woordje stief niet mogen gebruiken.
Haar dochter moet door mijn kinderen gewoon zusje genoemd worden en zij gewoon mamma of bij haar naam.
Ze staan zelfs geintervieuwd en gefotografeerd in een reclamefolder als vader ..., moeder... en hun kinderen.

En nog vindt ze het vreemd dat ze niet meer naar komen en alleen nog met vader apart af willen spreken.
Ik vind het woord stiefmoeder of stiefvader helemaal geen negatieve lading hebben. Ik vind bonus mama een vreselijk woord. Mochten mijn kinderen ooit een stiefmoeder krijgen dan laat ik het aan hun over hoe ze haar willen noemen. Ik zou het alleen niet oké vinden als vader en nieuwe aanwinst de kinderen verplichten een bepaald woord te gebruiken. Ik kan mij best voorstellen dat een stiefmoeder op een gegeven moment als een tweede mama gaat voelen. Dat lijkt mij alleen maar positief.
Lillybit schreef:
14-06-2019 13:16
Een vader die verdwijnt uit het leven van zijn jonge kind is een uiteindelijk enkel bio vader. Degene die opvoedt en verzorgt is volgens mijn (volwassen) kind papa.
Dus onnodig, verwarrend? Nee zeker niet.
Heel erg duidelijk zelfs.
Maar laten we wel wezen, in heel veel gevallen zal het juist de vriend/ vriendin van papa/ mama zijn die de aftocht blaast. 66,6% van die relaties gaat weer over.

Ik snap niet wat er mis is om de vrienden en vriendinnen van de ouders gewoon bij de voornaam te noemen. Waarom moet er per se een label op?
Maya85 schreef:
14-06-2019 13:39

Ik snap niet wat er mis is om de vrienden en vriendinnen van de ouders gewoon bij de voornaam te noemen. Waarom moet er per se een label op?
Als de kinderen het willen, zie ik geen bezwaar
als jij nou over tien jaar nieuwe verkering hebt. En zijn kinderen willen je graag MamaMaya noemen, dan voel je je toch vereerd?
Maya85 schreef:
14-06-2019 13:39
Maar laten we wel wezen, in heel veel gevallen zal het juist de vriend/ vriendin van papa/ mama zijn die de aftocht blaast. 66,6% van die relaties gaat weer over.

Onderbouw die cijfers eens!
lilalinda schreef:
Dat is zeker way beyond. Maar ik laat me dus ook geen mama noemen, bonus, plus, of stief maakt niet uit, uit respect voor de echte moeder. Ook niet na 18 jaar.
.
Denk dat je de titel aan het kind over moet laten.

Mijn stiefdochter (wat ze voor de wet ook is, aangezien ik met haar vader getrouwd ben) noemt mij gewoon bij mijn voornaam en in gesprekken met anderen noemen we elkaar stiefmoeder en stiefdochter. Wel geeft ze aan dat ik voor haar ook een soort moeder ben en ik zie haar ook een beetje als mijn dochter. Maar zoiets groeit, we zijn nu 16 jaar in elkaars leven.

De eerste jaren was ik de vriendin van papa en zij de dochter van mijn vriend. Heb me niet opgeworpen als moederfiguur en hoefde daar ook geen titel voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven