Post weaning dip

25-10-2021 22:49 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet iets heel serieus. Mijn jongste wordt deze week 1 en na een jaar van koemelkallergie en matige groei, waarbij de borstvoeding best pittig is geweest, was het na een ziekteperiode met enorme productiedip mentaal en fysiek echt wel op. Heb dit keer heel erg genoten van het voeden maar kon de intensiteit van een praktisch dreumes die fors gaat clusteren niet meer aan, en gezien zijn groei heeft ‘ie nog wat extra melk nodig, dus in goed overleg nu aan het afbouwen, hij krijgt inmiddels alleen nog een ochtendborst.

En daar ben ik oké mee, en hij geloof ik ook, hij is wel wat meer mopperig na een dag kdv of bij overprikkeling omdat hij dan troost zoekt, maar hij verdraagt de pepti tot nu toe geloof ik goed en drinkt er zelfs heel gulzig van. Slaapt wat beter.

Maar ik geloof dat ik een post weaning dip heb. Er was niks aan het handje maar sinds ik afbouw ben ik sombertjes, gespannen, niet lekker in m’n vel. Ik zag dat niet helemaal aankomen omdat ik bij mijn oudste juist veel beter in m’n vel kwam te zitten toen ik stopte met de borstvoeding (met 14 maanden). Denk dat het anders is omdat ik er toen zelf echt helemaal klaar mee was en nu met de jongste het meer is omdat hij het gewoon niet redt op mijn melk, en het dus voor ons allebei teveel een uitputtingsslag werd om hem dag en nacht aan de borst te hebben.

Dus ik zoek denk ik even een aai over m’n bol en geruststelling dat die hormonen zich over 2-3 weken weer braaf koest houden en dat ik dan kan genieten van een leven met wijn :lol:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Had ik ook.
Na de tweede, waar het bij ging blijven, wist ik dat als dit klaar was, dit nooit meer terug zou komen.
Heb dus nog foto's van de laatste keren dat hij dronk bij mij gemaakt.
Het is bitterzoet en einde van een tijdperk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-10-2021 22:56
Had ik ook.
Na de tweede, waar het bij ging blijven, wist ik dat als dit klaar was, dit nooit meer terug zou komen.
Heb dus nog foto's van de laatste keren dat hij dronk bij mij gemaakt.
Het is bitterzoet en einde van een tijdperk.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat dit voor mij niet de laatste is maar ‘t is zo definitief hè. Door mijn oudste weet ik nu misschien ook veel beter dat het wel iets unieks is dat je deelde met je kindje en dat je opgeeft.
Komt wel weer iets anders voor in de plaats maar toch, zo intiem als de borstvoeding is, dat vind ik toch wel bijzonder.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ach, hartstikke goed gedaan joh. Een mooi jaar met ruim voldoende borstvoeding. Je mag trots zijn op jezelf.
Ik heb zelf echt gejankt toen mijn melk op was. Het liep al heel snel terug tot ik er na drie tot vier maanden letterlijk het laatste druppeltje heb uitgekolfd :cry: .
Ik weet niet waarom, maar ik heb zelden zoveel gevoel van eigenwaarde ergens uitgehaald. Klinkt waarschijnlijk super stom. Maar het voelde zo goed om het te doen en dat mijn melk het enige was dat mijn kindje nodig had (later wel ook naast vaste voeding, maar toch).
Ik was uiteraard in mijn situatie al over the moon geweest als het een jaar was gelukt, maar ook in jouw situatie snap ik je.
Het was even een weekje af en aan balen, soms tot janken toe. Maar al snel namen de voordelen het over en vergat ik het.
Sterkte voor jou en je gulzige manneke. :)
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
25-10-2021 23:06
Ach, hartstikke goed gedaan joh. Een mooi jaar met ruim voldoende borstvoeding. Je mag trots zijn op jezelf.
Ik heb zelf echt gejankt toen mijn melk op was. Het liep al heel snel terug tot ik er na drie tot vier maanden letterlijk het laatste druppeltje heb uitgekolfd :cry: .
Ik weet niet waarom, maar ik heb zelden zoveel gevoel van eigenwaarde ergens uitgehaald. Klinkt waarschijnlijk super stom. Maar het voelde zo goed om het te doen en dat mijn melk het enige was dat mijn kindje nodig had (later wel ook naast vaste voeding, maar toch).
Ik was uiteraard in mijn situatie al over the moon geweest als het een jaar was gelukt, maar ook in jouw situatie snap ik je.
Het was even een weekje af en aan balen, soms tot janken toe. Maar al snel namen de voordelen het over en vergat ik het.
Sterkte voor jou en je gulzige manneke. :)
Ah ja dat snap ik wel, dat je dan graag wat langer had willen voeden. Dan mag ik zeker niet klagen :P

Ik vind het idd ook zo bijzonder dat je kind gewoon groeit op wat er uit jouw lijf komt. Mijn oudste was er ook 1 uit de boeken die echt super dik werd op mijn ‘warme choco met slagroom’ zoals we het noemden :P de jongste is al die tijd met heeeeeel vaak voeden zo net niet op z’n lijntje gebleven, dus hij zakte heel langzaam wat af maar het was elke keer wel net aan genoeg gegroeid om geen stappen te hoeven ondernemen, dus heel andere ervaring, maar door die ziekte is hij 10% lichaamsgewicht kwijtgeraakt en hij moest echt gaan aansterken. Hij kwam na die ziekte gewoon niet meer op krachten, had bijvoorbeeld niet meer de kracht om zich op te trekken enzo. Nu loopt hij weer volop rond met zijn karretje en hij klom gister ineens zo de trap op en zijn onderkin is weer zichtbaar, dus voor hem is het echt veel beter zo.
En dat is misschien ook wel een beetje het verdriet ofzo. Ik wist wel dat deze dag ging komen omdat het dit keer allemaal zoveel fragieler was dan met mijn oudste. Maar had me eigenlijk nooit gerealiseerd dat het zo anders kan gaan per kind.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
He lux, hier ook aan het afbouwen.

En dat gaat dan ineens sneller dan ik had verwacht, want de productie keldert ineens naar het nulpunt. Geen volle borsten meer, langer wachten op een tsr... en niet het gevoel dat er dan nog heel erg veel uit komt.

Hier waren we al maanden aan het emmeren met een halve kunstvoeding in de avond (ging er dan met veel moeite in), en dan "aftoppen" aan de borst, in de hoop dat ze dan iets langer zou gaan doorslapen....
En nu ineens - zomaar van de ene op de andere week - tankt ze 200cc Nutrilon weg, en is ze plotseling van alles aan crackers en vaste hapjes gaan eten. Met als gevolg: minder frequent vraag en dus, logisch, productie is bijna foetsie.

En enerzijds vind ik het ook weer een fijne stap vooruit, maar tegelijk denk ik :cry:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
25-10-2021 23:22
He lux, hier ook aan het afbouwen.

En dat gaat dan ineens sneller dan ik had verwacht, want de productie keldert ineens naar het nulpunt. Geen volle borsten meer, langer wachten op een tsr... en niet het gevoel dat er dan nog heel erg veel uit komt.

Hier waren we al maanden aan het emmeren met een halve kunstvoeding in de avond (ging er dan met veel moeite in), en dan "aftoppen" aan de borst, in de hoop dat ze dan iets langer zou gaan doorslapen....
En nu ineens - zomaar van de ene op de andere week - tankt ze 200cc Nutrilon weg, en is ze plotseling van alles aan crackers en vaste hapjes gaan eten. Met als gevolg: minder frequent vraag en dus, logisch, productie is bijna foetsie.

En enerzijds vind ik het ook weer een fijne stap vooruit, maar tegelijk denk ik :cry:
Ja rot is dat hè. Hier is de productie ook echt als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Hij wordt echt boos als hij geen fles krijgt (behalve in de ochtend als hij toch broodje gaat eten). Hoe oud is je meisje nu eigenlijk?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het bij alle kinderen een jammer moment, maar bij de jongste heb ik echt gehuild. Oprecht tranen met tuiten gehuild... Ik was totaal niet klaar om te stoppen met voeden, kind was een flesweigeraar en pakte tot vlak voor ik echt niet meer mocht voeden geen fles of papje. Opeens ging de knop om bij de baby en het was niet meer dat ik er voor nodig was.
Nooit meer een baby voeden, nooit meer dat (voor mij) intieme moment. En keuze was er ook niet want ik starte met chemotherapie dus borstvoeding was gewoon geen optie. Ik ben er boos en verdrietig over geweest tot een week na de laatste voeding en daarna was het weg. Te misselijk, te moe, te veel andere (grotere) zorgen en in het grote geheel deed het er niet toe. Ik kon ze knuffelen en er waren genoeg andere fijne en leuke momenten met de kinderen die er heel snel veel meer toe deden dan de weg gevallen voedingsmomenten. En ja soms vind ik het later nog jammer, ook nu nog had ik liever gevoed tot de jongste iig een jaar was, maar dat is een momentje wee moed en dan is het voorbij. De hormonen en de emotie ebt vanzelf weg en dan zakt ook dat gevoel. Geef jezelf de tijd daarvoor en komt vanzelf goed. Lekker over 2 weken ofzo als de dip weg is met een vriendin uit eten gaan met een glas/fles wijn er bij en je kind bij thuiskomst een aai over de bol geven en genieten van je vrijheid zonder vast te zitten aan borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
MonaLisa31 schreef:
25-10-2021 23:28
Ik vond het bij alle kinderen een jammer moment, maar bij de jongste heb ik echt gehuild. Oprecht tranen met tuiten gehuild... Ik was totaal niet klaar om te stoppen met voeden, kind was een flesweigeraar en pakte tot vlak voor ik echt niet meer mocht voeden geen fles of papje. Opeens ging de knop om bij de baby en het was niet meer dat ik er voor nodig was.
Nooit meer een baby voeden, nooit meer dat (voor mij) intieme moment. En keuze was er ook niet want ik starte met chemotherapie dus borstvoeding was gewoon geen optie. Ik ben er boos en verdrietig over geweest tot een week na de laatste voeding en daarna was het weg. Te misselijk, te moe, te veel andere (grotere) zorgen en in het grote geheel deed het er niet toe. Ik kon ze knuffelen en er waren genoeg andere fijne en leuke momenten met de kinderen die er heel snel veel meer toe deden dan de weg gevallen voedingsmomenten. En ja soms vind ik het later nog jammer, ook nu nog had ik liever gevoed tot de jongste iig een jaar was, maar dat is een momentje wee moed en dan is het voorbij. De hormonen en de emotie ebt vanzelf weg en dan zakt ook dat gevoel. Geef jezelf de tijd daarvoor en komt vanzelf goed. Lekker over 2 weken ofzo als de dip weg is met een vriendin uit eten gaan met een glas/fles wijn er bij en je kind bij thuiskomst een aai over de bol geven en genieten van je vrijheid zonder vast te zitten aan borstvoeding.
Ochjee wat vreselijk naar dat je aan de chemotherapie moest op zo’n jonge leeftijd met jonge kinderen :redrose: heftig zeg. Hopelijk ben je goed hersteld? Ook spannend als je baby dan niks anders wil.

En jaa da’s een goed idee dat zal ik doen. Heb eerst een aantal nachtdiensten, dat vind ik ook fijn om zonder bv te kunnen doen. Zo’n gedoe was dat.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
25-10-2021 23:32
Ochjee wat vreselijk naar dat je aan de chemotherapie moest op zo’n jonge leeftijd met jonge kinderen :redrose: heftig zeg. Hopelijk ben je goed hersteld? Ook spannend als je baby dan niks anders wil.

En jaa da’s een goed idee dat zal ik doen. Heb eerst een aantal nachtdiensten, dat vind ik ook fijn om zonder bv te kunnen doen. Zo’n gedoe was dat.
Het was een heftige tijd maar alles is weg. Ik prijs me gelukkig met mijn gezin :heart:
Ik snap het heel goed. Sinds een flinke verkoudheid bij 8 maanden wil m’n dochter niet meer live voeding. Dat vond ik best moeilijk doordat zij het zelf niet wilde (echt hard brullen als ik het probeerde). Ik kolf nu 4 keer op een dag en dat begint aardig vermoeiend te worden. Er komt ook veel minder uit dan eerst, dus ik denk dat het binnenkort echt op gaat houden. En ondanks dat ik het kolven zat begin te worden vind ik het ook moeilijk definitief te stoppen, want dan is het waarschijnlijk een einde van een tijdperk.
Alle reacties Link kopieren
MonaLisa31 schreef:
26-10-2021 00:04
Het was een heftige tijd maar alles is weg. Ik prijs me gelukkig met mijn gezin :heart:
Gelukkig :daisy:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Stippelbroek schreef:
26-10-2021 05:35
Ik snap het heel goed. Sinds een flinke verkoudheid bij 8 maanden wil m’n dochter niet meer live voeding. Dat vond ik best moeilijk doordat zij het zelf niet wilde (echt hard brullen als ik het probeerde). Ik kolf nu 4 keer op een dag en dat begint aardig vermoeiend te worden. Er komt ook veel minder uit dan eerst, dus ik denk dat het binnenkort echt op gaat houden. En ondanks dat ik het kolven zat begin te worden vind ik het ook moeilijk definitief te stoppen, want dan is het waarschijnlijk een einde van een tijdperk.
Ah misschien last van haar oortjes gehad? Da’s wel heel jammer hoor jou. Fulltime kolven lijkt me ook niks aan, maar kan me ook wel voorstellen dat je graag wil dat zij jouw melk blijft krijgen.
Ook droomvoedingen neemt ze niet meer aan de borst? Eigenwijze wezentjes zijn het.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-10-2021 22:56
Had ik ook.
Na de tweede, waar het bij ging blijven, wist ik dat als dit klaar was, dit nooit meer terug zou komen.
Heb dus nog foto's van de laatste keren dat hij dronk bij mij gemaakt.
Het is bitterzoet en einde van een tijdperk.
Oh dat vind ik een heel goede tip! Hier loopt ook de borstvoeding van tweede (En laatste) kind op z'n einde. Bij oudste niet leuk geëindigd met de borstvoeding, meerdere borstontstekingen na elkaar en tien was het over en uit met de productie. Veel verdriet van gehad. Een paar mooie foto's zijn dan veel waard
Alle reacties Link kopieren
Theoretisch gezien: je hormonen veranderen en dit kan inderdaad zo’n dip veroorzaken.

Praktisch gezien: wat goed dat je zo lang bv hebt gegeven en dat je in de ochtend ook nog geeft. Super!!
Alle reacties Link kopieren
Oh Lux, ik snap je helemaal. Na een jaar kolven bij de oudste, ging het bij mijn dochtertje vlekkeloos. Ze werd aangelegd en dronk in haar eerste uur al. Ik was er echt verdrietig om toen dat ophield. We hebben het samen bijna anderhalf jaar volgehouden, maar ze gaf zelf aan dat ze er genoeg van had. Ik ben zo blij dat ik het met haar heb mee kunnen maken, het idee dat je zelf met je eigen lichaam je kind geeft wat het nodig heeft. Kan het nog wel missen, maar het is natuurlijk logisch dat het een keer ophoudt.
Die hormonen gaan wel weer weg, en er zijn nog 1000000 andere manieren om het fijn te hebben met je kleintje. Het is gewoon even slikken en een soort van afscheid nemen van een stukje babytijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond afbouwen van de borstvoeding echt de hel. Ondanks dat ik al 10 maanden full-time kolfde (kind kon niet aan de borst). Ik heb uiteindelijk een lactatiekundige geraadpleegd want ik liep helemaal vast, ook qua hormonen. Het is helemaal goed gekomen, toen ik eenmaal onder een bepaald niveau zat voelde ik me heel snel weer meer normaal!
Alle reacties Link kopieren
Het is iig fijn dat het herkenbaar is :) ik ben ook heel blij dat ik (beide) kinderen lang heb kunnen voeden en ik zou er ook echt niet meer aan moeten dénken om mijn oudste aan de borst te hebben dus ik weet ook wel dat dat bij de jongste ook wel gaat komen. En als de hormonenval compleet is zal ik het vast enorm gaan waarderen dat ik man er de helft van de nachten voor hem uit kan sturen maar voor nu denk ik alleen maar ik mis mijn bahaby :cry: :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
25-10-2021 23:26
Ja rot is dat hè. Hier is de productie ook echt als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Hij wordt echt boos als hij geen fles krijgt (behalve in de ochtend als hij toch broodje gaat eten). Hoe oud is je meisje nu eigenlijk?
Ze is 9 maanden, en mijn doel was om 6 maanden te voeden dus wat dat betreft ben ik wel tevreden.

Na 6 maanden was zij er echt nog helemáál niet aan toe om te stoppen, en nu heeft ze het een beetje zelf zo besloten ofzo.

Maar ik voed nu evengoed nog wel +/- 2x per dag. Denk alleen dat dat nu meer nog voor het momentje is, want voor m'n gevoel zit er niet zoveel meer in nu.

Ze is nu opeens gek op cracottes met jam... :biggrin:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
26-10-2021 19:49
Ze is 9 maanden, en mijn doel was om 6 maanden te voeden dus wat dat betreft ben ik wel tevreden.

Na 6 maanden was zij er echt nog helemáál niet aan toe om te stoppen, en nu heeft ze het een beetje zelf zo besloten ofzo.

Maar ik voed nu evengoed nog wel +/- 2x per dag. Denk alleen dat dat nu meer nog voor het momentje is, want voor m'n gevoel zit er niet zoveel meer in nu.

Ze is nu opeens gek op cracottes met jam... :biggrin:
Haha dat is ook lekker. 9 maanden alweer wat gaat het toch hard!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat het vandaag ineens in een stijgende lijn ging. Ik voelde me vanmorgen wat minder groggy en afwezig en gespannen. Heb een leuke dag gehad. Dus hopelijk betekent dat dat de hormonen weer aan het stabiliseren zijn :)

Oh en zoon is echt dik aan het worden haha. 3 weken geleden moest ik hem wegen voor AB en woog hij 8.6 (kwam van 9.2 maar enorm afgevallen door de ziekte), nu moest ik hem wegen voor lactulose omdat hij veel obstipatieklachten heeft door de overgang naar poedermelk, 9.5kg :O :hihi:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
26-10-2021 06:22
Ah misschien last van haar oortjes gehad? Da’s wel heel jammer hoor jou. Fulltime kolven lijkt me ook niks aan, maar kan me ook wel voorstellen dat je graag wil dat zij jouw melk blijft krijgen.
Ook droomvoedingen neemt ze niet meer aan de borst? Eigenwijze wezentjes zijn het.
Ik heb geen idee, misschien dat ze zo last van haar verkoudheid had dat zuigen pijn deed? De kinderarts zei dat ze tijdens verkoudheid juist vaak uit de borst willen drinken :-| Achteraf had ik misschien tepel hoedjes moeten proberen. Ze werd en wordt nog zo vaak ‘s avonds en ‘s nachts wakker dat droom voedingen niet lukten, maar het is goed zo. Ik denk dat ik het binnenkort ga afbouwen, als het gestopt is ben ik ook weer opgelucht verwacht ik :-) Het proces van bewust stoppen is alleen een dingetje
lux- schreef:
27-10-2021 23:12
Ik heb het idee dat het vandaag ineens in een stijgende lijn ging. Ik voelde me vanmorgen wat minder groggy en afwezig en gespannen. Heb een leuke dag gehad. Dus hopelijk betekent dat dat de hormonen weer aan het stabiliseren zijn :)

Oh en zoon is echt dik aan het worden haha. 3 weken geleden moest ik hem wegen voor AB en woog hij 8.6 (kwam van 9.2 maar enorm afgevallen door de ziekte), nu moest ik hem wegen voor lactulose omdat hij veel obstipatieklachten heeft door de overgang naar poedermelk, 9.5kg :O :hihi:
Wat fijn dat het beter lijkt te gaan en dat hij goed aankomt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven