Potjes of vers?

21-10-2008 16:00 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is nu 6 maanden en tot nu toe heeft ze voornamelijk potjes gegeten. Ze krijgt een groentenhapje en een fruithapje. Ik heb de laatste weken een paar keer verse hapjes gemaakt maar de eerste keer kreeg ze enorme krampjes en de laatste keer werd ze verkouden en sliep ze drie nachten niet. Kortom ze moet erg heel erg aan wennen. En vanaf nu moet ze volgens het cb ook vlees of vis er bij krijgen. Hoe doen jullie dat, geven julie potjes of vers?
Verkouden wordt niemand van vers voedsel. Verkouden word je van een verminderde weerstand en die krijg je wel door slecht voedsel. Dus Teigetje, ik denk dat bij jullie de verkoudheid komt door een paar dagen slecht eten - verminderde weerstand - dan na paar dagen verkouden. Dat dat toevallig samenvalt met weer een paar dagen gezond eten wil niet zeggen dat de verkoudheid daarvan komt.

Effes, ik lees dat je weer potjes geeft omdat je kindje verse prakjes met moeite weg krijgt. Je kind is 6 maanden, moet er dan al een hele portie voedsel in? Dan gaat het toch meer om een beetje wennen en oefenen, gewoon eens een paar hapjes hier en daar?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:magica schreef op 22 oktober 2008 @ 10:24:

En zelf met zijn handjes eten? Ik ben benieuwd naar een voor- en na-foto van Pluis .

Hier levert zelf met de handjes eten juist minder ravage op. Brood en fruit at Qtie al zelf, maar de avondprak lepelden wij nog naar binnen. Tot ze op een gegeven moment de lepel uit onze handen begon te slaan, 'm zelf wilde pakken en er zwiepers mee ging maken (zeg maar door de kracht waarmee ze afpakte, terwijl wij de lepel gewoon loslieten...) en de happen door de kamer vlogen.

Dat is één keer voorgekomen zo en de dag erna mocht ze zelf eten. Dat ging verbazingwekkend goed en vooral: ze bleef gewoon kalm, op d'r kont zitten (was ook een probleem) en het eten bleef in de directe omgeving van de stoel.

Wij geven het dus nu standaard in stukjes op haar bord (behalve als we snel-snel een potje geven, maar dat is meestal omdat we laat zijn en Qtie al honger heeft, dus dan pikt ze het wel dat wij snel doorlepelen) sinds Qtie gecorrigeerd 9,5 maand is ongeveer.

Met de pot mee eten gebeurt hier nog niet. Een beetje omdat zij echt andere dingen eet dan wij (ik eet bijvoorbeeld geen aardappels en zij wel) en een beetje omdat wij pas later eten. Maar met een aardappel in dobbelsteentjes, stukjes groente en stukjes kip in één pannetje heeft ze in een kwartier haar eten. Da's de moeite niet dus.
Wij geven allebei, gewoon omdat het soms handig is om een potje te geven. In het begin dat ze ging eten gaven we voornamelijk potjes,toen is er een periode geweest dat we heel veel vers gaven, gewoon monsterkoken, door de blender en dan invriezen. Qua smaak is vers echt beter, al het potjeseten smaakt inderdaad hetzelfde. Nu is ons kind bijna een jaar en ze eet zoveel mogelijk met de pot mee. Gaat prima, de blender is niet meer nodig. Vlees hebben we pas vanaf 8/9 maanden gegeven en toen ook nog maar af en toe. Ze lust en eet nu alles, maar dat zegt helemaal niets verder over of jouw kindje dat ook doet als je afwisselt of alleen vers/potje geeft.
En dat snel-snel een potje geven van Qwertu komt hier ook voor, er staat altijd een voorraadje in de kast.
quote:Effes schreef op 21 oktober 2008 @ 16:52:

Ik snap wel dat ze daar niet verkouden van wordt, beetje verkeerd geschreven. Maar omdat ze verkouden was heb ik weer gewoon potjes gegeven omdat ze al moeite had om die weg te krijgen. Ik woon in Belgie en volg het belgische cb. Zij adviseren vanaf nu: 's ochtends fles, om 12.00 warme maaltijd, 16.00 fruitpap en 20.00 laatste fles. Ik ben nederlandse en hoor dus van veel anderen hele andere voedingsschema's.

Jeminee!! alleen nog maar een ochtend en avondfles met 6 maanden??? In NL adviseren ze om tot 6 maanden niets anders te geven als de borst of de fles. Dus met 6 maanden krijgen ze net de eerste hapjes. Met zes maanden kreeg Kruimel denk ik nog 6 keer de borst en een paar hapjes groente ... Fruit hebben we pas later toegevoegd omdat Kruimel allergisch voor melk was (en kans op allergische reactie op fruit aanwezig oa omdat Liko allergisch is). Ik zou niets overhaasten en lekker rustig aan doen hoor!

Hier overigens veel zelf gekookt (tot 8 maanden alleen zelf denk ik, daarna sporadisch potjes). Eigenlijk is het erg makkelijk: Groente koken die je zelf ook eten, even de staafmixer er door en klaar. En ik vroor inderdaad in voor creche dagen, zodat er toch heel snel eten op tafel stond voor Kruimel.
quote:Lika schreef op 22 oktober 2008 @ 16:24:

[...]

Jeminee!! alleen nog maar een ochtend en avondfles met 6 maanden??? In NL adviseren ze om tot 6 maanden niets anders te geven dan de borst of de fles. Dus met 6 maanden krijgen ze net de eerste hapjes. Met zes maanden kreeg Kruimel denk ik nog 6 keer de borst en een paar hapjes groente ... Fruit hebben we pas later toegevoegd omdat Kruimel allergisch voor melk was (en kans op allergische reactie op fruit aanwezig oa omdat Liko allergisch is). Ik zou niets overhaasten en lekker rustig aan doen hoor!

Hier overigens veel zelf gekookt (tot 8 maanden alleen zelf denk ik, daarna sporadisch potjes). Eigenlijk is het erg makkelijk: Groente koken die je zelf ook eten, even de staafmixer er door en klaar. En ik vroor inderdaad in voor creche dagen, zodat er toch heel snel eten op tafel stond voor Kruimel.oh.. ik wilde alleen een domme taalfout verbeteren (als/dan) maar nu staat ie er 2 keer
Zo hebben wij het aangepakt:

Allereerst hebben manlief en ik afgesproken dat we geen eten naar binnen gaan dwingen. Heb dat jaren gezien bij mn ouders thuis met kleine broertje en het helpt niks... Tis een beetje off topic, maar ik voel me heel relaxed door deze 'regel'...

Meisje hier is 10 maanden, maar toen ze 6 maanden was kreeg ze:

2 keer borstvoeding en 2 flessen melk van 200

later op de ochtend fruit, uit een potje (begonnen met 5 maanden)

's avonds een groente hapje, ook uit een potje (begonnen met 6 maanden)

Ik ben begonnen met potjes, waarom weet ik eigenlijk niet precies.

Met 7 maanden kwam er een boterhammetje bij

daarna steeds meer dingen stap voor stap ingevoerd, bijvoorbeeld aardappel of rijst door de groente,

stukjes banaan van een vorkje

een klein beetje toetje na het warme eten

etc. Met dat er steeds wat bij kwam, heb ik ook steeds vaker zelf gekook, dingen van ons bord laten proberen etc...

Inmiddels is ze dus 10 maanden, ze eet met de pot mee, wel aangepast hoor. Ik kook zoutloos en als we pasta eten, dan haal ik eerst wat voor haar uit de pan en dan de laatste kruiden erbij. Wanneer we iets eten wat ze lekker vind vries ik een portie voor haar in. Bij de Xenos hebben ze hele kleine bakjes waar een kleine portie goed in past. Als we dan een ker weg gaan, of iets eten wat ze echt niet mee kan eten, dan ontdooi ik dat. Lekker goedkoop en net zo makkelijk.

Vlees hoeft ze niet, die stukjes plopt ze zo weer uit haar mond, ook als ik ze door haar eten heen prak. Verder laat ik haar alles proberen, ze moet wel erg wennen aan alle smaakjes, maar we blijven proberen en het gaat steeds beter.

Inderdaad geef ik haar ook vaak stukjes om zelf te pakken en op te eten.

Fruit maak ik ook altijd zelf, lekker vers en snoep ik zelf ook wat mee.

Wanneer we weg gaan neem ik soms een potje fruit mee, en een ingevroren portie avondeten.

Meisje krijgt hier nu (10 maanden dus) nog steeds 3 flessen melk (borstvoeding inmiddels afgebouwd) en tussendoor dan thee of appelsap met wat water. Ik zie de flessen nu ook meer als drinken dan als eten. Verder krijgt ze:

's ochtens pap

tussendoortje (soepstengel oid)

na het slaapje een broodje

later in de middag fruit

avondeten

toetje

Ik hoop dat je wat aan mn schema hebt... Al is het alleen maar om een idee te krijgen.

Overigens ben ik wel benieuwd of ze in belgie echt andere 'regels' hebben...
Mijn dochtertje eet dus stukjes en eet het over het algemeen zelf. Alleen rijst en yoghurt gaat wat makkelijker met een lepel en zelf vasthouden is hier nog geen optie . En soms laat ze zich wel voeren, maar meestal wil ze het zelf doen.

Verder zitten we hier nu op 3 borstvoedingen, maar met 6 maanden waren dat er 5 a 6.
Wij zijn bij 5en halve maand met groentepotjes begonnen, met potjes omdat we rustig aan begonnen met een aantal keer dezelfde groente, en ik niet steeds zin had om 3 dagen achter elkaar bloemkool of sperziebonen te koken. Met 6 maanden of 6en halve maand zijn we begonnen met de potjes met ook kip erbij, en met zelf hapjes maken. Al snel at ie regelmatig mee en nu eet ie al bijna helemaal met de pot mee, met 1 jaar. (wel nog aangepast op hoeveelheid zout/kruiden) Alleen als ie het echt niet lust of als ik geen babymaaltijd meer in de vriezer heb of als we onderweg zijn ofzo, krijgt ie een potje.

Fruit geef ik overigens ook alleen als we onderweg zijn uit een potje, of als er helemaal geen rijp fruit aanwezig is in huis. Een peer of een banaan pureren is niet 'zo'n werk.

Dat verkouden worden van je dochtertje lijkt me niet dat dat verband houdt met het wennen aan verse hapjes.
Zeker banaan kan je ook zo geven, dat is zo zacht. Eigenlijk kan je alles wel zo geven, zeker met 1 jaar. Ik vind druiven en mandarijnen erg makkelijk, gewoon door de helft en eten maar!

Banaan is trouwens nog makkelijker, maar dat stopt zo, krijgt ze dus alleen maar op het kdv (maandag en vrijdag).
Citronella, precies om die reden vroor ik de groenten gewoon in. Stond ik één avond te koken, had ik voor een hele week maand te eten.
Ik geef hem nu ook het meeste fruit gewoon zo. Maar met 6 maanden kreeg ie het wel gepureerd.

Nu maak ik ook vaak hapjes vooruit voor in de vriezer Qwertu, en hij eet vaak gewoon mee, maar toen ie 6 maanden was zat ik nog niet zo in dat kookschema, was het van mijn dochter met alleen potjes gewend, dus moest even bedenken hoe die babyhapjes koken ook al weer ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven