Potjes of vers?
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:00
Mijn dochtertje is nu 6 maanden en tot nu toe heeft ze voornamelijk potjes gegeten. Ze krijgt een groentenhapje en een fruithapje. Ik heb de laatste weken een paar keer verse hapjes gemaakt maar de eerste keer kreeg ze enorme krampjes en de laatste keer werd ze verkouden en sliep ze drie nachten niet. Kortom ze moet erg heel erg aan wennen. En vanaf nu moet ze volgens het cb ook vlees of vis er bij krijgen. Hoe doen jullie dat, geven julie potjes of vers?
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:12
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:12
@lotje, ik vind dat niet raar, wij (mijn zoon van bijna vijf en ik, gezond 33) eten regelmatig 'slecht' en als ik dan een paar dagen achterelkaar gezond eet , dus veel groenten en fruit dan worden wij steevast verkouden. Ik kan er ook geen vinger opleggen, zeg wel eens voor de gein dat we allergisch zijn voor vitaminen maar hier is het ook zo.
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:18
Mijn zoontje is nu 14 maanden en heeft nooit potjes gehad. Hij eet alles vers. Het gaat mij daarbij niet om dat het een of ander gezonder is, maar ik heb al een aantal keer gelezen dat er mesjes en glas in potjes heeft gezeten, en dat vind ik geen prettig idee. Daarnaast kook ik toch, dus haal er direct wat uit voor zoonlief, eet ie gewoon mee met de pot.
Daarbij vind ik het belangrijk dat hij de smaken van groente, fruit, vlees en vis apart leert kennen. In potjes zit alles gemengd, dus weten ze niet eens hoe een boon of een aardappel apart proeft. Fruitpotjes proeven vrijwel allemaal naar banaan, dus doe mij maar vers, maar dat is persoonlijk.
Wat betreft de verkoudenheid, in deze tijd zijn er heel veel mensen en kinderen verkouden, dus ze kan heel goed aangestoken zijn, of het evengoed hebben gekregen.
Daarbij vind ik het belangrijk dat hij de smaken van groente, fruit, vlees en vis apart leert kennen. In potjes zit alles gemengd, dus weten ze niet eens hoe een boon of een aardappel apart proeft. Fruitpotjes proeven vrijwel allemaal naar banaan, dus doe mij maar vers, maar dat is persoonlijk.
Wat betreft de verkoudenheid, in deze tijd zijn er heel veel mensen en kinderen verkouden, dus ze kan heel goed aangestoken zijn, of het evengoed hebben gekregen.
...
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:22
Ik heb de eerste maanden alles vers gegeven. Nu was dat hier vanwege allergie noodzaak in plaats van keuze, maar als ik de keuze zou hebben gehad, zou ik ook voornamelijk vers hebben gegeven. Dat is iets meer moeite (al valt dat reuze mee als je vooruit kookt en invriest), maar een stuk goedkoper. Bovendien vind ik zelfgemaakte prak een stuk zuiverder van smaak dan de potjes. In de meeste potjes zit rijstebloem, wat de smaak vervlakt (daar komt die weeïge kartonsmaak vandaan) en wat bovendien geen andere functie heeft dan aanhangend kookvocht te binden. Als je zelf kookt, kun je het gewoon wat beter uit laten lekken, heb je er ook geen rijstebloem bij nodig.
Vlees pas geïntroduceerd toen ze niet genoeg meer leek te hebben aan enkel groente, brood en borst. Verkoudheid van vers eten lijkt me vrij onwaarschijnlijk, eerder toeval.
Vlees pas geïntroduceerd toen ze niet genoeg meer leek te hebben aan enkel groente, brood en borst. Verkoudheid van vers eten lijkt me vrij onwaarschijnlijk, eerder toeval.
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:24
verkoudheid is een virus en kan dus echt niet van voedsel komen, ook al lijkt dat misschien zo.
Ik geef nog geen bijvoeding maar wil straks zoveel mogelijk zelf maken. Ik eet zelf toch ook niet elke avond een kant en klaarmaaltijd? Dan schotel ik mijn kind dat ook niet voor. (af en toe voor het gemak natuurlijk wel, doe ik zelf tenslotte ook)
Daarnaast zijn die potjes natuurlijk gewoon veel duurder dan gewoon zelf een prakje maken!
Ik geef nog geen bijvoeding maar wil straks zoveel mogelijk zelf maken. Ik eet zelf toch ook niet elke avond een kant en klaarmaaltijd? Dan schotel ik mijn kind dat ook niet voor. (af en toe voor het gemak natuurlijk wel, doe ik zelf tenslotte ook)
Daarnaast zijn die potjes natuurlijk gewoon veel duurder dan gewoon zelf een prakje maken!
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:25
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:27
Hoi Effes,
Mijn dochter heeft vaak potjes gehad. Ze at het graag en is altijd een goede eter geweest, ook later met vers (ze is nu net 3 jaar). Tot nu toe zo gezond als een vis.
Ik wisselde de potjes af, twee keer per week vis geloof ik. En soms kreeg ze ook gewoon vers. Of de helft potje en de helft mee-eten.
Doen waar je je goed bij voelt!
Groetjes,
Madelief
Mijn dochter heeft vaak potjes gehad. Ze at het graag en is altijd een goede eter geweest, ook later met vers (ze is nu net 3 jaar). Tot nu toe zo gezond als een vis.
Ik wisselde de potjes af, twee keer per week vis geloof ik. En soms kreeg ze ook gewoon vers. Of de helft potje en de helft mee-eten.
Doen waar je je goed bij voelt!
Groetjes,
Madelief
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:29
Als je dochter trouwens zes maanden is, dan kan het gewoon zijn dat haar darmpjes nog niet rijp genoeg zijn voor bepaalde voedingsmiddelen. De krampjes lijken me daar eerder gevolg van dan van iets anders. Als mijn dochter krampjes kreeg van bepaalde voedingsmiddelen, dan wachtte ik er even mee voor ik het opnieuw gaf.
Overigens kun je hier een goed en vooral rustig opbouwschema vinden van een gerenommeerde kinderdiëtist. Het is weliswaar toegespitst op kinderen die borstvoeding krijgen (en aangezien je al voor zes maanden begonnen bent met bijvoeding trek ik voor het gemak even de conclusie dat jouw kind de fles krijgt), maar voor fleskinderen werkt het ook.
Ik vind persoonlijk dat je cb teveel pusht met eten. Vlees met zes maanden vind ik in ieder geval rijkelijk vroeg. Ik zou eerst maar eens zorgen dat ze groenten en fruit gewoon verteert, zonder dat ze daar krampjes van krijgt.
Overigens kun je hier een goed en vooral rustig opbouwschema vinden van een gerenommeerde kinderdiëtist. Het is weliswaar toegespitst op kinderen die borstvoeding krijgen (en aangezien je al voor zes maanden begonnen bent met bijvoeding trek ik voor het gemak even de conclusie dat jouw kind de fles krijgt), maar voor fleskinderen werkt het ook.
Ik vind persoonlijk dat je cb teveel pusht met eten. Vlees met zes maanden vind ik in ieder geval rijkelijk vroeg. Ik zou eerst maar eens zorgen dat ze groenten en fruit gewoon verteert, zonder dat ze daar krampjes van krijgt.
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:35
quote:elska schreef op 21 oktober 2008 @ 16:24:
Ik geef nog geen bijvoeding maar wil straks zoveel mogelijk zelf maken. Ik eet zelf toch ook niet elke avond een kant en klaarmaaltijd? Dan schotel ik mijn kind dat ook niet voor.
Dat is niet een op een vergelijkbaar. Bij volwassen kant en klaarmaaltijden is vaak overvloedig zout toegevoegd en zitten er in verhouding veel (onnodige!) verzadigde vetten en toevoegingen in. Dát is wat kant en klaar voor volwassenen een slechtere keuze maakt.
Bij babyvoeding heb je niet te maken met dit soort toevoegingen. Het gaat gewoon om verse groenten en fruit die al gekookt en gepureerd zijn, maar meer niet. Er zitten geen toevoegingen in (tenzij je citroensap bij fruit een toevoeging noemt, dit wordt op zo jonge leeftijd afgeraden), geen zout, geen onnodige onverzadigde vetten, geen conserveringsmiddelen, etc.
Potjes hebben zelfs als voordeel dat de groente vers van het veld verwerkt worden en hierdoor relatief gezien juist beter zijn dan de groente die jij (verlept en al ) in de winkel koopt. Het nadeel wat daar tegenover staat, is dat er relatief weinig afwisseling zit in de potjes. Plus dus het nadeel van de prijs en van het rijstemeel, wat de smaak vervlakt en qua voedingswaarde niets toevoegt.
Zie ook de info op www.voedingscentrum.nl over eten voor zuigelingen. Voor al uw vooroordelen over potjes.
Qua gezondheid hoef je het niet te laten dus, kun je gewoon de luie moeder uithangen zonder dat dat werkelijk slecht is voor je kind. (En zie daar als volwassene nog maar eens om te komen! )
Ik geef nog geen bijvoeding maar wil straks zoveel mogelijk zelf maken. Ik eet zelf toch ook niet elke avond een kant en klaarmaaltijd? Dan schotel ik mijn kind dat ook niet voor.
Dat is niet een op een vergelijkbaar. Bij volwassen kant en klaarmaaltijden is vaak overvloedig zout toegevoegd en zitten er in verhouding veel (onnodige!) verzadigde vetten en toevoegingen in. Dát is wat kant en klaar voor volwassenen een slechtere keuze maakt.
Bij babyvoeding heb je niet te maken met dit soort toevoegingen. Het gaat gewoon om verse groenten en fruit die al gekookt en gepureerd zijn, maar meer niet. Er zitten geen toevoegingen in (tenzij je citroensap bij fruit een toevoeging noemt, dit wordt op zo jonge leeftijd afgeraden), geen zout, geen onnodige onverzadigde vetten, geen conserveringsmiddelen, etc.
Potjes hebben zelfs als voordeel dat de groente vers van het veld verwerkt worden en hierdoor relatief gezien juist beter zijn dan de groente die jij (verlept en al ) in de winkel koopt. Het nadeel wat daar tegenover staat, is dat er relatief weinig afwisseling zit in de potjes. Plus dus het nadeel van de prijs en van het rijstemeel, wat de smaak vervlakt en qua voedingswaarde niets toevoegt.
Zie ook de info op www.voedingscentrum.nl over eten voor zuigelingen. Voor al uw vooroordelen over potjes.
Qua gezondheid hoef je het niet te laten dus, kun je gewoon de luie moeder uithangen zonder dat dat werkelijk slecht is voor je kind. (En zie daar als volwassene nog maar eens om te komen! )

dinsdag 21 oktober 2008 om 16:47
Op de creche bij ons wordt warm gegeten tussen de middag, dus de meiden eten elke dag vers (voor de babykamer wordt het gewoon nog extra in de blender gegooid).
's Avonds eet Oudste gewoon nóg een warme maaltijd met ons mee (die accepteert het niet als zij wat anders voorgeschoteld krijgt) en Jongste krijgt een potje. Ik koop trouwens wel de biologische potjes, lees de labeltjes vantevoren, maar verder vind ik het alleen maar reuzehandig om het zo te doen tot ze met de pot mee-eet.
's Avonds eet Oudste gewoon nóg een warme maaltijd met ons mee (die accepteert het niet als zij wat anders voorgeschoteld krijgt) en Jongste krijgt een potje. Ik koop trouwens wel de biologische potjes, lees de labeltjes vantevoren, maar verder vind ik het alleen maar reuzehandig om het zo te doen tot ze met de pot mee-eet.
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:52
Ik snap wel dat ze daar niet verkouden van wordt, beetje verkeerd geschreven. Maar omdat ze verkouden was heb ik weer gewoon potjes gegeven omdat ze al moeite had om die weg te krijgen. Ik woon in Belgie en volg het belgische cb. Zij adviseren vanaf nu: 's ochtends fles, om 12.00 warme maaltijd, 16.00 fruitpap en 20.00 laatste fles. Ik ben nederlandse en hoor dus van veel anderen hele andere voedingsschema's.
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:58
Hey Effes, geen wijze raad hoor maar ik "ken" je nog wel van de verschillende topics hier op Viva. zijn toen eigenlijk tegelijk begonnen met het proberen zwanger te worden. Dat je dochtertje alweer 6 maanden is joh, wat vliegt de tijd.
Wilde eigenlijk alleen maar doorgeven dat ik heel blij voor je ben dat het allemaal goedgekomen is met zwanger worden.
Groetjes,
Goof5
Wilde eigenlijk alleen maar doorgeven dat ik heel blij voor je ben dat het allemaal goedgekomen is met zwanger worden.
Groetjes,
Goof5

dinsdag 21 oktober 2008 om 18:56
quote:qwertu schreef op 21 oktober 2008 @ 16:35:
[...]
Weet ik, daar gaat het me ook niet echt om. Het is meer een principekwestie denk ik. Ik kook voor mezelf graag dus wil dat voor mijn kind straks ook met liefde doen.
[...]
Weet ik, daar gaat het me ook niet echt om. Het is meer een principekwestie denk ik. Ik kook voor mezelf graag dus wil dat voor mijn kind straks ook met liefde doen.

dinsdag 21 oktober 2008 om 20:13
Op de twee dagen in de week dat we beiden werken krijgt onze dochter eigenlijk altijd een potje of een prakje uit de diepvries. Ze moet eigenlijk voor half 6 eten, anders hoeft het niet meer. Aangezien ik vaak pas tegen 17.00 thuis ben, lukt het ons niet om haar dan vers mee te laten eten.
Op de andere dagen eet ze zoveel mogelijk vers. Ik probeer op mijn vrije dagen wel eens wat extra prakjes te maken voor in de diepvries.
Vlees krijgt ze alleen als we bijvoorbeeld draadjesvlees of gehakt eten of als het in het potje zit. Vis eet ze wel altijd als wij het ook eten.
Ze is nu 9 maanden en eet bijna alles mee. Vandaag zelfs eigen gemaakte snert. Ik kook alles zoutloos en haal er tegen het einde voor haar wat uit, kruid de rest en eet smakelijk!
Op de andere dagen eet ze zoveel mogelijk vers. Ik probeer op mijn vrije dagen wel eens wat extra prakjes te maken voor in de diepvries.
Vlees krijgt ze alleen als we bijvoorbeeld draadjesvlees of gehakt eten of als het in het potje zit. Vis eet ze wel altijd als wij het ook eten.
Ze is nu 9 maanden en eet bijna alles mee. Vandaag zelfs eigen gemaakte snert. Ik kook alles zoutloos en haal er tegen het einde voor haar wat uit, kruid de rest en eet smakelijk!
dinsdag 21 oktober 2008 om 21:22
Wij koken altijd zelf voor ons dochtertje (bijna 10 maanden). Stelt niet veel voor: groenten en pasta of rijst in een pan met kokend water en na 15 minuten afgieten. Ze eet dus stukjes en dat gaat prima. En ze eet altijd vers, haar eten is zo gemaakt. Een tijdje terug een potje geprobeerd (gekregen en moest op), maar dat lust ze dus niet. Liever zo dan andersom .
Vlees krijgt ze nog niet, over een maandje gaan we dat eens proberen.
Vlees krijgt ze nog niet, over een maandje gaan we dat eens proberen.
dinsdag 21 oktober 2008 om 22:05
Ik heb het altijd afgewisseld, zowel vers als potjes. Op mn vrije dagen heeft mn zoon meestal vers gegeten en op mn werkdagen kreeg hij bij onze gastouder al rond 1700 uur een potje, langer redde hij het niet zonder eten en wel makkelijk dat ik em gevuld en wel kon afhalen.
Fruit wissel ik ook af, gastouder maakt altijd vers en thuis is het meestal ook zo maar soms voor de afwisseling weleens een potje.
Zoonlief eet gelukkig bijna alles, en ik vind het belangrijk dat hij verschillende smaken en structuren te proeven krijgt.
Vind trouwens wel dat de fruit potjes van Friso en bv etos en AH eigen merkt voor vanaf 8 maanden maar weinig stukjes bevatten. Die van olvarit zijn grover en zelf prak ik zn fruit meestal of hij eet echt stukjes, heeft hij geen problemen mee.
Ik heb me nooit schuldig gevoeld over het geven van een potje af en toe, er zijn strenge regels voor toevoegingen en zolang je het afwisseld is er volgens mij niks aan de hand!
Fruit wissel ik ook af, gastouder maakt altijd vers en thuis is het meestal ook zo maar soms voor de afwisseling weleens een potje.
Zoonlief eet gelukkig bijna alles, en ik vind het belangrijk dat hij verschillende smaken en structuren te proeven krijgt.
Vind trouwens wel dat de fruit potjes van Friso en bv etos en AH eigen merkt voor vanaf 8 maanden maar weinig stukjes bevatten. Die van olvarit zijn grover en zelf prak ik zn fruit meestal of hij eet echt stukjes, heeft hij geen problemen mee.
Ik heb me nooit schuldig gevoeld over het geven van een potje af en toe, er zijn strenge regels voor toevoegingen en zolang je het afwisseld is er volgens mij niks aan de hand!

woensdag 22 oktober 2008 om 08:39
Wij geven alleen maar vers (dochter tien maanden). Niet zozeer vanwege het gezondheidsaspect, maar vooral ook om haar smaakontwikkeling. Ik denk dat ze zo beter verschillende smaken en structuren leert kennen en waarderen. Bovendien zitten we dan nooit met het probleem dat ze later alleen maar potjes lust . Ik (of man) kook vaak even snel apart voor haar in het weekend ofzo, een aantal porties gaat dan de diepvries in. Nu ze iets ouder is, eet ze ook soms met de pot mee, minus het zout dan. Ik moet zeggen dat ik het erg weinig werk vind. En wat Elska ook al zei, wij eten zelf eigen nooit kant-en-klaar, waarom zou dochter dat dan wel krijgen?

woensdag 22 oktober 2008 om 09:50
Magica, is apart koken nog nodig voor je dochter? Pluis eet inmiddels gewoon met ons mee, en dat gaat prima. We koken voor onszelf wel ook al zonder zout, dat scheelt. Alleen als het eten erg pittig is, scheppen we voor hem wat uit de pan voor de pittigheid erin gaat, en noten laten we nog even weg uit zijn menu. Afhankelijk van hoe glibberig het eten is, laten we het hem zelf met zijn handjes pakken, of voeren we met een lepeltje.
Vooraf had ik bedacht dat we het zouden afwisselen, potjes en zelf gekookt, maar hij heeft tot nu toe 1 keer een potje gehad (hij is 10 maanden). Voor hem gewoon even koken terwijl we ook ons eigen eten koken, bleek namelijk eigenlijk gewoon heel weinig werk, ook toen hij nog veel minder mee at. Ik haal hem op uit het kinderdagverblijf, man doet onderweg van zijn werk naar huis de boodschappen, als we thuis komen gaat een van ons meteen koken en dan eten we met z'n drieen.
Als je een kind hebt dat heel erg op tijd in bed moet liggen, is dat waarschijnlijk lastiger: Pluis is niet zo'n grote slaper, en gaat pas om een uur of 8 naar bed. Dat we "pas" tussen 6 en half 7 eten is voor hem geen probleem (voor hij geboren was, zou ik tussen 6 en half 7 alles behalve "pas" gevonden hebben )
Vooraf had ik bedacht dat we het zouden afwisselen, potjes en zelf gekookt, maar hij heeft tot nu toe 1 keer een potje gehad (hij is 10 maanden). Voor hem gewoon even koken terwijl we ook ons eigen eten koken, bleek namelijk eigenlijk gewoon heel weinig werk, ook toen hij nog veel minder mee at. Ik haal hem op uit het kinderdagverblijf, man doet onderweg van zijn werk naar huis de boodschappen, als we thuis komen gaat een van ons meteen koken en dan eten we met z'n drieen.
Als je een kind hebt dat heel erg op tijd in bed moet liggen, is dat waarschijnlijk lastiger: Pluis is niet zo'n grote slaper, en gaat pas om een uur of 8 naar bed. Dat we "pas" tussen 6 en half 7 eten is voor hem geen probleem (voor hij geboren was, zou ik tussen 6 en half 7 alles behalve "pas" gevonden hebben )

woensdag 22 oktober 2008 om 10:24
Miffy, apart koken is denk ik niet echt meer nodig, maar het komt soms zo uit. Bij ons eet Meisje wel apart: degene die haar van de crèche haalt is zo rond zes uur thuis en de ander pas om zeven uur, dus we eten niet met z'n drieen tegelijk. Maar ze krijgt wel vaak het eten wat wij de dag ervoor aten, dus het is eigenlijk 'met de pot mee', maar dan met een dagje vertraging .
En zelf met zijn handjes eten? Ik ben benieuwd naar een voor- en na-foto van Pluis .
En zelf met zijn handjes eten? Ik ben benieuwd naar een voor- en na-foto van Pluis .

woensdag 22 oktober 2008 om 10:50
De ravage valt vaak best mee. Even de jam van de tripp trapp poetsen of de aubergine van de vloer oprapen en klaar
Ik zet wel even een link van een tijdens foto waar jij 'm kunt vinden.
Yoghurt voeren wij hem wel: hij krijgt het lepeltje wel in zijn mond, maar niet zonder dat het 3 keer over de kop gaat.
Ik zet wel even een link van een tijdens foto waar jij 'm kunt vinden.
Yoghurt voeren wij hem wel: hij krijgt het lepeltje wel in zijn mond, maar niet zonder dat het 3 keer over de kop gaat.