Problemen tanden poetsen ( 13 maanden )

20-12-2017 19:53 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames.

Ik heb een probleem met mijn zoon. Hij is bijna 14 maanden, maar elke avond wordt tanden poetsen een groter drama. Hij draait zijn gezicht weg, wilt zijn mond niet open doen, wordt boos als ik toch probeer te poetsen, ga zo maar door..

De tandpasta vind hij niet vies, en ik poets ook niet hardhandig. In het begin had hij er ook geen moeite mee maar het wordt steeds lastiger. Vandaag heb ik het maar opgegeven, maar ja, er moet toch gepoetst worden..

Zelf doen is hij écht nog te jong voor, dan sabbelt hij alleen op de tandenborstel.

Iemand die dit herkent en tips heeft? Alvast bedankt.
Nothing worth having ever comes easy
Yep, deed oudste ook en jongste nu. Tanden moeten gepoetst worden, dus stevig vastpakken en poetsen maar. Gaat vanzelf over en wordt het weer makkelijker tot de volgende drama-periode die ook over gaat en het weer makkelijker wordt tot...... etc ;-)
Alle reacties Link kopieren
er een kleine beloning tegenover stellen?
Mischien hem eerst laten tanden poetsen en als dat lukt dathij nog een 20 min beneden mag zitten?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar!
Liedjes zingen werkte hier goed en stickers plakken ook. En ook een tijdje werkte niets. Toen had hij de keus tussen poetsen in de houtgreep of gewoon zijn mond open doen want niet doen was geen optie :O. Dat stug een paar dagen vol gehouden en toen konden we gelukkig weer terug naar de liedjes.... leuk is anders maar was even nodig. Tot de volgende bui....

Succes:) t is een fase ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik poetste in zo'n lastige fase met een filmpje op de tablet erbij. Werkte goed.
Alle reacties Link kopieren
Haha herkenbaar!! De oudste vond het zo erg dat ze het hele huis bij elkaar gilde, elke avond weer en dat 2 jaar lang. Maar we hebben het toch elke avond gedaan en ze stopte vaak meteen als het klaar was. Elke avond geduldig begonnen met allerlei trucjes maar die werkten niet en toen maar in de houtgreep :-D ze is inmiddels 5 en het is geen probleem meer.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon in de houdgreep, zo deed ik dat. En hoe harder ze huilden, hoe beter die mond open ging :mrgreen: Dus dat ging prima.
miedo schreef:
20-12-2017 19:57
er een kleine beloning tegenover stellen?
Mischien hem eerst laten tanden poetsen en als dat lukt dathij nog een 20 min beneden mag zitten?
Daar is het kind met 14 maanden toch veel te jong voor!
Hier hetzelfde probleem. Ze klemt haar kaken stijf op elkaar met de tandenborstel ertussen. De tip van het filmpje kijken ga ik eens proberen. Het cb gaf de tip om elke keer hetzelfde liedje te zingen zodat ze leren dat het tandenpoetsen klaar is als het liedje is afgelopen, dus dat er een eind aan komt. Dreumes hier begon meteen te gillen zodra ik begon te zingen. Ook geen succes dus. Verder geen tips voor je. Ik ga er vanuit dat het, zoals bij alles, een fase is.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft ook zo'n periode gehad. Ik liet het haar dan eerst zelf doen en daarna deed ik het, ging perfect.

Komen er geen tanden/ kiezen door? Dan doet het zeer en willen ze vaak ook niet poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gaat deze fasé snel voorbij. Hier ook maar eens filmpje of zingen proberen & anders houdgreep. :(
Nothing worth having ever comes easy
Wij poetsen om die reden al tijden met twee tandenborstels. Een voor hem en een voor mij. En af en toe inderdaad de houdgreep.
Alle reacties Link kopieren
Hihi ook hier heel herkenbaar hoor. Altijd gedacht dat het er gewoon bij hoort en volgens mij is dat ook zo. Jongste is er net door heen. Oudste was precies hetzelfde verhaal.

Het is een fase, gelukkig gaat de mond wel open tijdens het krijsen dus lukt het dan uiteindelijk in de houdgreep wel.

En af en toe blijven proberen of afleiden, gek doen of bijv zingen inmiddels wel werkt.

Succes!
Die van mij mag dan die paar minuten een liedje op mijn telefoon kijken. Iedereen happy.
Alle reacties Link kopieren
Hem jouw tanden laten poetsen met jouw borstel. Tegelijkertijd poets jij zijn tanden.
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
20-12-2017 19:59
Ik poetste in zo'n lastige fase met een filmpje op de tablet erbij. Werkte goed.
Hier doen we het ook zo. De houdgreep werkt hier niet. Helemaal overstuur daarna.
XBarbabella schreef:
20-12-2017 20:23
Hihi ook hier heel herkenbaar hoor. Altijd gedacht dat het er gewoon bij hoort en volgens mij is dat ook zo.
Nee hoor, is echt per kind anders. Ik heb er 2 die gewillig hun tanden laten poetsen en eentje die het Heel Stom vindt. Die laatste moet natuurlijk toch gewoon, dus dan maar de houdgreep.
Alle reacties Link kopieren
Mooie tandenborstel uit laten zoeken? Elektrische?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
eekhoorn12 schreef:
20-12-2017 22:40
Nee hoor, is echt per kind anders. Ik heb er 2 die gewillig hun tanden laten poetsen en eentje die het Heel Stom vindt. Die laatste moet natuurlijk toch gewoon, dus dan maar de houdgreep.
Ik snap dat het per kind anders is ;-)
Ik bedoel meer dat het er bij hoort als in; dat het geen uitzondering is. Dat het vaak een fase is rond de dreumes periode. Gaf de kindertandarts hier ook aan.

En ene moment helpt het om iets te doen als een filmpje, samen poetsen, gek doen etc etc en ander moment is het helaas even overstuur. En ook dat zal niet voor iedereen werken.
XBarbabella schreef:
20-12-2017 23:06
Ik snap dat het per kind anders is ;-)
Ik bedoel meer dat het er bij hoort als in; dat het geen uitzondering is. Dat het vaak een fase is rond de dreumes periode. Gaf de kindertandarts hier ook aan.
Oh ja, dat is zeker zo. Hartstikke normaal. De opmerking 'hoe harder ze gillen, hoe verder de mond open gaat' heb ik ook al vaker gehoord :-)
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf het eerste moment drama... ze is nu bijna 2 en er zijn nu avonden bij dat het 'wel oké' gaat maar overwegend is het toch (helaas) de houdgreep die er aan te pas moet komen. Kind op mijn linkerbeen, beentjes tussen mijn benen, haar rechterarm achter mijn rug. Met links hou ik haar andere arm vast en met rechts poets ik. Ze gilt er bij dus inderdaad, dan kan ik er goed bij. Helaas helpt afleiden of belonen niet bij ons dametje. Nee is nee. Tja, dat geldt andersom ook ;-)

Ik denk (hoop) dat het beter zal gaan als ik wat meer uit kan leggen. Tot die tijd genieten we van de kleine tandenpoetsuccessen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel blijven proberen om iets te vinden wat kind leuk vindt. Ik had ook liever geen filmpje gehad bij het poetsen, maar het scheelt zoveel drama! Maar mijn kind reageert erg slecht op 'strijd' de strijd begint dan steeds eerder en wordt steeds heftiger.

Kind (net 2) is nu dolenthousiast om naar bed te gaan. Rent letterlijk de trap op en dat voor 5 minuten filmpje kijken.

S ochtends poetst ze zonder filmpje trouwens en dat gaat ook prima omdat ze een positieve associatie heeft.

Wat hier ook wel gewerkt heeft: is mama haar tanden poetsen tijdens het poetsen, diertjes nadoen en dan hun tandenpoetsen leeuw/krokodil oid.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wat mosterd maar een tip

Laat je kindje op een kinderborstel met kindertandpasta kauwen terwijl deze bv een filmpje kijkt
Poetsen moet echt geen strijd worden en je mag jezelf echt wel de tijd geven om er samen aan te werken , een gevecht hierover aangaan werkt averechts en geeft ook in de tandarts stoel vaak voor het kind heel veel onnodig stres .

Probeer eerst zonder te poetsen samen met je kindje de tandjes te tellen voor de spiegel eerst bij jezelf tellen en dan bij kindje . En laat kindje jou tanden eens spelenderwijs poetsen

Succes !
Vita loca
Alle reacties Link kopieren
Hier is het ook af en toe strijd met dreumes van 21 maanden. Hier helpt het soms als we de tanden van haar knuffels poetsen. Dan doet ze haar mondje wel open. Liedje zingen werkt soms ook. En soms idd maar gewoon de strenge manier...
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is dolblij als we gaan poetsen, vooral dat hij het zelf mag doen.
Daarna krijgt hij mijn tandenborstel (is gewoon een grotere tandenborstel in dezelfde kleur die ikzelf heb) en dat vind hij helemaal prachtig.

Met poetsen zet ik hem op de wcklep en ga ik voor hem zitten, ik poets mijn tanden en hij die van zichzelf, het gaat nog niet helemaal vlekkeloos, maar mijn tandarts zegt juist dat elke dag strijd erom leveren een angst oplevert voor zijn gebit zodra anderen eraan gaan zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven