Puber(ella)stoomafblaastopic 2

10-04-2017 15:02 581 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komen de volgende quotes jou bekend voor?



- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!



Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.



Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is, maar de aardige kanten van je puber delen is ook niet verboden.



Deel 1
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
En de rustperiode is voorbij. De ladies zijn na 5 maanden op kamers allebei weer thuis. De oudste is nu super opstandig. Ruimt niet op, laat alles achter zich slingeren en schreeuwt en maakt ruzie. Het leven is niet eerlijk voor haar roept ze, alles is gemeen en achterbaks. Dat we geen frikandellen, knakworstjes en eieren hebben gehaald, dat deden we met opzet, alleen om haar te pesten. School vervroegd de deadline van stageverslag met een week en nu is haar leven voorbij. Want ze heeft het niet af. En maandag moet het geprint worden ingeleverd. En dat kan niet zo uit de printer, nee dat moet gedrukt worden. Dit broeide al een paar weken en tot zonet kon ik het allemaal wel relativeren Ik ben net uit mijn vel gesprongen en heb heel kinderachtig gedreigd dat ik haar leven tot een hel ga maken.

Ik heb besloten om gewoon helemaal niets te doen. Ik ga niets aanpassen voor haar en laat haar verder met rust.

De periode "mama rent als zij roept" is voorbij. Tijd om volwassen te worden.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Sleutelbos schreef:
24-06-2017 11:53
En de rustperiode is voorbij. De ladies zijn na 5 maanden op kamers allebei weer thuis. De oudste is nu super opstandig. Ruimt niet op, laat alles achter zich slingeren en schreeuwt en maakt ruzie. Het leven is niet eerlijk voor haar roept ze, alles is gemeen en achterbaks. Dat we geen frikandellen, knakworstjes en eieren hebben gehaald, dat deden we met opzet, alleen om haar te pesten. School vervroegd de deadline van stageverslag met een week en nu is haar leven voorbij. Want ze heeft het niet af. En maandag moet het geprint worden ingeleverd. En dat kan niet zo uit de printer, nee dat moet gedrukt worden. Dit broeide al een paar weken en tot zonet kon ik het allemaal wel relativeren Ik ben net uit mijn vel gesprongen en heb heel kinderachtig gedreigd dat ik haar leven tot een hel ga maken.

Ik heb besloten om gewoon helemaal niets te doen. Ik ga niets aanpassen voor haar en laat haar verder met rust.

De periode "mama rent als zij roept" is voorbij. Tijd om volwassen te worden.
.
Goed zo, houd dat vast!

Hier heb ik de hele dag het rijk alleen, man naar school, dochter werken en de jongens zijn vanmorgen vertrokken naar het toernooi van het jaar. Het beschikt****bal-toernooi van een naburige vereniging. Werken naar uitgekeken maar ze waren niet zo blij met de regen van vandaag. Maar de moraal is hoog, je laat je team niet zakken dus dat gingen ze. Het had ook een hoop voordelen. Ze zullen niet verbranden, het zand zal niet stuiven, een niemand zal oververhit raken :biggrin:
Alle reacties Link kopieren Quote
Na je vijftiende is het niet meer Papa & Mama & Kindje-dat-verzorgt-moet-worden. Nee, we zijn hier met drie grote mensen die alledrie ongeveer evenveel rommel maken, evenveel eten en evenveel wekelijkse taken/uren hebben.

En ik houd best rekening met bepaalde dingen. Dat Lon geen spruitjes lust vind ik best, krijgt ze een potje mais, dat lust ik zelf niet. Maar ik neem haar taken niet over, dat doet zij voor mij ook niet.

Buurvrouw heeft een puber, eerste jaar middelbare school. En vorig jaar riep ze nog heel hard; het is zijn school, zijn huiswerk, zijn toekomst......
Inmiddels heeft zij meer werkstukken gemaakt dan hij, kent ze de Franse woordjes even goed en zij is ook degene die bij mij komt voor boeken of sites die aan te raden zijn...

Hij heeft mazzel, want hij is de oudste. Er komen straks nog twee zusjes ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan er ook niet bij dat ze uit principe niet bellen. Gewoon helemaal niet. Niet voor informatie, niet om iets door te geven, niet om te overleggen. Alles moet per Whatsapp en mail. En het liefst moet de andere partij ruiken dat er iets is. En ik wordt daar zo moe van, want hoe moeilijk is het?

De leraar reageert niet op de mail. Bellen! Er moet met spoed apparatuur geregeld worden op school. Bellen!
Maar nee.... bellen doen ze niet. Wat is dat toch? Het lijkt wel een contactgestoorde fobie of of zo.

(en dan ben ik telefoniste..... dus ik heb het er helemaal moeilijk mee)
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, vandaag laatste toets van de proefwerkweek gehad. Rust 😬.
Nog niet alle cijfers binnen, maar tot nu toe tevreden, op 1 onvoldoende na. Maar eindrapport zal prima zijn.

Officieel pas over 1,5 week vakantie, maar eigenlijk nu al want ze hoeven nog maar 2x een uurtje naar school. En dan begint de grote "hangen-of-alleen-maar-gamen" periode......
Volgend jaar op tijd gaan zoeken voor een vakantiebaantje, wat mij betreft ;-)
Hier ook al vrij
Maar het is hem gegund. Hij heeft hard gewerkt. Ik doe maar net of ik het gamen en hangen niet zie. Bovendien...als ik vakantie heb hang ik ook het liefste
Alle reacties Link kopieren Quote
Lon regelt momenteel het volledige huishouden. Best lekker :)

Ik heb één collega die ziek is (vanwege een operatie een paar maanden uit de running), per keer één collega die op vakantie is en dan nog eentje wiens vrouw een baan heeft waardoor hij af en toe vraagt of ik wil invallen. Plus nog mijn schoonmaakwerk. Kortom, ik draai soms weken van 50 uur. Lon heeft eventjes niks te doen, maar daardoor uiteraard ook niets te besteden. Of nouja, haar weekendbaan, maar dat levert geen kapitalen op natuurlijk.

Dus nu doet zij het huishouden en krijgt in ruil daarvoor betaald. Wat je noemt een win-win situatie.

Verder heeft ze twee werkvakanties, op manege-vakantieparken. Een weekje naar het ene park, dan een weekje thuis, dan een weekje naar het andere park. Daarna nog een weekje thuis en dan start het schooljaar alweer.

Ik moet zeggen; sinds zij het huishouden doet, ruimt ze ineens ook veel beter op, de vaat gaat in de afwasmarie, handdoeken worden opgeruimd, borstels onthaard en pluisjes op de grond dumpen doet ze ook niet meer. En wat eigen geld bevalt haar wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje Ceylon, dat zijn een flink aantal uren.
Fijn dat Lon zo goed mee werkt, toen ze hier nog geen vakantiewerk hadden deed ik dat ook en betaalde ik per karweitje. Nu is de hele vakantie iedereen aan het werk en wordt er ook minder vies gemaakt.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou Pupsel, daar heb je tegenwoordig niet zoveel meer aan ;-D

Ik betaal niet per karweitje, want dan moet je overal een bedrag aan koppelen en waarschijnlijk wordt dan de helft alsnog niet gedaan. Nee, ik leg ´s ochtends een briefje neer met wat er die dag moet gebeuren. Soms is dat bijna niks, bijvoorbeeld vaatwasser uitruimen, stal van de nijntjes uitmesten (wat sowieso al haar taak is) en koken, en soms is het veel, of een rotkarwei, luxaflex zijn inmiddels schoon bijvoorbeeld. Maar al met al; als ik thuis kom krijg ik het eten voor mijn neus gezet en dat is heerlijk.

Eigenlijk heb ik momenteel niets te klagen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben die van jullie ook 0,0 besef van tijd, ondanks alle beeldschermen waar ze aan vastgelijmd zitten? "Zo" is het sleutelwoord. "Ik kom zo" "ik doe het zo" en vooral "ik ben zo thuis". Zit je daar met je verpieterde eten. De vermoorde onschuld natuurlijk, want "ik heb toch geappt dat ik ZO kwam?" ("Ja, maar het is nu dus half negen." -"Oh...")
Alle reacties Link kopieren Quote
lotus77 schreef:
13-07-2017 21:54
Hebben die van jullie ook 0,0 besef van tijd, ondanks alle beeldschermen waar ze aan vastgelijmd zitten? "Zo" is het sleutelwoord. "Ik kom zo" "ik doe het zo" en vooral "ik ben zo thuis". Zit je daar met je verpieterde eten. De vermoorde onschuld natuurlijk, want "ik heb toch geappt dat ik ZO kwam?" ("Ja, maar het is nu dus half negen." -"Oh...")
Haha, ja! En "zo" betekent ook vaak "niet".
"Wanneer ga je je kamer opruimen?" "Ja, ga ik ZO doen. (niet dus, 2 dagen later dezelfde vraag)
"Wanneer ga je nu eens aan je huiswerk?" "Ja, ZO als ik mijn gesprek op de telefoon heb afgemaakt." (niet dus, volgende dag een onvoldoende, omdat ze van mij naar bed moest en "dus geen tijd had om te leren". 17:00 uur was ze "zo" klaar met haar gesprek, 2200 uur moest ik de telefoon afpakken, want ze moest naar bed. :frusty: )
Alle reacties Link kopieren Quote
Wilhetnietweten schreef:
14-07-2017 10:12
... "dus geen tijd had om te leren"....
Herkenbaarrrr. Je ziet ze van alles doen, maar uiteindelijk "hebben ze geen tijd gehad voor het huiswerk". Behalve als ik ze vraag om iets voor me te doen, want dan "hebben ze daar geen tijd voor want huiswerk".
Man heeft dat 'zo' nog steeds niet afgeleerd...die doet ook alles 'zo' . Ik heb inmiddels een negeermodus.
Alle reacties Link kopieren Quote
lotus77 schreef:
13-07-2017 21:54
Hebben die van jullie ook 0,0 besef van tijd, ondanks alle beeldschermen waar ze aan vastgelijmd zitten? "Zo" is het sleutelwoord. "Ik kom zo" "ik doe het zo" en vooral "ik ben zo thuis". Zit je daar met je verpieterde eten. De vermoorde onschuld natuurlijk, want "ik heb toch geappt dat ik ZO kwam?" ("Ja, maar het is nu dus half negen." -"Oh...")
Daarom gaan wij zo eten om 1800 en ben je er niet nou dan zelf maar uitzoeken. Puberzoon weet dat al heel lang dus zijn zo is dan echt niet later dan 10 minuten na zo.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren Quote
zeefietser1 schreef:
14-07-2017 22:27
Daarom gaan wij zo eten om 1800 en ben je er niet nou dan zelf maar uitzoeken. Puberzoon weet dat al heel lang dus zijn zo is dan echt niet later dan 10 minuten na zo.
Ja natuurlijk ga ik niet met het hele gezin zitten wachten tot hij tevoorschijn komt van waar hij ook maar was :-D
Het ging mij erom dat hij elk tijdsbesef gewoon echt kwijt lijkt te zijn en er bij navraag ook geen lampje aangaat. En dat hij het de keer erop gewoon weer doet en dan opnieuw verbaasd naar zijn verschrompelde slavink zit te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
lotus77 schreef:
15-07-2017 09:51
En dat hij het de keer erop gewoon weer doet en dan opnieuw verbaasd naar zijn verschrompelde slavink zit te kijken.
Die slavink wordt hier gewoon door een ander opgegeten of verdeeld, voordat hij verschrompelt. Als mevrouw dan nog komt en wij zijn allemaal klaar, mag ze een boterham maken. :bye:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wilhetnietweten schreef:
15-07-2017 12:15
Die slavink wordt hier gewoon door een ander opgegeten of verdeeld, voordat hij verschrompelt. Als mevrouw dan nog komt en wij zijn allemaal klaar, mag ze een boterham maken. :bye:
Die kans zit er hier ook in ja, dat het eten ook echt op is. Het was dan ook vooral een spreekwoordelijke slavink.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rustig hier, komt natuurlijk door de vakantie, dan 'moeten' onze pubers niet zo veel, dus weinig reden voor conflict en discussie.

Ik heb een vraag... Hier dus vakantie, zoon is inmiddels dertien jaar, en ik zie hem dus hele dagen niet. Ook ben ik veel minder op de hoogte van zijn wereld. Ineens heeft hij vrienden die ik niet ken, en is de gehele (grote) stad ineens zijn thuis. Het gaat dan zo: in de ochtend staat er een vriend voor de deur, zoon maakt dan z'n lunchpakket, en vraagt hoe laat we gaan eten.

Is dit normaal? Het zal wel hè? Ik vind het wel weer een overgang hoor. Tot vorig jaar deed ik nog dingen samen met de kinderen (heb er nog een van zeven).

Hij heeft overigens een (sportieve) hobby, die hij dagelijks op speciale plekken in de stad doet. We spreken wel af dat we rond 15 uur contact hebben, en dat lukt eigenlijk altijd heel aardig. Of hij gaat (evt. met z'n vrienden) bij z'n oma aan de andere kant van de stad langs, dat is natuurlijk wel heel leuk, en geeft nog een beetje een gevoel van veiligheid en 'op de hoogte zijn'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier heel druk en ik had dit even gemist. Maar zolang je kinderen met vrienden bij oma langsgaan zou ik me niet al te gek veel zorgen maken. En ik snap je wel hoor, maar ik heb hier het omgekeerde gehad. Altijd een hele sliert vriendinnen totdat ze naar de middelbare ging, ze heeft heel wat vakanties alleen doorgebracht. Ze heeft wel nog een paar vriendinnen, maar dat zijn zusjes van elkaar, die gaan elk jaar een paar weken weg.

Heel gezellig hoor, daar niet van, maar natuurlijk toch niet helemaal zoals je je kind het liefste ziet.

Dit jaar is ze twee keer op werkvakantie geweest, beide keren op een paardrijkamp als begeleidster, dat beviel goed. Vanaf morgen begint de introductieweek op de vervolgopleiding. Hopelijk doet ze daar wat nieuwe contacten op waar ze wel mee uit de voeten kan.

Houd in elk geval de communicatielijnen open. Vriendjes die drugs gebruiken, eentje die voor hen allen een paar flessen bier heeft geregeld? Probeer om niet boos te reageren, want dan wordt de kans groot dat hij niets meer vertelt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben anti. Maar eerlijkheid aan je keukentafel is veel waard, liever weten dat er soms wat verkeerds gebeurt dan niets weten.
En dan uiteraard verstandige gesprekken voeren naderhand. Tijdens een film ofzo.
´Afblijven´ is een aanrader. ´Lol` ook (maar wat meer voor meiden).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag de eerste schooldag van groep 8 voor mijn elfjarige, ik ben benieuwd hoe het gepuber uit gaat pakken het komende jaar. Net al een discussie gehad, dus dat begint goed.

'Jij begrijpt het niet!' Nee, dat klopt, als je pas na 10 minuten met verduidelijkende uitleg komt... Maar goed, ik ben aan het werk (thuis), kan ze even tot zichzelf komen (geen ruzie hoor, maar als ze in zo'n bui is kan ik haar beter even met rust laten). Het wordt een jaar van grenzen aftasten en opnieuw bepalen denk ik, ze is nu oudste van de school, maar nog steeds 'pas' 11 jaar.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook alweer de eerste waarschuwing op school gehad. Puberella antwoordde met een verontwaardigd 'jahaa', toen ik vroeg of het huiswerk af was. Bleek achteraf dus een 'neehee'. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Joehoe, het schooljaar is 1 dag oud en zoonlief is het informatieboekje van school kwijtgeraakt op de fiets... lang leve klasgenootjes die wel foto's willen appen ervan. Er stond achteraf niets bijzonder in wat we nog niet wisten maar goed.... laten we hopen dat dit voorlopig het enige is dat hij kwijtraakt :)
Alle reacties Link kopieren Quote
De zomervakantie heeft hier ook een kind de puberteit ingelanceerd. Het was al wel een beetje aan de gang, maar nu toch wel volop. Een uur in de wind stinken, kamer een gruwelijke puinhoop, niks om aan te trekken (waarom is dat niet gewassen? Omdat het niet eens in de buurt van de wasmand geweest is!), ik kom "zo", geen idee van de tijd (drie schermpjes voor je snuit en nog niet weten hoe laat het is?), "de vaatwasser leegruimen? Alweer? Waarom moet ik dat steeds doen?" ... Nou ja ik vertel jullie niks nieuws :)
Ik heb een gewone puber en een peuterpuber en een bijna puber van 11. En ik heb een hele hele hele grote rol behang nodig.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven