Puber(ella)stoomafblaastopic 2

10-04-2017 15:02 581 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komen de volgende quotes jou bekend voor?



- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!



Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.



Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is, maar de aardige kanten van je puber delen is ook niet verboden.



Deel 1
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochterlief hier is ook begonnen lijkt het. Is geen enkele afspraak meer mee te maken want "hihihi vergeten". Op tijd komen lukt haar ineens niet meer, dingen niet kwijtraken ook. Afgelopen weken zijn er een paar schoenen, een gymtas, een jas en nog een helmtas verdwenen omdat ze die dan ergens heeft laten liggen. Sfeerquote: "Sorryyyyyy..."
Grrrrr, jongste moet al een paar maanden en nieuw trainingsjasje. Het is te klein. Hij moet dat zelf even regelen met de beheerder van de kleding. (Gaat op leenbasis via de club)
Vandaag slotfeest, komt hij dus net zeggen dat hij vandaag met die mevrouw heeft afgesproken en dat hij zijn oude jasje om 13.00 uur, schoon (en droog) moet inleveren.

Als ik vraag wanneer hij die afspraak heeft gemaakt zegt hij: 'Oh dinsdag al, ik was het alleen even vergeten tegen jou te zeggen.'

Gelukkig kan ik toveren. Niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zucht.... Wat is er onduidelijk aan "ruim je kamer op en gooi je vuile kleding in de was". Puberella is weer eens boos, dat ze iets niet schoon heeft, wat ze een uur geleden in de wasmand heeft gegooid, terwijl het een week vuil op haar kamer in een hoekje heeft gelegen. :frusty:
Alle reacties Link kopieren Quote
"Oh ja, kun je dit nog even wassen want ik moet het over anderhalve minuut aan."
Herkenbaar :steam:
Alle reacties Link kopieren Quote
"Mijn spullen liggen meer dan een week in de wasmand!"

Ja dat klopt. Want dat wollen hand geweven truitje dat door de monniken van de Himalaya al prevelend in elkaar genaaid is mag niet bij de bergen handdoeken in. En laten die nou voorrang hebben want je gebuikt er 3 per douchebeurt. Dus je wacht maar af tot ik tijd en zin heb om dat ding met de hand te wassen.

Of je doet het zelf.
Das ook een optie.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Mijn oudste kwam beneden. Hij had zich gestoten ( en het is nogal een dramaqueen). Pfff zegt ie bloedserieus...ik zag mijn leven aan me voorbij flitsen...

Veeg me op :lol: :lol: :lol: :hyper: :hyper:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hahaha @cupcakegirl het voordeel is hij is nog niet zo oud dus zo lang was die flits nog niet...
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Tien over etenstijd komt zoon binnen vliegen, die ik om vier uur al verwacht had.

Ik: 'uh..'
Hij onderbreekt mij: 'Samenvatting van jouw preek: mijn eten is koud en ik had moeten bellen!'

Kind ging zitten en at zijn bord leeg. Nu nog wachten op de dag dat hij er aan denkt om echt eens te bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wijsheid/inzichten gevraagd.

Lon is gezakt. Nou was dat niet echt een verrassing, dus het hoe en waarom, daar zullen we geen discussie over voeren. Het is ook geen drama verder.

De opties;

1) Dit jaar overdoen.
2) De VAVO doen.
3) De MBO opleiding starten.

Overdenkingen;

1) Alle vakken moeten overnieuw, dus ook de vakken met een voldoende. Alleen het vijfde jaar doen ze over, plus uiteraard het examen.
2) Ze doet alleen de vakken waarvoor ze gezakt is. Echter; vierde en vijfde schooljaar in één jaar. Haalt ze het, kan ze de MBO opleiding verkort doen. Haalt ze het niet, is het een weggegooid jaar. Dat geldt uiteraard ook voor optie 1.
3) Geen havo-diploma maar gewoon door voor het vakdiploma. Opleiding duurt vier jaar.

Wat zouden jullie adviseren? En uiteraard de bijkomende vraag waarom?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Jaar overdoen. Wij zaten vorig jaar in precies dit dilemma maar dan voor zoon die misschien niet over ging van vier naar vijf havo.

Wij hadden ook nog optie vier voor een tussenjaar, omdat mbo van zijn keuze al vol was.

Gelukkig kreeg hij een kans het hele jaar over te doen.

Dan heb je over een jaar gewoon een havo diploma en dus een start kwalificatie. Dan kun je alle kanten op. Hbo, mbo, maar ook aan het werk.

Vavo vraagt nogal wat doorzettingsvermogen en heeft veel vrije tijd (je doet immers niet alle vakken) Vriendinnen gaan wel naar school, dus hoe gaat die vrije tijd gevuld worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weliswaar geen puber, maar ik zou ook zeggen: jaar overdoen of als ze écht heel gemotiveerd is, Vavo. Ik zou geen vierjarige MBO opleiding starten zonder Havo, er zijn zó veel mensen die bv nog willen switchen, toch HBO etc. en dan is havo net wat makkelijker. Ze is nu ook nog jong.
Ik heb destijds vavo gedaan (vwo niveau). Het vraagt inderdaad veel doorzettingsvermogen omdat je erg veel vrije tijd hebt waarin je natuurlijk veel betere dingen te doen hebt dan school. Daar staat tegenover dat ze dan wel haar havo diploma heeft (handig voor de toekomst) en zich alleen hoeft te concentreren op de vakken die moeten. Voor mij was een van de belangrijke punten dat ik zeker wist dat mijn gehaalde vakken gehaald zouden blijven, daar hoefde ik dus geen aandacht meer aan te besteden.

Als Lon dat niet wil zou ik het hele jaar over doen, zonder diploma aan een mbo opleiding beginnen is wel zonde van al die jaren die ze wel gehaald heeft (is mijn mening tenminste).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
14-06-2017 20:02
2) De VAVO doen.

Wat zouden jullie adviseren? En uiteraard de bijkomende vraag waarom?
Ik heb geen kinderen, maar ik zou voor optie 2 gaan omdat het toch wel fijn is om het echte papiertje te hebben mocht die ene mbo-opleiding toch niet zo leuk zijn en je een jaartje later denken "Ik had liever toch een andere opleiding gedaan". Het is zeker niet raar als kinderen op die leeftijd nog een keer van opleiding of interesse veranderen in korte tijd.
En mocht het alsnog niet geweldig uitpakken wat is 1 jaar op een mensenleven? Je leert er uiteindelijk toch ook weer iets van.
violetskies wijzigde dit bericht op 14-06-2017 21:47
35.71% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou doen waar ze zelf het meeste motivatie voor op kan brengen en realistisch zijn qua verwachtigen daarvan.
Wat ik persoonlijk nog een voordeel vond van de vavo is dat bij het examen alles vers is. Je begint met de stof van de vierde, stoomt door naar de vijfde en dan direct het examen in. Als ze alleen de vijfde opnieuw doet heeft ze het nadeel dat de stof (de basis) van de vierde nog dieper zit. Maar wat Lotus ook zegt, ze kan het best doen waar ze zelf de meeste motivatie voor op kan brengen.
Wat wil ze zelf?

En hoe realistisch is het dat ze de HAVO haalt met een jaar extra?
(Als jullie dit al zagen aankomen.)
Wat zeggen haar leerkrachten ervan?
(In optie 1 krijgt ze het merendeel van die leerkrachten immers terug.)
Hoeveel vakken zou ze op de VAVO moeten doen?

Wat als MBO na 1 of 2 jaar haar ding niet blijkt te zijn?
4 jaar duurt op zo'n manier ontzettend lang om toch aan iets van "startkwalificatie" te raken.
(En 1 keer wisselen oké, maar wat als ook de volgende opleiding op niets uitdraait?)

Weet ze op dit moment wat ze wil qua MBO?
Of is het meer "om toch iets te doen"?

Welke richting was ze ingeslagen als ze wél geslaagd was?
Een heel andere dan de 4-jaars die nu voorligt? Of dezelfde, maar dan in 2-jaars-versie?
Of een HBO-richting?
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyBel schreef:
15-06-2017 00:08
Wat wil ze zelf?

En hoe realistisch is het dat ze de HAVO haalt met een jaar extra?
(Als jullie dit al zagen aankomen.)
Wat zeggen haar leerkrachten ervan?
(In optie 1 krijgt ze het merendeel van die leerkrachten immers terug.)
Hoeveel vakken zou ze op de VAVO moeten doen?

Wat als MBO na 1 of 2 jaar haar ding niet blijkt te zijn?
4 jaar duurt op zo'n manier ontzettend lang om toch aan iets van "startkwalificatie" te raken.
(En 1 keer wisselen oké, maar wat als ook de volgende opleiding op niets uitdraait?)

Weet ze op dit moment wat ze wil qua MBO?
Of is het meer "om toch iets te doen"?

Welke richting was ze ingeslagen als ze wél geslaagd was?
Een heel andere dan de 4-jaars die nu voorligt? Of dezelfde, maar dan in 2-jaars-versie?
Of een HBO-richting?
Dit! Eens goed praten met dochterlief. Wat is de reden dat ze het niet heeft gehaald? Heeft ze moeite met het niveau? Of heeft ze er met de pet naar gegooid? In beide gevallen is het goed om je af te vragen, of dat komend jaar anders zal zijn.

Het belangrijkste is wat ze zelf wil. Als ze zelf "dolgraag" wil en met argumenten kan onderbouwen waarom ze MBO wil doen, zou ik daarvoor kiezen. Kans van slagen is groter, als ze er zelf met volle overtuiging voor kiest. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuke dingen van onze 14 jarige puberzoon

- we hebben een konijn (opvang van een andere puber) en die ontsnapt nog wel eens (maken we ons nu niet druk meer over, komt wel weer terug) maar op gegeven moment met een net achter dat beest aan, kruipt onder de auto dus vrouw en ik allebei aan een kant en konijn weg. Zoon staat erbij en zegt eerst niks, dus wij zoek zoek, zegt ie "ja hij is bij mij, wat moet ik ermee doen"

- Had 2 vrienden logeren met pinksteren dus dan wordt alles wat later natuurlijk, kunnen al aardige nachtbrakers zijn, maar hee slapen aan andere kant van het huis dus wij geen last.
Tot om 0300 s'nachts ik wakker word en een stuiterende bal hoor, ik kijk ja hoor staan ze met hun drieen buiten te voetballen, dachten dat het wel kon als ze niet zo hard zouden praten.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyBel schreef:
15-06-2017 00:08
Wat wil ze zelf?

En hoe realistisch is het dat ze de HAVO haalt met een jaar extra?
(Als jullie dit al zagen aankomen.)
Wat zeggen haar leerkrachten ervan?
(In optie 1 krijgt ze het merendeel van die leerkrachten immers terug.)
Hoeveel vakken zou ze op de VAVO moeten doen?

Wat als MBO na 1 of 2 jaar haar ding niet blijkt te zijn?
4 jaar duurt op zo'n manier ontzettend lang om toch aan iets van "startkwalificatie" te raken.
(En 1 keer wisselen oké, maar wat als ook de volgende opleiding op niets uitdraait?)

Weet ze op dit moment wat ze wil qua MBO?
Of is het meer "om toch iets te doen"?

Welke richting was ze ingeslagen als ze wél geslaagd was?
Een heel andere dan de 4-jaars die nu voorligt? Of dezelfde, maar dan in 2-jaars-versie?
Of een HBO-richting?

Uiteraard hebben we deze overpeinzingen allang doorgenomen, maar ik wilde mijn vraag zo open mogelijk houden. Om wat antwoorden te geven;

Ja, we zagen het aankomen, ongeveer 30% van de klas is gezakt, van de andere 70% is pakweg 30% van het voorgaande jaar en 40% haalde het in één keer. Ze had vijven moeten halen voor haar examens, die heeft ze dus niet gehaald. Directeur gaf zelf aan dat de examens niet aansluiten op de boeken.

Voor de vavo zou ze aardrijkskunde, geschiedenis en wiskunde moeten doen. Onze overwegingen; voor de opleiding die ze wil gaan doen zouden schei- en natuurkunde praktisch kunnen zijn. Vavovoordeeltje; als ze het vierde én vijfde jaar in één keer doet, zou ze er eventueel één of twee vakken bij kunnen doen (hoop ik) of wellicht wisselen van pakket, maar ik weet niet of haar profielwerkstuk dan nog geldig is (daar had ze een 9 voor).

De opleiding die ze gaat doen, kan. Hij duurt dan vier jaar. Met het havo diploma zou ze er eventueel voor kunnen kiezen om hem verkort te doen, dus in twee jaar. Of dat slim is zonder schei- en natuurkunde in het vakkenpakket is een tweede, dat zat niet in haar profiel (maar ze had wel de lessen in de derde klas).

Ergo; het jaar over doen is het punt niet. Haalt ze het, mooi, havo diploma binnen. Haalt ze het niet, geen probleem, dan gaat ze gewoon de gekozen opleiding doen en is ze alleen een jaar kwijt.
Mijn argumenten voor havo; ik deed ooit twee mbo opleidingen die nu allebei niet meer bestaan. Zij is nu 17 en haar generatie schijnt 120 jaar te worden. De kans dat over 50 jaar deze opleiding (en dit werk!!) niet meer bestaat is dus best aanwezig.
Argumenten van mijn man; de examens sluiten niet aan op de boeken, een diploma is een diploma en ze kan een jaar eerder gaan werken, wat haar uiteindelijk 20.000 euro extra oplevert.

Elke optie heeft zijn eigen voordelen. Dat maakt het nou net zo lastig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als ze het ziet zitten kan ze die vakken ernaast doen, maar als ze wisselt van profiel zal haar profielwerkstuk hoogstwaarschijnlijk niets meer waard zijn. Toen ik de vavo deed waren er meer mensen die voor certificaten extra vakken deden, maar dat had dan niets met je diploma te maken ivm uren oid. Die certificaten zijn natuurlijk ook mooi meegenomen, maar is een dubbel profiel geen mogelijkheid? Ik roep ook maar iets hoor, maar je kunt het navragen.

Misschien nog en stomme opmerking, maar waarom zou ze op dezelfde school het jaar nog eens over doen als de boeken niet aansluiten op de examens?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooo die zoon die ging voetballen in de nacht :D Ze hebben geen idee.

Ceylon, wat is de reden dat Lon niet geslaagd is? Als het enigszins mogelijk is zou ik toch voor dat havo-diploma kiezen. Ze is nog jong en dat geeft wel een brede basis voor de rest van haar leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de boeken van de vavo geldt vast hetzelfde en misschien ook niet. Geen idee eigenlijk. Ik weet wel dat ik een paar jaar geleden samen met haar bezig was met M&O (vroeger handelskennis). Gek genoeg kwam het meeste mij heel bekend voor. Bleek inderdaad een boek uit 1985 te zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kleine randbedenking:
Als maar 40 % het van de eerste keer haalt en "de boeken niet aansluiten" volgens de directeur ... scheelt er dan niet iets met de school / de opleiding?
Misschien als tip geven dat ze daar iets aan doen volgend jaar? Voor de volgende lading HAV'isten die volgend jaar willen afstuderen?

Haar jaar opnieuw doen op zo'n school ... lijkt mij tijdverspilling.
Loopt ze volgend jaar misschien terug tegen 't zelfde probleem, want die boeken gaan op 1 jaar tijd niet allemaal veranderd zijn.

Hoeveel Scheikunde en Natuurkunde heeft 4 VMBO gehad?
Ze kan toevallig van niemand een cursus lenen of ergens op de kop tikken?
En de stof tijdens de vakantie zelf bekijken?
En toch MBO proberen?

Lukt het na 1 jaar niet ... kan ze nog naar de VAVO.
Eerst en vooral voor haar HAVO-diploma en daarnaast eventueel nog een paar andere vakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
De opleiding die ze wil gaan doen heeft als basis Nederlands, Engels, Duits, scheikunde, natuurkunde, wiskunde en procestechniek. Schei- en natuurkunde beginnen ze bij het begin, qua wiskunde gaat ze de onderwerpen krijgen die ze kan, waar ze moeite mee had komt niet meer aan bod.

De kans dat ze die opleiding goed kan afsluiten is groter dan de kans dat ze de havo/vavo goed afsluit.

Ik neig nu naar; doe de opleiding en dan kun je daarna altijd nog de vavo doen, maar de opleiding zelf is breed genoeg om vandaar uit verder te kunnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voetballende jongens middenin de nacht zijn altijd fijn... Hier vorig jaar een buurjongen die voor het eerst een weekendje alleen thuis mocht blijven. En ja, nodig maar een vriend uit, geen probleem.

Ze hebben het zwaar op een zuipen gezet, de vriend was bewusteloos en we hebben op het punt gestaan om de ambulance te bellen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven