recht op ouderschapsverlof
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:41
Je hebt recht op ouderschapsverlof als je een jaar in dienst bent bij je werkgever. Maar op welk moment moet je een jaar in dienst zijn? Als je het verlof aanvraagt? Of het moment dat je het opneemt?
Als het eerste het geval is, betekent dat dan dat je op het moment dat je zwanger bent minimaal 2,5 maanden in dienst moet zijn? (want: 9 maanden zwangerschap, daarna nog recht op 10 weken zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof moet 2 maanden van te voren worden aangevraagd)...
En zijn er mensen die ervaring hebben met het aanvullen van loon tijdens ouderschapsverlof dmv levensloopregeling of spaarloon? Of mag spaarloon hier niet voor gebruikt worden?
Allemaal vragen... Hoop dat iemand mij kan helpen met het beantwoorden ervan.
Als het eerste het geval is, betekent dat dan dat je op het moment dat je zwanger bent minimaal 2,5 maanden in dienst moet zijn? (want: 9 maanden zwangerschap, daarna nog recht op 10 weken zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof moet 2 maanden van te voren worden aangevraagd)...
En zijn er mensen die ervaring hebben met het aanvullen van loon tijdens ouderschapsverlof dmv levensloopregeling of spaarloon? Of mag spaarloon hier niet voor gebruikt worden?
Allemaal vragen... Hoop dat iemand mij kan helpen met het beantwoorden ervan.
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:52
Aan welke voorwaarden moet de medewerker voldoen om ouderschapsverlof op te nemen?
Om ouderschapsverlof te kunnen opnemen gelden de volgende voorwaarden:
* verlof opnemen mag totdat het kind acht jaar is. Zodra het kind 8 jaar is vervalt (volgens de wet) het verlof dat de medewerker nog niet heeft opgenomen. Maar u kunt met uw medewerker hierover andere afspraken maken (artikel 6:4 WAZORG);
* de wernemer is minimaal 1 jaar in dienst (artikel 6:3 WAZORG);
* de medewerker heeft een 'familierechtelijke betrekking' met het kind. Dat betekent dat de medewerker ouder van het kind is, of dat de medewerker het kind heeft erkend (artikel 6:1 lid 1 en 2 WAZORG).
MKB servicedesk
Je moet dus minimaal 1 jaar in dienst zijn om er gebruik van te kunnen maken, er staat niets over wanneer je het kunt aanvragen. Dus dan kun je dan naar mijn idee ook doen op het moment dat je nog geen jaar in dienst bent.
Om ouderschapsverlof te kunnen opnemen gelden de volgende voorwaarden:
* verlof opnemen mag totdat het kind acht jaar is. Zodra het kind 8 jaar is vervalt (volgens de wet) het verlof dat de medewerker nog niet heeft opgenomen. Maar u kunt met uw medewerker hierover andere afspraken maken (artikel 6:4 WAZORG);
* de wernemer is minimaal 1 jaar in dienst (artikel 6:3 WAZORG);
* de medewerker heeft een 'familierechtelijke betrekking' met het kind. Dat betekent dat de medewerker ouder van het kind is, of dat de medewerker het kind heeft erkend (artikel 6:1 lid 1 en 2 WAZORG).
MKB servicedesk
Je moet dus minimaal 1 jaar in dienst zijn om er gebruik van te kunnen maken, er staat niets over wanneer je het kunt aanvragen. Dus dan kun je dan naar mijn idee ook doen op het moment dat je nog geen jaar in dienst bent.
dinsdag 21 oktober 2008 om 16:52
Precies 1 jaar na de datum dat je daadwerkelijk in dienst bent getreden (je eerste werkdag) heb je recht op ouderschapsverlof. Ik was dit echter nog niet toen ik het indiende en ook niet toen ik het opnam.
Maar ik heb het overlegd met mijn werkgever en ze hadden daar geen problemen mee. Even praten met je baas kan dus wonderen doen. Ze snappen ook wel dat als ze je willen behouden dat ze dan niet zo streng aan die regels moeten vasthouden. Het zou een beetje raar zijn als je dan verplicht wordt om eerst 5 dagen terug te komen en dan twee maanden later wel ineens 4 dagen kunt gaan werken. Bij mij kon het dus onderling geregeld worden.
Maar ik heb het overlegd met mijn werkgever en ze hadden daar geen problemen mee. Even praten met je baas kan dus wonderen doen. Ze snappen ook wel dat als ze je willen behouden dat ze dan niet zo streng aan die regels moeten vasthouden. Het zou een beetje raar zijn als je dan verplicht wordt om eerst 5 dagen terug te komen en dan twee maanden later wel ineens 4 dagen kunt gaan werken. Bij mij kon het dus onderling geregeld worden.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
dinsdag 21 oktober 2008 om 17:20
Volgens mij heeft iedereen die werkt en een kind opvoedt onder de 8 jaar recht op ouderschapsverlof (zie ook bericht lalie). Dit is wettelijk geregeld en niet per CAO. Wel is het zo dat er in de CAO eventueel aanvullende afspraken gemaakt kunnen zijn; bijvoorbeeld dat de werkgever en deel van het verlof vergoedt.
dinsdag 21 oktober 2008 om 17:41
Zusenzo; ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden door de werkgever. Maar ze kunnen natuurlijk wel tegenwerken door bijvoorbeeld een promotie te weigeren. Van de andere kant lijkt het me ook een mooie gelegenheid voor de werkgever om wat minder afhankelijk te worden van een werknemer; je man kan ook langdurig ziek worden en dan hebben ze ook een probleem...
dinsdag 21 oktober 2008 om 20:41
Volgens mij gaat er volgend jaar iets veranderen waardoor je niet meer perse aan een levensloopregeling hoeft mee te doen om een tegemoetkoming te krijgen. Dan krijgt iedereen een tegemoetkoming (mits kind onder de 8 en niet eerder ouderschapsverlof opgenomen). Las ik laatst iets over maar heb het niet helemaal onthouden. Misschien even op googlen?