Kinderen
alle pijlers
Roken en zwanger zijn
dinsdag 17 juni 2008 om 15:59
Hallo,
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.
Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?
Hoor graag!
vrijdag 27 juni 2008 om 22:24
Nee, Arwen, daar dacht ik niet aan toen ik zwanger was van MK. Toen was ik bezig met mijn hoofd boven water houden.
Bij Jom's zwangerschap heb ik wel gedacht 'ik heb al een gezond kind, okee, met een allergie, maar daar valt overheen te komen'
En ik heb bij beide zwangerschappen zo min mogelijk gerookt. Doe nou niet net alsof ik er voor de gelegenheid nog eentje extra opstak, want dat is echt niet zo.
Bij Jom's zwangerschap heb ik wel gedacht 'ik heb al een gezond kind, okee, met een allergie, maar daar valt overheen te komen'
En ik heb bij beide zwangerschappen zo min mogelijk gerookt. Doe nou niet net alsof ik er voor de gelegenheid nog eentje extra opstak, want dat is echt niet zo.
vrijdag 27 juni 2008 om 22:29
Arwen, ik roep al de hele discussie dat ik zo min mogelijk gerookt heb. Daarmee praat ik roken dus niet goed, anders was ik wel gewoon stevig blijven doorpaffen.
Ik probeer de discussie ook netjes en open te houden, maar ik heb heel eerlijk, een beetje genoeg van het gedram.
Dat jij het 'oordeel' van de arts niet gelooft, prima, maar zoals Tante Sjaan het al zei: Ik zit het toch niet te verzinnen.
vrijdag 27 juni 2008 om 22:31
Arwen, ik ga niet in allerlei andere topics zitten spitten op zoek naaar informatie over een forummer. Daar heb ik geen tijd voor. Ik neem aan dat je doelt op de abortus postings. Ik heb dat niet meegekregen en heb geen tijd en geen zin om dat uit te zoeken. Ik kreeg de sneer aan FV wel mee, en het zichzelf tegenspreken, dus daar ga ik wel op in. Is dat nou zo vreemd?
vrijdag 27 juni 2008 om 22:33
Mijn tweede zwangerschap stond ik er alleen voor wat beslist niet makkelijk was en ik kan dan ook niet zeggen dat ik volop van die zwangerschap genoten heb,ik heb zelfs een abortus overwogen maar dat kon ik dus niet..
Ik heb heel lang mezelf wijsgemaakt dat dat 1 van de redenen was dat ik rookte maar achteraf is dat bullshit want mijn eerste zwangerschap is prima verlopen zoals het zou moeten en ook toen stopte ik niet helemaal.
Ik was gewoon een zwakkeling die niet kon/wilde stoppen en nog steeds niet.
Maar als ik het goed begrijp heeft het bij bijvoorbeeld fleurtje ook nog eens een psychische oorzaak en tja wie ben ik om over haar te oordelen en ook Tila zal haar redenen hebben.
De kant van de mensen die niet roken begrijp ik ook want het lijkt zo simpel om gewoon die sigaretten weg te gooien en niet meer te roken maar helaas werkt dat niet voor iedereen zo.
Ik heb heel lang mezelf wijsgemaakt dat dat 1 van de redenen was dat ik rookte maar achteraf is dat bullshit want mijn eerste zwangerschap is prima verlopen zoals het zou moeten en ook toen stopte ik niet helemaal.
Ik was gewoon een zwakkeling die niet kon/wilde stoppen en nog steeds niet.
Maar als ik het goed begrijp heeft het bij bijvoorbeeld fleurtje ook nog eens een psychische oorzaak en tja wie ben ik om over haar te oordelen en ook Tila zal haar redenen hebben.
De kant van de mensen die niet roken begrijp ik ook want het lijkt zo simpel om gewoon die sigaretten weg te gooien en niet meer te roken maar helaas werkt dat niet voor iedereen zo.
vrijdag 27 juni 2008 om 22:34
het enige wat ik mij afvraag, hoe kan een arts nou terugkijken in het verleden? Hij kan hoogstwaarschijnlijk zeggen, uw kinderen waren zonder uw gerook ook waarschijnlijk allergisch en astmatisch geworden, hij kan dat toch nooit zeker zeggen? dat zijn uitspraken die niet kloppen, want dat kan niemand zeggen. Hoe weet jij hoe de gezondheid van je kinderen was geweest als jij niet gerookt had? Noem dat maar drammen, mij best. En je gaat niet in op mijn vragen hoe je, juist bij erfelijk belaste kinderen, dan nog eens een externe factor erboven kan gooien en het dan goed kan praten met, ze waren toch al erfelijk belast. Maar goed, ieder zijn ding en ieder zijn keuzes.
vrijdag 27 juni 2008 om 22:44
Zoals ik net al zei: Kop in het zand. Andere kind is toch ook gezond?
Een arts kan inderdaad niet in het verleden kijken, dat klopt. Hij kan wel naar statistieken kijken van hoe het zit met allergien en familie. En dat MK niet astmatisch is en Jom wel, heeft bij Jom hoogstwaarschijnlijk te maken met zijn geboortemaand en de hoeveelheid (en narigheid) van de virussen die MK meenam van school naar huis.
En voor de zoveelste keer: het roken zal niet geholpen hebben. Maar het is niet de belangrijkste oorzaak.
vrijdag 27 juni 2008 om 22:49
Jij redeneert in mijn ogen de relatie longklachten Jommetje - jouw rookgedrag tijdens zijn zwangerschap volledig weg ("want het zat toch al in de familie" en de longarts kan ook niet 200% zeker zeggen dat zijn klachten erdoor zijn veroorzaakt/verergerd"). Jij verschuilt je, Superstar niet en daarom verdient ze mijn respect, ook al begrijp ik niets van ook haar keuze om haar kind(eren?) willens en wetens met gezondheidsrisico's op te zadelen.
zaterdag 28 juni 2008 om 00:23