Roken en zwanger zijn

17-06-2008 15:59 900 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.

Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?

Hoor graag!
En die aanval was in dit topic en je had wel de tijd om terug te lezen tot vanochten waar nijn en ik je aanspraken, en die aanval is ongeveer 5 postings daarboven.
Nee, Arwen, daar dacht ik niet aan toen ik zwanger was van MK. Toen was ik bezig met mijn hoofd boven water houden.

Bij Jom's zwangerschap heb ik wel gedacht 'ik heb al een gezond kind, okee, met een allergie, maar daar valt overheen te komen'

En ik heb bij beide zwangerschappen zo min mogelijk gerookt. Doe nou niet net alsof ik er voor de gelegenheid nog eentje extra opstak, want dat is echt niet zo.
tilalia, leg me geen woorden in de mond, ik doe helemaal niet net of je er voor de gelegenheid nog eentje op stak. Ik probeer de discussie ook netjes en open te houden.
arwen173 schreef op 27 juni 2008 @ 22:22:

En die aanval was in dit topic en je had wel de tijd om terug te lezen tot vanochten waar nijn en ik je aanspraken, en die aanval is ongeveer 5 postings daarboven.
Ja? En? Sinds wanneer is het zo dat als je over een post struikelt, je de andere gelijk ook maar mee moeten nemen?
dat hoeft van mij helemaal niet, maar ik vond het een beetje meten met 2 maten.
arwen173 schreef op 27 juni 2008 @ 22:26:

tilalia, leg me geen woorden in de mond, ik doe helemaal niet net of je er voor de gelegenheid nog eentje op stak. Ik probeer de discussie ook netjes en open te houden.

Arwen, ik roep al de hele discussie dat ik zo min mogelijk gerookt heb. Daarmee praat ik roken dus niet goed, anders was ik wel gewoon stevig blijven doorpaffen.

Ik probeer de discussie ook netjes en open te houden, maar ik heb heel eerlijk, een beetje genoeg van het gedram.

Dat jij het 'oordeel' van de arts niet gelooft, prima, maar zoals Tante Sjaan het al zei: Ik zit het toch niet te verzinnen.
Mirjam762 schreef op 27 juni 2008 @ 22:14:

[...]

Min of meer ex-roker? Betekent dat je niet echt wilt stoppen? X-D Of dat je nooit "echt" gerookt hebt? Vast het laatste, toch?
Oh jazeker wel echt gerookt. Maar min of meer gestopt ;-] Rook er misschien nog 4 per maand ofzo...op feestjes met name.
arwen173 schreef op 27 juni 2008 @ 22:27:

dat hoeft van mij helemaal niet, maar ik vond het een beetje meten met 2 maten.
Arwen, ik ga niet in allerlei andere topics zitten spitten op zoek naaar informatie over een forummer. Daar heb ik geen tijd voor. Ik neem aan dat je doelt op de abortus postings. Ik heb dat niet meegekregen en heb geen tijd en geen zin om dat uit te zoeken. Ik kreeg de sneer aan FV wel mee, en het zichzelf tegenspreken, dus daar ga ik wel op in. Is dat nou zo vreemd?
Mijn tweede zwangerschap stond ik er alleen voor wat beslist niet makkelijk was en ik kan dan ook niet zeggen dat ik volop van die zwangerschap genoten heb,ik heb zelfs een abortus overwogen maar dat kon ik dus niet..

Ik heb heel lang mezelf wijsgemaakt dat dat 1 van de redenen was dat ik rookte maar achteraf is dat bullshit want mijn eerste zwangerschap is prima verlopen zoals het zou moeten en ook toen stopte ik niet helemaal.

Ik was gewoon een zwakkeling die niet kon/wilde stoppen en nog steeds niet.

Maar als ik het goed begrijp heeft het bij bijvoorbeeld fleurtje ook nog eens een psychische oorzaak en tja wie ben ik om over haar te oordelen en ook Tila zal haar redenen hebben.

De kant van de mensen die niet roken begrijp ik ook want het lijkt zo simpel om gewoon die sigaretten weg te gooien en niet meer te roken maar helaas werkt dat niet voor iedereen zo.
het enige wat ik mij afvraag, hoe kan een arts nou terugkijken in het verleden? Hij kan hoogstwaarschijnlijk zeggen, uw kinderen waren zonder uw gerook ook waarschijnlijk allergisch en astmatisch geworden, hij kan dat toch nooit zeker zeggen? dat zijn uitspraken die niet kloppen, want dat kan niemand zeggen. Hoe weet jij hoe de gezondheid van je kinderen was geweest als jij niet gerookt had? Noem dat maar drammen, mij best. En je gaat niet in op mijn vragen hoe je, juist bij erfelijk belaste kinderen, dan nog eens een externe factor erboven kan gooien en het dan goed kan praten met, ze waren toch al erfelijk belast. Maar goed, ieder zijn ding en ieder zijn keuzes.
mormeltje schreef op 27 juni 2008 @ 21:11:

[...]

Jaaaaaaaaaaa,net als mijn opa,die werd 95 en rookte een pakkie shag per dag Duhuhhhhhhhh |-)
hm verkeerd gequote,bedoelde wat anders,kan het zo snel niet vinden,monumentum,ga het ff zoeken
tilalia2 schreef op 27 juni 2008 @ 22:31:

[...]

Arwen, ik ga niet in allerlei andere topics zitten spitten op zoek naaar informatie over een forummer. Daar heb ik geen tijd voor. Ik neem aan dat je doelt op de abortus postings. Ik heb dat niet meegekregen en heb geen tijd en geen zin om dat uit te zoeken. Ik kreeg de sneer aan FV wel mee, en het zichzelf tegenspreken, dus daar ga ik wel op in. Is dat nou zo vreemd?
Je gaat erop in, zonder dat je je verdiept in waarom die sneer er zou kunnen zijn. FV is mans genoeg om haar zichzelf te verdedigen. Vind ik dan.
FV is een vrouw :)
Volgens mij weet Arwen dat wel Tilalia ;-)
:rolling:

heel fout van mij. Heel fout. Ahjj, excuses. Erg. Zo'n uitspraak zou me bij anderen meteen opvallen en nu doe ik hem zelf.

:rolling:
arwen173 schreef op 27 juni 2008 @ 22:34:

het enige wat ik mij afvraag, hoe kan een arts nou terugkijken in het verleden? Hij kan hoogstwaarschijnlijk zeggen, uw kinderen waren zonder uw gerook ook waarschijnlijk allergisch en astmatisch geworden, hij kan dat toch nooit zeker zeggen? dat zijn uitspraken die niet kloppen, want dat kan niemand zeggen. Hoe weet jij hoe de gezondheid van je kinderen was geweest als jij niet gerookt had? Noem dat maar drammen, mij best. En je gaat niet in op mijn vragen hoe je, juist bij erfelijk belaste kinderen, dan nog eens een externe factor erboven kan gooien en het dan goed kan praten met, ze waren toch al erfelijk belast. Maar goed, ieder zijn ding en ieder zijn keuzes.

Zoals ik net al zei: Kop in het zand. Andere kind is toch ook gezond?

Een arts kan inderdaad niet in het verleden kijken, dat klopt. Hij kan wel naar statistieken kijken van hoe het zit met allergien en familie. En dat MK niet astmatisch is en Jom wel, heeft bij Jom hoogstwaarschijnlijk te maken met zijn geboortemaand en de hoeveelheid (en narigheid) van de virussen die MK meenam van school naar huis.

En voor de zoveelste keer: het roken zal niet geholpen hebben. Maar het is niet de belangrijkste oorzaak.
dat geloof ik onmiddelijk. Zeker als je nooit binnen rookt.

Zo zie je maar, even door discussieren, kost wat tijd en energie en dan zijn we het nog eens ook.
arwen173 schreef op 27 juni 2008 @ 22:36:

[...]

Je gaat erop in, zonder dat je je verdiept in waarom die sneer er zou kunnen zijn. FV is mans genoeg om haar zichzelf te verdedigen. Vind ik dan.
haarzelf ? zichzelf? blijkbaar al typende op de goede weg, maar toch nog net niet helemaal
Enigme schreef op 27 juni 2008 @ 22:41:

Volgens mij weet Arwen dat wel Tilalia ;-)
Dat denk ik ook, dat Arwen dat weet, maar ik dacht: even wat lucht in de discussie :)
arwen173 schreef op 27 juni 2008 @ 22:45:

dat geloof ik onmiddelijk. Zeker als je nooit binnen rookt.

Zo zie je maar, even door discussieren, kost wat tijd en energie en dan zijn we het nog eens ook.
Nou, da's mooi. Maar volgens mij heb ik dit in het begin van de discussie ook al geroepen hoor ;-)
tilalia2 schreef op 27 juni 2008 @ 22:17:

[...]

Sorry hoor, Miriam, maar wat is er anders aan 'mijn argument' dat het me niet lukte om te stoppen?
Jij redeneert in mijn ogen de relatie longklachten Jommetje - jouw rookgedrag tijdens zijn zwangerschap volledig weg ("want het zat toch al in de familie" en de longarts kan ook niet 200% zeker zeggen dat zijn klachten erdoor zijn veroorzaakt/verergerd"). Jij verschuilt je, Superstar niet en daarom verdient ze mijn respect, ook al begrijp ik niets van ook haar keuze om haar kind(eren?) willens en wetens met gezondheidsrisico's op te zadelen.
Mosterd zie ik nu. Laat dus maar (die laatste post van mij).
**zet de pek en veren weer aan de kant**

** en de rieken en harken en brandende toortsen ook**

Voor de zekerheid

;-)
tilalia2 schreef op 27 juni 2008 @ 23:08:

**zet de pek en veren weer aan de kant**

** en de rieken en harken en brandende toortsen ook**

Voor de zekerheid

;-)
De brandstapel dat is waar wij thuishoren. X-D
tilalia2 schreef op 27 juni 2008 @ 21:42:

[...]

Anky, wat is er niet te snappen aan 'ik heb geprobeerd te stoppen, maar toen de bodem onder mijn voeten vandaan werd geslagen, hield ik het niet meer vol'? En bij de tweede zwangerschap heb ik het weer geprobeerd, en is het me weer niet gelukt om verder te komen dan heel erg minderen.

Het is me niet gelukt. En ja, ik heb allergische kinderen. Meisje-Klein is over haar koemelkallergie heengegroeid, Jom nog niet en die heeft er astmatische klachten bij. En ja, ik weet dat roken tijdens de zwangerschap daarbij niet gehòlpen heeft, maar als een arts mij bertelt, als ik hem eerlijk vraag of dit door mijn roken komt en hij zegt nee, dit was niet te voorkomen geweest door de familiale allergien, is het dan echt de bedoeling dat ik zèlf de hete pek over me heengiet en daarna door de veren ga rollen?

Ik dacht het niet.

En er zijn vooralsnog geen persoonlijke aanvallen op mij geweest, maar wel op anderen. Daar mag ik diegenen dan toch wel op aanspreken?
Nou ik zou zeggen als je weet dat astma en allergie in de familie zit, dat dat nog meer een reden is om niet te roken. Er is een duidelijke relatie tussen roken en astma/allergieen. Wellicht hadden je kinderen het niet of in mindere mate gehad als jij de kankerstokken had laten staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven