Roken/ Vruchtbaarheid
donderdag 27 januari 2011 om 20:42
Hallo, nou dat roken slecht is dat weet ik wel. Ben nu gelukkig ook een half jaar geleden gestopt. Mijn vraag is nu ...
Ik heb wel 10 jaar, zo'n 5 a 8 sigaretten per dag gerookt. Hoeveel invloed heeft dat nu op je vruchtbaarheid (van nu).
Als ik het goed begrijp draag je eicellen al van geboorte bij je. Kunnen die gedurende de tijd dat je gerookt hebt aangetast/ verwoest zijn... dus dat je voor altijd dan onvruchtbaar bent?
Ik heb wel 10 jaar, zo'n 5 a 8 sigaretten per dag gerookt. Hoeveel invloed heeft dat nu op je vruchtbaarheid (van nu).
Als ik het goed begrijp draag je eicellen al van geboorte bij je. Kunnen die gedurende de tijd dat je gerookt hebt aangetast/ verwoest zijn... dus dat je voor altijd dan onvruchtbaar bent?
donderdag 27 januari 2011 om 20:46
Nou, dat is denk ik wel een beetje overdreven. Maar daar kom je alleen achter als je probeert zwanger te worden.
Overigens, in de jaren 60 en 70 (en daarvoor ook trouwens) was het heel normaal om te roken, en moet je eens kijken hoeveel kinderen er zijn geboren!
Overigens, in de jaren 60 en 70 (en daarvoor ook trouwens) was het heel normaal om te roken, en moet je eens kijken hoeveel kinderen er zijn geboren!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
donderdag 27 januari 2011 om 21:02
Ik weet niet of roken erg veel invloed heeft op de kwaliteit van de eicellen. Roken vermindert de doorbloeding en dat is juist heel belangrijk voor je baarmoeder als je zwanger wilt worden. Maar dat is mijn boerenverstand hoor, geen wetenschappelijke kennis ofzo. Ben je lang bezig om kinderen te krijgen dat je je hier zorgen over maakt? Als je bij een gyn komt kun je dit ook gewoon vragen, hij/zij weet vast het antwoord wel.
donderdag 27 januari 2011 om 21:17
quote:Fame schreef op 27 januari 2011 @ 20:46:
Nou, dat is denk ik wel een beetje overdreven. Maar daar kom je alleen achter als je probeert zwanger te worden.
Overigens, in de jaren 60 en 70 (en daarvoor ook trouwens) was het heel normaal om te roken, en moet je eens kijken hoeveel kinderen er zijn geboren!wat weer een boeren logica
Overigens, in de jaren 60 en 70 (en daarvoor ook trouwens) was het heel normaal om te roken, en moet je eens kijken hoeveel kinderen er zijn geboren!wat weer een boeren logica
donderdag 27 januari 2011 om 21:38
quote:Fame schreef op 27 januari 2011 @ 20:46:
Om maar te zwijgen over alle ander gif zoals lood , drijfgas enzoweiter
Ik rook niet , maar zorg voor je hummel gewoon voor een rookvrije tijd. Verder zie je wel
Om maar te zwijgen over alle ander gif zoals lood , drijfgas enzoweiter
Ik rook niet , maar zorg voor je hummel gewoon voor een rookvrije tijd. Verder zie je wel
donderdag 27 januari 2011 om 21:39
quote:Cateautje schreef op 27 januari 2011 @ 21:35:
[...]
Yep, maar wel waar. Er werd zelfs volop gerookt tijdens de zwangerschap en er was maar zelden iets aan de hand.
maar zelden iets aan de hand?
doodgeboren kinderen, vroeggeboortes etc. werden gewoon dood gezwegen, dus ja daardoor lijkt het mss wel alsof er niets aan de hand was.
[...]
Yep, maar wel waar. Er werd zelfs volop gerookt tijdens de zwangerschap en er was maar zelden iets aan de hand.
doodgeboren kinderen, vroeggeboortes etc. werden gewoon dood gezwegen, dus ja daardoor lijkt het mss wel alsof er niets aan de hand was.
donderdag 27 januari 2011 om 21:44
quote:germanwings schreef op 27 januari 2011 @ 21:39:
[...]
In mijn omgeving nooit meegemaakt en heel mijn omgeving zag blauw van de rook. Ook mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap en heeft gezonde kinderen op de wereld gezet.
Hiermee wil ik niet zeggen dat TO maar moet roken tijdens de zwangerschap, altijd beter van niet, maar mijn ervaring is niet slecht.
[...]
In mijn omgeving nooit meegemaakt en heel mijn omgeving zag blauw van de rook. Ook mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap en heeft gezonde kinderen op de wereld gezet.
Hiermee wil ik niet zeggen dat TO maar moet roken tijdens de zwangerschap, altijd beter van niet, maar mijn ervaring is niet slecht.
donderdag 27 januari 2011 om 21:44
Er was maar zelden iets aan de hand?! Een miskraam was taboe en als je een te vroeggeboren doorgekomen kindje had, mocht je dat niet zien en niet over praten en een kindje met een beperking werd in een inrichting gestopt. En thuis niet meer over gepraat.
Ik heb gerookt. Heb 2jaar geleden een miskraam gehad toen ik nog rookte.
Daarna nog geprobeerd en geprobeerd. Nadat ik gestopt was met roken, binnen maanden zwanger. 13weken nu.
Mijn vriendin heeft 2jaar geoefend...2maanden gestopt met roken. Nu een kind van 6maanden.
De invloed van roken tijdens de zwangerschap is wetenschappelijk bewezen. TO gelukkig ben je gestopt. Veel succes met zwanger raken!
Ik heb gerookt. Heb 2jaar geleden een miskraam gehad toen ik nog rookte.
Daarna nog geprobeerd en geprobeerd. Nadat ik gestopt was met roken, binnen maanden zwanger. 13weken nu.
Mijn vriendin heeft 2jaar geoefend...2maanden gestopt met roken. Nu een kind van 6maanden.
De invloed van roken tijdens de zwangerschap is wetenschappelijk bewezen. TO gelukkig ben je gestopt. Veel succes met zwanger raken!
donderdag 27 januari 2011 om 21:46
wiegendood komt nu anders heel wat minder voor dan vroeger. Kan natuurlijk ook doordat ze nu misschien oorzaken vinden bij zo'n sterfgeval waar ze dat vroeger niet konden. Maar om nou te zeggen dat er haast geen gevolgen aan het vele roken zaten is wel kort door de bocht.
Ik ging vroeger ook in de kinderwagenbak op de achterbank maar ben toch blij dat Kootje in een maxicosi zit, ook al leef ik (klaarblijkelijk) nog wel.
Ik ging vroeger ook in de kinderwagenbak op de achterbank maar ben toch blij dat Kootje in een maxicosi zit, ook al leef ik (klaarblijkelijk) nog wel.
donderdag 27 januari 2011 om 21:47
quote:Cateautje schreef op 27 januari 2011 @ 21:44:
[...]
Hiermee wil ik niet zeggen dat TO maar moet roken tijdens de zwangerschap, altijd beter van niet, maar mijn ervaring is niet slecht.n=1 lekker wetenschappelijk dus
[...]
Hiermee wil ik niet zeggen dat TO maar moet roken tijdens de zwangerschap, altijd beter van niet, maar mijn ervaring is niet slecht.n=1 lekker wetenschappelijk dus
donderdag 27 januari 2011 om 21:51
donderdag 27 januari 2011 om 22:06
Bedankt voor de reacties ... het wordt een beetje een andere discussie nu.
Ik ben GESTOPT met roken. De vraag is meer of dat een rookverleden NU nog invloed heeft op een zwangerschap.
Geen idee of ik nu onvruchtbaar ben, we zijn pas een maand bezig met zwanger worden. Maar ik maakte me een beetje zorgen over kwaliteit van eitjes... na een rookverleden.
Ik ben GESTOPT met roken. De vraag is meer of dat een rookverleden NU nog invloed heeft op een zwangerschap.
Geen idee of ik nu onvruchtbaar ben, we zijn pas een maand bezig met zwanger worden. Maar ik maakte me een beetje zorgen over kwaliteit van eitjes... na een rookverleden.
donderdag 27 januari 2011 om 22:09
quote:lieveheks schreef op 27 januari 2011 @ 22:06:
Geen idee of ik nu onvruchtbaar ben, we zijn pas een maand bezig met zwanger worden. Maar ik maakte me een beetje zorgen over kwaliteit van eitjes... na een rookverleden.De ene vrouw wordt na één keer ondeugend zijn al zwanger, de andere moet nog wat maandjes oefenen. Ik denk dat je je te vroeg en te snel druk maakt. Als het over een jaar nog niet gelukt is , wordt het tijd dat je je druk gaat maken, maar voor zover? Gewoon blijven oefenen.
Geen idee of ik nu onvruchtbaar ben, we zijn pas een maand bezig met zwanger worden. Maar ik maakte me een beetje zorgen over kwaliteit van eitjes... na een rookverleden.De ene vrouw wordt na één keer ondeugend zijn al zwanger, de andere moet nog wat maandjes oefenen. Ik denk dat je je te vroeg en te snel druk maakt. Als het over een jaar nog niet gelukt is , wordt het tijd dat je je druk gaat maken, maar voor zover? Gewoon blijven oefenen.
vrijdag 28 januari 2011 om 07:56
@lieveheks; heb 7 jaar gerookt waarvan de laatste 2 jaar pakje per dag. Ben op mijn 27 e gestopt, met 29 miskraam hierna gezonde dochter, hierna miskraam en nu (34) 16 weken zwanger. Geen idee of ooit gerookt hebben verband houdt met het krijgen van een miskraam... wat als het wel verband heeft; je kunt er niets meer aan veranderen toch??
Gewoon vol goede moed proberen zwanger te worden en dan merk je het vanzelf... kan lang duren maar hoeft niet.
succes!
Gewoon vol goede moed proberen zwanger te worden en dan merk je het vanzelf... kan lang duren maar hoeft niet.
succes!
vrijdag 28 januari 2011 om 08:54
Heb tot aan mijn zwangerschap gerookt, al heel lang. Was meteen zwanger en kerngezond kind op de wereld gezet (tijdens zwangerschap natuurlijk niet gerookt). Ik was ook bang dat ik door het roken verminderd vruchtbaar zou zijn, maar dat bleek dus bij mij iig - gelukkig - geen invloed gehad te hebben. Overigens was ik meteen zwanger, bij de eerste poging.
Met andere woorden: je zult het dus niet weten. Sommigen krijgen een miskraam, maar hadden die misschien anders ook gehad. Anderen worden meteen zwanger. Je weet het dus gewoonweg niet...stressen om iets wat je vroeger hebt gedaan heb je in ieder geval niks aan, want je kunt het niet terugdraaien.
Met andere woorden: je zult het dus niet weten. Sommigen krijgen een miskraam, maar hadden die misschien anders ook gehad. Anderen worden meteen zwanger. Je weet het dus gewoonweg niet...stressen om iets wat je vroeger hebt gedaan heb je in ieder geval niks aan, want je kunt het niet terugdraaien.
vrijdag 28 januari 2011 om 10:10