routeboekjes op de basisschool
zaterdag 5 maart 2011 om 13:43
Weet iemand daar meer van? Ik ga het zeker nog aan de juf vragen hoor maar ik ben even nieuwsgierig. Zoon heeft routeboekjes, de juf heeft ze laten zien en wat ik begrijp doet hij soms wel met de instructie mee en soms niet en werkt hij aan de opdrachten die in het boekje staan. Zijn dat dan ook nog aparte opdrachten of komen die gewoon uit het boek dat de rest van de klas ook gebruikt voor dat vak? Zoon zelf zegt dat hij alleen bepaalde opdrachten hoeft te doen en dan bijvoorbeeld 10 sommen terwijl de rest van de klas er 20 doet ofzo. Is hij dat niet veel eerder klaar?
zaterdag 5 maart 2011 om 13:49
Het is de bedoeling dat jouw zoon dan wanneer hij klaar is verder gaat met moeilijkere/uitgebreidere opdrachten.
Routeboekjes zijn er om de standaard aangeboden stof wat aan te passen aan het kind. Sommige kinderen hebben minder oefening nodig dan anderen. Als ze dan toch net zoveel zouden moeten doen, dan zouden ze zich gaan vervelen. Het vak (ik neem aan rekenen in dit geval?) kan hun dan gaan tegenstaan en de motivatie/leerplezier kan verdwijnen, wat uiteindelijk kan leiden tot het niet meer leren van nieuwe dingen. Zo kan een plusleerling opeens toch een achterstand krijgen.
Routeboekjes zijn er om de standaard aangeboden stof wat aan te passen aan het kind. Sommige kinderen hebben minder oefening nodig dan anderen. Als ze dan toch net zoveel zouden moeten doen, dan zouden ze zich gaan vervelen. Het vak (ik neem aan rekenen in dit geval?) kan hun dan gaan tegenstaan en de motivatie/leerplezier kan verdwijnen, wat uiteindelijk kan leiden tot het niet meer leren van nieuwe dingen. Zo kan een plusleerling opeens toch een achterstand krijgen.
zaterdag 5 maart 2011 om 13:54
Wat JWvB zegt...
Gewoon een manier om leerlingen die de stof snel oppikken zelfstandiger te laten doorwerken met uitdagende opdrachten. In het routeboekje staat precies aangegeven welk(e) (deel van de) instructie de leerling mee moet doen, welke standaardsommen overgeslagen kunnen worden en welke extra sommen gemaakt moeten worden. Zo komt het (als het goed is) dat alle leerlingen tegelijk klaar zijn...alleen heeft niet iedereen dezelfde (hoeveelheid) sommen gemaakt.
Ik vind het een goede uitvinding om bij de methodes te gebruiken!
Gewoon een manier om leerlingen die de stof snel oppikken zelfstandiger te laten doorwerken met uitdagende opdrachten. In het routeboekje staat precies aangegeven welk(e) (deel van de) instructie de leerling mee moet doen, welke standaardsommen overgeslagen kunnen worden en welke extra sommen gemaakt moeten worden. Zo komt het (als het goed is) dat alle leerlingen tegelijk klaar zijn...alleen heeft niet iedereen dezelfde (hoeveelheid) sommen gemaakt.
Ik vind het een goede uitvinding om bij de methodes te gebruiken!
zaterdag 5 maart 2011 om 14:24
zaterdag 5 maart 2011 om 17:40
Ah dan had ik het verkeerd begrepen. Ze werken dus ook echt met andere boeken. Met taal had de juf wel het andere boek laten zien (andere kleur) maar met rekenen dacht ik begrepen te hebben dat ze dan alleen uit hetzelfde boek werkten. Zoon is er ook wel blij mee. Eerst maakte hij heel vaak zijn werk niet af want hij wist het toch wel na twee regels zei hij en nu werkt hij gemotiveerd door aan leuke dingen. Ik vind het een goede uitvinding. In mijn tijd bestond dat nog niet, dan zat je gewoon te wachten tot je klaar was.
zaterdag 5 maart 2011 om 20:34
Routeboekjes betekenen niet altijd werken met andere boeken. Dat is per school verschillend. Vaak werken de kinderen uit hetzelfde boek als de rest van de klas, maar maken minder opgaven in plaats daarvan krijgen ze extra stof aangeboden. Dat kan soms uit dezelfde methode komen, maar kunnen ook losse werkbladen zijn of zelfs hele andere opdrachten zoals in groep 4 een taalopdracht is; knip 10 werkwoorden uit een tijdschrift.
Als je wilt weten hoe dat bij jouw zoon gaat moet je het echt even aan zijn eigen juf vragen. Succes er mee en veel plezier voor je zoon.
Als je wilt weten hoe dat bij jouw zoon gaat moet je het echt even aan zijn eigen juf vragen. Succes er mee en veel plezier voor je zoon.