Ruim 3,5 niet zindelijk

31-03-2020 10:41 121 berichten
—— Update 6 juni: peuter poept nu op het toilet. Maar lees vooral door als je tips zoekt want er zaten echt een paar goede bij :daisy: ——


Ik hoop met dit topic tips en wat nieuwe inzichten te krijgen. Als je kind met 2 jaar oud plots zindelijk was en je er geen moeite voor hebt hoeven doen dan is dat heel fijn maar dit is niet de plek om dat te delen. Ik zoek advies van mensen die er wel moeite voor hebben moeten doen vanaf 3 jaar oud en waar het niet uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat veel trucjes wel werken bij een 2 jarige en niet meer bij een 3 jarige.

Onze peuter is een doodnormaal ventje, niet pittig, geen rugzakje, niet mega slim of heel gevoelig. Hij is vrolijk, leergierig en gezellig in de omgang. Hij is nu ruim 3,5 en zou rond de zomervakantie normaalgesproken naar school kunnen met 4 jaar. Als de scholen dan weer open zijn. Maar hij mag sowieso niet naar school in een luier. Hij wil wel graag naar school en heeft al helemaal uitgezocht hoe school werkt en wat hij dan kan gaan doen.

Sinds hij 2 jaar oud is plast hij op het toilet. Zonder moeite klom hij er zelf op en deed zijn plas. Als hij een onderbroek aan heeft plast hij 95% van de tijd op het toilet, 5% zit hij te spelen of heeft hij zo te slappe lach dat hij in zijn broek plast. Ook snachts is hij droog sinds een paar weken. Als hij overdag een luier draagt doet hij het uit gemak daar in.

Maar poepen doet ie niet op het toilet. Pertinent niet. Hij wil ook niet speciaal daarvoor een luier. Als hij geen luier aan heeft poept hij in zijn onderbroek. Ik dacht dat hij daar misschien mee op zou houden als we echt geen luierbroek meer aan zouden doen maar helaas. Het werd mij echt te veel en hij kreeg weer een luierbroek aan :-( Hij heeft normale poep en zit niet verstopt.

Het consultatiebureau dacht dat hij bang was voor het toilet en dat we hem een luier aan moesten doen voor het poepen. En dan daarnaast weer een onderbroek. Maar hij poept niet op commando in de luier en geeft het ook niet aan. Als hij dan in de luier heeft gepoept kan hij 3 uur later in zijn onderbroek poepen. En of hij bang is? Ik denk het niet. Hij weet hoe een toilet werkt, kent 1001 filmpjes over poepen en ziet ons elke dag poepen.

Ik kan de hele dag op hem letten en hem aanmoedigen om op het toilet te poepen. En als ik dan 2 seconden niet oplet omdat ik iets uit de kelderkast pak of een recept lees dan heeft hij gepoept in zijn luier. Mijn man is sowieso geen ster hierin. Hij snapt nog minder hoe het aanmoedigen en zindelijk worden werkt. Hij probeert het wel. Mijn man heeft weer andere kwaliteiten.

En ik voel mij nu een ontzettende muts dat ik dit niet voor elkaar krijg :-( Ik probeer leuk en vrolijk te blijven want eerlijk zeggen wat ik van al die poep vind zal vast niet meewerken. Maar ik vind het wel moeilijker worden om happy die luiers te verschonen. Hij eet als een volwassene en zijn poep is ook zo volwassen. Ik zeg wel dat ik blij ben dat hij iig zegt dat hij gepoept heeft. Tot een half jaar terug zei hij ook niks en zat er gewoon in te spelen.

Dingen die we al geprobeerd hebben:

- Scheten laten op het toilet
- Boekjes en filmpjes op het toilet
- Potje, maar dat vind hij niks
- in blote kont lopen
- in onderbroek en blijven verschonen
- bij anderen afkijken. Zelfs zijn neefjes hebben zich hier voor opgeofferd
- laten rusten, maanden lang
- zelf onderbroeken laten kiezen in de winkel
- zelf toilet dingen uit laten zoeken
- toilet leuk maken
- stickerkaart, cadeaus. Maar dat vind ie wel leuk, maar ook weer niet zo boeiend.

Ik vergeet ook vast dingen.

Wie denkt er mee?
anoniem_394789 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 18:58
2.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
31-03-2020 11:14
We willen er ook niet zo veel druk op zetten dat hij fysieke problemen krijgt. Hoe houden jullie die 5 minuten bij? Kookwekker oid?
Wij hebben zandlopers in 1, 3, 5, 10, 15 en 30 minuten. Gebruiken die niet voor de wc, maar wel vaak voor andere dingen. Zo is het voor dochter (3jr) heel duidelijk wanneer de tijd voorbij is en hoe 'ver' ze al op weg is. Werkt hier beter dan een timer die ineens afgaat.

Overigens ging het zindelijk worden hier ook wat moeizaam, maar heb ik geen tips die je nog niet uitgeprobeerd hebt of die nog niet genoemd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Laat het los!
superuser2020 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 14:13
91.70% gewijzigd
Zelf laten opruimen. Zijn rommel.

Als hij daar geen zin in heeft moet hij maar naar de WC
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
31-03-2020 12:07
Zelf laten opruimen. Zijn rommel.

Als hij daar geen zin in heeft moet hij maar naar de WC
verder alles goed?
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste was 2 maanden voor ze 4 werd pas zindelijk. Ook de hele riedel geprobeerd.

Eerst plas; plaste keurig op commando en 10 minuten later konden we weer dweilen. Ze vond het dweilen zelf ook machtig leuk en interessant. Met 3,5 was dat pas onder de knie.

Toen de poep nog. Omkoping met waterijsjes lukte uiteindelijk, maar het kan ook gewoon toeval geweest zijn dat het toen lukte.

Dus, nog even geduld. :)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Als je een doel stelt, moet je trainen.

Sommige opperen hier over een cadeau of een zakje snoep/chocolade als hij eindelijk gepoept heeft. Waarom niet? Als dat iets is om hem over een streep te krijgen zou ik het zeker aangrijpen.

Succes!
lilalinda schreef:
31-03-2020 12:16
verder alles goed?
Hij is bijna vier. Geen peuter meer.

Hij kan het ook best. Hij weet prima hoe hij moet poepen.

Maar op de WC is het ongezellig, het is gedoe, het afvegen is niet leuk, het is genant. Als hij in zijn broek poept, lost mama dat achteraf allemaal keurig voor hem op.

Je hoeft er ook niet boos om te worden of het als straf doen. Maar gewoon kalm en rustig afspraken maken:
Vanaf nu ben jij groot genoeg om zelf in de badkamer jouw poepbroek uit te doen, in een emmer te doen, jezelf te wassen. Succes ermee!
En als je dat naar vind, is de wc er ook om op te poepen.

Er is totaal geen reden om boos te worden over het broekpoepen.
Maar het is ook niet nodig om het te faciliteren.
Tegen dochter van drie hebben wij ook gezegd: vanaf nu ben je groot genoeg, geen luier meer gebruikt en nooit meer ongelukjes gehad.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
31-03-2020 13:08
Hij is bijna vier. Geen peuter meer.

Hij kan het ook best. Hij weet prima hoe hij moet poepen.

Maar op de WC is het ongezellig, het is gedoe, het afvegen is niet leuk, het is genant. Als hij in zijn broek poept, lost mama dat achteraf allemaal keurig voor hem op.

Je hoeft er ook niet boos om te worden of het als straf doen. Maar gewoon kalm en rustig afspraken maken:
Vanaf nu ben jij groot genoeg om zelf in de badkamer jouw poepbroek uit te doen, in een emmer te doen, jezelf te wassen. Succes ermee!
En als je dat naar vind, is de wc er ook om op te poepen.

Er is totaal geen reden om boos te worden over het broekpoepen.
Maar het is ook niet nodig om het te faciliteren.
jij laat een peuter poep opruimen?
niet alleen opvoedkundig niet handig, ook erg smerig
Het lijkt een onbewuste machtsstrijd. Kinderen van die leeftijd hebben nergens macht of controle over, dat hebben zijn ouders wel. Hij heeft wel controle over zijn lichaam, dat hebben zijn ouders niet. Zo heeft hij een klein stukje macht in handen. Daar komt nog bij dat hij vast wel aanvoelt hoe enorm belangrijk zijn ouders (of in ieder geval zijn moeder) het vindt dat hij zindelijk wordt. Waardoor zijn kleine stukje macht aan waarde groeit.
Je ziet het ook wel bij kinderen die weigeren te eten.

Misschien kun je je gedachten eens laten gaan over deze mogelijkheid en samen met je man bekijken hoe je hier een oplossing bij kunt bedenken die bij jullie past ? Wie weet werkt deze benadering.
Alle reacties Link kopieren
Hier exact t zelfde to dochter is in juni vier en komt stug een luier halen om te poepen. Verder hardstikke zindelijk. Niks helpt kado staat al maanden op de kast.

Ik ga nu op de harde manier doen als deze luiers op zijn geen nieuwe luiers meer. Ook kondig ik dat al steeds aan.

Ze poept alleen thuis nooit op t kdv want dan wil ze geen luier vragen
where ever you go, go with your heart
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:11
jij laat een peuter poep opruimen?
niet alleen opvoedkundig niet handig, ook erg smerig
Ik denk niet dat het nodig is om hem vaak op te laten ruimen ;-)
Daar heeft hij echt geen zin in!
-Lucille- schreef:
31-03-2020 13:08
Hij is bijna vier. Geen peuter meer.

Hij kan het ook best. Hij weet prima hoe hij moet poepen.

Maar op de WC is het ongezellig, het is gedoe, het afvegen is niet leuk, het is genant. Als hij in zijn broek poept, lost mama dat achteraf allemaal keurig voor hem op.

Je hoeft er ook niet boos om te worden of het als straf doen. Maar gewoon kalm en rustig afspraken maken:
Vanaf nu ben jij groot genoeg om zelf in de badkamer jouw poepbroek uit te doen, in een emmer te doen, jezelf te wassen. Succes ermee!
En als je dat naar vind, is de wc er ook om op te poepen.

Er is totaal geen reden om boos te worden over het broekpoepen.
Maar het is ook niet nodig om het te faciliteren.

Ik hoop dat we je in dit topic niet net veel aandacht gaan geven. Je bent niet jofel.

We hebben het hier over een peuter die nog met zijn ogen dicht door de kamer rent en de weg in zijn eigen hemd nog niet altijd kan vinden. Als ik hem zijn eigen poep op laat ruimen zal hij krimpen tot een zielig hoopje mens zonder zelfvertrouwen.
Je zou kunnen proberen tegengesteld te reageren dan hoe je nu reageert. Klinkt gek maar het wil nog weleens helpen bij kinderen als je opeens totaal iets anders doet/zegt dan ze van je gewend zijn.
Skawa schreef:
31-03-2020 13:19
Hier exact t zelfde to dochter is in juni vier en komt stug een luier halen om te poepen. Verder hardstikke zindelijk. Niks helpt kado staat al maanden op de kast.

Ik ga nu op de harde manier doen als deze luiers op zijn geen nieuwe luiers meer. Ook kondig ik dat al steeds aan.

Ze poept alleen thuis nooit op t kdv want dan wil ze geen luier vragen


Het verschil is dat onze peuter niet alleen in een luier poept. Hij vraagt ook niet om een luier en wacht er ook niet op.

Als peuter alleen thuis in een luier zou poepen op verzoek zou ik mij er niet zo druk om maken.

Desondanks hoop ik dat jullie het ook snel onder de knie hebben :)
BeaTea schreef:
31-03-2020 13:24
Ik hoop dat we je in dit topic niet net veel aandacht gaan geven. Je bent niet jofel.

We hebben het hier over een peuter die nog met zijn ogen dicht door de kamer rent en de weg in zijn eigen hemd nog niet altijd kan vinden. Als ik hem zijn eigen poep op laat ruimen zal hij krimpen tot een zielig hoopje mens zonder zelfvertrouwen.
Op school zal hij ook zelf moeten aankleden. Waarom kan hij dat nog niet?

Kinderen van bijna 4 kunnen echt al best veel. We houden ze vaak te klein.
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 13:25
Je zou kunnen proberen tegengesteld te reageren dan hoe je nu reageert. Klinkt gek maar het wil nog weleens helpen bij kinderen als je opeens totaal iets anders doet/zegt dan ze van je gewend zijn.


Het tegenovergestelde zou zijn dat ik kwaad word en ga schreeuwen o_o
BeaTea schreef:
31-03-2020 13:24
Ik hoop dat we je in dit topic niet net veel aandacht gaan geven. Je bent niet jofel.

We hebben het hier over een peuter die nog met zijn ogen dicht door de kamer rent en de weg in zijn eigen hemd nog niet altijd kan vinden. Als ik hem zijn eigen poep op laat ruimen zal hij krimpen tot een zielig hoopje mens zonder zelfvertrouwen.
Ik ken jou kind natuurlijk niet, maar misschien geef je ‘m te weinig krediet. Op school of KVD blijken kinderen namelijk opeens een stuk ‘groter’ en zelfstandiger dan de ouders denken. 🙂
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 13:28
Ik ken jou kind natuurlijk niet, maar misschien geef je ‘m te weinig krediet. Op school of KVD blijken kinderen namelijk opeens een stuk ‘groter’ en zelfstandiger dan de ouders denken. 🙂
Dit dus
-Lucille- schreef:
31-03-2020 13:28
Op school zal hij ook zelf moeten aankleden. Waarom kan hij dat nog niet?

Kinderen van bijna 4 kunnen echt al best veel. We houden ze vaak te klein.

Waar staat dat hij zichzelf niet kan aankleden? De weg in je hemd niet kunnen vinden is niet hetzelfde als jezelf volledig niet aan kunnen kleden.

Ga lekker terug naar Noorwegen.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
31-03-2020 13:23
Ik denk niet dat het nodig is om hem vaak op te laten ruimen ;-)
Daar heeft hij echt geen zin in!
1x is al te vaak
BeaTea schreef:
31-03-2020 13:28
Het tegenovergestelde zou zijn dat ik kwaad word en ga schreeuwen o_o
Haha, nee dat bedoel ik niet. Besteed er eens een poosje helemaal geen aandacht aan. Nul. En dan bedoel ik dat je je ook niet inwendig aan het ergeren bent, want dat voelt hij vast wel aan. Of laat je man het verschonen doen, hij lijkt er relaxter in te staan. Of reageer eens een paar keer dol enthousiast. Maar dan echt over de top. Wow wat een mooie drol heb je daar, zullen we eens kijken hoe goed die kan varen ? (In de WC) Ik noem maar iets. Maar dan niet benoemen dat het toch fijn zou zijn als hij de drol metéén in het toilet zou laten varen. Probeer de humor ervan in te zien. Relativeer een beetje (op zijn tiende is hij echt wel zindelijk, dit gaat voorbij, maar mss niet op de tijd die jij wil, maar op de tijd die hij wil) Ik zeg niet dat het werkt, maar al het andere heb je al geprobeerd en dat werkte ook niet. Zorg in ieder geval dat je die machtsstrijd doorbreekt.
anoniem_396000 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 13:40
21.06% gewijzigd
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 13:15
Het lijkt een onbewuste machtsstrijd. Kinderen van die leeftijd hebben nergens macht of controle over, dat hebben zijn ouders wel. Hij heeft wel controle over zijn lichaam, dat hebben zijn ouders niet. Zo heeft hij een klein stukje macht in handen. Daar komt nog bij dat hij vast wel aanvoelt hoe enorm belangrijk zijn ouders (of in ieder geval zijn moeder) het vindt dat hij zindelijk wordt. Waardoor zijn kleine stukje macht aan waarde groeit.
Je ziet het ook wel bij kinderen die weigeren te eten.

Misschien kun je je gedachten eens laten gaan over deze mogelijkheid en samen met je man bekijken hoe je hier een oplossing bij kunt bedenken die bij jullie past ? Wie weet werkt deze benadering.

Is een goed iets waar je over schrijft.

Wij hebben er juist bewust voor gekozen om peuter heel zelfstandig op te voeden. Zoals bij vallen opstaan zonder te veel aandacht, zelf boterham smeren, hem mee laten beslissen in planning en bijvoorbeeld avondeten, etc. Hij krijgt veel ruimte zonder dat hij over ons heen loopt of onbeleefd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat hij niet met een luier naar school mag? Bij mijn jongste in de klas een kind van 4.5 en ik zag haar steeds met een zakje natte kleren uit school komen. De laaste dagen dat school nog open was zag ik een luier boven haar spijkerbroek uitkomen.
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 13:34
Haha, nee dat bedoel ik niet. Besteed er eens een poosje helemaal geen aandacht aan. Nul. En dan bedoel ik dat je je ook niet inwendig aan het ergeren bent, want dat voelt hij vast wel aan. Of laat je man het verschonen doen, hij lijkt er relaxter in te staan. Of reageer eens een paar keer dol enthousiast. Maar dan echt over de top. Wow wat een mooie drol heb je daar, zullen we eens kijken hoe goed die kan varen ? (In de WC) Ik noem maar iets. Maar dan niet benoemen dat het toch fijn zou zijn als hij de drol metéén in het toilet zou laten varen. Ik zeg niet dat het werkt, maar al het andere heb je al geprobeerd en dat werkte ook niet. Zorg in ieder geval dat je die machtsstrijd doorbreekt.

Oh zo :-D Hebben we ook al geprobeerd maar zonder enige verandering. Het voelt ook niet als machtsstrijd maar als iets wat helemaal niet op zijn keuzemenu staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven