Ruim 3,5 niet zindelijk

31-03-2020 10:41 121 berichten
—— Update 6 juni: peuter poept nu op het toilet. Maar lees vooral door als je tips zoekt want er zaten echt een paar goede bij :daisy: ——


Ik hoop met dit topic tips en wat nieuwe inzichten te krijgen. Als je kind met 2 jaar oud plots zindelijk was en je er geen moeite voor hebt hoeven doen dan is dat heel fijn maar dit is niet de plek om dat te delen. Ik zoek advies van mensen die er wel moeite voor hebben moeten doen vanaf 3 jaar oud en waar het niet uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat veel trucjes wel werken bij een 2 jarige en niet meer bij een 3 jarige.

Onze peuter is een doodnormaal ventje, niet pittig, geen rugzakje, niet mega slim of heel gevoelig. Hij is vrolijk, leergierig en gezellig in de omgang. Hij is nu ruim 3,5 en zou rond de zomervakantie normaalgesproken naar school kunnen met 4 jaar. Als de scholen dan weer open zijn. Maar hij mag sowieso niet naar school in een luier. Hij wil wel graag naar school en heeft al helemaal uitgezocht hoe school werkt en wat hij dan kan gaan doen.

Sinds hij 2 jaar oud is plast hij op het toilet. Zonder moeite klom hij er zelf op en deed zijn plas. Als hij een onderbroek aan heeft plast hij 95% van de tijd op het toilet, 5% zit hij te spelen of heeft hij zo te slappe lach dat hij in zijn broek plast. Ook snachts is hij droog sinds een paar weken. Als hij overdag een luier draagt doet hij het uit gemak daar in.

Maar poepen doet ie niet op het toilet. Pertinent niet. Hij wil ook niet speciaal daarvoor een luier. Als hij geen luier aan heeft poept hij in zijn onderbroek. Ik dacht dat hij daar misschien mee op zou houden als we echt geen luierbroek meer aan zouden doen maar helaas. Het werd mij echt te veel en hij kreeg weer een luierbroek aan :-( Hij heeft normale poep en zit niet verstopt.

Het consultatiebureau dacht dat hij bang was voor het toilet en dat we hem een luier aan moesten doen voor het poepen. En dan daarnaast weer een onderbroek. Maar hij poept niet op commando in de luier en geeft het ook niet aan. Als hij dan in de luier heeft gepoept kan hij 3 uur later in zijn onderbroek poepen. En of hij bang is? Ik denk het niet. Hij weet hoe een toilet werkt, kent 1001 filmpjes over poepen en ziet ons elke dag poepen.

Ik kan de hele dag op hem letten en hem aanmoedigen om op het toilet te poepen. En als ik dan 2 seconden niet oplet omdat ik iets uit de kelderkast pak of een recept lees dan heeft hij gepoept in zijn luier. Mijn man is sowieso geen ster hierin. Hij snapt nog minder hoe het aanmoedigen en zindelijk worden werkt. Hij probeert het wel. Mijn man heeft weer andere kwaliteiten.

En ik voel mij nu een ontzettende muts dat ik dit niet voor elkaar krijg :-( Ik probeer leuk en vrolijk te blijven want eerlijk zeggen wat ik van al die poep vind zal vast niet meewerken. Maar ik vind het wel moeilijker worden om happy die luiers te verschonen. Hij eet als een volwassene en zijn poep is ook zo volwassen. Ik zeg wel dat ik blij ben dat hij iig zegt dat hij gepoept heeft. Tot een half jaar terug zei hij ook niks en zat er gewoon in te spelen.

Dingen die we al geprobeerd hebben:

- Scheten laten op het toilet
- Boekjes en filmpjes op het toilet
- Potje, maar dat vind hij niks
- in blote kont lopen
- in onderbroek en blijven verschonen
- bij anderen afkijken. Zelfs zijn neefjes hebben zich hier voor opgeofferd
- laten rusten, maanden lang
- zelf onderbroeken laten kiezen in de winkel
- zelf toilet dingen uit laten zoeken
- toilet leuk maken
- stickerkaart, cadeaus. Maar dat vind ie wel leuk, maar ook weer niet zo boeiend.

Ik vergeet ook vast dingen.

Wie denkt er mee?
anoniem_394789 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 18:58
2.11% gewijzigd
Jemig wat een lap tekst.. sorry en bedankt voor het doorlezen :lijstje:
Verwijzing naar de poeppoli vragen?
Alle reacties Link kopieren
het wordt mooi weer, lekker warm.
Blote kont in de tuin met een potje in de buurt

Misschien nog niet dit weekend, maar ach, je bent nog een hele tijd thuis :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met hem bespreken dat hij mogelijk niet naar school mag wanneer hij niet op de WC poept en dan zeggen dat het belangrijk is dat hij moet aangeven dat hij druk voelt om te poepen. Dus eerst oefenen met zeggen"ik moet poepen" en wanneer dat een paar dagen goed gaat dan de WC erbij.

Ik zou het ook belonen: wat goed dat je het gezegd hebt en dan een sticker, koekje of wat hij dan ook leuk vindt, zelfde met de WC.

En ik zou ook duidelijk zeggen dat hij groot wordt, dat hij alleen naar school kan wanneer hij poept om de WC.

Mijn nichtje was ook pas vlak voor school zindelijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
31-03-2020 10:52
Ik zou met hem bespreken dat hij mogelijk niet naar school mag wanneer hij niet op de WC poept en dan zeggen dat het belangrijk is dat hij moet aangeven dat hij druk voelt om te poepen. Dus eerst oefenen met zeggen"ik moet poepen" en wanneer dat een paar dagen goed gaat dan de WC erbij.
dat zou ik niet doen
sommige kinderen gaan daardoor alles ophouden en raken gruwelijk verstopt
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon duurde het ook lang voordat hij zindelijk was, ruim 3 1/2. Poepen op de wc ging ook niet zomaar, plassen wel eerder (maar ook niet altijd, want als je lekker zit te spelen, is naar de wc gaan geen prioriteit)... Ik kan me herinneren (hij is inmiddels 10, dus al even geleden) dat we op een gegeven moment een groot mooi cadeau in het vooruitzicht hadden gesteld, dat hij zou krijgen zodra hij op de wc had gepoept. Prompt een dag later was het zover op het kinderdagverblijf. Kon ik ineens met spoed dat cadeau gaan halen ;-)
Vanaf dat moment was het geen probleem meer eigenlijk, alsof hij ineens door had dat het niet eng was.

Succes!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Absoluut geen luier meer aan doen , dit is veel te verwarrend waardoor hij ook het plassen weer in de luier gaat doen.

Hier was poepen op de wc ook (onbewust) echt heel eng het is een bekend probleem.

Is er iets wat hij echt graag wil hebben? Misschien dat in het vooruitzicht stellen en dmv stickers sparen. Vaak helpt het vooruitzicht van iets heel leuks het wel om stickers te willen verzamelen.

Verwijzing vragen voor de poeppoli misschien een optie?
Alle reacties Link kopieren
Misschien overheen gelezen, maar heb je al een brilverkleiner en/of een trapje geprobeerd waar hij zijn voeten op kan zetten?
Alle reacties Link kopieren
en het is ook nog geen GROOT probleem he? Nog te vroeg voor poep-poli etc.
25% van de kinderen is pas vanaf zijn 4e jaar zindelijk (dat is gemiddeld, voor jongens ligt het percentage hoger)
Alle reacties Link kopieren
Hier werkte chocola. Vast niet pedagogisch verantwoord, maar het werkte wel!

Overigens doet ze het nog niet op het toilet, maar wel op het potje.

Verschil was wel dat als ze moest poepen ze vroeg om een luier. Dus ze gaf het wel aan dat ze moest.

Heb je het idee dat hij het niet voelt of dat het hem niet boeit?
Alle reacties Link kopieren
Hier een meisje van nu ruim 4 waar we ondertussen mee op de poep- en plaspoli zitten in het ziekenhuis.
allereerst heel belangrijk om in de gaten te houden of hij het niet gaat ophouden. Onze dochter is daarmee begonnen, waardoor alles verstopt raakte. Door de constante druk in haar buik voelde ze ook niet meer dat ze moest plassen, waardoor ook dat niet goed meer ging en ook veel ongelukken daarmee. Een groot domino-effect wat heel lastig is om om te keren.

Wat voor je zoon wel of niet werkt is een kwestie van uitproberen. Wij hebben de afspraak dat wij haar een aantal keer (op voor haar bekende momenten, zoals met het opstaan en met het eten) naar de wc sturen. Een paar keer per dag moet ze dan 5 minuten blijven zitten. Het is hierbij belangrijk dat ze ontspannen zit, dus met een krukje en een wc-verkleiner. Daarbij letten wij (en zij) erop dat ze ontspannen (losse) benen, billen, buik en armen heeft.
We hebben de afspraak dat als ze poept, ze niet de 5 minuten hoeft te blijven zitten.
het lijkt erop dat dit werkt bij ons.
lizzy1985 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 11:04
Reden: typefout en aanvulling
1.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat bij een bekende van mij hielp was een rondleiding op school: dat meisje wilde dolgraag naar school, maar was nog niet zindelijk.
De toekomstige juf liet zien hoe de klas er uit zag, maar ook de toiletten.

Quasi nonchalant (vooral niet te veel de nadruk op leggen) vertelde zij ook dat je wel helemaal zelf naar het toilet moest kunnen, 'want de juffrouw moet bij alle andere kinderen blijven'...
"dus als je dat nog niet kan, moest je eerst thuis oefenen voordat je naar school kan komen...."

Was in een week voor elkaar :lol:
Juultje schreef:
31-03-2020 10:56
Bij mijn zoon duurde het ook lang voordat hij zindelijk was, ruim 3 1/2. Poepen op de wc ging ook niet zomaar, plassen wel eerder (maar ook niet altijd, want als je lekker zit te spelen, is naar de wc gaan geen prioriteit)... Ik kan me herinneren (hij is inmiddels 10, dus al even geleden) dat we op een gegeven moment een groot mooi cadeau in het vooruitzicht hadden gesteld, dat hij zou krijgen zodra hij op de wc had gepoept. Prompt een dag later was het zover op het kinderdagverblijf. Kon ik ineens met spoed dat cadeau gaan halen ;-)
Vanaf dat moment was het geen probleem meer eigenlijk, alsof hij ineens door had dat het niet eng was.

Succes!

Ik ga testen of hij voor zoiets groots gevoelig is. Misschien als hij het 1x gedaan heeft dat het dan prima is.
Timetraveler schreef:
31-03-2020 10:58
Misschien overheen gelezen, maar heb je al een brilverkleiner en/of een trapje geprobeerd waar hij zijn voeten op kan zetten?

Ja die hebben we. Eerst saaie witte en nu hebben we half Netflix op het toilet.
Lizzy1985 schreef:
31-03-2020 11:04
Hier een meisje van nu ruim 4 waar we ondertussen mee op de poep- en plaspoli zitten in het ziekenhuis.
allereerst heel belangrijk om in de gaten te houden of hij het niet gaat ophouden. Onze dochter is daarmee begonnen, waardoor alles verstopt raakte. Door de constante druk in haar buik voelde ze ook niet meer dat ze moest plassen, waardoor ook dat niet goed meer ging en ook veel ongelukken daarmee. Een groot domino-effect wat heel lastig is om om te keren.

Wat voor je zoon wel of niet werkt is een kwestie van uitproberen. Wij hebben de afspraak dat wij haar een aantal keer (op voor haar bekende momenten, zoals met het opstaan en met het eten) naar de wc sturen. Een paar keer per dag moet ze dan 5 minuten blijven zitten. Het is hierbij belangrijk dat ze ontspannen zit, dus met een krukje en een wc-verkleiner. Daarbij letten wij (en zij) erop dat ze ontspannen (losse) benen, billen, buik en armen heeft.
We hebben de afspraak dat als ze poept, ze niet de 5 minuten hoeft te blijven zitten.
het lijkt erop dat dit werkt bij ons.
We willen er ook niet zo veel druk op zetten dat hij fysieke problemen krijgt. Hoe houden jullie die 5 minuten bij? Kookwekker oid?
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
31-03-2020 11:14
We willen er ook niet zo veel druk op zetten dat hij fysieke problemen krijgt. Hoe houden jullie die 5 minuten bij? Kookwekker oid?
In het begin hield ik het bij op mn horloge, tegenwoordig wordt het steeds meer een 'ongeveer' 5 minuten.
onze dochter had echt een grote hekel gekregen aan alles wat er met een wc te maken heeft, dus we moesten (moeten) er heel goed op letten dat de wc vooral leuk is, en de druk niet te groot is.
We zijn op de wc met dr liedjes gaan zingen, gezellig kletsen, echt een feestje van maken
Hebben wij ook gehad. Ook op die leeftijd. Zijn naar de kinderarts geweest (voor iets anders, maar hebben het gelijk even aangekaart) en zij gaf aan dat de overgrote meerderheid van de kinderen (die wel plaszindelijk zijn) met poep problemen last hadden van obstipatie, ook al denk je van niet. Kinderen kunnen iedere dag poepen, geen buikpijn hebben, goed eten en toch 'last' hebben van obstipatie waardoor ze bijvoorbeeld niet goed aanvoelen wanneer ze gaan poepen, of te laat zijn. Wij moesten kind om de 4 uur op de wc zetten om het te proberen (zonder druk, en bij succes natuurlijk groot applaus geven) en als dat na een week of wat geen resultaat gaf moesten we naar de HA voor laxeermiddel. Gelukkig was bij ons het probleem ruim voor die tijd verholpen. Toen we eenmaal voorbij de verstopping waren voelde ze het zelf netjes aankomen en hebben we nul ongelukjes meer gehad.

Hopelijk werk dit bij jullie en anders inderdaad toch maar naar de poli
Alle reacties Link kopieren
Heb je al geprobeerd om hem in een luier te laten poepen op de wc?
Leg hem uit dat hij best in de luier mag poepen maar dat hij dan met de luier aan op de wc moet zitten (daar horen we te poepen en plassen).
Als dit een tijdje goed gaat kan je een gat in zn luier knippen. Dan valt de poep dus gewoon in de wc!
Heb je hem wel eens gevraagd waarom hij het niet wil? Loop je altijd met hem mee?
Misschien wil hij wel graag alleen poepen.
Kennissen van ons hebben dit probleem ook gehad met hun zoon, die was al ietsje ouder. Die ging gewoon met de tablet op de wc en dan lieten ze m even met rust. Vaak ging ie zo op in een filmpje dat hij ondertussen ging poepen.
Mijn zoontje is 1,5, nog niet zindelijk natuurlijk. Maar ik merk aan hem dat hij heel graag alleen poept (net als de meeste kindjes)
Laat het even los. Je hebt nog een paar maanden en de meeste kinderen zijn echt vanzelf gewoon voor hun 4e verjaardag zindelijk.
Bij mijn oudste heb ik er maar 1 keer een groot cadeau aan hoeven wijden. Het vooruitzicht van een barbiepaard was voldoende, en toen het eenmaal een keer was gelukt ging het verder vrij soepel. In feite haalde ik haar donderdag met luier van het kdv, en ging ze de maandag erop zindelijk weer terug.
Hecamel schreef:
31-03-2020 11:03
Hier werkte chocola. Vast niet pedagogisch verantwoord, maar het werkte wel!

Overigens doet ze het nog niet op het toilet, maar wel op het potje.

Verschil was wel dat als ze moest poepen ze vroeg om een luier. Dus ze gaf het wel aan dat ze moest.

Heb je het idee dat hij het niet voelt of dat het hem niet boeit?


Ik weet het het niet 100% zeker maar ik denkt het het hem niet boeit. Hij kan wel scheetjes laten op commando op het toilet en spant zijn buik aan als ik vraag of hij even wil poepen als zijn plas al gedaan in.

Omkopen met chocola, ik weet het niet. Man en ik hebben overgewicht en dingen als chocola hebben we dus ook niet in huis. Ik probeer eten ook niet als beloning te zien :-? Maar als het werkt..
lilalinda schreef:
31-03-2020 11:02
en het is ook nog geen GROOT probleem he? Nog te vroeg voor poep-poli etc.
25% van de kinderen is pas vanaf zijn 4e jaar zindelijk (dat is gemiddeld, voor jongens ligt het percentage hoger)

Ik vind het ook geen groot probleem maar wel een probleem. Dat dat percentage zo hoog ligt wist ik niet o_o
Tess1981 schreef:
31-03-2020 10:56
Absoluut geen luier meer aan doen , dit is veel te verwarrend waardoor hij ook het plassen weer in de luier gaat doen.

Hier was poepen op de wc ook (onbewust) echt heel eng het is een bekend probleem.

Is er iets wat hij echt graag wil hebben? Misschien dat in het vooruitzicht stellen en dmv stickers sparen. Vaak helpt het vooruitzicht van iets heel leuks het wel om stickers te willen verzamelen.

Verwijzing vragen voor de poeppoli misschien een optie?

Maar zou je dan na twee weken poep in onderbroek (wat langs de benen gaat als de onderbroek uit moet) als nog geen luier aantrekken?

Ik heb net wat pagina’s ziekenhuizen met een poeppoli bekeken en we komen niet in aanmerking voor een verwijzing. Gelukkig nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar helaas... hier ook een jongen van 3,5. Ik weet dat het heel frusterend is. Elke keer die poep uit de onderbroek vissen en dan een uur later weer.

Toen hij 2,5 was ging het een aantal maanden goed met plassen (dag en nacht). Daarna 's nachts weer luier (ok prima) en overdag op-en-af, vaak net iets te laat (geen zin/lekker aan het spelen)

We zijn vorige week begonnen met een aantal dingen die lijken te werken:
1. Als er een klein poepje in de broek zit, dan samen naar boven toe en zet ik hem op de toilet. Dan zeg ik doe de rest van je poepje maar op de wc. (Ik moet dan weg lopen van hem) Hij doet dan de rest op de wc, eerste dag met veel bombarie (want 'ik hoef niet te poepen' maar met boekje lezen en 15 minuten zitten was het gelukt.

2. Daarnaast merkte ik dat de ongelukjes vooral einde dag meer waren (ook plas) en dat hij daarnaast ook veel meer aan het zeuren was. Dus we hebben weer het middagslaapje (om de dag) geïntroduceerd. Weer eerste dag met veel bombarie, maar gister vond hij het prima om te gaan slapen.

3. Krukje onder de voeten bij het plassen/poepen. Dan zit hij beter. Overigens een potje wilt hij echt niet meer op. Evenals de zitverkleiner.

Nu gaat het al een paar dagen beter/goed. Ik durf nog niet te hard te juichen. Wel bij hem gedaan natuurlijk :')

Oh ja; stickervellen / beloningen allemaal geprobeerd maar dat hielp eventjes of niet.
En niet naar school argument dat boeide hem echt niet.
Wat ik hier terug zie komen is dat een gesprekje nog wel eens wil helpen ( vond die rondleiding met de juf leuk ).

Zelf was ik ook niet zindelijk te krijgen omdat ik absoluut niet naar de kleuterschool wilde. We zijn toen naar de huisarts geweest en ik was na een gesprekje ( inhoud weet ik niet meer helemaal ), maar ik was instant zindelijk.

Volgens mij zijn kleuters van die leeftijd best in staat om te begrijpen dat behoeftes op de wc horen. Als er niets fysiek aan de hand is lukt dat vast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven