Ruim 3,5 niet zindelijk

dinsdag 31 maart 2020 om 10:41
—— Update 6 juni: peuter poept nu op het toilet. Maar lees vooral door als je tips zoekt want er zaten echt een paar goede bij
——
Ik hoop met dit topic tips en wat nieuwe inzichten te krijgen. Als je kind met 2 jaar oud plots zindelijk was en je er geen moeite voor hebt hoeven doen dan is dat heel fijn maar dit is niet de plek om dat te delen. Ik zoek advies van mensen die er wel moeite voor hebben moeten doen vanaf 3 jaar oud en waar het niet uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat veel trucjes wel werken bij een 2 jarige en niet meer bij een 3 jarige.
Onze peuter is een doodnormaal ventje, niet pittig, geen rugzakje, niet mega slim of heel gevoelig. Hij is vrolijk, leergierig en gezellig in de omgang. Hij is nu ruim 3,5 en zou rond de zomervakantie normaalgesproken naar school kunnen met 4 jaar. Als de scholen dan weer open zijn. Maar hij mag sowieso niet naar school in een luier. Hij wil wel graag naar school en heeft al helemaal uitgezocht hoe school werkt en wat hij dan kan gaan doen.
Sinds hij 2 jaar oud is plast hij op het toilet. Zonder moeite klom hij er zelf op en deed zijn plas. Als hij een onderbroek aan heeft plast hij 95% van de tijd op het toilet, 5% zit hij te spelen of heeft hij zo te slappe lach dat hij in zijn broek plast. Ook snachts is hij droog sinds een paar weken. Als hij overdag een luier draagt doet hij het uit gemak daar in.
Maar poepen doet ie niet op het toilet. Pertinent niet. Hij wil ook niet speciaal daarvoor een luier. Als hij geen luier aan heeft poept hij in zijn onderbroek. Ik dacht dat hij daar misschien mee op zou houden als we echt geen luierbroek meer aan zouden doen maar helaas. Het werd mij echt te veel en hij kreeg weer een luierbroek aan
Hij heeft normale poep en zit niet verstopt.
Het consultatiebureau dacht dat hij bang was voor het toilet en dat we hem een luier aan moesten doen voor het poepen. En dan daarnaast weer een onderbroek. Maar hij poept niet op commando in de luier en geeft het ook niet aan. Als hij dan in de luier heeft gepoept kan hij 3 uur later in zijn onderbroek poepen. En of hij bang is? Ik denk het niet. Hij weet hoe een toilet werkt, kent 1001 filmpjes over poepen en ziet ons elke dag poepen.
Ik kan de hele dag op hem letten en hem aanmoedigen om op het toilet te poepen. En als ik dan 2 seconden niet oplet omdat ik iets uit de kelderkast pak of een recept lees dan heeft hij gepoept in zijn luier. Mijn man is sowieso geen ster hierin. Hij snapt nog minder hoe het aanmoedigen en zindelijk worden werkt. Hij probeert het wel. Mijn man heeft weer andere kwaliteiten.
En ik voel mij nu een ontzettende muts dat ik dit niet voor elkaar krijg
Ik probeer leuk en vrolijk te blijven want eerlijk zeggen wat ik van al die poep vind zal vast niet meewerken. Maar ik vind het wel moeilijker worden om happy die luiers te verschonen. Hij eet als een volwassene en zijn poep is ook zo volwassen. Ik zeg wel dat ik blij ben dat hij iig zegt dat hij gepoept heeft. Tot een half jaar terug zei hij ook niks en zat er gewoon in te spelen.
Dingen die we al geprobeerd hebben:
- Scheten laten op het toilet
- Boekjes en filmpjes op het toilet
- Potje, maar dat vind hij niks
- in blote kont lopen
- in onderbroek en blijven verschonen
- bij anderen afkijken. Zelfs zijn neefjes hebben zich hier voor opgeofferd
- laten rusten, maanden lang
- zelf onderbroeken laten kiezen in de winkel
- zelf toilet dingen uit laten zoeken
- toilet leuk maken
- stickerkaart, cadeaus. Maar dat vind ie wel leuk, maar ook weer niet zo boeiend.
Ik vergeet ook vast dingen.
Wie denkt er mee?

Ik hoop met dit topic tips en wat nieuwe inzichten te krijgen. Als je kind met 2 jaar oud plots zindelijk was en je er geen moeite voor hebt hoeven doen dan is dat heel fijn maar dit is niet de plek om dat te delen. Ik zoek advies van mensen die er wel moeite voor hebben moeten doen vanaf 3 jaar oud en waar het niet uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat veel trucjes wel werken bij een 2 jarige en niet meer bij een 3 jarige.
Onze peuter is een doodnormaal ventje, niet pittig, geen rugzakje, niet mega slim of heel gevoelig. Hij is vrolijk, leergierig en gezellig in de omgang. Hij is nu ruim 3,5 en zou rond de zomervakantie normaalgesproken naar school kunnen met 4 jaar. Als de scholen dan weer open zijn. Maar hij mag sowieso niet naar school in een luier. Hij wil wel graag naar school en heeft al helemaal uitgezocht hoe school werkt en wat hij dan kan gaan doen.
Sinds hij 2 jaar oud is plast hij op het toilet. Zonder moeite klom hij er zelf op en deed zijn plas. Als hij een onderbroek aan heeft plast hij 95% van de tijd op het toilet, 5% zit hij te spelen of heeft hij zo te slappe lach dat hij in zijn broek plast. Ook snachts is hij droog sinds een paar weken. Als hij overdag een luier draagt doet hij het uit gemak daar in.
Maar poepen doet ie niet op het toilet. Pertinent niet. Hij wil ook niet speciaal daarvoor een luier. Als hij geen luier aan heeft poept hij in zijn onderbroek. Ik dacht dat hij daar misschien mee op zou houden als we echt geen luierbroek meer aan zouden doen maar helaas. Het werd mij echt te veel en hij kreeg weer een luierbroek aan

Het consultatiebureau dacht dat hij bang was voor het toilet en dat we hem een luier aan moesten doen voor het poepen. En dan daarnaast weer een onderbroek. Maar hij poept niet op commando in de luier en geeft het ook niet aan. Als hij dan in de luier heeft gepoept kan hij 3 uur later in zijn onderbroek poepen. En of hij bang is? Ik denk het niet. Hij weet hoe een toilet werkt, kent 1001 filmpjes over poepen en ziet ons elke dag poepen.
Ik kan de hele dag op hem letten en hem aanmoedigen om op het toilet te poepen. En als ik dan 2 seconden niet oplet omdat ik iets uit de kelderkast pak of een recept lees dan heeft hij gepoept in zijn luier. Mijn man is sowieso geen ster hierin. Hij snapt nog minder hoe het aanmoedigen en zindelijk worden werkt. Hij probeert het wel. Mijn man heeft weer andere kwaliteiten.
En ik voel mij nu een ontzettende muts dat ik dit niet voor elkaar krijg

Dingen die we al geprobeerd hebben:
- Scheten laten op het toilet
- Boekjes en filmpjes op het toilet
- Potje, maar dat vind hij niks
- in blote kont lopen
- in onderbroek en blijven verschonen
- bij anderen afkijken. Zelfs zijn neefjes hebben zich hier voor opgeofferd
- laten rusten, maanden lang
- zelf onderbroeken laten kiezen in de winkel
- zelf toilet dingen uit laten zoeken
- toilet leuk maken
- stickerkaart, cadeaus. Maar dat vind ie wel leuk, maar ook weer niet zo boeiend.
Ik vergeet ook vast dingen.
Wie denkt er mee?
anoniem_394789 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 18:58
2.11% gewijzigd
zaterdag 6 juni 2020 om 19:01
BeaTea schreef: ↑06-06-2020 18:56Ik durf het bijna niet te schrijven, bang dat ik het jinx, maar sinds een week poept peuter op het toilet. We hebben eerst nog bellen geblazen en voelspelletjes met de kont gedaan, drollen werden in het toilet gekieperd en uitgezwaaid en ondanks dat dat dikke pret was hielp het niet als de rest niet.
Toen wilde peuter geen luier meer maar weigerde nog steeds om op het toilet te poepen. Een luier aan voor alleen poep werkte niet. Dat had ik al een verbetering gevonden. Hij heeft toen 1x in zijn onderbroek gepoept en toen het warm weer was in zijn blote kont in de tuin gepoept![]()
De dag daarna was ik het beu. Echt beu. Peuter ging een hele blablabladiscussie aan over waarom hij niet op het toilet wil poepen en toen verdampte plots de lieve en immer begripvolle moederNa een dik jaar die gesprekjes op zijn niveau te hebben gevoerd was ik het zat. Alle excuusjes waren al langsgekomen, mijn nieuwe huisarts die ik nog nooit ontmoet had, had inmiddels foto’s bekeken en de drollen goedgekeurd en peuter bleef het maar uitstellen. De druppel was ook dat de juf hem niet op wendag wil hebben met luier omdat nu met Corona alles nog meer aangescherpt is. Maar hij zit sinds twee weken woordjes te spellen en dan zegt hij ze geheel. Hij moet en wil naar school
![]()
Ik heb hem aan het eind van de discussie onomwonden toegeschreeuwd dat als hij gvd niet als een grote jongen op de godverdommerse plee ging poepen hij gvd niet naar school mag![]()
En een uur later greep hij naar zijn kont, zei "ik moet poepen!" en twee seconden later zat hij keurig zijn drollen op de pot te draaien en was het daarna geen punt meerHij grijpt naar zijn kont één keer per dag en gaat naar het toilet.
Pedagogischverantwoord? Nee. Mijn beste kant? Nee. Heeft het gewerkt? Ja![]()

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 6 juni 2020 om 20:04
Ik heb het hier ook heel pedagogisch onverantwoord aangepakt uiteindelijk.. Dochter weigerde op de wc te poepen, ging wel met luier op de wc zitten poepen maar zonder luier weigerde ze. Ze is ondertussen 4.. Ik was het zat, heb geen luiers meer gekocht en gezegd dat ze mocht kiezen of gewoon op de wc poepen of het ophouden en dan heel ziek worden/dood gaan. Het werkte want nog geen 5min later zat ze op de wc te poepen en sindsdien poepte ze elke dag zonder problemen op de wc.BeaTea schreef: ↑06-06-2020 18:56Ik durf het bijna niet te schrijven, bang dat ik het jinx, maar sinds een week poept peuter op het toilet. We hebben eerst nog bellen geblazen en voelspelletjes met de kont gedaan, drollen werden in het toilet gekieperd en uitgezwaaid en ondanks dat dat dikke pret was hielp het niet als de rest niet.
Toen wilde peuter geen luier meer maar weigerde nog steeds om op het toilet te poepen. Een luier aan voor alleen poep werkte niet. Dat had ik al een verbetering gevonden. Hij heeft toen 1x in zijn onderbroek gepoept en toen het warm weer was in zijn blote kont in de tuin gepoept![]()
De dag daarna was ik het beu. Echt beu. Peuter ging een hele blablabladiscussie aan over waarom hij niet op het toilet wil poepen en toen verdampte plots de lieve en immer begripvolle moederNa een dik jaar die gesprekjes op zijn niveau te hebben gevoerd was ik het zat. Alle excuusjes waren al langsgekomen, mijn nieuwe huisarts die ik nog nooit ontmoet had, had inmiddels foto’s bekeken en de drollen goedgekeurd en peuter bleef het maar uitstellen. De druppel was ook dat de juf hem niet op wendag wil hebben met luier omdat nu met Corona alles nog meer aangescherpt is. Maar hij zit sinds twee weken woordjes te spellen en dan zegt hij ze geheel. Hij moet en wil naar school
![]()
Ik heb hem aan het eind van de discussie onomwonden toegeschreeuwd dat als hij gvd niet als een grote jongen op de godverdommerse plee ging poepen hij gvd niet naar school mag![]()
En een uur later greep hij naar zijn kont, zei "ik moet poepen!" en twee seconden later zat hij keurig zijn drollen op de pot te draaien en was het daarna geen punt meerHij grijpt naar zijn kont één keer per dag en gaat naar het toilet.
Pedagogischverantwoord? Nee. Mijn beste kant? Nee. Heeft het gewerkt? Ja![]()

zaterdag 6 juni 2020 om 20:21
m-april schreef: ↑06-06-2020 20:04Ik heb het hier ook heel pedagogisch onverantwoord aangepakt uiteindelijk.. Dochter weigerde op de wc te poepen, ging wel met luier op de wc zitten poepen maar zonder luier weigerde ze. Ze is ondertussen 4.. Ik was het zat, heb geen luiers meer gekocht en gezegd dat ze mocht kiezen of gewoon op de wc poepen of het ophouden en dan heel ziek worden/dood gaan. Het werkte want nog geen 5min later zat ze op de wc te poepen en sindsdien poepte ze elke dag zonder problemen op de wc.
Dit kon ik mij dus echt niet voorstellen voordat ik moeder werd

zondag 7 juni 2020 om 21:43
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen 3x godverdomme tegen een peuter schreeuwen, dan hem zijn eigen vieze poep van zijn lichaam te laten halen en dan op te ruimen. Ik vind het nog steeds niet jofel dat je dat je peuter hebt aangedaan.
Wat ik veroorzaak is dat peuter denkt "holy shit mama is nu echt boos en als ze gelijk heeft moet ik maar eens op die pot gaan zitten poepen. Mama schreeuwt nooit, dit is niet leuk!" en jouw peuter krijgt het gevoel dat als hij/zij echt hulp nodig heeft en onder de stront zit dat je er dan niet voor hem/haar bent. Ja van een afstand misschien.
Jouw methode was echt wel veel onvriendelijker. En ik ben niet eens trots op mijn geschreeuw. Jij haalt jouw actie aan als of het iets is wat je moet delen als tip.
Maar je verboog mijn woorden eerder dus ik zal er vast naast zitten.
zondag 7 juni 2020 om 21:47
Haha in het kader van pedagogisch onverantwoord, zo doet iedereen vast eens wat: wij kwamen bij peuter niet van de speen af, tenminste niet zonder echt oneindige huilbuien snachts die ik niet wilde omdat we dan een wakkere dreumes hadden (die al slecht slaapt) en een oververmoeide peuter. Alle stickers, geven aan baby, ruilen in de winkel, etc werkten niet. Dus werd het pedagogisch onverantwoord: kindjes van 3,5 met speen, die moeten later een beugel. Verder niks over pijn oid, gewoon een paar keer herhaald. Blijkbaar was dat toch wel angstaanjagend want na een aantal dagen kwam ze overdag: mama, kindjes met speen krijgen een beugel hè? Dan doe ik hem nu maar weg. En hoppa. Zo in de prullenbak, geen tranen over gelaten en nooit meer over gehad. (Nu hoop ik dat ze als ze 9 is niet alsnog een beugel moet of het in elk geval niet onthouden heeft dan
)

maandag 8 juni 2020 om 07:53
Ik zei: laten opruimen. Niet de poep van het lichaam schrapen. Gewoon op eigen verantwoordelijkheid wijzen. Uitkleden en onder de douche stappen, kleding in de wasmachine.BeaTea schreef: ↑07-06-2020 21:43Ik vind dat er een groot verschil zit tussen 3x godverdomme tegen een peuter schreeuwen, dan hem zijn eigen vieze poep van zijn lichaam te laten halen en dan op te ruimen. Ik vind het nog steeds niet jofel dat je dat je peuter hebt aangedaan.
Wat ik veroorzaak is dat peuter denkt "holy shit mama is nu echt boos en als ze gelijk heeft moet ik maar eens op die pot gaan zitten poepen. Mama schreeuwt nooit, dit is niet leuk!" en jouw peuter krijgt het gevoel dat als hij/zij echt hulp nodig heeft en onder de stront zit dat je er dan niet voor hem/haar bent. Ja van een afstand misschien.
Jouw methode was echt wel veel onvriendelijker. En ik ben niet eens trots op mijn geschreeuw. Jij haalt jouw actie aan als of het iets is wat je moet delen als tip.
Maar je verboog mijn woorden eerder dus ik zal er vast naast zitten.
Mijn eigen kinderen waren snel zindelijk, ik heb het probleem zelf niet gehad.
Jij maakt er iets van dat ik nooit heb geschreven. Ik vind 3 x gvd naar je kind roepen wél schadelijker dan zelf uit laten kleden en onder de douche stappen. Maar daar heb jij nu niets aan. Fijn dat het gelukt is.

maandag 8 juni 2020 om 17:43
-Lucille- schreef: ↑08-06-2020 07:53Ik zei: laten opruimen. Niet de poep van het lichaam schrapen. Gewoon op eigen verantwoordelijkheid wijzen. Uitkleden en onder de douche stappen, kleding in de wasmachine.
Mijn eigen kinderen waren snel zindelijk, ik heb het probleem zelf niet gehad.
Jij maakt er iets van dat ik nooit heb geschreven. Ik vind 3 x gvd naar je kind roepen wél schadelijker dan zelf uit laten kleden en onder de douche stappen. Maar daar heb jij nu niets aan. Fijn dat het gelukt is.
Maak het mij nou. Dus jij adviseert iets wat bij de beesten af is en hebt het niet eens zelf toegepast? Ik begon mijn topic zelfs dat tips van mensen zoals jij met kinderen die vlotjes zindelijk waren niet welkom waren.
Ik ging er echt van uit dat je zoiets naars tenminste nog kon onderbouwen met ervaring maar zelfs dat kan je niet. Mijn fout dat ik niet goed gelezen heb.
En met je kleren uittrekken en onder de douche gaan staan ruimt niemand poep op. Dat kleeft aan kontjes en plakt aan ondergoed.

maandag 8 juni 2020 om 18:17
Ook goed. Als jij het bij de beesten af vind als een kind van bijna vier zichzelf moet uitkleden, gaat douchen en daarna zijn kleding in de wasmachine moet stoppen, (wel onder supervisie uiteraard, maar volledig zelfstandig) omdat het geen zin heeft op de WC te poepen, dan wil ik het er ook helemaal niet met jou over hebben.
Die was machine spoelt de klontjes er wel uit hoor, en het meeste past ook wel door het doucheputje.
Die was machine spoelt de klontjes er wel uit hoor, en het meeste past ook wel door het doucheputje.
maandag 8 juni 2020 om 23:35
Nee joh, wat doe je uit de hoogte. Kind heeft geen zin om op de wc te poepen, jij lost ‘t op door te schreeuwen (onlogische consequentie), een ander door zelf je zooi op te ruimen (logische consequentie).
Mijn kind mocht zoveel zooi maken als ze wilde, maar ze moest het ook ‘zelf’ oftewel onder begeleiding opruimen. Ik heb zelfs samen met haar een stukje woonkamer staan witten toen ze op de muur had getekend. Ik heb niet tegen haar staan schreeuwen.
dinsdag 9 juni 2020 om 08:45
Volgens mij vergeten jullie 1 ding. Het gaat om een kind van 4. Er vanuit gaan dat het kind niet naar de wc gaat omdat het geen zin heeft vind ik al bijzonder. Voor hetzelfde geld vindt het kind het spannend maar zegt dat niet. En dan straf je het dus omdat jij denkt dat het niet wil door zich zelf schoon te laten maken. Ik vind dat een hele heftige consequentie die de eventuele angst voor het poepen nog groter maakt. En ik vind het ontzettend denigrerend dat je dus als consequentie zelf je poep op mag ruimen zonder dat je duidelijk hebt waarom dat is. We hebben het namelijk over een 4-jarige. Geen 8 jarige die geen zin heeft.HennieHen schreef: ↑08-06-2020 23:35Nee joh, wat doe je uit de hoogte. Kind heeft geen zin om op de wc te poepen, jij lost ‘t op door te schreeuwen (onlogische consequentie), een ander door zelf je zooi op te ruimen (logische consequentie).
Mijn kind mocht zoveel zooi maken als ze wilde, maar ze moest het ook ‘zelf’ oftewel onder begeleiding opruimen. Ik heb zelfs samen met haar een stukje woonkamer staan witten toen ze op de muur had getekend. Ik heb niet tegen haar staan schreeuwen.
Schreeuwen is ook niet de beste methode, maar daarmee “dwing” je het kind even op de wc of het potje. En dan komen ze erachter dat het helemaal niets voorstelt.
Een kind dat geen zin heeft in het poepen op een potje zal wel moeten weten wat het inhoudt poepen op het potje.

dinsdag 9 juni 2020 om 08:51
Ik kan ook heel goed op commando poepen als je hard vloekend naast me staat te schreeuwen.

Er geen enkele perfecte methode en het is improviseren tot je iets vindt dat werkt.
Een gezond kind met regelmatige ontlasting in de luier geeft geen reden om te denken aan trauma of medische problemen.
De wc is ook niet eng, plassen gaat immers prima.
Maar poepen is zo'n gedoe met afvegen en het stinkt en mama doet het altijd zo vlug en handig en schoon voor hem.
Ja dat is een aanname, maar in dit geval was de aanname wel juist. Het bleek dat hij het wel gewoon zelf kan, als huj een goede reden heeft.

Er geen enkele perfecte methode en het is improviseren tot je iets vindt dat werkt.
Een gezond kind met regelmatige ontlasting in de luier geeft geen reden om te denken aan trauma of medische problemen.
Maar poepen is zo'n gedoe met afvegen en het stinkt en mama doet het altijd zo vlug en handig en schoon voor hem.
Ja dat is een aanname, maar in dit geval was de aanname wel juist. Het bleek dat hij het wel gewoon zelf kan, als huj een goede reden heeft.
dinsdag 9 juni 2020 om 10:54
-Lucille- schreef: ↑09-06-2020 08:51Ik kan ook heel goed op commando poepen als je hard vloekend naast me staat te schreeuwen.
Jij kan als volwassene wel vinden dat de wc niet eng is want plassen gaat ook prima, zo werkt dat dus niet altijd in het hoofd van een peuter. Maar dat lijken jullie dus niet te snappen dat het geen mini volwassenen zijn die beredeneren dat het makkelijker is als mamma het doet. Onze dochter vond het eng om te poepen op het potje of de wc. Had niets te maken met makkelijk of niet, ze vond het gewoon eng. Toen heb ik een keer gewacht tot ze het echt niet meer kon houden en haar met een beetje dwang op het potje gezet. Toen merkte ze dat het niet eng was en daarna was het klaar.
In jouw theorie had ik haar dus in haar broek moeten laten poepen en haar dat zelf op moeten laten ruimen want dat zou dan gewerkt hebben? Want ze kon het wel het was alleen makkelijker?
Natuurlijk kan ieder kind op de wc of pot poepen. Alleen doen ze het niet allemaal meteen. En omdat het kleuters zijn kan daar heeeel veel aan ten grondslag liggen. Angst, spanning, niet weten hoe, maar het niet willen omdat het makkelijker is dat mamma het doet, zonder te weten wat daar tegenover staat is daar er niet een van. Je moet kunnen afwegen wat de andere optie is.
dinsdag 9 juni 2020 om 11:01
Overigens vind ik het wel eng dat jullie een keer schreeuwen heftiger vinden dan op een lijflijke manier een kind iets willen “leren”.
@Henniehen, als je kind gespuugd heeft, moet het dat dan ook zelf opruimen? Of als het perongeluk iets omstoot ook?
Als het bewust gebeurt is het een ander verhaal. Zoals tekenen op een muur. Of rotzooi maken die je zelf opruimt. Maar waar we het hier over hebben gebeurt niet bewust met de intentie om maar tegendraads te zijn.
@Henniehen, als je kind gespuugd heeft, moet het dat dan ook zelf opruimen? Of als het perongeluk iets omstoot ook?
Als het bewust gebeurt is het een ander verhaal. Zoals tekenen op een muur. Of rotzooi maken die je zelf opruimt. Maar waar we het hier over hebben gebeurt niet bewust met de intentie om maar tegendraads te zijn.
dinsdag 9 juni 2020 om 11:02
Eens! En sowieso, dat kind niet naar school mag als hij niet zindelijk is, dan is dat een logische consequentie. Prima om die hem eens duidelijk voor te schotelen.
dinsdag 9 juni 2020 om 11:12
Hecamel schreef: ↑09-06-2020 11:01Overigens vind ik het wel eng dat jullie een keer schreeuwen heftiger vinden dan op een lijflijke manier een kind iets willen “leren”.
Lijfelijk?
Kind mocht inderdaad best een doekje over de tafel halen als er iets was gevallen, of de beker weer rechtop zetten. Ik zie daar oprecht geen mishandeling in. ‘Oeps! Veeg jij het plasje melk van tafel? Dan dweil ik de vloer.’ Als dat al een lijfelijke consequentie is...
Dus kind mocht inderdaad helpen opruimen toen ik door kreeg dat ze in haar broek poepte omdat het makkelijker was en ze niet hoefde te stoppen met spelen.
dinsdag 9 juni 2020 om 11:57
Hoe wil je het dan noemen? Liefdevol?HennieHen schreef: ↑09-06-2020 11:12Lijfelijk?
Kind mocht inderdaad best een doekje over de tafel halen als er iets was gevallen, of de beker weer rechtop zetten. Ik zie daar oprecht geen mishandeling in. ‘Oeps! Veeg jij het plasje melk van tafel? Dan dweil ik de vloer.’ Als dat al een lijfelijke consequentie is...
Dus kind mocht inderdaad helpen opruimen toen ik door kreeg dat ze in haar broek poepte omdat het makkelijker was en ze niet hoefde te stoppen met spelen.
En dan heb ik het dus niet over het plasje melk opvegen.
Maar over je eigen poep schoonmaken omdat je moeder blijkbaar geen andere manier kan verzinnen. En het dus zover kwam omdat jij bedacht dat zij het deed omdat het makkelijker was.
Ik vind dat niet liefdevol maar zelfs rancuneus overkomen. Als jij mij dwarszit dan zal ik jou de consequenties zelf laten ervaren.
woensdag 10 juni 2020 om 00:24
Je hoeft het niet met mijn opvoedtechnieken eens te zijn, ik heb een heel leuke dochter afgeleverd dus ik maak me niet zo’n zorgen over de gevolgen van 1x een vieze broek zelf uitdoen en in de was gooien. Maar om mij nou liefdeloos en rancuneus te noemen is weer een ander uiterste.Hecamel schreef: ↑09-06-2020 11:57Hoe wil je het dan noemen? Liefdevol?
En dan heb ik het dus niet over het plasje melk opvegen.
Maar over je eigen poep schoonmaken omdat je moeder blijkbaar geen andere manier kan verzinnen. En het dus zover kwam omdat jij bedacht dat zij het deed omdat het makkelijker was.
Ik vind dat niet liefdevol maar zelfs rancuneus overkomen. Als jij mij dwarszit dan zal ik jou de consequenties zelf laten ervaren.
Ik heb nooit geschreeuwd tegen dochter en nooit ‘straf’ gegeven. Ik heb haar wel altijd gevraagd om mee te helpen. Ze mocht ook zelf haar kleren in de wasmand gooien als ze in de modder had gespeeld. Met liefde.