Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*
vrijdag 11 september 2015 om 14:14
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!
Komen de volgende quotes jou bekend voor?
- waarom word je altijd gelijk zo boos?
- dat snap jij toch niet!
- dit is echt heel belangrijk!
- ik haat jullie!
- maar iedereen uit de klas mag...
- maar niemand uit de klas hoeft...
- ja duuuuh!
- ik ben geen baby meer hoor!
Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.
Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.
(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.
Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.
Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Komen de volgende quotes jou bekend voor?
- waarom word je altijd gelijk zo boos?
- dat snap jij toch niet!
- dit is echt heel belangrijk!
- ik haat jullie!
- maar iedereen uit de klas mag...
- maar niemand uit de klas hoeft...
- ja duuuuh!
- ik ben geen baby meer hoor!
Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.
Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.
(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.
Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.
Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
maandag 22 februari 2016 om 22:14
Even stoom vanwege een docent(e).
Lonneke is van het paard gevallen en met een gekneuse arm en gescheurde banden rond de elleboog met een gipsplaat eromheen, nou, dat typte wat lastig. Stomtoevallig moest er nog een werkstuk ingeleverd worden. Ik had dus een berichtje gestuurd dat dat even niet kon en dat ze het zou inleveren wanneer ze weer behoorlijk kon typen.
Na een paar dagen bleek dat toch wat langer te gaan duren dan verwacht, dus wat ze al had uitgezocht heeft ze doorgestuurd, met daaronder de melding dat er eventjes niet meer in zat.
Staat er nu op magister een 1.
Mwah, dat vind ik dan toch niet helemaal terecht. Ze staat er goed voor en ze kan zich die 1 wel permitteren, maar jammer is het natuurlijk wel. Morgen gaat ze even babbelen maar mocht die 1 blijven staan ga ik me daar toch mee bemoeien.
Lonneke is van het paard gevallen en met een gekneuse arm en gescheurde banden rond de elleboog met een gipsplaat eromheen, nou, dat typte wat lastig. Stomtoevallig moest er nog een werkstuk ingeleverd worden. Ik had dus een berichtje gestuurd dat dat even niet kon en dat ze het zou inleveren wanneer ze weer behoorlijk kon typen.
Na een paar dagen bleek dat toch wat langer te gaan duren dan verwacht, dus wat ze al had uitgezocht heeft ze doorgestuurd, met daaronder de melding dat er eventjes niet meer in zat.
Staat er nu op magister een 1.
Mwah, dat vind ik dan toch niet helemaal terecht. Ze staat er goed voor en ze kan zich die 1 wel permitteren, maar jammer is het natuurlijk wel. Morgen gaat ze even babbelen maar mocht die 1 blijven staan ga ik me daar toch mee bemoeien.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 22 februari 2016 om 22:41
Ok, een 1 is dan wel weer heel heftig, maar ik was vroeger niet weg gekomen met 'typen gaat nu niet' hoor. Dan doe je er maar wat langer over, met 1 hand kun je ook typen. Dat ze het na overleg een dag of twee later inlevert ok, maar nu klinkt het alsof jullie zonder overleg tegen de docent hebben gezegd: komt nog wel een keer. Daar zou ik als docent ook niet in meegaan.
dinsdag 23 februari 2016 om 10:23
Hier gisteren een zwaar gefrustreerde en verdrietige puber omdat zijn rijles niet goed ging. Was zijn laatste voor zijn rijexamen en hij is al één keer gezakt, dus hij is zijn zelfvertrouwen volledig kwijt. Voor zover hij dat al had, want zoon is een onzekere en verlegen puber.
Boosheid, woede, verdriet, alles kwam er achter elkaar uit gisteravond.
Ik zit gewoon met een draai in mijn maag voor zijn rijexamen.
En niet omdat hij kan zakken, want dat is jammer, maar niet eens zó erg.
Meer over hoe zijn reactie dan zal zijn.
Hij was vorige keer zwaar van slag. ( heeft aanleg voor depressies)
Fingers crossed....
Boosheid, woede, verdriet, alles kwam er achter elkaar uit gisteravond.
Ik zit gewoon met een draai in mijn maag voor zijn rijexamen.
En niet omdat hij kan zakken, want dat is jammer, maar niet eens zó erg.
Meer over hoe zijn reactie dan zal zijn.
Hij was vorige keer zwaar van slag. ( heeft aanleg voor depressies)
Fingers crossed....
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
dinsdag 23 februari 2016 om 12:24
Lientje goed nieuws! Iets met een slechte generale 
En Ceylon, een 1 is inderdaad wel pittig. Na de vakantie maar eens babbelen met docent in kwestie.
Natuurlijk was mijn kamer vroeger ook een bende, mijn moeder kreeg er grijze haren van (die had er notabene 3). Maar dat zegt niet dat ik in ieder geval wens dat de vuile vat, de vuile was en mijn spullen gewoon netjes zoals het hoort regelmatig worden verwijderd.
Iets met nog een kind op komst en nesteldrang wellicht....
En Ceylon, een 1 is inderdaad wel pittig. Na de vakantie maar eens babbelen met docent in kwestie.
Natuurlijk was mijn kamer vroeger ook een bende, mijn moeder kreeg er grijze haren van (die had er notabene 3). Maar dat zegt niet dat ik in ieder geval wens dat de vuile vat, de vuile was en mijn spullen gewoon netjes zoals het hoort regelmatig worden verwijderd.
Iets met nog een kind op komst en nesteldrang wellicht....
dinsdag 23 februari 2016 om 14:29
Een 1 staat bij zoon op school voor "niet ingeleverd", die verdwijnt als je het toch inlevert. Dat gebeurde bij mijn zoon toen een docent z'n biezen pakte met meenemen van de verslagen van zijn klas. Zoon heeft toen toch een nieuw verslag moeten maken en daarmee werd de 1 een 7.6. Dus vraag even na of dit ook een verdwijn-1 is.
dinsdag 23 februari 2016 om 15:12
Het is inderdaad een verdwijn-1, komend weekend inleveren. Komt dus helemaal goed. Al gok ik erop dat het goed meehelpt dat ze normaal gesproken haar huiswerk altijd in orde heeft. Er staat op magister regelmatig een opmerking omdat ze een boek niet bij zich heeft, maar huiswerk niet af is echt een zeldzaamheid.
Lientje, gefeliciteerd met je blije kind. En nu de autosleutels verstoppen
Lientje, gefeliciteerd met je blije kind. En nu de autosleutels verstoppen
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 23 februari 2016 om 19:11
Dank voor alle felicitaties!
Hij zag het vanmorgen echt niet zitten. Moe , slecht geslapen en de moeizame rijles vol fouten in zijn achterhoofd was hij er al zeker van te zullen zakken.
Heb hem de afgelopen weken volgestopt met vitamines en gewapend met een banaan en een rol dextro energie op pad gestuurd.
Hij kan het nog niet helemaal geloven.
Maar denk inderdaad dat ik binnen afzienbare tijd mijn sleutels zal moeten verstoppen.
Puberzus ziet nu al de voordelen en is al ritjes bij zoon aan het bespreken.
Hij zag het vanmorgen echt niet zitten. Moe , slecht geslapen en de moeizame rijles vol fouten in zijn achterhoofd was hij er al zeker van te zullen zakken.
Heb hem de afgelopen weken volgestopt met vitamines en gewapend met een banaan en een rol dextro energie op pad gestuurd.
Hij kan het nog niet helemaal geloven.
Maar denk inderdaad dat ik binnen afzienbare tijd mijn sleutels zal moeten verstoppen.
Puberzus ziet nu al de voordelen en is al ritjes bij zoon aan het bespreken.
woensdag 24 februari 2016 om 00:44
Best kans dat juist het feit dag hij toch al dacht het niet te zullen halen hem geholpen heeft. Als je eigenlijk al zeker weet dat je gaat zakken, is de druk vaak wat minder.
Maar gefeliciteerd voor zoon! Ik kan me nog zó goed herinneren hoe vreselijk ik die rijlessen en het examen vond. En hoe blij ik nog steeds ben dat ik dat niet meer hoef te doen.
Maar gefeliciteerd voor zoon! Ik kan me nog zó goed herinneren hoe vreselijk ik die rijlessen en het examen vond. En hoe blij ik nog steeds ben dat ik dat niet meer hoef te doen.
woensdag 24 februari 2016 om 07:32
Dank nausicaa en Lovysa!
Waar het aan gelegen heeft weet ik niet maar wij als ouders zijn erg opgelucht.
Vorige keer zakte hij en hij nam dat zó ( overdreven) zwaar op.
Zoon heeft het geestelijk soms best moeilijk ( depressies) en had daar ook professionele hulp bij, maar daar is hij mee gestopt.
Aangezien wij hem qua leeftijd niet meer kunnen dwingen, maken we ons daar best vaak zorgen over.
Hij kan niet omgaan met de kleine en in onze ogen lichte tegenslagen van het leven. En pubers en depressies....tsja.
Op zijn school alleen al zijn er afgelopen jaren al vijf die zelfmoord hebben gepleegd.
Dus dit is óók voor ons een mega opluchting!
Waar het aan gelegen heeft weet ik niet maar wij als ouders zijn erg opgelucht.
Vorige keer zakte hij en hij nam dat zó ( overdreven) zwaar op.
Zoon heeft het geestelijk soms best moeilijk ( depressies) en had daar ook professionele hulp bij, maar daar is hij mee gestopt.
Aangezien wij hem qua leeftijd niet meer kunnen dwingen, maken we ons daar best vaak zorgen over.
Hij kan niet omgaan met de kleine en in onze ogen lichte tegenslagen van het leven. En pubers en depressies....tsja.
Op zijn school alleen al zijn er afgelopen jaren al vijf die zelfmoord hebben gepleegd.
Dus dit is óók voor ons een mega opluchting!
woensdag 24 februari 2016 om 12:29
woensdag 24 februari 2016 om 15:18
quote:Ceylon schreef op 24 februari 2016 @ 12:29:
Gisteravond een klacht; geen sneakersokken meer in de kast, of ik eens wilde wassen.
Wil ik best doen hoor. Maar waarom liggen er geen sneakersokken in de was????
mooie reactie!
hier heeft jongste net haar schooladvies gekregen, ze kan naar dezelfde school als oudste. Basisschool periode afgesloten, ook jongste mag nu fijn gaan puberen
Gisteravond een klacht; geen sneakersokken meer in de kast, of ik eens wilde wassen.
Wil ik best doen hoor. Maar waarom liggen er geen sneakersokken in de was????
mooie reactie!
hier heeft jongste net haar schooladvies gekregen, ze kan naar dezelfde school als oudste. Basisschool periode afgesloten, ook jongste mag nu fijn gaan puberen
The past may be in tatters
But today is all that matters
woensdag 24 februari 2016 om 18:02
quote:gruffalo schreef op 24 februari 2016 @ 15:18:
[...]
mooie reactie!
Wij gaan het schooladvies vanavond horen. Jongste is geen hoogvlieger. Ook echt niet dom, maar nog heel jong en dromerig, wispelturig,faalangstig, veel fantasie en ook zorgen. Adhd. Flinke kloof performaal (83) en verbaal (101).
Scoort heel grillig, dus ik ben benieuwd wat ze ervan gaan zeggen straks.
We denken zelf vmbo-t (maar mss wat lager insteken verstandiger is ivm de onzekerheid.)
[...]
mooie reactie!
Wij gaan het schooladvies vanavond horen. Jongste is geen hoogvlieger. Ook echt niet dom, maar nog heel jong en dromerig, wispelturig,faalangstig, veel fantasie en ook zorgen. Adhd. Flinke kloof performaal (83) en verbaal (101).
We denken zelf vmbo-t (maar mss wat lager insteken verstandiger is ivm de onzekerheid.)
donderdag 25 februari 2016 om 08:29
Het advies voor Lonneke was destijds VMBO-tl, heel misschien tl plus maar beter zouden we dat niet doen, want de kans was groot dat dat te moeilijk zou zijn.
Ik vond met name dat mijn dochter lekker rustig was in de klas en dus nagenoeg geen aandacht kreeg en ja, ze droomde graag weg. Daarom hebben we gekozen voor een school met een brugklas mavo-havo. Had de docent gelijk gehad, had ze de mavo afgemaakt, had ik gelijk zou zich dat wel uitwijzen. Deze school heeft twee combi-jaren, dus aan het einde van het tweede jaar wordt pas definitief beslist.
En inderdaad, op het einde van het eerste jaar stond er op het rapport; je bent over naar 2 mavo.
En op het einde van het tweede jaar stond er; je bent over naar 3 havo.
Waarmee ik maar wil aangeven dat er in de komende twee jaar nog heel veel kan veranderen.
Ik vond met name dat mijn dochter lekker rustig was in de klas en dus nagenoeg geen aandacht kreeg en ja, ze droomde graag weg. Daarom hebben we gekozen voor een school met een brugklas mavo-havo. Had de docent gelijk gehad, had ze de mavo afgemaakt, had ik gelijk zou zich dat wel uitwijzen. Deze school heeft twee combi-jaren, dus aan het einde van het tweede jaar wordt pas definitief beslist.
En inderdaad, op het einde van het eerste jaar stond er op het rapport; je bent over naar 2 mavo.
En op het einde van het tweede jaar stond er; je bent over naar 3 havo.
Waarmee ik maar wil aangeven dat er in de komende twee jaar nog heel veel kan veranderen.
donderdag 25 februari 2016 om 11:40
quote:ikbenik schreef op 24 februari 2016 @ 18:02:
[...]
hier heeft jongste ook een performaal/verbaal kloof van 16 punten, onzeker maar vooral heel snel afgeleid. Ze wil ook graag als eerste van de klas klaar zijn met haar werkjes, dat soort dingen. Klinkt wel bekend toch?
In oktober heeft de juf een gesprek met ons en dochter aan gevraagd omdat het echt de verkeerde kant op ging. Zware onvoldoendes voornamelijk door onnauwkeurigheid. Dat heeft dochter erg laten schrikken en ze heeft daarna erg haar best gedaan. Met resultaat! ben trots op haar (en erg opgelucht dat het advies binnen is), maar tegelijkertijd bang hoe het op de middelbare zal gaan. Ze moet die concentratie wel vast zien te houden en ze is nogal een flierefluiter.
[...]
hier heeft jongste ook een performaal/verbaal kloof van 16 punten, onzeker maar vooral heel snel afgeleid. Ze wil ook graag als eerste van de klas klaar zijn met haar werkjes, dat soort dingen. Klinkt wel bekend toch?
In oktober heeft de juf een gesprek met ons en dochter aan gevraagd omdat het echt de verkeerde kant op ging. Zware onvoldoendes voornamelijk door onnauwkeurigheid. Dat heeft dochter erg laten schrikken en ze heeft daarna erg haar best gedaan. Met resultaat! ben trots op haar (en erg opgelucht dat het advies binnen is), maar tegelijkertijd bang hoe het op de middelbare zal gaan. Ze moet die concentratie wel vast zien te houden en ze is nogal een flierefluiter.
The past may be in tatters
donderdag 25 februari 2016 om 15:35
Je kunt ook eventueel kijken of je concentratie-pillen kunt geven. Dat hebben wij toen gedaan, ergens halverwege groep 7. En dat hielp echt, de docent zei in het tien-minutengesprek dat hem was opgevallen dat ze ´sinds een paar weken geconcentreerder bezig was´.
Eén of andere vitamine ondersteunt concentratie, dus het kan weinig kwaad.
Eén of andere vitamine ondersteunt concentratie, dus het kan weinig kwaad.
donderdag 25 februari 2016 om 16:32
Wat voor pillen zijn dat Ceylon?
Ik had net een huilend kind aan de telefoon, die haar gewenste profielkeuze niet kan doen omdat ze er te slecht voor staat.
Teamleider wil een aandachtstoets doen , omdat ze denkt dat er met leren sprake is van concentratieproblemen. Ik zelf denk echter dat er sprake is van een disciplineprobleem bij dochterlief.
Maar hé, ik wil best wat proberen. Hoe heten je pilletjes?
Ik had net een huilend kind aan de telefoon, die haar gewenste profielkeuze niet kan doen omdat ze er te slecht voor staat.
Teamleider wil een aandachtstoets doen , omdat ze denkt dat er met leren sprake is van concentratieproblemen. Ik zelf denk echter dat er sprake is van een disciplineprobleem bij dochterlief.
Maar hé, ik wil best wat proberen. Hoe heten je pilletjes?
donderdag 25 februari 2016 om 17:32
Wat ik aan voedingssuplementen ken die concentratie kunnen bevorderen zijn visoliecapsules (of een vegetarische teunisoliecapsules) en L-carnitine. Allebei uitgeprobeerd bij mijn zoon, maar het hielp niet echt, maar elk kind is anders, dus wie weet. En zolang je geen overdosis geeft, kan het niet veel kwaad.
donderdag 25 februari 2016 om 17:52
Sneu lientje maar wellicht ziet ze nu het belang van degelijk leren?
Ik vind een 1 invullen voor iets dat je niet gedaan hebt eigenlijk niet kunnen. Ik vul dan een N in, dan verandert het gemiddelde niet maar staat er geen eindcijfer. Dan komen ze vanzelf wel vragen waarom ze geen cijfer hebben.
Ik vind een 1 invullen voor iets dat je niet gedaan hebt eigenlijk niet kunnen. Ik vul dan een N in, dan verandert het gemiddelde niet maar staat er geen eindcijfer. Dan komen ze vanzelf wel vragen waarom ze geen cijfer hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.