School wil dochter groep 2 laten overdoen
donderdag 15 mei 2025 om 14:24
Vorige week hebben wij bericht gehad van de juf van onze dochter van bijna 6 dat school wil dat zij groep 2 nog een jaar overdoet. Reden is dat zij niet voldoet aan de doelstellingen om naar groep 3 te gaan wat betreft cijfers en letters en haar sociale houding, ze speelt bijna niet met andere kinderen. Ook heeft ze een slechte concentratie en als ze ergens geen zin in heeft, gebeurt het met moeite.
Ik twijfel heel erg. Aan de ene kant voel ik me verdrietig omdat ik weinig positiefs over onze dochter hoor. Terwijl ze heel creatief is, harstikke mooi tekent, graag gymt en ze ook gewoon hartstikke lief kan zijn en een stoer ding is. Ze gaat overigens wel graag naar school en is ook enthousiast over haar juffen.
Mijn twijfel in haar een jaar laten overdoen, is dat ik me afvraag of dat de problemen wel oplost. Ze is altijd op zichzelf geweest en speelt liever in haar up dan met andere kinderen. Ze kan zichzelf overigens wel goed vermaken en is overal geïnteresseerd in. Ze heeft wel 1 vriendinnetje in de klas. En ik vraag me af of een jaar extra kleuteren haar juist niet gaat vervelen en of ze zich na een jaar wel beter kan concentreren. Ook vind ik het leeftijdsverschil groot worden. Ze werken op school met klassen van groep 1 en 2 gemixt. En meestal stromen alle kinderen geboren tot medio november wel door naar groep 3. Vandaar ook mijn twijfel over het leeftijdsverschil. Ze is straks 7 als ze dan naar groep 3 gaat en het leeftijdsverschil tussen de andere kinderen loopt dan op vanaf een half jaar tot meer dan 2,5 jaar.
Waar doe ik goed aan?
Ik twijfel heel erg. Aan de ene kant voel ik me verdrietig omdat ik weinig positiefs over onze dochter hoor. Terwijl ze heel creatief is, harstikke mooi tekent, graag gymt en ze ook gewoon hartstikke lief kan zijn en een stoer ding is. Ze gaat overigens wel graag naar school en is ook enthousiast over haar juffen.
Mijn twijfel in haar een jaar laten overdoen, is dat ik me afvraag of dat de problemen wel oplost. Ze is altijd op zichzelf geweest en speelt liever in haar up dan met andere kinderen. Ze kan zichzelf overigens wel goed vermaken en is overal geïnteresseerd in. Ze heeft wel 1 vriendinnetje in de klas. En ik vraag me af of een jaar extra kleuteren haar juist niet gaat vervelen en of ze zich na een jaar wel beter kan concentreren. Ook vind ik het leeftijdsverschil groot worden. Ze werken op school met klassen van groep 1 en 2 gemixt. En meestal stromen alle kinderen geboren tot medio november wel door naar groep 3. Vandaar ook mijn twijfel over het leeftijdsverschil. Ze is straks 7 als ze dan naar groep 3 gaat en het leeftijdsverschil tussen de andere kinderen loopt dan op vanaf een half jaar tot meer dan 2,5 jaar.
Waar doe ik goed aan?
dinsdag 27 mei 2025 om 18:16
Speculaastaart schreef: ↑27-05-2025 17:49Maar de strategie daarvoor is toch gewoon groep-3-stof? Waarom zou je dat al moeten beheersen als je het in groep drie leert?
13+4=
Reken eerst de kleine som uit dus 3+4=
Doe er dan nog 10 bij.
Aanbod groep 3 dus waarom zou je dat al moeten kunnen voordat je naar groep 3 gaat?
Ja dat snap ik ook nooit. Die kleuters moeten zowat alle letters kennen en ze moeten kunnen hakken en plakken, maar dat leer je toch gewoon in groep drie?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 27 mei 2025 om 18:31
Lady*Voldemort schreef: ↑27-05-2025 18:16Ja dat snap ik ook nooit. Die kleuters moeten zowat alle letters kennen en ze moeten kunnen hakken en plakken, maar dat leer je toch gewoon in groep drie?
Dat dus!
En we staan te juichen als ze hun naam (en weet ik wat nog meer) naschrijven met zelf verzonnen letters. (Rondjes waar her en der stokjes en stokken aan geplakt worden in plaats van de stokken in de stokletters over te trekken.)
Vervolgens is het in groep drie verdomd moeilijk om ze de juiste schrijfwijze van de letters aan te leren.
Wij denken er op school serieus over na, om in de kleutergroep alleen nog maar met klanken verder te werken en het hele letterbeeld en tekenen van letters weg te gaan laten.
dinsdag 27 mei 2025 om 19:18
Nou ja, ze noemt iig alleen het sociale, niet dat betekenisloze sociaal-emotionele.Lady*Voldemort schreef: ↑27-05-2025 18:15Hier kan ik dus niks mee he. Ik was de jongste en de beste van de klas en ik kon sociaal ook niet mee. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik een klas lager sociaal ook niet mee had gekund, dus dan had ik me cognitief alleen maar nog erger verveeld dan ik al deed. En soms gebeuren er rare dingen, die je als juf niet verwacht. Mijn dochter (late leerling) kon ook sociaal niet mee met haar klas en na een zwaar bevochten versnelling, die vooral tegen werd gehouden vanwege dat sociale 'probleem', waren alle sociale zwarigheden als bij toverslag verdwenen. De kwestie was dus gewoon geweest dat haar oude klas sociaal niet met haar mee kon, maar die mogelijkheid wordt maar al te vaak over het hoofd gezien.
Verder: geheel met jou eens natuurlijk.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 19:22
dinsdag 27 mei 2025 om 20:42
Ik was een late leerling en kon sociaal ook niet goed mee. Dat is ook één van de redenen dat we daar zelf niet echt naar gekeken hebben toen we besproken of oudste beter versneld naar groep 3 kon of juist een jaar extra zou kleuteren.Lady*Voldemort schreef: ↑27-05-2025 18:15Hier kan ik dus niks mee he. Ik was de jongste en de beste van de klas en ik kon sociaal ook niet mee. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik een klas lager sociaal ook niet mee had gekund, dus dan had ik me cognitief alleen maar nog erger verveeld dan ik al deed. En soms gebeuren er rare dingen, die je als juf niet verwacht. Mijn dochter (late leerling) kon ook sociaal niet mee met haar klas en na een zwaar bevochten versnelling, die vooral tegen werd gehouden vanwege dat sociale 'probleem', waren alle sociale zwarigheden als bij toverslag verdwenen. De kwestie was dus gewoon geweest dat haar oude klas sociaal niet met haar mee kon, maar die mogelijkheid wordt maar al te vaak over het hoofd gezien.
dinsdag 27 mei 2025 om 20:43
Maar waarom zou groep 2 overdoen beter zijn geweest? In groep 3 krijg je de echte basis qua taal en rekenen, dus ik kan me voorstellen dat het dan juist beter is als je dat nog een keer overdoet.Assiral schreef: ↑27-05-2025 19:22Lekker het jaar over laten doen. Niks mis mee!
Onze dochter zat in het zelfde schuitje, en hebben we last minute toch over laten gaan. En die blijft nu dit jaar in groep 3 zitten. Slechte concentratie speelt hier ook een rol. Ik had liever groep 2 nog eens over gedaan.
dinsdag 27 mei 2025 om 20:52
Ik dacht ook altijd leraren/leraressen het zo juist wilden, doordat ze anders moeten gaan corrigeren ipv het kinderen aanleren. Als ik zie hoe m’n 6 jarige specifiek moet leren optellen met 1 tiental en 6 eenheden dan ben ik blij dat we het haar vorig jaar niet zelf hebben geleerd. Hetzelfde als met leren lezen. School doet dat ook aardig specifiek en nu aan het eind van het schooljaar kan ze al aardig voorlezen in meerdere talen. Ik vond het wel interessant dat ze hier ook al in groep 3 cursief leren schrijven. Ik weet niet meer hoe dat vroeger ging.Speculaastaart schreef: ↑27-05-2025 18:31Dat dus!
En we staan te juichen als ze hun naam (en weet ik wat nog meer) naschrijven met zelf verzonnen letters. (Rondjes waar her en der stokjes en stokken aan geplakt worden in plaats van de stokken in de stokletters over te trekken.)
Vervolgens is het in groep drie verdomd moeilijk om ze de juiste schrijfwijze van de letters aan te leren.
Wij denken er op school serieus over na, om in de kleutergroep alleen nog maar met klanken verder te werken en het hele letterbeeld en tekenen van letters weg te gaan laten.
dinsdag 27 mei 2025 om 20:59
Hier stempelen de kleuters met letters! Hoeven ze niet zelf verkeerd de letters te schrijven maar zijn ze er wel mee bezig.Speculaastaart schreef: ↑27-05-2025 18:31Dat dus!
dinsdag 27 mei 2025 om 21:06
Het is ook een onzinreden, zeker omdat een leerkracht helemaal niet opgeleid is om 'afwijkend' gedrag te interpreteren. Kind dat sociaal anders is kan een achterstand hebben of een voorsprong of 'ongeneeslijk' anders zijn.
Eigenlijk los je dat nooit op door doubleren.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 21:09
Je kunt geluk hebben, met een leerkracht die wel je kind begrijpt. Met de oudste is dat toch een paar keer gebeurd en het effect was fantastisch. Met de jongste moet het nog gebeuren. Ik vraag me af of dat ooit gebeurt.Solomio schreef: ↑27-05-2025 21:06Het is ook een onzinreden, zeker omdat een leerkracht helemaal niet opgeleid is om 'afwijkend' gedrag te interpreteren. Kind dat sociaal anders is kan een achterstand hebben of een voorsprong of 'ongeneeslijk' anders zijn.
Eigenlijk los je dat nooit op door doubleren.
Ik ben geen voorstander van doubleren, tenzij bij duidelijk aanwijsbare redenen. Ik ben ook geen tegenstander per se, in het VO zie ik vaak dat het positief effect heeft.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 27 mei 2025 om 21:16
Dat sowieso, maar dat was niet waar ik op doelde.Nana_Mouskouri schreef: ↑27-05-2025 21:09Je kunt geluk hebben, met een leerkracht die wel je kind begrijpt. Met de oudste is dat toch een paar keer gebeurd en het effect was fantastisch. Met de jongste moet het nog gebeuren. Ik vraag me af of dat ooit gebeurt.
Ik ben geen voorstander van doubleren, tenzij bij duidelijk aanwijsbare redenen. Ik ben ook geen tegenstander per se, in het VO zie ik vaak dat het positief effect heeft.
Ik zie, ook hier in dit topic, (kleuter)leerkrachten uitspraken doen over sociale en/of emotionele ontwikkeling, terwijl leerkrachten daar helemaal niet voor zijn opgeleid.
Ze kunnen hooguit constateren dat een kind daarin anders is, maar waar dat door komt, en of bijv doubleren dat gaat oplossen, daar moet een deskundige aan te pas komen.
Ik denk dat doubleren zelden effectief is, omdat een kind dat cognitief wat langzamer is, dan twee jaar later gewoon weer achterloopt.
Maar uiteraard zijn er uitzonderingen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 21:23
In het VO sowieso anders. Een jaar lang nukkig gepuberd of veel te veel naar je bijbaan geweest, kan dan al net voor 4 vijven zorgen en dan moet je een jaar opnieuw.Solomio schreef: ↑27-05-2025 21:16Dat sowieso, maar dat was niet waar ik op doelde.
Ik zie, ook hier in dit topic, (kleuter)leerkrachten uitspraken doen over sociale en/of emotionele ontwikkeling, terwijl leerkrachten daar helemaal niet voor zijn opgeleid.
Ze kunnen hooguit constateren dat een kind daarin anders is, maar waar dat door komt, en of bijv doubleren dat gaat oplossen, daar moet een deskundige aan te pas komen.
Ik denk dat doubleren zelden effectief is, omdat een kind dat cognitief wat langzamer is, dan twee jaar later gewoon weer achterloopt.
Maar uiteraard zijn er uitzonderingen.
Ik begrijp dat mensen geen uitspraken mogen doen over terreinen waarin ze niet opgeleid zijn, maar soms kan ervaring en een open houding alsnog tot een vrij accuraat beeld leiden. Tegelijkertijd zijn er veel voorbeelden van kinderen die niet goed gezien worden en dat kan enorm schadelijk zijn.
Maar goed, ik heb ook de luxe dat ik me niet echt bezig hoef te houden met sociale ontwikkeling zoals op een basisschool. Natuurlijk valt me daar wel eens iets op en van sommige leerlingen wel iets meer dan iets, maar ik ben geen ontwikkelingspsycholoog.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 27 mei 2025 om 21:27
Aangezien ik nog nooit een kleuterjuf heb horen zeggen dat een kind dringend naar groep 3 moet vanwege sociale of emotionele voorsprong lijkt me duidelijk dat, ook al wordt het kind gezien, dat dan nog een leerkracht niet kan vaststellen wat evt het probleem is. En dat 'anders' altijd wordt uitgelegd als achterstand.Nana_Mouskouri schreef: ↑27-05-2025 21:23In het VO sowieso anders. Een jaar lang nukkig gepuberd of veel te veel naar je bijbaan geweest, kan dan al net voor 4 vijven zorgen en dan moet je een jaar opnieuw.
Ik begrijp dat mensen geen uitspraken mogen doen over terreinen waarin ze niet opgeleid zijn, maar soms kan ervaring en een open houding alsnog tot een vrij accuraat beeld leiden. Tegelijkertijd zijn er veel voorbeelden van kinderen die niet goed gezien worden en dat kan enorm schadelijk zijn.
Maar goed, ik heb ook de luxe dat ik me niet echt bezig hoef te houden met sociale ontwikkeling zoals op een basisschool. Natuurlijk valt me daar wel eens iets op en van sommige leerlingen wel iets meer dan iets, maar ik ben geen ontwikkelingspsycholoog.
Hannah Arendt
Hannah Arendt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in