School wil dochter groep 2 laten overdoen

15-05-2025 14:24 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week hebben wij bericht gehad van de juf van onze dochter van bijna 6 dat school wil dat zij groep 2 nog een jaar overdoet. Reden is dat zij niet voldoet aan de doelstellingen om naar groep 3 te gaan wat betreft cijfers en letters en haar sociale houding, ze speelt bijna niet met andere kinderen. Ook heeft ze een slechte concentratie en als ze ergens geen zin in heeft, gebeurt het met moeite.

Ik twijfel heel erg. Aan de ene kant voel ik me verdrietig omdat ik weinig positiefs over onze dochter hoor. Terwijl ze heel creatief is, harstikke mooi tekent, graag gymt en ze ook gewoon hartstikke lief kan zijn en een stoer ding is. Ze gaat overigens wel graag naar school en is ook enthousiast over haar juffen.

Mijn twijfel in haar een jaar laten overdoen, is dat ik me afvraag of dat de problemen wel oplost. Ze is altijd op zichzelf geweest en speelt liever in haar up dan met andere kinderen. Ze kan zichzelf overigens wel goed vermaken en is overal geïnteresseerd in. Ze heeft wel 1 vriendinnetje in de klas. En ik vraag me af of een jaar extra kleuteren haar juist niet gaat vervelen en of ze zich na een jaar wel beter kan concentreren. Ook vind ik het leeftijdsverschil groot worden. Ze werken op school met klassen van groep 1 en 2 gemixt. En meestal stromen alle kinderen geboren tot medio november wel door naar groep 3. Vandaar ook mijn twijfel over het leeftijdsverschil. Ze is straks 7 als ze dan naar groep 3 gaat en het leeftijdsverschil tussen de andere kinderen loopt dan op vanaf een half jaar tot meer dan 2,5 jaar.

Waar doe ik goed aan?
Kellebel87 schreef:
20-05-2025 11:26
Ja maar daar sla je wel de spijker op de kop. Jouw kind was toe aan leren lezen, oftewel de ontluikende geletterdheid was aanwezig. Als leerkrachten dit nog niet bij een kind zien die over zou kunnen naar groep 3 dan is het toch logisch dat een kind langer blijft kleuteren. In de kleuterklas worden namelijk constant letters, woorden, cijfers etc. aangeboden dus de ontwikkeling komt op het tempo van het kind vanzelf op gang. (mijn januari kind is hetzelfde verhaal als bij jou kind).
Nee. Als leerkrachten dit zien moeten ze zich realiseren dat kinderen op school niet altijd laten zien wat ze kunnen, dus dan ga je eerst eens met de ouders overleggen hoe dat thuis gaat.
Daarbij: een jaar langer kleuteren, terwijl er mss over 3 maanden wel die interesse in letters ontstaat is natuurlijk wel erg lang.
Ik ken ook kleuters die niks met letters deden, want dat leerde je nu eenmaal pas in groep 3.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Kellebel87 schreef:
20-05-2025 11:36
Als ik dit zo lees moet je jezelf afvragen of het voor jouw dochter wenselijk is dat ze naar groep 3 over gaat. Als je nu al twijfelt of ze er klaar voor is, dan lijkt me dat een voorbode dat ze het leren lezen nu nog niet gemakkelijk gaat leren.

Ik ken natuurlijk jouw dochter niet, ik ben wel kleuterjuf geweest. Ik las ook in een post dat je twijfelt over ASS of ADD. Als daar daadwerkelijk een vermoeden van is, dan lijkt het mij voor jouw dochter fijn dat jullie dat in 'rust' kunnen uitzoeken, zonder dat er ook druk op haar staat over het leren lezen met een grote kans dat ze blijft zitten in groep 3. In groep 2 krijgt ze hoe dan ook letters en cijfers aangeboden en wordt gewerkt aan de voorwaarden van leren lezen. Jouw dochter is erg op zichzelf zeg je, dus zij zal zich wellicht minder storen aan de leeftijdsverschillen binnen de groep; dit is misschien jouw eigen denkbeeld wat je in je hoofd hebt geprent (wat ik logisch vind). Maar weet ook dat kleuterjuffen hier goed mee om kunnen gaan en dat kleuters heel geconditioneerd te werk kunnen gaan. Heel vaak heb ik oudste kleuters in de kleine kring extra oefeningen gegeven terwijl de andere kleuters zelf rustig aan het werk gingen/gingen spelen. Dus staar je zeker niet blind op dat leeftijdsverschil. Persoonlijk zou ik dus kiezen voor een goede fundering voor groep 3 en daar zijn die leesvoorwaarden echt wel belangrijk bij.
Ook als je niet geschreven had dat je kleuterjuf was geweest had ik dat uit je reacties kunnen opmaken.

Alles wat je schrijft is waar ik me zo aan erger bij (kleuter)juffen: er wordt maar 1 kant op geredeneerd.

Als dit kind idd ADD of ASS zou hebben, dan kan juist overgaan naar groep 3 helpen, omdat daar vaak veel gestructureerder gewerkt wordt.

Mss toont dit kind geen interesse in letters omdat ze het allang weet en het kleuterniveau allang voorbij is.

Nee, dat weet ik niet, maar dat is zeker een mogelijkheid waar ik kleuterjuffen nog nooit over gehoord heb.

Langer kleuteren lijkt een soort wondermiddel, maar moet wat mij betreft gezien worden voor wat het is: doubleren.
En dat doe je alleen als daar gegronde redenen voor zijn, waarvan je ook mag aannemen dat die verminderen door het doubleren met een duidelijk handelingsplan.
Niet omdat de juf geen interesse in letters ziet bij het kind.

Hannah Arendt
Kellebel87 schreef:
20-05-2025 11:26
Ja maar daar sla je wel de spijker op de kop. Jouw kind was toe aan leren lezen, oftewel de ontluikende geletterdheid was aanwezig. Als leerkrachten dit nog niet bij een kind zien die over zou kunnen naar groep 3 dan is het toch logisch dat een kind langer blijft kleuteren. In de kleuterklas worden namelijk constant letters, woorden, cijfers etc. aangeboden dus de ontwikkeling komt op het tempo van het kind vanzelf op gang. (mijn januari kind is hetzelfde verhaal als bij jou kind).
Maar dat ze eraan toe was wisten vooral wij thuis. Op school was ze heel stil.
Solomio schreef:
20-05-2025 11:47
Ook als je niet geschreven had dat je kleuterjuf was geweest had ik dat uit je reacties kunnen opmaken.

Alles wat je schrijft is waar ik me zo aan erger bij (kleuter)juffen: er wordt maar 1 kant op geredeneerd.

Als dit kind idd ADD of ASS zou hebben, dan kan juist overgaan naar groep 3 helpen, omdat daar vaak veel gestructureerder gewerkt wordt.

Mss toont dit kind geen interesse in letters omdat ze het allang weet en het kleuterniveau allang voorbij is.

Nee, dat weet ik niet, maar dat is zeker een mogelijkheid waar ik kleuterjuffen nog nooit over gehoord heb.

Langer kleuteren lijkt een soort wondermiddel, maar moet wat mij betreft gezien worden voor wat het is: doubleren.
En dat doe je alleen als daar gegronde redenen voor zijn, waarvan je ook mag aannemen dat die verminderen door het doubleren met een duidelijk handelingsplan.
Niet omdat de juf geen interesse in letters ziet bij het kind.
Goed, ik lees je weerstand bij (kleuter)juffen uit al je woorden. Als ik het me goed herinner heb jij sowieso een verleden/ervaring met school betreft je eigen kind en ik snap dat dat je hier gekleurd naar kijkt (net als dat ik ook gekleurd ben met dit onderwerp). Dus ik snap jouw felheid in deze.

Wat ik jammer vind om te lezen is dat mensen denken dat leerkrachten vaak maar een dotje doen en met hun vingertje in de lucht bedenken wat ze doen met een leerling. (lees ik niet alleen bij jou, bij meerdere mensen bij meerdere topics). Vooral kleuterleerkrachten worden vaak in het verdomhoekje geduwd omdat gedacht wordt dat zij heel de dag die kleuters een beetje vermaken, in de poppenhoek spelen en af en toe een taal of rekenspelletje doen. Niet voor niks was de kleuterschool vroeger een aparte opleiding, omdat de ontwikkeling bij kleuters heel anders verloopt dan die van een jong/ouder schoolkind. Dus hoe een kleuter zich ontwikkeld over 3 maanden is helemaal niet te voorspellen. Vaak wordt gedacht dat kleuters ongeleide projectielen zijn die niet te temmen zijn, maar juist kleuterklassen zijn heel gestructureerd met een vaste dagstructuur, vaste patronen en vaste werkwijzen. Het feit dat kinderen ineens aan een tafeltje moeten werken wil niet zeggen dat ze dan gestructureerder gaan werken.

De voorwaarden om te leren lezen rijkt verder dan enkel interesse in letters of een telrij kunnen leggen. Daarbij zijn er onderzoeken dat kleuters die naar groep 3 overgaan er vaak fysiek nog helemaal niet aan toe zijn om hele dagen aan een tafeltje te zitten. Mijn dochter vond dat prachtig, mijn zoon heeft zich prima ontwikkeld in een groep 2/3 setting waarbij de 'kleuterklas-structuur' nog doorgezet werd. Ook hij heeft een korte concentratie en kon dus prima in deze afwisselende setting ontwikkelen. Hij zou echt niet tot zijn recht zijn gekomen als hij hele dagen aan een tafeltje had moeten zitten.

Ik vind dat er te weinig over deze situatie bekend is om te kunnen stellen dat het óf aan de kwaliteiten van de juf ligt, of het kind op het spectrum zit, of ze wel of niet voldoende voorwaarden beheerst etc. Wat ik vooral terug lees van TO is dat ze struggelt met het feit dat ze straks een stuk ouder is dan de jongste kleuters, dat TO nu al wel het vermoeden heeft dat haar kind het moeilijk gaat hebben in groep 3 straks. Wellicht speelt hier ook een stuk teleurstelling in omdat verwachtingen bijgesteld moeten worden.
Over het late melden hiervan is natuurlijk van alles te zeggen en dat hadden ze misschien beter eerder kunnen doen, maar wellicht is hier ook een verklaring voor. Ik zou dus als TO zijne aandringen op snel weer een nieuw gesprek. Maar ik vind de informatie die we nu hebben summier om hier te stellen dat een kind beter door kan stromen of beter kan verlengen. Wellicht heb ik daar mijn mening ook te snel over gegeven, want er zijn 100 redenen om een kind te laten verlengen of over te laten gaan. Maar als ik als moeder zijnde nú bang zou zijn dat mijn dochter het niet redt in groep 3 en de leerkracht zegt dit ook, dan lijkt me 1 + 1 = 2 en dan hoort dat leeftijdsgetalletje daar helemaal geen rol bij te spelen.
Solomio schreef:
20-05-2025 11:41
Nee. Als leerkrachten dit zien moeten ze zich realiseren dat kinderen op school niet altijd laten zien wat ze kunnen, dus dan ga je eerst eens met de ouders overleggen hoe dat thuis gaat.
Daarbij: een jaar langer kleuteren, terwijl er mss over 3 maanden wel die interesse in letters ontstaat is natuurlijk wel erg lang.
Ik ken ook kleuters die niks met letters deden, want dat leerde je nu eenmaal pas in groep 3.
Maar wie zegt dat dit niet gedaan is? Denk je dat leerkrachten niet verder kijken dan hun neus lang is? (ja overal zijn uitzonderingen). Je laatste uitspraak vind ik erg vreemd. In groep 2 worden kinderen juist constant blootgesteld aan het voorbereidend leren lezen en rekenen. Dat ze dan misschien geen interesse hebben in letters wil niet zeggen dat ze niet kunnen leren lezen of niet taalrijp zijn. Het gaat om de vaardigheden voorafgaand aan leren lezen. Een kind dat bijvoorbeeld niet kan 'hakken en plakken', maar wel losse letters kan benoemen kan evengoed nog steeds niet toe zijn aan leren lezen.
Elsy schreef:
20-05-2025 12:34
Maar dat ze eraan toe was wisten vooral wij thuis. Op school was ze heel stil.
sorry dat kon ik niet goed uit je verhaal halen.
Ditissanne schreef:
20-05-2025 10:53
.
Verder maar een afspraak bij de huisarts gepland. Gaat eigenlijk tegen mijn principes in, omdat ik eigenlijk geen label op dochter wil hebben, maar vraag me toch af of er niet meer aan de hand is, qua autisme of ADD. Het komt in de familie voor (niet direct bij mij of pa), maar zie wel trekken bij dochter. Maar ja, ze is pas 5. Moeilijk, moeilijk, waar doe je goed aan?
Veel mensen zijn tegen labels omdat kinderen zichzelf moeten kunnen zijn. Ik ben het er zeker mee eens dat ze dat moeten kunnen maar in praktijk werkt dat vaak niet zo. Helemaal op school verwachten leraren/leraressen dat je je op een bepaalde manier gedraagt en een bepaalt pad volgt. Daarnaast heeft het ook effect onderling. Als kind snapte ik andere kinderen niet. Ik had sociale cues niet door.

Sinds m’n diagnose snap ik mezelf een stuk beter en kan erop inspelen. Onze dochter laten we nu niet testen doordat ze er niet tegenaan loopt en het testen hier heel moeizaam gaat. We hebben het er overigens niet met haar over. Maar sinds we sterk het vermoeden hebben kunnen we haar een stuk beter helpen (heel veel gelijkenissen met mij vroeger). Het is namelijk veel breder dan alleen maar concentratieproblemen en eventueel hyper zijn. Uiteindelijk wil je je kind het beste helpen.
Nog toevoegend op het wel of stellen van een diagnose. Wij hebben met onze zoon ook onderzoeken gehad vanwege vermoeden van ASS. De psycholoog vond het op sommige vlakken overtuigend dat hij ASS had, maar omdat er geen lijden plaats vind bij hem of ons, is de diagnose uitgesteld. Hij heeft nu behandelingen gehad en de eind diagnose moet nog komen. Maar omdat wij en school niet handelingsverlegen zijn wordt er in principe geen label aan hem gehangen. De reden dat wij dit wel wilden laten onderzoeken is omdat ik juist wil voorkomen dat hij straks op een latere leeftijd gaat struikelen, maar helaas werkt het zorgsysteem nog niet zo. Dus ik weet niet of jouw wens tot onderzoeken gaat opleveren wat je hoopt dat het gaat opleveren.
Kellebel87 schreef:
20-05-2025 12:48
Maar wie zegt dat dit niet gedaan is? Denk je dat leerkrachten niet verder kijken dan hun neus lang is? (ja overal zijn uitzonderingen).
Er wordt nergens in het verhaal vermeld dat school eerder contact op heeft genomen en gevraagd heeft hoe het thuis gaat. Zoals het verhaal verteld wordt komt er (uit het niets) de mededeling dat school wil dat kind groep 2 over doet. Op basis daarvan heeft school op z'n minst de schijn tegen.

En dan komen persoonlijke ervaringen ook om de hoek. Ik heb moeten praten als Brugman om mijn kind over te laten gaan. Van groep 1 naar groep 2 (maar kind is nog zo jong) van groep 2 naar groep 3 (kind kiest nooit ontwikkelingstaakjes, uit de cito blijkt dat letterherkenning achter blijft). Als ik vertelde dat kind al kon lezen werd dat weggewoven (dat zeggen alle ouders).

2 weken in groep 3 ging er een belletje bij school rinkelen en zijn ze gaan testen. Kind bleek op groep 6 (!!) niveau te lezen. Maar als het aan school had gelegen was kind dus nog een jaartje langer bij de kleuters gebleven omdat het de voorwaarden om te leren lezen nog niet beheerste.

Ik weet het n=1 dus er kan geen conclusie aan worden verbonden. Maar het maakt wel dat bij elk kind waarvan school zegt dat het moet doubleren ik ouders adviseer goed uit te vragen (1) waar de conclusie op gebaseerd is en (2) wat er gedaan gaat worden om het gesignaleerde probleem op te lossen.

Als daar geen duidelijke antwoorden op zijn vraag ik me af of doubleren het juiste antwoord is.
Kellebel87 schreef:
20-05-2025 12:42
Goed, ik lees je weerstand bij (kleuter)juffen uit al je woorden. Als ik het me goed herinner heb jij sowieso een verleden/ervaring met school betreft je eigen kind en ik snap dat dat je hier gekleurd naar kijkt (net als dat ik ook gekleurd ben met dit onderwerp). Dus ik snap jouw felheid in deze.

Wat ik jammer vind om te lezen is dat mensen denken dat leerkrachten vaak maar een dotje doen en met hun vingertje in de lucht bedenken wat ze doen met een leerling. (lees ik niet alleen bij jou, bij meerdere mensen bij meerdere topics). Vooral kleuterleerkrachten worden vaak in het verdomhoekje geduwd omdat gedacht wordt dat zij heel de dag die kleuters een beetje vermaken, in de poppenhoek spelen en af en toe een taal of rekenspelletje doen. Niet voor niks was de kleuterschool vroeger een aparte opleiding, omdat de ontwikkeling bij kleuters heel anders verloopt dan die van een jong/ouder schoolkind. Dus hoe een kleuter zich ontwikkeld over 3 maanden is helemaal niet te voorspellen. Vaak wordt gedacht dat kleuters ongeleide projectielen zijn die niet te temmen zijn, maar juist kleuterklassen zijn heel gestructureerd met een vaste dagstructuur, vaste patronen en vaste werkwijzen. Het feit dat kinderen ineens aan een tafeltje moeten werken wil niet zeggen dat ze dan gestructureerder gaan werken.

De voorwaarden om te leren lezen rijkt verder dan enkel interesse in letters of een telrij kunnen leggen. Daarbij zijn er onderzoeken dat kleuters die naar groep 3 overgaan er vaak fysiek nog helemaal niet aan toe zijn om hele dagen aan een tafeltje te zitten. Mijn dochter vond dat prachtig, mijn zoon heeft zich prima ontwikkeld in een groep 2/3 setting waarbij de 'kleuterklas-structuur' nog doorgezet werd. Ook hij heeft een korte concentratie en kon dus prima in deze afwisselende setting ontwikkelen. Hij zou echt niet tot zijn recht zijn gekomen als hij hele dagen aan een tafeltje had moeten zitten.

Ik vind dat er te weinig over deze situatie bekend is om te kunnen stellen dat het óf aan de kwaliteiten van de juf ligt, of het kind op het spectrum zit, of ze wel of niet voldoende voorwaarden beheerst etc. Wat ik vooral terug lees van TO is dat ze struggelt met het feit dat ze straks een stuk ouder is dan de jongste kleuters, dat TO nu al wel het vermoeden heeft dat haar kind het moeilijk gaat hebben in groep 3 straks. Wellicht speelt hier ook een stuk teleurstelling in omdat verwachtingen bijgesteld moeten worden.
Over het late melden hiervan is natuurlijk van alles te zeggen en dat hadden ze misschien beter eerder kunnen doen, maar wellicht is hier ook een verklaring voor. Ik zou dus als TO zijne aandringen op snel weer een nieuw gesprek. Maar ik vind de informatie die we nu hebben summier om hier te stellen dat een kind beter door kan stromen of beter kan verlengen. Wellicht heb ik daar mijn mening ook te snel over gegeven, want er zijn 100 redenen om een kind te laten verlengen of over te laten gaan. Maar als ik als moeder zijnde nú bang zou zijn dat mijn dochter het niet redt in groep 3 en de leerkracht zegt dit ook, dan lijkt me 1 + 1 = 2 en dan hoort dat leeftijdsgetalletje daar helemaal geen rol bij te spelen.
Ik heb pabo gedaan, dus ik weet exact wat een leerkracht wel kan, maar dus ook wat een leerkracht niet kan.
En nee, ik denk helemaal niet dat kleuterjuffen de kinderen maar een beetje bezighouden, integendeel.
Ik weet wel dat leerkrachten niet opgeleid zijn om uitspraken te doen over andere ontwikkelingen dan de cognitieve.
En dat ze niet wetenschappelijk zijn opgeleid en zich vaak ook niet laten leiden door wetenschappelijke inzichten (dat doubleren zelden iets positiefs oplevert bijvoorbeeld).

Als een kind op school geen interesse in letters toont, verwacht ik dat een leerkracht dat ziet voor wat het is: dat het kind op school geen interesse in letters toont. Meer niet.
Dat betekent niet automatisch dat die interesse er niet IS, dus nader onderzoek zou op z'n plaats zijn.
Het idee dat een kind mss die interesse niet toont omdat het bijv allang alle letters kent is niet een optie die ik bij kleuterjuffen vaak zie langskomen.
Daar worden ze ook niet voor opgeleid.
Of het feit dat die interesse ineens kan ontstaan in groep 3, zeer goed mogelijk.

Voorsprongen detecteren zit sowieso niet in onze maatschappij, waar al jaren en jaren heel veel kinderen (en volwassenen) de dupe van zijn.

Hannah Arendt
Kellebel87 schreef:
20-05-2025 12:48
Maar wie zegt dat dit niet gedaan is? Denk je dat leerkrachten niet verder kijken dan hun neus lang is? (ja overal zijn uitzonderingen). Je laatste uitspraak vind ik erg vreemd. In groep 2 worden kinderen juist constant blootgesteld aan het voorbereidend leren lezen en rekenen. Dat ze dan misschien geen interesse hebben in letters wil niet zeggen dat ze niet kunnen leren lezen of niet taalrijp zijn. Het gaat om de vaardigheden voorafgaand aan leren lezen. Een kind dat bijvoorbeeld niet kan 'hakken en plakken', maar wel losse letters kan benoemen kan evengoed nog steeds niet toe zijn aan leren lezen.
Dat denk ik niet alleen, dat weet ik.

Hannah Arendt
HenneH schreef:
20-05-2025 13:11
Er wordt nergens in het verhaal vermeld dat school eerder contact op heeft genomen en gevraagd heeft hoe het thuis gaat. Zoals het verhaal verteld wordt komt er (uit het niets) de mededeling dat school wil dat kind groep 2 over doet. Op basis daarvan heeft school op z'n minst de schijn tegen.

En dan komen persoonlijke ervaringen ook om de hoek. Ik heb moeten praten als Brugman om mijn kind over te laten gaan. Van groep 1 naar groep 2 (maar kind is nog zo jong) van groep 2 naar groep 3 (kind kiest nooit ontwikkelingstaakjes, uit de cito blijkt dat letterherkenning achter blijft). Als ik vertelde dat kind al kon lezen werd dat weggewoven (dat zeggen alle ouders).

2 weken in groep 3 ging er een belletje bij school rinkelen en zijn ze gaan testen. Kind bleek op groep 6 (!!) niveau te lezen. Maar als het aan school had gelegen was kind dus nog een jaartje langer bij de kleuters gebleven omdat het de voorwaarden om te leren lezen nog niet beheerste.

Ik weet het n=1 dus er kan geen conclusie aan worden verbonden. Maar het maakt wel dat bij elk kind waarvan school zegt dat het moet doubleren ik ouders adviseer goed uit te vragen (1) waar de conclusie op gebaseerd is en (2) wat er gedaan gaat worden om het gesignaleerde probleem op te lossen.

Als daar geen duidelijke antwoorden op zijn vraag ik me af of doubleren het juiste antwoord is.
Hier vergelijkbaar hoor.
Mijn jongste kwam lezend in groep1, maar de oudere kinderen maakten hem duidelijk dat leeswerkjes pas in groep 2 mochten.
Juf heeft nooit enig idee gehad wat kind kon.
Mijn oudste heeft bij de kleuters 2 jaar lopen dromen, volgens juf was ie echt nog niet klaar voor groep 3.
Totdat hij de kleutercito foutloos deed.

Dus nee, ik heb weinig vertrouwen in de kundigheid van leerkrachten.

Hannah Arendt
Het is toch niet gek dat we richting het einde van het schooljaar worden overvallen door de boodschap dat het beter is dat kind groep 2 moet overdoen? Daar kunnen ze toch wel eerder mee aankomen?

Maar ik heb inmiddels een hoop vragen geformuleerd voor de juf en zal ook vragen of de intern begeleider ook kan aanschuiven. Ik vind dat zo'n besluit wel goed onderbouwd mag worden. Overigens stelt mijn dochter me helemaal niet teleur of ze wel of niet groep 2 overdoet, ik ben sowieso trots op haar. Ik vraag me alleen af of we daar wel goed aandoen.
Ditissanne schreef:
20-05-2025 15:09
Het is toch niet gek dat we richting het einde van het schooljaar worden overvallen door de boodschap dat het beter is dat kind groep 2 moet overdoen? Daar kunnen ze toch wel eerder mee aankomen?

Maar ik heb inmiddels een hoop vragen geformuleerd voor de juf en zal ook vragen of de intern begeleider ook kan aanschuiven. Ik vind dat zo'n besluit wel goed onderbouwd mag worden. Overigens stelt mijn dochter me helemaal niet teleur of ze wel of niet groep 2 overdoet, ik ben sowieso trots op haar. Ik vraag me alleen af of we daar wel goed aandoen.
Goed dat je voorbereid het gesprek aangaat, indd Iber aan laten sluiten en kijken wat het gesprek brengt.

Onze ervaring nu is dat we dus nu groep 3 hebben laten overdoen een goede zet was, kind had de basis lezen en rekenen totaal niet onder de knie, dat is nu wel het geval, wat niet wegneemt dat groep 4 zonder aanpassingen weer een probleem zou worden, kind wordt op een eigen leerlijn gezet en krijgt extra begeleiding ect en zolang ze goed in haar vel zit is dit wat we voor nu kunnen doen in het reguliere onderwijs.

De tijd zal leren of dit voldoende is en zo niet dan zullen we tegen die tijd andere stappen zetten.
Ditissanne schreef:

Ik snap je helemaal en zou ook zo reageren. Het moet duidelijk zijn waarom dit het advies is. En misschien gebeurt het wel dat mensen teleurgesteld zijn als ze groep 2 moeten overdoen, maar de meeste mensen willen dat hun kind op de juiste plek zit.
Dubbel
elsy wijzigde dit bericht op 20-05-2025 15:55
99.84% gewijzigd
Kellebel87 schreef:
20-05-2025 12:42

Maar dat ligt toch helemaal aan de school. Van hoe ik me vroeger herinner waren er ronde tafeltjes waar kleuters dan aan ging zitten. Maar niemand had een eigen plek. En dan in groep 3 zaten ze naast 1 iemand anders op dezelfde plek. Bij m’n oudste is dat nu ook, dus het gestructureerde zit hem in de plek, een eigen tafeltje en spullen hebben en ze heeft een weekschema. Ik denk daarnaast dat het ook heel belangrijk is om te horen hoe kind het thuis doet. Sommige kinderen zijn heel anders op school dan thuis.

Mee eens, al zal een kind met ADHD over een jaar nog steeds dezelfde problemen hebben met hele dagen achter een tafeltje zitten. De vraag is of we dat überhaupt moeten kunnen verwachten van 6-7 jarigen. Ik vind de hele dag achter een bureau zitten nog steeds niks en raak helemaal afgeleid als de inhoud niet echt interessant is.

Verder vind ik het nog steeds onduidelijk wat kinderen nou moeten weten voordat ze naar groep 3 kunnen. Vroeger kwam het leren lezen volgens mij pas in groep 3, maar ik lees nu dat ze soms al bijna moeten kunnen lezen? Leren lezen is toch juist de taak van school of is dat veranderd?

Mijn kind kon dus niet lezen omdat we er bewust mee gewacht hebben. Maar ze kende wel alle letters en kon optellen. Nu aan het eind van groep 3 kan ze in meerdere talen lezen. Dus mijn ervaring is dat het aardig snel kan gaan maar ze wel actief de gelegenheid moeten krijgen om het te leren.

Ik had zelf niet het idee dat er teleurstelling bij TO zat. Meer dat het onduidelijk was wat de redenen waren en er eerder niks over gezegd was. Dan had TO haar dochter in ieder geval kunnen helpen. Terwijl nu het jaar bijna over is.

Ik zou zelf ook niet teleurgesteld zijn geweest als m’n kind groep 2 nog een keer had moeten doen. Als het beter voor haar was geweest dan hadden we dat natuurlijk gedaan. Ik heb zelf ook 3 jaar gekleuterd. Alleen als achteraf was gebleken dat we thuis hadden moeten oefenen met letters en met lezen omdat ze anders niet door kunnen dan had ik dat aardig frustrerend gevonden.
Iedere school mag zelf bepalen wat de eisen zijn voor overgang naar groep 3.
Dat kinderen vaak al een aantal letters moeten kennen is dus volstrekt willekeurig.

Hannah Arendt
Ditissanne schreef:

Dat eerste ben ik sowieso met je eens dat je je overvallen voelt bij die mededeling die voor jullie koud op je dak komt. Ik denk dat er voor jullie teveel onduidelijkheid is waarom de juf over verlenging praat, dat maakt dan ook dat je hier (nog) geen gedegen mening over kunt geven. Teleurstelling voelen hoeft ook absoluut niet te betekenen dat je niet trots bent op je kind, maar je kunt het wel zo voelen als iets anders loopt dan ‘hoe het hoort’.
Goed dat je vragen hebt opgeschreven voor de juf en ik zou zeker benoemen dat de mededeling laat en koud op jullie dak kwam, kunnen ze van leren.

Wat je ook besluit, je kunt niet in de toekomst kijken. Nu door laten stromen wil niet meteen zeggen dat ze een zware schooltijd gaat krijgen, maar laten verlengen wil ook niet zeggen dat alles gemakkelijk zal gaan. Zeker als er ADD oid speelt zal jouw dochter een andere benadering van leren moeten krijgen.
Veel wijsheid gewenst!
Elsy schreef:
20-05-2025 15:54
Ik had zelf niet het idee dat er teleurstelling bij TO zat. Meer dat het onduidelijk was wat de redenen waren en er eerder niks over gezegd was. Dan had TO haar dochter in ieder geval kunnen helpen. Terwijl nu het jaar bijna over is.

Ik zou zelf ook niet teleurgesteld zijn geweest als m’n kind groep 2 nog een keer had moeten doen. Als het beter voor haar was geweest dan hadden we dat natuurlijk gedaan. Ik heb zelf ook 3 jaar gekleuterd. Alleen als achteraf was gebleken dat we thuis hadden moeten oefenen met letters en met lezen omdat ze anders niet door kunnen dan had ik dat aardig frustrerend gevonden.
Ik ben een augustus kind en heb ook 3 jaar gekleuterd. Ik was daardoor zeker niet de slimste van de klas of het bijdehandst qua sociaal emotionele ontwikkeling. Ik ben wel goed opgedroogd hoor. :lol:
Zoals ik al zei, teleurstelling hoeft niet te betekenen dat je niet trots bent op je kind. Maar als er bepaalde verwachtingen zijn kan ik me voorstellen dat je die gevoelens wel ervaart! Heb dit zelf nota bene bij een vriendin gezien wiens kind ook langer bleef kleuteren. Ik heb daar verder ook geen oordeel over.

Betreft het oefenen met letters lijkt het me dat school dit sowieso al wel met ouders communiceert om dit spelenderwijs te oefenen. Tenminste.. onze school stuurt wel dit soort info rond dat ouders dat thuis kunnen doen, maar is zeker niet verplicht. Te lezen aan de betrokkenheid van TO lijkt het me ook dat ze dit al wel deden, aangezien ze al verschillende vaardigheden kan benoemen.
Ik heb hier laatst een soortgelijk topic over geopend. Even kort samengevat: wij hebben een september kind, school heeft beleid dat alle kinderen 2 volledige jaren moeten kleuteren. Ze zit nu in groep 2, hele jaar wat gesprekken gehad met juf. Eerst zou ze groep 2 moeten overdoen, toen daarna toch groep 3, toen hoorden we in april dat ze toch groep 2 moest overdoen, zonder hele goeie argumenten. Ben in gesprek gegaan met juf, ze heeft jaar twijfels uitgelegd maar zei wel met de IB-ers nog te gaan praten. Nou eindstand hebben we vd week te horen gekregen dat beide IB-ers haar gewoon rijp genoeg vinden voor groep 3. Dus ze gaat volgend jaar gewoon door. Vind het een heel raar verhaal hoe het allemaal is gegaan, maar wij gaan het dus wel proberen. Ze zou vooral op taal- en rekengebied wat achterstanden hebben. Maar IB-ers denken dat dit wel rechttrekt in groep 3, ook omdat ze op andere gebieden weer voorloopt.
Kleuterjuf hier, ben toevallig momenteel bezig met een plan schrijven voor het extra stimuleren van de leervoorwaarden groep 3 bij een groepje kinderen in mijn klas.

Mijn eerste gedachte bij je verhaal? Een kind dat in juni 6 wordt is óók vaak een jonge leerling. Het is niet zo dat ze al bijna een jaar 6 is en dan in groep 3 al bijna 8 wordt. Dat maakt denk ik ook echt verschil. Ik ben van mei en was altijd een van de jongste kinderen in de klas. Kon cognitief prima mee maar sociaal niet.

Mijn ervaring, en de reden dat ik soms met ouders in gesprek ga over dit onderwerp, is dat op veel scholen de overgang van groep 2 naar groep 3 héél groot is. En kinderen waarbij ik in groep 2 dingen zie als moeite met automatiseren, werkhouding, concentratie etc zijn kinderen waarbij ik ze dan gun dat ze niet alles tegelijk hoeven. Groep 3 is écht 'schools' en op vrijwel elk vlak anders dan groep 2. En ja, er zijn ook kinderen die daar juist goed op gaan. Die behoefte hebben aan structuur. Maar als je nog niet goed in je hoofd hebt wat er na 13 komt en je moet in groep 3 sommetjes gaan maken tot 20, dan kost het je wel heel veel meer moeite. Je moet dan namelijk bij elke som die telrij af bijvoorbeeld.

Overigens heb ik zelf een kind van 7 (december) dat waarschijnlijk na de zomer naar groep 6 gaat. Het is dus echt niet zo dat ik altijd voor kleuterverlenging ben maar ik denk wel dat het belangrijk is om in je achterhoofd te houden dat de leerkracht dit waarschijnlijk wel met een gegronde reden en de beste bedoelingen voor je kind aanraadt. Uiteraard is het aan jullie uiteindelijk maar het lijkt me goed om dieper met elkaar in gesprek te gaan.

Wel eens met je opmerking over dat het laat komt trouwens hoor! Ik probeer altijd rond januari mijn eerste zorgen in die richting wel duidelijk te maken.
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
27-05-2025 10:36
Kleuterjuf hier, ben toevallig momenteel bezig met een plan schrijven voor het extra stimuleren van de leervoorwaarden groep 3 bij een groepje kinderen in mijn klas.

Mijn eerste gedachte bij je verhaal? Een kind dat in juni 6 wordt is óók vaak een jonge leerling. Het is niet zo dat ze al bijna een jaar 6 is en dan in groep 3 al bijna 8 wordt. Dat maakt denk ik ook echt verschil. Ik ben van mei en was altijd een van de jongste kinderen in de klas. Kon cognitief prima mee maar sociaal niet.

Mijn ervaring, en de reden dat ik soms met ouders in gesprek ga over dit onderwerp, is dat op veel scholen de overgang van groep 2 naar groep 3 héél groot is. En kinderen waarbij ik in groep 2 dingen zie als moeite met automatiseren, werkhouding, concentratie etc zijn kinderen waarbij ik ze dan gun dat ze niet alles tegelijk hoeven. Groep 3 is écht 'schools' en op vrijwel elk vlak anders dan groep 2. En ja, er zijn ook kinderen die daar juist goed op gaan. Die behoefte hebben aan structuur. Maar als je nog niet goed in je hoofd hebt wat er na 13 komt en je moet in groep 3 sommetjes gaan maken tot 20, dan kost het je wel heel veel meer moeite. Je moet dan namelijk bij elke som die telrij af bijvoorbeeld.

Overigens heb ik zelf een kind van 7 (december) dat waarschijnlijk na de zomer naar groep 6 gaat. Het is dus echt niet zo dat ik altijd voor kleuterverlenging ben maar ik denk wel dat het belangrijk is om in je achterhoofd te houden dat de leerkracht dit waarschijnlijk wel met een gegronde reden en de beste bedoelingen voor je kind aanraadt. Uiteraard is het aan jullie uiteindelijk maar het lijkt me goed om dieper met elkaar in gesprek te gaan.

Wel eens met je opmerking over dat het laat komt trouwens hoor! Ik probeer altijd rond januari mijn eerste zorgen in die richting wel duidelijk te maken.
Waarmee die hele invoering van de basisschool dus zinloos is gebleken, want een belangrijk doel was dat de overgang van kleuters naar lagere school veel geleidelijker zou verlopen.

Scholen zijn daarin dus enorm de mist ingegaan. Die moeten er namelijk voor zorgen dat die overgang niet zo groot is.

Verder: ik denk dat leerkrachten dit echt heel vaak niet met gegronde redenen voorstellen, omdat die hele overgang naar groep 3 niet gebaseerd is op objectieve gegevens.

Hannah Arendt

Maar de strategie daarvoor is toch gewoon groep-3-stof? Waarom zou je dat al moeten beheersen als je het in groep drie leert?

13+4=
Reken eerst de kleine som uit dus 3+4=
Doe er dan nog 10 bij.

Aanbod groep 3 dus waarom zou je dat al moeten kunnen voordat je naar groep 3 gaat?

Hier kan ik dus niks mee he. Ik was de jongste en de beste van de klas en ik kon sociaal ook niet mee. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik een klas lager sociaal ook niet mee had gekund, dus dan had ik me cognitief alleen maar nog erger verveeld dan ik al deed. En soms gebeuren er rare dingen, die je als juf niet verwacht. Mijn dochter (late leerling) kon ook sociaal niet mee met haar klas en na een zwaar bevochten versnelling, die vooral tegen werd gehouden vanwege dat sociale 'probleem', waren alle sociale zwarigheden als bij toverslag verdwenen. De kwestie was dus gewoon geweest dat haar oude klas sociaal niet met haar mee kon, maar die mogelijkheid wordt maar al te vaak over het hoofd gezien.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven