schoolgaande kinderen-zomervakantie-werkende ouders??

08-06-2009 23:19 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uhm bij mij is het nog niet zo ver.....maar het sloeg net in als een bom......wát te doen als je schoolgaande kinderen zomervakantie hebben en jij en je man zijn werkende???? Ik heb er nog helemaaaaaal niet over nagedacht of er iets over opgezocht...is er opvang voor ofzo??

Dus om mij een beetje gemoedsrust te geven voor de nacht...hoe doen jullie dat?
quote:Starshine schreef op 11 juni 2009 @ 10:40:

[...]

Leuk, maar helaas kan ik echt niet 7 weken zonder salaris en dat zal voor heel wat meer mensen gelden.Inderdaad! Het zou wel heel handig zijn als het wél kon.
quote:RosieRo schreef op 11 juni 2009 @ 09:01:

tja, ik stuur ze naar een 'verplichte omgeving' voor 2 weken, met wel 100 andere kinderen.

Heb ze nooit gevraagd wat voor vakantie-opvang ze wensen trouwens, maar we kregen van de week een brief van zomerkamp en toen gingen ze allebei alvast spullen klaarleggen. Voor over een maand dus t zal wel goed zijn.RR, maar wat doen jullie die andere tig weken dan? Hier in Ierland begint de zomervakantie volgende week geloof ik al, dus zo'n drie maanden vrij. Ik krijg er nu al de bibbers van, ook al begint Oudste pas in september 2011. Je kunt ze toch moeilijk twee maanden naar een BSO sturen? Of wel?
quote:Starshine schreef op 11 juni 2009 @ 10:40:

[...]

Leuk, maar helaas kan ik echt niet 7 weken zonder salaris en dat zal voor heel wat meer mensen gelden.Ik ben trouwens wel van plan om bij beide dochter 4-6 weken ouderschapsverlof op te nemen als ze voor het eerst op school beginnen.
Ook Onbetaald Ainne?

Ik heb volgens mij betaald ouderschapsverlof wat ik op kan nemen maar ik wacht daar mee tot: ofwel er een noodgeval zich voor doet (en dat zie ik met mijn pech nog wel een keer gebeuren) ofwel ik in het laatste jaar zit dat het kan. Ik ben zo bang dat als ik het opneem dat blijkt dat ik het daarna nog een keertje ontzettend hard nodig heb en het verlof op is. Ja, ik weet het: doemdenker.
Hier is de zomervakantie maar 6 weken Ainne.
quote:Zwieber schreef op 11 juni 2009 @ 11:21:

Ook Onbetaald Ainne?

Ik heb volgens mij betaald ouderschapsverlof wat ik op kan nemen maar ik wacht daar mee tot: ofwel er een noodgeval zich voor doet (en dat zie ik met mijn pech nog wel een keer gebeuren) ofwel ik in het laatste jaar zit dat het kan. Ik ben zo bang dat als ik het opneem dat blijkt dat ik het daarna nog een keertje ontzettend hard nodig heb en het verlof op is. Ja, ik weet het: doemdenker.

Onbetaald ja (hier krijg je 14 weken per kind tot ze acht zijn).

Ik ben net zo'n doemdenker als jij dan, want ik bewaar de rest zeker ook, voor in het geval dat.
Ik heb net ook 2 maanden ouderschapsverlof opgenomen

1 maand van de zomer om lekker nog met dochter en man te gaan reizen.

En 1 maand als ze naar school gaat (december). Man heeft ook 1 maand daarop aansluitend genomen als ze naar school gaat, dus de eerste 2 maanden kan ze rustig aan wennen.

We hebben 2 dagen BSO (overblijven en naschools) per week voor haar gereserveerd.

En vakanties, ik denk dat we het oplossen met vrij nemen, schuiven in ons werkrooster, logeren bij oma, logeren bij opa en misschien ook wel eens een keertje een dagje BSO.
Zwieber, kind zit op creche met negen andere op de groep, dus niet echt groot.

De reden is idd de combinatie school/bso. De verschillende plekken, de kinderen om hun heen.

Maar wat ik al een aantal keer gezegd heb: als de kinderen zelf aangeven ernaartoe te willen, prima. En nee, India, de paar bso's hier in de buurt hebben geen wachtlijst.

Voor mij was het als kind niet goed geweest, dat wil idd niet zeggen dat dat ook voor mijn kinderen zal gelden. Ik wil alleen nevernooit dat mijn kinderen naar iets als bso moeten als ze het daar echt niet leuk vinden, dan zoek ik wel een andere oplossing.
Ik zie het net zo als jij Fleur. Onze meisjes zitten ook in hele kleine (horizontale) groepen.

School zou dan best een grote overgang worden en dan nog naschoolse opvang, lijkt mij ook te heftig. Tenzij ik tzt partime zou kunnen werken denk ik dat we voor een gastouder zullen gaan - in ieder geval voor de eerste twee jaar of zo. Wellicht als ze ouder zijn dan BSO wel een prima oplossing zou zijn.
quote:fleurtje schreef op 11 juni 2009 @ 11:30:

Zwieber, kind zit op creche met negen andere op de groep, dus niet echt groot.

Dat is inderdaad lekker rustig! Was jij degene met de creche waar de kok op zat?

De reden is idd de combinatie school/bso. De verschillende plekken, de kinderen om hun heen.

Maar wat ik al een aantal keer gezegd heb: als de kinderen zelf aangeven ernaartoe te willen, prima.

Ik denk niet dat ze dat doen totdat ze het een keer geprobeerd hebben. Aan de andere kant: als het niet nodig is ze naar de bso te sturen waarom zou je het dan doen? Tenzij ze inderdaad zelf heel graag willen

En nee, India, de paar bso's hier in de buurt hebben geen wachtlijst.

Wow geen wachtlijst! Je bent de eerste waarvan ik dat hoor!

Voor mij was het als kind niet goed geweest, dat wil idd niet zeggen dat dat ook voor mijn kinderen zal gelden. Ik wil alleen nevernooit dat mijn kinderen naar iets als bso moeten als ze het daar echt niet leuk vinden, dan zoek ik wel een andere oplossing.Lijkt me inderdaad iets wat elke ouder doet, zoeken naar een andere oplossing als je kind het niet naar zijn zin heeft waar dan ook, school, creche voetbalclub of bso.
Sorry voor alle cursieven en vette letters enzo, mijn tekens zag ik niet dus ik moest op de gok een blanco hokje aanklikken.
Ik kan me voorstellen dat ze er heen willen voordat ze het geprobeerd hebben, als er vriendjes heen gaan. En dan zal ik de laatste zijn die gaat zeggen dat ze niet mogen...

Jahahahaha, hier is idd de kok.
quote:Ainne schreef op 11 juni 2009 @ 11:15:

[...]

RR, maar wat doen jullie die andere tig weken dan? Hier in Ierland begint de zomervakantie volgende week geloof ik al, dus zo'n drie maanden vrij. Ik krijg er nu al de bibbers van, ook al begint Oudste pas in september 2011. Je kunt ze toch moeilijk twee maanden naar een BSO sturen? Of wel?

wij hebben altijd ons werk afgestemd op elkaar, ook avonden en weekends. dus je ziet elkaar nooit, maar de vakanties waren gedekt!

Nu dus 2 weken kamp, dan gevieren 3 weken weg, dan een week op het vakantieadres van mijn ouders in NL, man en ik gaan daarheen op dagen dat we kunnen, en de oudste heeft langer vrij want die gaat naar de brugklas. Die vermaakt zich dan maar een weekje zelf, ze zal 2 x 8 uur op zichzelf aangewezen zijn. Man heeft een vrij beroep en ik kan redelijk flexibel werken.
Wel interessant hoe je het dan wilt gaan oplossen Fleur, heb je daar al een idee over? Ik heb nl. 2 stiefkinderen die de BSO niet leuk vinden. Maar toch moeten ze erheen, ondanks dat er 3 volwassenen in hun leven zijn die voor ze zorgen. Liever zouden alle betrokken volwassenen zien dat ze er niet heen hoeven, maar op dit moment is het helaas niet anders, ze moeten wel.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Als ze het echt niet leuk vinden, stop ik met werken of gaan we wat met de uren rommelen, zodat een van ons na schooltijd thuis is.
Nou ja, de BSO in mijn stad doet dus gewoon aan vakantiecontracten. Had ik dat maar eerder geweten (want nu is er ws geen plek meer omdat de roosters al rond zijn, waarschuwde de mevrouw die op mijn mail reageerde. Maar wie weet, lukt het nog wel. Dan heb ik een paar werkdagen extra (het wordt toevallig retedruk op mijn werk namelijk) en kan Meis eindelijk eens een keer naar de BSO (want die wil dus zo graag, vraagt er soms om, vooral omdat andere kinderen zeggen dat het zo leuk is ).

In ieder geval stuurt ze info op. Als het nu niet lukt, dan de volgende vakantie misschien wel.

Zie je, reuze handig, dit viva-forum!
@ Fleur, dat is wel super, als je die luxe hebt, dat je kunt stoppen met werken of dusdanig schuiven met uren dat je zelf de opvang kunt regelen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Toet schreef op 11 juni 2009 @ 17:07:

Nou ja, de BSO in mijn stad doet dus gewoon aan vakantiecontracten. Had ik dat maar eerder geweten (want nu is er ws geen plek meer omdat de roosters al rond zijn, waarschuwde de mevrouw die op mijn mail reageerde. Maar wie weet, lukt het nog wel. Dan heb ik een paar werkdagen extra (het wordt toevallig retedruk op mijn werk namelijk) en kan Meis eindelijk eens een keer naar de BSO (want die wil dus zo graag, vraagt er soms om, vooral omdat andere kinderen zeggen dat het zo leuk is ).

In ieder geval stuurt ze info op. Als het nu niet lukt, dan de volgende vakantie misschien wel.

Zie je, reuze handig, dit viva-forum! Bij mij kan je je nog inschrijven voor de bso vakantieopvang. Ik weet niet of je in de regio haaglanden zit?
Oeps,....dat had ik duidelijk anders moeten brengen,...

Misschien helpt het om te kiezen voor een basisschool waarbij er niet 32 kinderen in een klas zitten? Bij mijn oudste zitten er nu 18 maar die zijn dit schooljaar begonnen met 12 kleuters ofzo. Kwam ook uit een creche groep van 12 dus dan is de overstap best te behappen gezien de juf er ook nog continue een assistent bij heeft. Haar bso groepje was eerst ook 13 en in de vakanties waren het er zoms 6 of 7. Eigenlijk net een groot gezin die samen op pad gingen.

Wat Zwieber ook zegt,...het verschilt uiteraard per kind maar ook per bso. (of basisschool). Toet zat vroeger wel in de Haagse regio maar die is vertrokken naar het Hoge Noorden.

Alles goed daar Toet?
Smollie,...wat naar dat de bso geen succes is en zelfs als zeer vervelend wordt ervaren. Is daar geen oplossing voor de bedenken? Het is enkel 1 dagje toch,..dus zeg drie uurtjes per week? Drie uurtje teveel natuurlijk,... Oppas aan huis?

He ik mail je even,....wij zijn zondag in de buurt,....
Fleur, mijn zoontje gaat ook helemaal niet graag naar de bso.

Maar helaas is er geen andere optie.

Ja, stoppen met werken wel maar dat zie ik dan weer niet zo zitten.
Stoppen met werken of schuiven met uren vind ik ook luxe als je dat kunt doen. Alhoewel, stoppen met werken zou wel kunnen, maar er moet wel echt veul gebeuren zonder andere oplossingen in zicht wil vent of ik dat doen.

Wij hebben onze bso zodanig kunnen uitkiezen dat zoonlief de eerste maanden dat hij ging met nog 2 andere kindjes op de groep zat. Een klein kneuterig lokaaltje in een gebouwtje tegenover zijn school, helemaal gezellig. Inmiddels is zijn groep zo uitgebreid dat er nu in totaal 6 kinderen zijn. En allemaal zaten ze rustig te spelen toen ik oudste vanmiddag ging halen, hij zat prinsheerlijk al uren te tekenen nadat ze tig bordspelletjes hadden gedaan, vertelde zijn leidster. Het was er gewoon rustiger dan wanneer die 2 belhamels thuis zijn, bizar!
Ik zou liever ook blijven werken, voor mezelf... maar ook financieel gezien. Maar als er echt geen andere oplossing is, vind ik mijn kinds welzijn belangrijker dan het geld.
quote:La India schreef op 11 juni 2009 @ 21:15:

Oeps,....dat had ik duidelijk anders moeten brengen,...

Alles goed daar Toet?Jammer La India, dat je niet even terug komt op je kutopmerking aan mijn adres.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:fleurtje schreef op 11 juni 2009 @ 22:20:

Ik zou liever ook blijven werken, voor mezelf... maar ook financieel gezien. Maar als er echt geen andere oplossing is, vind ik mijn kinds welzijn belangrijker dan het geld.Precies. Dat was dus ook mijn motivatie om van 36 uur, 32 uur te gaan werken, ondanks dat ik kostwinner ben.

Aanpassen aan wat je kind nodig heeft.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven