Schoolreisje kleuters, angst
dinsdag 25 augustus 2020 om 13:47
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Wellicht kunnen jullie mij helpen relativeren of helpen oplossingen zoeken?
Kind (4) zit net op school. Ze gaan over 2 weken op schoolreisje. Ze vragen rij-ouders. Ik kan niet ivm werk en partner ook niet.
Ik merk dat ik er moeite mee heb om kind in auto bij vreemde ouders te laten.
Ik weet ik moet leren loslaten, dit gaat nog veel vaker gebeuren maar ik lig er gewoon wakker van. Hoe doen andere ouders dit? Ben ik aansteller? Is mijn zorg terecht? ( ik heb dan niet in de hand dat hij wordt vervoerd in een goede kinderstoel en goed vastzit, dat rij ouder voorzichtig rijdt, niet scheldt, niet rookt).
Ik wil hem het schoolreisje niet ontzeggen. Op mijn werk krijg ik geen verlof helaas omdat ik de enige verantwoordelijke ben die dan aanwezig is.
Hoe verdraag je dit en laat je die controle los? Ik wil de kinderen onbezorgd kunnen laten genieten van dit soort dingen.
Kind (4) zit net op school. Ze gaan over 2 weken op schoolreisje. Ze vragen rij-ouders. Ik kan niet ivm werk en partner ook niet.
Ik merk dat ik er moeite mee heb om kind in auto bij vreemde ouders te laten.
Ik weet ik moet leren loslaten, dit gaat nog veel vaker gebeuren maar ik lig er gewoon wakker van. Hoe doen andere ouders dit? Ben ik aansteller? Is mijn zorg terecht? ( ik heb dan niet in de hand dat hij wordt vervoerd in een goede kinderstoel en goed vastzit, dat rij ouder voorzichtig rijdt, niet scheldt, niet rookt).
Ik wil hem het schoolreisje niet ontzeggen. Op mijn werk krijg ik geen verlof helaas omdat ik de enige verantwoordelijke ben die dan aanwezig is.
Hoe verdraag je dit en laat je die controle los? Ik wil de kinderen onbezorgd kunnen laten genieten van dit soort dingen.
dinsdag 25 augustus 2020 om 14:15
Laat je kind niet de dupe worden van jouw angsten. Dit is een mooi lesje loslaten voor je. Mijn kinderen zijn inmiddels wat ouder en nog nooit meegemaakt dat een ouder rookte, schold of onvoorzichtig reed. Over het algemeen willen andere ouders ook geen dood kind op hun geweten, dus een beetje eer vertrouwen zou je sieren. Als je zelf zo veel controle wil hebben, had je het moeten regelen dat jij of je man had gereden. Dat kan allemaal niet dus dan is het een kwestie van loslaten of je kinds eerste schoolreisje vergallen door hem niet mee te laten gaan.

dinsdag 25 augustus 2020 om 14:18
Ik snap dat je het spannend vind, maar het is op zich normaal om vervoer voor uitstapjes te regelen met ouders. Bussen zijn echt schreeuwend duur!
Ik denk dat ze niet heel lang moeten rijden naar de plek van bestemming.
Ik vind het wel bijzonder dat ze in deze coronatijd op stap gaan. En dus meerdere kinderen bij een ouder in de auto doen.
Ons schoolbestuur heeft aangegeven dat dat dus niet mag en dat ze het te risicovol vinden.
Ouders mogen niet in school komen, maar ze mogen wel verschillende kinderen meenemen in de auto.
Ik denk dat ze niet heel lang moeten rijden naar de plek van bestemming.
Ik vind het wel bijzonder dat ze in deze coronatijd op stap gaan. En dus meerdere kinderen bij een ouder in de auto doen.
Ons schoolbestuur heeft aangegeven dat dat dus niet mag en dat ze het te risicovol vinden.
Ouders mogen niet in school komen, maar ze mogen wel verschillende kinderen meenemen in de auto.
dinsdag 25 augustus 2020 om 14:25
dinsdag 25 augustus 2020 om 14:49
De meeste scholen doen nu echt geen uitstapjes en dat snap ik wel gezien de situatie.
Maar verder moet je het echt loslaten dat je altijd controle kan houden op je kind. Geef een zitverhoger mee en laat het verder los. Zo’n dag is hartstikke leuk.
Maar verder moet je het echt loslaten dat je altijd controle kan houden op je kind. Geef een zitverhoger mee en laat het verder los. Zo’n dag is hartstikke leuk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

dinsdag 25 augustus 2020 om 14:52
Je kind loslaten en erop vertrouwen dat alles goed komt is een heel proces en je zult echt over moeten geven dat als jij niet in control bent er net zoveel verkeerd kan gaan als wanneer jij er wel bij bent.
Ik heb echt moeten leren om me te spiegelen aan andere ouders en er vanuit te gaan dat als het meestal allemaal wel goed zal gaan, dat nu ook wel het geval zal zijn. Loslaten dus, daarvan vertelt niemand je iets als je hoogzwanger bent. Wel dat je zorgeloze leventje voorbij is, maar dat is dan nog maar en abstract begrip. Je bent niet meer zorgeloos en je zou je kind het liefste in een doosje willen doen. Maar het komt er dus gewoon op neer, dat als je een zelfstandig mens af wilt leveren, je dit soort dingen gewoon maar moet laten gebeuren.
Vertel het de juf, geef een zitverhoger mee en heb vertrouwen in andere mensen. Meer zit er niet op, je kunt je kind niet thuishouden door jou angsten.
Sterkte ermee!
Ik heb echt moeten leren om me te spiegelen aan andere ouders en er vanuit te gaan dat als het meestal allemaal wel goed zal gaan, dat nu ook wel het geval zal zijn. Loslaten dus, daarvan vertelt niemand je iets als je hoogzwanger bent. Wel dat je zorgeloze leventje voorbij is, maar dat is dan nog maar en abstract begrip. Je bent niet meer zorgeloos en je zou je kind het liefste in een doosje willen doen. Maar het komt er dus gewoon op neer, dat als je een zelfstandig mens af wilt leveren, je dit soort dingen gewoon maar moet laten gebeuren.
Vertel het de juf, geef een zitverhoger mee en heb vertrouwen in andere mensen. Meer zit er niet op, je kunt je kind niet thuishouden door jou angsten.
Sterkte ermee!
dinsdag 25 augustus 2020 om 14:53
Ik zie op school van dochter vaak dat er bijna altijd dezelfde ouders meegaan of iig vooraan staan om mee te gaan, en vaak zijn dat ook de ouders die het lastig vinden om kind los te laten, en dus overal meegaan.
Vaak zijn dat dan ook weer de kinderen die angstig zijn als ouder dan een keer niet mee kan of mag.
Zorg dat je je eigen angsten niet overdraagt en laat kind mooi gaan, en beter dat je juist niet mee kan.
Vaak zijn dat dan ook weer de kinderen die angstig zijn als ouder dan een keer niet mee kan of mag.
Zorg dat je je eigen angsten niet overdraagt en laat kind mooi gaan, en beter dat je juist niet mee kan.
dinsdag 25 augustus 2020 om 14:54
Laat het los!!!!!!
Dit moet je mantra zijn vanaf nu!
Vraag even aan de leerkracht hoe het geregeld is met stoeltjes/zitverhogers.
En ga inderdaad uit van het goede van de mens. Ik ben persoonlijk nog alerter met kinderen van ‘ vreemden’ in de auto dan wanneer ik alleen in de auto zit. Maar last but not least: projecteer jouw zorgen niet op je kindje! Laat je kind genieten!!
Dit moet je mantra zijn vanaf nu!
Vraag even aan de leerkracht hoe het geregeld is met stoeltjes/zitverhogers.
En ga inderdaad uit van het goede van de mens. Ik ben persoonlijk nog alerter met kinderen van ‘ vreemden’ in de auto dan wanneer ik alleen in de auto zit. Maar last but not least: projecteer jouw zorgen niet op je kindje! Laat je kind genieten!!
dinsdag 25 augustus 2020 om 15:04

dinsdag 25 augustus 2020 om 15:14
Diezelfde dronkaard kan net zo goed voor de bus vliegen (waarin óf geen gordels zitten óf alleen slappe heupgordeltjes die niet gebruikt worden) en alle kinderen rollen door de bus met alle risico’s van dien.Moemoe64 schreef: ↑25-08-2020 14:01Waar ik werk, kleuterschool Belgie gaan de kleuters - ook de 2,5-jarigen op schoolreisje met een bus.
Ik vind het echt heel vreemd dat ze in jouw school aan de ouders vragen om met hun eigen auto die kinderen te vervoeren.
Ik zou het alvast niet willen doen!
Er moet maar een dronkaard op jouw auto inrijden..., mss gewonde kinderen. Ik zou dat risico niet willen nemen!
Misschien rent er een hert over de weg, misschien etc etc. Er kan van alles gebeuren, maar dat gebeurt ook als ik mijn eigen kind vervoer. Ouders die zich hiervoor aanmelden zijn zich over het algemeen erg bewust van het feit dat ze andermans kinderen vervoeren hoor!

dinsdag 25 augustus 2020 om 15:28
Precies dit. Het zal zeker niet de laatste keer zijn dat je ze los moet laten en vertrouwen moet hebben in een andere volwassene.Gatekeeper* schreef: ↑25-08-2020 15:151e keer is altijd moeilijk. Even je eigen angst opzij zetten en hem met een grote glimlach uitzwaaien.
dinsdag 25 augustus 2020 om 15:31
Een bus is heel erg duur. Ouders zijn gratis. En wie weet gaan ze alleen maar naar een speeltuin die te ver is om te lopen.

dinsdag 25 augustus 2020 om 15:36
In Nederland gaat er veel minder belastinggeld naar de scholen en is een bus te duur.Moemoe64 schreef: ↑25-08-2020 14:01Waar ik werk, kleuterschool Belgie gaan de kleuters - ook de 2,5-jarigen op schoolreisje met een bus.
Ik vind het echt heel vreemd dat ze in jouw school aan de ouders vragen om met hun eigen auto die kinderen te vervoeren.
Ik zou het alvast niet willen doen!
Er moet maar een dronkaard op jouw auto inrijden..., mss gewonde kinderen. Ik zou dat risico niet willen nemen!
Achteraf het geld vragen bij de ouders wordt ook niet gewaardeerd.

dinsdag 25 augustus 2020 om 15:40
Mijn jongste gaat vanaf de kleuterschool al jaren wel met de bus, oudste niet, verschilt ook per school.Jorrit1977 schreef: ↑25-08-2020 15:36In Nederland gaat er veel minder belastinggeld naar de scholen en is een bus te duur.
Achteraf het geld vragen bij de ouders wordt ook niet gewaardeerd.
Heeft echt helemaal niet met de belastingen te maken trouwens.
Maar met de vrijwillige bijdrage en verdeling van dat geld. Heeft ook niet met wel of achteraf geld vragen te maken dus.

dinsdag 25 augustus 2020 om 15:42
Hoge ouderbijdrages worden ook niet gewaardeerd. Het is ook niet verplicht om die te betalen. Er zijn hier scholen waar de helft niets betaald en daar moet ook bij de budgettering rekening mee worden gehouden. Bezuinigen op een bus voor de reisjes is dan voor de hand liggend.Luci_Morgenster schreef: ↑25-08-2020 15:40Mijn jongste gaat vanaf de kleuterschool al jaren wel met de bus, oudste niet, verschilt ook per school.
Heeft echt helemaal niet met de belastingen te maken trouwens.
Maar met de vrijwillige bijdrage en verdeling van dat geld.

dinsdag 25 augustus 2020 om 15:44
Dat zal.Jorrit1977 schreef: ↑25-08-2020 15:42Hoge ouderbijdrages worden ook niet gewaardeerd. Het is ook niet verplicht om die te betalen. Er zijn hier scholen waar de helft niets betaald en daar moet ook bij de budgettering rekening mee worden gehouden. Bezuinigen op een bus voor de reisjes is dan voor de hand liggend.
Maar het heeft dus niks met belastingen te maken. Of met achteraf geld vragen te maken. Wat je eerder tikte. Want daar reageerde ik dus op. Helemaal niets.
En ik betaal trouwens helemaal niet een hele hoge bijdrage, het word gewoon anders besteed dan bij de 1e school van mijn oudste.
Daar betaalde ik 10 euro per kind meer maar wilde ze ook dat ouders reden voor veel dingen. Wat niet echt realistisch meer was.. aangezien bijna alle ouders gewoon beiden aan het werk waren.
Gaat vaak gewoon andere keuzes van de oudervereniging.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 25-08-2020 15:46
20.83% gewijzigd
dinsdag 25 augustus 2020 om 15:55
Kleuters van 4 gaan naar de kinderboerderij 3km verderop.Betty_Slocombe schreef: ↑25-08-2020 13:51Wat een vreemde keuze om ouders te laten rijden met een schoolreisje.
Hartstikke spannend, maar daar heb je echt geen bus voor nodig.
Gewoon 9 kinderen per auto; 2 voorin, 4 op de achterbank en 3 los in de achterbak. Het is toch maar een klein stukje.
Sigaretje erbij, tweede blik bier van de dag open trekken, en rijden maar. Topdag!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.