Schoolreisje kleuters, angst
dinsdag 25 augustus 2020 om 13:47
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Wellicht kunnen jullie mij helpen relativeren of helpen oplossingen zoeken?
Kind (4) zit net op school. Ze gaan over 2 weken op schoolreisje. Ze vragen rij-ouders. Ik kan niet ivm werk en partner ook niet.
Ik merk dat ik er moeite mee heb om kind in auto bij vreemde ouders te laten.
Ik weet ik moet leren loslaten, dit gaat nog veel vaker gebeuren maar ik lig er gewoon wakker van. Hoe doen andere ouders dit? Ben ik aansteller? Is mijn zorg terecht? ( ik heb dan niet in de hand dat hij wordt vervoerd in een goede kinderstoel en goed vastzit, dat rij ouder voorzichtig rijdt, niet scheldt, niet rookt).
Ik wil hem het schoolreisje niet ontzeggen. Op mijn werk krijg ik geen verlof helaas omdat ik de enige verantwoordelijke ben die dan aanwezig is.
Hoe verdraag je dit en laat je die controle los? Ik wil de kinderen onbezorgd kunnen laten genieten van dit soort dingen.
Kind (4) zit net op school. Ze gaan over 2 weken op schoolreisje. Ze vragen rij-ouders. Ik kan niet ivm werk en partner ook niet.
Ik merk dat ik er moeite mee heb om kind in auto bij vreemde ouders te laten.
Ik weet ik moet leren loslaten, dit gaat nog veel vaker gebeuren maar ik lig er gewoon wakker van. Hoe doen andere ouders dit? Ben ik aansteller? Is mijn zorg terecht? ( ik heb dan niet in de hand dat hij wordt vervoerd in een goede kinderstoel en goed vastzit, dat rij ouder voorzichtig rijdt, niet scheldt, niet rookt).
Ik wil hem het schoolreisje niet ontzeggen. Op mijn werk krijg ik geen verlof helaas omdat ik de enige verantwoordelijke ben die dan aanwezig is.
Hoe verdraag je dit en laat je die controle los? Ik wil de kinderen onbezorgd kunnen laten genieten van dit soort dingen.

dinsdag 25 augustus 2020 om 15:59
SteunEndeToeverlaet schreef: ↑25-08-2020 15:55Kleuters van 4 gaan naar de kinderboerderij 3km verderop.
Hartstikke spannend, maar daar heb je echt geen bus voor nodig.
Gewoon 9 kinderen per auto; 2 voorin, 4 op de achterbank en 3 los in de achterbak. Het is toch maar een klein stukje.
Sigaretje erbij, tweede blik bier van de dag open trekken, en rijden maar. Topdag!

dinsdag 25 augustus 2020 om 16:13
SteunEndeToeverlaet schreef: ↑25-08-2020 15:55Kleuters van 4 gaan naar de kinderboerderij 3km verderop.
Gewoon 9 kinderen per auto; 2 voorin, 4 op de achterbank en 3 los in de achterbak. Het is toch maar een klein stukje.
Sigaretje erbij, tweede blik bier van de dag open trekken, en rijden maar. Topdag!
Dan maar hopen dat ze een bekerhouder hebben voor dat blik bier. Anders geen handen meer vrij om een selfie te trekken met de kinderen erop en die direct op al je Socials te plaatsen!
dinsdag 25 augustus 2020 om 17:27
Je vergeet oma nog die op de 2de stoel vooraan zit met 2 kleuters op haar schoot.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑25-08-2020 15:55Kleuters van 4 gaan naar de kinderboerderij 3km verderop.
Die kan perfect de selfie maken.
Terwijl de chauffeur zit te bellen met zijn werk tijdens 't rijden dat ie een kwartiertje later gaat zijn.
En er kan heus nog wel een 10de en 11de kleuter bij in de auto op de schoot van die 4 achteraan.
Het is nu niet dat die hummels zo immens groot zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 25 augustus 2020 om 19:02
Vind je? Dat doen ze hier op school zo vaak. Bij de kleuters gaan ze met schoolreis niet veel verder dan naar een speeltuin een paar dorpen verderop bijv. Dan vragen ze ouders om mee te gaan en ook om te rijden.Betty_Slocombe schreef: ↑25-08-2020 13:51Wat een vreemde keuze om ouders te laten rijden met een schoolreisje.
Ook hebben ze soms een excursie, naar een molen bijv als ze daarover werken, en dan vragen ze ook ouders om te rijden en begeleiden. Voor die paar km is het ook niet zo nodig een bus te regelen toch?
Ik lees hier iemand die het over vreemden heeft. Dat vind ik niet herkenbaar. Maar ok, ik woon in een dorp en dan ken je de ouders allemaal wel. De een wat beter dan de ander.
Ik heb het nooit een probleem gevonden en eigenlijk ook nooit zo over nagedacht.
Hoe doe je dat met kinderfeestjes of met ouders van vriendjes die vragen of je kind een keer mee wil gaan naar het strans, bos of ik weet niet wat?
dinsdag 25 augustus 2020 om 19:06
Hoe doe je dat met kinderfeestjes? Rij je dan ook niet met andere kinderen? Of naar de zwemles? Bij mij rijden er dan ook 2 andere kinderen mee. Wil er ook niet aan denken dat er iets gebeurt, maar dat kan toch altijd? Als ik op de fiets ergens heen ga en er gaat een vriendinnetje van mn dochter mee, dan kan er ook iets gebeuren.Moemoe64 schreef: ↑25-08-2020 14:01Waar ik werk, kleuterschool Belgie gaan de kleuters - ook de 2,5-jarigen op schoolreisje met een bus.
Ik vind het echt heel vreemd dat ze in jouw school aan de ouders vragen om met hun eigen auto die kinderen te vervoeren.
Ik zou het alvast niet willen doen!
Er moet maar een dronkaard op jouw auto inrijden..., mss gewonde kinderen. Ik zou dat risico niet willen nemen!
dinsdag 25 augustus 2020 om 19:07

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 25 augustus 2020 om 19:14
Zeg tegen heb kind dat hij/zij sowieso een gordel om moet en dat hij/zij het anders moet zeggen tegen de juf.
Onze zoon reed met een moeder mee die niet meer wist dat de middelste gordel in het dak verstopt zat (lease auto van haar man). Moeder zei tegen ons kind dat het maar een klein stukje was en dat hij stil moest blijven zitten.... Onze zoon (toen kleuter) was uiteraard niet mans genoeg om ertegenin te gaan.
Onze zoon reed met een moeder mee die niet meer wist dat de middelste gordel in het dak verstopt zat (lease auto van haar man). Moeder zei tegen ons kind dat het maar een klein stukje was en dat hij stil moest blijven zitten.... Onze zoon (toen kleuter) was uiteraard niet mans genoeg om ertegenin te gaan.
dinsdag 25 augustus 2020 om 19:17
Ik ken het in BE niet anders dat ouders hun kinderen zelf brengen en halen bij de feestlocatie. Of dat het huis van de jarige is of een ballenparadijs; iedere ouder haalt zijn eigen kind op. Sommige ouders spreken zelf af met andere ouders van een gast. Maar de hosts zorgen niet voor het vervoer.tulpje21 schreef: ↑25-08-2020 19:06Hoe doe je dat met kinderfeestjes? Rij je dan ook niet met andere kinderen? Of naar de zwemles? Bij mij rijden er dan ook 2 andere kinderen mee. Wil er ook niet aan denken dat er iets gebeurt, maar dat kan toch altijd? Als ik op de fiets ergens heen ga en er gaat een vriendinnetje van mn dochter mee, dan kan er ook iets gebeuren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

dinsdag 25 augustus 2020 om 19:23
elmo11 schreef: ↑25-08-2020 19:14Zeg tegen heb kind dat hij/zij sowieso een gordel om moet en dat hij/zij het anders moet zeggen tegen de juf.
Mijn kind is ook twee keer zonder gordel vervoerd; de eerste keer had de achterbank geen gordels, de tweede keer waren er teveel kinderen voor het aantal gordels. Sindsdien mogen mijn kinderen niet meer zomaar mee met anderen. Blijkbaar neemt niet iedereen het even nauw met gordels.

dinsdag 25 augustus 2020 om 19:32
Hier NL, maar geen kinderfeestjes waarbij kinderen worden gehaald en thuisgebracht. Iedereen brengt en haalt op de locatie. Strand, bos en ik weet niet wat zijn hier op fietsafstand, geen auto's nodig.

dinsdag 25 augustus 2020 om 21:12
Ja. En dus niet iedereen woont in zo'n dorp waar iedereen elkaar wel kent. Denk dat dat dus vaker niet dan wel is. En dus zijn de meeste vreemden als dat kind dus net 4 is en net begonnen is.
dinsdag 25 augustus 2020 om 21:15
Dat inderdaad; eigen stoel (geen zitverhoger) meegeven, een verplichte inzittendenverzekering, één of andere vrijwaringsverklaring moest er getekend worden en er moest een vaste route gereden worden - niks aan het toeval overgelaten dusSilvy schreef: ↑25-08-2020 13:53Ik weet natuurlijk niet hoe het op de school van jouw kind geregeld is maar jaren geleden (dochter is inmiddels 16), moesten alle ouders een zitje meegeven voor in de auto en was roken in de auto absoluut niet toegestaan. Ook kreeg iedere ouder die reed een formulier die ingevuld moest worden/met 'regels' (met o.a de vraag of je wel verzekerd was voor de inzittenden). Natuurlijk kan iedereen dat naar eigen inzicht invullen maar ik zou dan toch maar uitgaan in het beste van de mens. Ik denk echt dat je het een beetje moet loslaten. Een ouder (of jijzelf) kan nog zo voorzichtig zijn maar in het verkeer heb je niet alles zelf in de hand.

Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

dinsdag 25 augustus 2020 om 21:16
Ja, dat hebben wij al voor tripjes naar de bieb aan de andere kant van de stad. Of het theater.
En de kinderboerderij een dorpje verder dan onze stad.
dinsdag 25 augustus 2020 om 21:17
Hier ook NL maar hier is het juist vrijwel altijd zelf brengen maar ze worden dan wel thuisgebracht
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 25 augustus 2020 om 21:18
Alle eerste nieuwe dingen zijn lastig voor de meeste moeders. Zelf moest ik eerste keer dat de oudste wegging ook bijna een traantje laten. Het tweede kind heb ik blij uitgezwaaid.
Ga idd uit het van de beste bedoelingen van ouders die een handje helpen bij dit soort activiteiten en geef je kind een dikke knuffel, iets lekkers mee in zijn tas en wens hem een fantastische dag!
Ga idd uit het van de beste bedoelingen van ouders die een handje helpen bij dit soort activiteiten en geef je kind een dikke knuffel, iets lekkers mee in zijn tas en wens hem een fantastische dag!

dinsdag 25 augustus 2020 om 21:23
En dan een extra rondje over de rotonde. Dat vond ik zo leuk vroeger, dan rolde je zo leuk in de kofferbak.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑25-08-2020 15:55Kleuters van 4 gaan naar de kinderboerderij 3km verderop.
dinsdag 25 augustus 2020 om 23:20
Sorry voor mijn late reactie! Heb al jullie reacties gelezen.
Fijn om wat herkenning te lezen maar ook wat relativerende reacties.
Ik ken nog geen ouders dus voor mij zijn het vreemden. Kind is pas net op school begonnen.
Ik ga het navragen over het stoeltje en de inzittendenverzekering.
Ik wil mijn stoeltje meegeven maar wij klikken dat op een isofix base ( die weer op een of ander ding in de auto zelf klikt). Dat heeft misschien niet elke auto, hoe doe je dat?
Ik lees over een zitverhoger maar daar is hij ( denk ik) nog te klein voor. Hij zit nu in autostoel groep 1. Hij is klein van stuk.
Ik ken nog geen ouders dus voor mij zijn het vreemden. Kind is pas net op school begonnen.
Ik wil mijn stoeltje meegeven maar wij klikken dat op een isofix base ( die weer op een of ander ding in de auto zelf klikt). Dat heeft misschien niet elke auto, hoe doe je dat?
Ik lees over een zitverhoger maar daar is hij ( denk ik) nog te klein voor. Hij zit nu in autostoel groep 1. Hij is klein van stuk.

dinsdag 25 augustus 2020 om 23:32
Dan zou ik dat maar aangeven bij de juf of van vrienden/buren/familie een autostoeltje lenen. Of de hele isofixbase meenemen en hopen dat die auto op alle plaatsen ook isofix voorbereiding heeft.Bloemetjefresia schreef: ↑25-08-2020 23:20Sorry voor mijn late reactie! Heb al jullie reacties gelezen.
Ik had een extra autostoeltje achter de hand (mans auto) dat zowel met isofix vastgezet kon worden als met een gordel (na gepriegel).
woensdag 26 augustus 2020 om 00:09
woensdag 26 augustus 2020 om 08:21
De juf geeft aan dat eigen kind vaak voorin gaat met stoelverhoger en drie kinderen los op de achterbank. Ik weet niet wat ik daarvan vind. Dat weet ik eigenlijk wel trouwens. Dat ga ik niet doen. Wat anderen doen moeten zij weten. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn dat iemand van mijn familie mijn kind vervoert. Er zijn genoeg andere ouders voor de rest heeft juf aangegeven.
woensdag 26 augustus 2020 om 08:33
Dat is wettelijk toegestaanBloemetjefresia schreef: ↑26-08-2020 08:21De juf geeft aan dat eigen kind vaak voorin gaat met stoelverhoger en drie kinderen los op de achterbank. Ik weet niet wat ik daarvan vind. Dat weet ik eigenlijk wel trouwens. Dat ga ik niet doen. Wat anderen doen moeten zij weten. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn dat iemand van mijn familie mijn kind vervoert. Er zijn genoeg andere ouders voor de rest heeft juf aangegeven.
https://www.anwb.nl/auto/themas/kindere ... -de-regels
Hier doen ze dat ook, gaat om korte stukjes. Ik vind het geen enkel probleem

woensdag 26 augustus 2020 om 08:51
Goedkope extra stoel kopen of kijken of je hem ergens kan lenen. Is echt niet gek als je een kleiner kind een stoel mee geeft ipv een verhoger of niets.Bloemetjefresia schreef: ↑26-08-2020 08:44Ik lees het onderdaad. Dat wist ik niet. Ergens ook wel logisch want met dit soort dingen en kinderfeestjes is het geen doen. Toch voel ik me er niet fijn bij.

woensdag 26 augustus 2020 om 08:51