Schoolwerk weinig uitdagend voor kleuter groep 2?

21-04-2020 14:31 35 berichten
Vooropgesteld: ik ben geen zeurouder (of wil dat niet zijn in ieder geval) en heb ook nog niets met school hierover besproken. School en docent hebben het druk genoeg.

Mijn kleuter in groep 2 heeft allerlei werk van school en ongeveer de helft tot driekwart lijkt hem (veel te?) makkelijk af te gaan. Begrijpend lezen bijvoorbeeld. Ik lees het verhaaltje voor en hij moet het antwoord geven. Is altijd goed.

Rekenen kan hij goed en taal iets minder maar hij herkent veel letters en kan woordjes lezen.

Volgens mij is ie wel happy op school maar is het normaal dat de opdrachten veel te simpel zijn of lijken?
Hij heeft overigens weinig concentratievermogen dus daar focussen we nu maar ook op, dat had juf pre-corona al aangegeven, maar ja, hij is 5, dus is ook wel weer normaal.

Herkennen jullie dit ook?
En doen jullie hier wat mee?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
21-04-2020 17:23
Ik denk niet dat ie iets te kort komt hoor. En materiaal hebben we genoeg. Het ging me meer om of het normaal is dat t simpel voor hem is (of lijkt).
Er zit natuurlijk vanalles en nog wat in zo’n klas, dus een deel vindt het simpel, voor een deel lijkt het simpel en voor een deel is het moeilijk etc. Dus redelijk normaal lijkt het me wel. In de klas van mijn kind zitten ook kinderen die boekjes aan klasgenoten voorlezen, kinderen die alles van het heelal weten en kinderen die tot 10 tellen moeilijk vinden. Of kinderen die heel precies kunnen knippen en plakken, radslagen draaien en kinderen die nog over hun voeten struikelen.
Hier groep 1 en de taken zijn ook gemakkelijk (is combinatie 1/2).
Dus ja, herkenbaar.

Oh en je tweede vraag: ik vind knutselen echt verschrikkelijk. Maar wij spelen veel bordspellen, want dat vinden we beide erg leuk (betoverde doolhof en monopoly etc.) daar ontwikkelt hij ook door. Hij leest woorden van borden op straat/uit boekjes/van hagelslag- of melkpak etc. Hij maakt voor zichzelf plus- en minsommen die hij zelf ook weer oplost.
Hij krijgt ook 'pluswerk' van de juf (vooral het schrijven van cijfers, invullen getallenlijnen etc).
Dus ik ga een beetje mee in wat hij zelf doet.
mandylion wijzigde dit bericht op 21-04-2020 21:39
Reden: Tweede vraag nog beantwoorden
74.34% gewijzigd
.
Herkenbaar en mijn oplossing is om het gewoon zelf wat uitdagender te maken. Ik heb een dochter van 5 in groep 1 en het merendeel van het werk dat we van de juf gekregen hebben is veel te simpel. Dingen als tellen en letters zijn voor haar echt slaapverwekkend. Al dat te makkelijke werk haal ik er zelf al van tevoren uit en vervang ik door andere dingen. Ik heb die vrijheid gewoon zelf genomen en de juf weet dat en vindt dat helemaal prima.

De knutselwerkjes laat ik haar juist wel doen, want ze loopt cognitief al heel ver voor, terwijl ze knutselen nog best lastig vindt. Hoewel ze het niet het leukste vindt (en ik ook niet), is het wel een goede uitdaging voor haar.

Van de werkbladen van de juf is ongeveer 1 op de 10 nog wel uitdagend, de rest vervang ik door werkbladen die ik op internet opzoek. Dat is nog wel lastig, want de meeste kleuter werkbladen zijn te simpel en de moeilijker werkbladen zijn van groep 3 en vaak te schools. Ik ga haar geen bladen met sommetjes laten maken, dat kan ze later nog genoeg doen.
Waar ik vooral op uitkom zijn:
- punt-tot-punt tekeningen (lijntje trekken van 1 naar 2 naar 3 etc), die kun je zo makkelijk en moeilijk vinden als je wilt
- bladen waar je een patroon of reeks moet afmaken, bijv deze:
https://www.google.com/search?q=patroon ... re3NPV5sRM
- heel eenvoudige woordzoekers
- doolhoven
- werkbladen waarbij lijntjes overgetrokken moeten worden
- honderdtabellen waar een leuk figuurtje uitkomt als je het af hebt, zie:
https://www.jufleontine.com/category/honderdtabel-2/

Daarnaast heb ik een setje uitwisbare schrijfkaarten gekocht van Rompompom met de losse kleine letters en cijfers. Dit om te voorkomen dat dochter het zichzelf verkeerd aan gaat leren. Ik zie bij mijn zoon in groep 4 dat hij de losse letters nog steeds op de verkeerde manier schrijft, omdat op school in groep 3 er alleen geoefend wordt op aan elkaar schrijven. In dat gat kunnen we nu met het thuisonderwijs mooi springen. Om het leuker te maken mag dochter bij elke letter die ze op de kaarten gaat schrijven eerst de schrijfrichting van de letter oefenen in de app Letterschool, die vindt ze heel leuk.

Omdat ik nog een kind in groep 4 heb en een dreumes laten we onze kleuter ook een aantal dingen op de tablet doen, zodat ze rustig zelf daar mee bezig is en we ook genoeg tijd hebben voor de andere kinderen. Dochter doet vooral de Voorleeshoek (erg leuk en gratis via de bibliotheekpas), Squla (gratis via school), apps om te leren schaken (Chessity is nu ook 3 weken gratis) en spelletjes apps van Duplo, Lego en Playmobil.

Verder lekker aansluiten bij wat je kind leuk vindt om te doen. De mijne houdt van kleien en kinetisch zand, dus daar laten we haar nu veel mee spelen. Als je kind meer een bouwer, fantasiespeler of spellenfanaat is dan laat je hem dat doen. En we spelen verder veel buiten.

En niet teveel mee zitten allemaal. Ik zie het werk voor dochter deze periode vooral als bezigheidstherapie en als ze er wat van opsteekt is het leuk, maar het is vooral van belang dat ze lekker bezig is en goed in haar vel zit. Een cognitieve achterstand zal ze niet krijgen, dus daar maak ik me ook totaal niet druk over. Zie het als een mooie kans om beter te kunnen bieden wat je kind nodig heeft dan een juf die 25 kinderen in de klas heeft en om een goed beeld te krijgen in hoe je kind functioneert mbt schoolwerk. Daar kun je later in gesprekken met de juf weer de vruchten van plukken.
-Hanka- schreef:
21-04-2020 15:17
Het belangrijkste wat kleuters mijns inziens leren is: functioneren in een groep, sociale grenzen verkennen, samen leren spelen en werken etc.
Eens. Mijn dochter in groep 1 loopt op zaken als lezen en rekenen erg voor. Toch vindt zij school super leuk, juist vanwege de sociale kant.

Thuis mist ze die sociale contacten en vindt ze het huiswerk niet echt leuk (te weinig uitdagend). We maken alles wel. En we zijn daarnaast, in overleg met de juf, begonnen met lezen. Ze leest inmiddels AVI start boekjes redelijk goed. We hebben gekozen voor lezen omdat ze dat heel graag wil leren (toen ze in de eerste week op school hoorde dat ze pas zou leren lezen in groep 3 was ze boos).

En ze was super blij toen ze vanochtend hoorde dat ze over een paar weken weer naar school mag.
Odense* schreef:
21-04-2020 15:17
Mag ik je advies geven?
Doe knutselopdrachten juist wel.

Kinderen leren zo ontzettend veel van knutselen.
Open anders een topic 'Wat leren kinderen van knutselen?'
voor meer enthousiasme.

Ik heb o.a. door knutselen bepaald ruimtelijk inzicht ontwikkeld.

Een vriendin heeft een zeer goede fijne motoriek. Zij is tandarts geworden.
Je maakt een grapje toch?
Hier een juf van groep 1/2. Het is op dit moment inderdaad wel lastig om gedifferentieerd te werken. Ik zag al hele mooie voorbeelden voorbij komen wat je zou kunnen aanbieden, mits je dat wilt natuurlijk.

Hieronder misschien nog wat ideeën?

Wat je nog zou kunnen aanbieden is bij het voorlezen, luistervragen mee te geven. Ik ga je zo vragen stellen over het boekje en ik ga eens kijken of jij ze nog weet.

Om mijn leerlingen goed na te laten denken, stel ik na een leesverhaal soms de vraag, wat zou jij doen? Teken dat eens. Ze moeten dan soms een oplossing bedenken voor iets wat in het boek gebeurd is. Ik las laatst een boekje voor over een baby kangoeroe, die al groot genoeg was om uit de buidel te gaan, maar die niet wilde. Ik vroeg de kinderen wat ze zouden doen om de baby uit de buidel te krijgen. De antwoorden die je dan krijgt zijn zo creatief! Dit stimuleert het denken in oplossingen en strategieën.

Voor groep 3 is het straks fijn dat ze ook getalbegrip hebben. Dus niet alleen tot 20 tellen maar ook wat zijn de buurmannen van 13? Wat is dan meer, 12 of 14? wegen 12 boeken meer of minder dan 14 ijsjes? Online speel ik nu vaak een spelletje met de kleuters. Ik tel tot 20, maar ergens op de weg, vergeet ik er een. Welke vergeet ik. Dit vinden ze heel leuk.

Met groep 1, was ik net begonnen om de euro muntjes met ze te bekijken. Mijn plussers vonden het leuk om hier al sommetjes mee te maken.

Mocht je nog wat dingen willen weten, laat maar weten.
Bedankt voor alle tips!
Hij is inderdaad bezig met leren schaken en speelt graag bordspellen.
Mevrouw75 schreef:
21-04-2020 21:02
Er zit natuurlijk vanalles en nog wat in zo’n klas, dus een deel vindt het simpel, voor een deel lijkt het simpel en voor een deel is het moeilijk etc. Dus redelijk normaal lijkt het me wel. In de klas van mijn kind zitten ook kinderen die boekjes aan klasgenoten voorlezen, kinderen die alles van het heelal weten en kinderen die tot 10 tellen moeilijk vinden. Of kinderen die heel precies kunnen knippen en plakken, radslagen draaien en kinderen die nog over hun voeten struikelen.
Hij is inderdaad ook niet overal goed in. Dat zou ook bijzonder zijn. Ach, we houden het gevarieerd en straks mag de school het weer overnemen gelukkig.
Herkenbaar ja. Hier krijgt zoon dagelijks een lijstje met taakjes van de juf die meestal veel te gemakkelijk zijn. Omdat hij werkjes doen wel heel leuk vindt, pas ik zelf de taakjes aan zodat ze beter bij zijn niveau passen en hij er plezier in blijft hebben.
Als hij weer naar school gaat, ga ik dit wel met de juf bespreken zodat ze er ook rekening mee kan houden. Eerder deed ze dat ook al wel, Maar nu met het thuis werken krijgen alle kinderen hetzelfde werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven