Seksualiteitsbeleving

15-10-2018 12:40 89 berichten
Hoe gaan jullie om met de seksualiteitsbeleving van je kind(eren)?

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende "hokjes" zoals hetero, homo, bi, panseksueel, aseksueel, transgender, queer, cis-gender enzovoort. (Ik weet het, sommige zijn geaardheden anderen meer het genderidentiteiten, maar ik gooi het even op 1 hoop)

Voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn zoon altijd weet dat hij welkom is bij ons, ongeacht zijn seksuele voorkeur en genderidentiteit. Wij hebben er zelf ook over nagedacht om hem genderneutraal op te voeden; uiteindelijk is dit enigszins mislukt denk ik. :roll: Nja, mislukt, hij heeft toevallig eigenlijk alleen maar voorkeuren die in onze maatschappij als typisch jongensgedrag worden gezien. Maar als dat niet zo was geweest had het ook prima geweest hoor.

Maar ben benieuwd of anderen hier ook bewust in opvoeden, of hebben jullie zoiets van: we zien het allemaal vanzelf wel...
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
15-10-2018 14:37
Ik woon een behoorlijk eind buiten de A10 (in Groningen om precies te zijn) en ik herken het beeld van Lilalinda ook. Ik denk dat ruim 10% van mijn sociale omgeving zich identificeert als LHBTI. Ik woon wel in de stad en niet in een dorp, dat maakt vast verschil. Ook is mijn vriendengroep niet een erg correcte afspiegeling van de samenleving (veelal hoogopgeleid, stads, open minded, stemt GL of PvdD). Ik denk dat je sociale omgeving hierin een groot onderscheid kan maken. Ik ken ook verhalen van vrienden die opgegroeid zijn in Oost-Groningen waarbij haar ouders gevraagd is of hun dochters vroeger seksueel misbruikt zijn dat ze allebei een relatie met een vrouw hebben? :@@: Het zijn echt niet alleen orthodoxe moslims en christenen waar acceptatie een issue is. :cry:
:woa: OMFG.
nouschi wijzigde dit bericht op 15-10-2018 14:43
0.11% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
15-10-2018 14:37
Ik woon een behoorlijk eind buiten de A10 (in Groningen om precies te zijn) en ik herken het beeld van Lilalinda ook. Ik denk dat ruim 10% van mijn sociale omgeving zich identificeert als LHBTI. Ik woon wel in de stad en niet in een dorp, dat maakt vast verschil. Ook is mijn vriendengroep niet een erg correcte afspiegeling van de samenleving (veelal hoogopgeleid, stads, open minded, stemt GL of PvdD). Ik denk dat je sociale omgeving hierin een groot onderscheid kan maken. Ik ken ook verhalen van vrienden die opgegroeid zijn in Oost-Groningen waarbij haar ouders gevraagd is of hun dochters vroeger seksueel misbruikt zijn dat ze allebei een relatie met een vrouw hebben? :@@: Het zijn echt niet alleen orthodoxe moslims en christenen waar acceptatie een issue is. :cry:
zover weg woon ik ook weer niet, ;) maar zeer herkenbaar.
grote delen van het Nederlandse platteland zijn zeer, zeer achtergestelde gebieden
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
15-10-2018 14:07
Ik vind dit wel een hele goede vraag en verbaas me erover dat zo veel mensen het overdreven lijken te vinden dat je hier over nadenkt.

Mijn zoon, 7, kan nog steeds erg verbaasd reageren als er twee getrouwde vrouwen ter sprake komen bijvoorbeeld, ondanks dat een van mijn beste vriendinnen getrouwd is met een vrouw en een van mijn beste vrienden met een man (ze hebben beide geen kinderen, dus onze kinderen zien ze niet zo vaak).

Overigens geldt hetzelfde voor het hardnekkige beeld dat mijn zoon heeft dat donkere mensen 'zielig' zijn of 'arm' (want dat is wat hij ziet in de krant en het jeugdjournaal). En in onze (directe) omgeving is helaas ook weinig diversiteit. Geen idee wat ik daar aan moet doen zonder te verhuizen.

Maar vandaar dat ik er dus ook over nadenk, hoe ik zorg dat mijn kinderen gewoon alles normaal vinden.
Neem je kinderen eens mee naar een achterstandswijk. Gewoon, om een dagje te genieten van de diversiteit die je in je eigen omgeving zo node mist.

Ik weet alleen niet of ie daardoor nou van zn huidige denkbeelden af zal vallen..
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 14:42
zover weg woon ik ook weer niet, ;) maar zeer herkenbaar.
grote delen van het Nederlandse platteland zijn zeer, zeer achtergestelde gebieden
Het zijn traditionele gebieden waar ze niks moeten hebben van veranderingen. Een achterlijke cultuur, als het ware.
JollyRider schreef:
15-10-2018 14:03
En nee, ik ga ze niet vertellen dat ze altijd welkom zijn zelfs als X. Want daarmee zeg je twee dingen:

1. Kennelijk is het niet volmaakt vanzelfsprekend dat ze ALTIJD welkom zijn.
2. Kennelijk is er iets bijzonders aan X.
.
Dit. Juist door te zeggen "Het maakt me niet uit hoor! Je bent altijd welkom, ook als je X bent" benadruk je juist dat X dus niet vanzelfsprekend oké is. Dat is een andere boodschap dan "ik hou van jou". Ik denk dat je kinderen veel beter kan laten voelen dat ze altijd bij je kunnen komen door de minder expliciete situaties, door je non-verbale gedrag, door hoe je met ze omgaat in het dagelijkse leven, door hoe zij zien dat jij in het leven staat. Ik vind het wel goed om tegen pubers te zeggen "ik hou van jou, als je ergens mee zit mag je altijd bij me komen" want pubers kunnen wel onzeker zijn, maar ik zou niet bij voorbaat willen invullen wat wel of niet een probleem zou kunnen zijn. Ik wil juist ruimte geven dat ze met alles wat zíj als probleem ervaren bij me kunnen komen. Niet alles waarvan ík denk dat ze dat misschien als probleem zouden kunnen ervaren.

Overigens vind ik niet dat je hoeft te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en helemaal niet bijzonder om, bijvoorbeeld, van man in vrouw te veranderen. Dat klopt ook niet met de realiteit en kinderen voelen die incongruentie wel aan en dat voelt dan niet oprecht. Maar onwijs gaan benadrukken dat het 'echt, echt oké is om homo te zijn' vind ik het andere uiterste en ook de plank misslaan.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 14:53
14.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
15-10-2018 14:38
Homo of lesbo vind ik allemaal prima, maar ik ga echt niet met mijn kinderen over gender neutraal en weet ik veel praten. Ik vind dat we veel te ver gaan in de maatschappij met maar alles willen zijn wat je wil. Dan maar kortzichtig en ouderwets, ik heb er moeite mee. Niet in de zin dat ik het niet zou accepteren, maar wel moeite.

Beter toch dan moeten zijn wie je niet bent.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 14:42
zover weg woon ik ook weer niet, ;) maar zeer herkenbaar.
grote delen van het Nederlandse platteland zijn zeer, zeer achtergestelde gebieden
Zeg, niet overdrijven he. Voor zover Nederland überhaupt nog platteland heeft, zijn de verschillen tussen stad en platteland helemaal niet zo groot. Jaren geleden al eens een onderzoek gelezen dat tot de conclusie kwam dat Nederland goeddeels een grote stad is, met vrij veel groen tussen de huizen.

Als plattelander herken ik me echt totaal niet in de beelden. Beide kanten op trouwens, als je in de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt in Amersfoort zit, heb je aan al die stadse moderniteit wellicht ook niet zoveel. En in een gezellig dorpje onder de rook van Eindhoven valt het met de achtergesteldheid nogal enorm mee, weet ik dan weer vrij zeker.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 14:41
nee hoor, komt in andere landen net zoveel voor, maar daar word je ervoor gemarteld, gedood of als je mazzel hebt, gewoon opgesloten

En het kwam (heel) vroeger ook al voor, maar toen 'bestond het niet'.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 14:03
Ik "ga niet om met de seksualiteitsbeleving van mijn kinderen", sorry.

Genderneutraal opvoeden vind ik ongeveer even hysterisch als "traditioneel langs genderlijnen" opvoeden. Maar goed, dat zal wel mijn reactie op mijn eigen opvoeding door goedbedoelende hippie-ouders zijn. Nee, ik wilde geen pop, ik wilde speelgoedpistolen (nee, Jolly, wapens, die zijn slecht! We lossen conflicten op door te praten, of door burgerlijke ongehoorzaamheid! Zit je daar een sit-in te houden terwijl je vriendjes soldaatje spelen :facepalm: ). En ja, ik vond het vrij heftig om uit de kast te moeten komen. ("Sorry ma, maar helaas, Ik Ben Geen Homo! Kan je er nu eindelijk eens mee stoppen, dat over-tolerante je-bent-altijd-welkom gezeik?)

Of mijn zoons gezellig met een meisje wippen, in de bomen klimmen om verkleed als oerang-oetan andere jongens anaal te nemen, of ze heftige erotische gevoelens krijgen door als mr Darcy hun Elizabeth te verleiden, het boeit me niet.

En nee, ik ga ze niet vertellen dat ze altijd welkom zijn zelfs als X. Want daarmee zeg je twee dingen:

1. Kennelijk is het niet volmaakt vanzelfsprekend dat ze ALTIJD welkom zijn.
2. Kennelijk is er iets bijzonders aan X.
Helemaal mee eens.
Wij denken en praten niet in hokjes dus hoeven de dingen ook niet nadrukkelijk benoemd te worden.
Als onze kinderen ergens voorkeur voor hebben dan horen we het wel.
Er vlammen hier wel regelmatig gesprekken op omdat een van onze zoons een bepaalde smaak qua kleding en sieraden heeft, waarmee hij zich wel eens zorgen maakt over de mening van de buitenwereld en hij weleens commentaar krijgt van een broertje of zusje.
Dan bespreken we de diversiteit van mensen, niet alleen de Genderdiversen, maar ook de verschillende meningen van mensen erover.
Ik vind het persoonlijk een belangrijkere les om onze kinderen te leren nadenken over: waarom vind ik iets (raar) en wat heb ik ervan te vinden?
Dan er een ding van te maken dat er verschillen zijn en dat dat oké is.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 14:45
Zeg, niet overdrijven he. Voor zover Nederland überhaupt nog platteland heeft, zijn de verschillen tussen stad en platteland helemaal niet zo groot. Jaren geleden al eens een onderzoek gelezen dat tot de conclusie kwam dat Nederland goeddeels een grote stad is, met vrij veel groen tussen de huizen.

Als plattelander herken ik me echt totaal niet in de beelden. Beide kanten op trouwens, als je in de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt in Amersfoort zit, heb je aan al die stadse moderniteit wellicht ook niet zoveel. En in een gezellig dorpje onder de rook van Eindhoven valt het met de achtergesteldheid nogal enorm mee, weet ik dan weer vrij zeker.
ik heb bijna dagelijks te maken met ware plattelanders (boeren) te maken en die vinden alles wat niet hetro is, echt raar
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-10-2018 14:49
ik heb bijna dagelijks te maken met ware plattelanders (boeren) te maken en die vinden alles wat niet hetro is, echt raar
Ik geloof je.

Ik heb even zo vaak met ware stedelingen te maken, die ook alles wat niet hetero is echt raar vinden. En met boeren (die slechts een miniem aandeel van de plattelandsbevolking vormen) die er totaal geen moeite mee hebben. Zolang de varkens maar hetero blijven, anders hebben ze geen biggen meer.

Ik zeg het niet graag, maar hier kijk je toch echt te beperkt :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ze weten dat ze hier nooit in een kast mogen gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-10-2018 14:51
Ik geloof je.

Ik heb even zo vaak met ware stedelingen te maken, die ook alles wat niet hetero is echt raar vinden. En met boeren (die slechts een miniem aandeel van de plattelandsbevolking vormen) die er totaal geen moeite mee hebben. Zolang de varkens maar hetero blijven, anders hebben ze geen biggen meer.

Ik zeg het niet graag, maar hier kijk je toch echt te beperkt :)
voor mij is een plattelander, een boer (zie: Boer Zoekt Vrouw), daarnaast heb je dorpelingen, stedelingen etc.
Maar dat komt omdat ik (als stedeling) nog wel eens een boer spreek, en wie kan dat nou zeggen? 8-)
Alle reacties Link kopieren
Ik voeding mijn dochter (8) niet genderneutraal op, maar gewoon zoals in het wil en wat voor haar werkt. Soms heeft ze vragen van het thema genderidentiteit & seksualiteit, en daar antwoord ik dan op.

Ze weet dat ze welkom is en dat ze geliefd is zoals ze is, omdat ik van haar hou. En dat is genoeg, heeft geen verdere uitleg nodig.
Alle reacties Link kopieren
:proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Owlette schreef:
15-10-2018 14:31
Ik probeer daar wel enigszins bewust mee om te gaan. Mijn kinderen krijgen verschillende soorten speelgoed aangeboden. Zoontje houd toevallig meer van auto’s dan van poppen, maar toen hij vorige keer zeurde om een rok omdat zijn zusje steeds van die mooie rokken aan had heb ik die ook voor hem gekocht. Mijn dochtertje geef ik zowel auto’s als poppen. Al vind ik dat soms wel moeilijk, want ik ben zelf dol op alles wat roze en “meisjes” achtig is :p

En verder hebben wij ook wel homo’s en lesbie’s in de omgeving. Ik denk niet dat ik daar snel over zal praten met mijn kleuter, maar hij groeit er wel mee op dat er niks geks aan is.

Helemaal gender neutraal, is niet echt iets voor mij. Ik heb gewoon een jongetje en een meisje, tenzij zij dat zelf anders voelen. Maar dan hoor ik dat wel.
Lesbiennes bedoel je?
Wat een gezever overigens over poppen en auto's. Geef je kind gewoon wat het leuk vindt. Ik ga mij echt niet bezig houden met het geslacht als ik speelgoed koop.

Oudste speelde met poppen, winkeltje, etc. Jongste met piratenschepen, auto's, knuffels, poppen, brandweer kazernes ...dat wat graag wilde hebben kregen onze meiden.

We slaan nu wel heel erg door. Als we nu beginnen met acceptatie dan is er geen probleem.
Ik vind het erg interessant om de verschillende meningen en ervaringen te lezen.

Het voorbeeld dat JollyRider noemt, zo zou ik het dus niet aanpakken. Ik wil graag dat zijn geaardheid voor ons geen enkel issue is. Er zijn geen verwachtingen op dat gebied, alles is even prima en even normaal, dus ik zou ook nooit zeggen "je bent ook welkom als je .... bent" want ik hoop dat wij tegne die tijd allang duidelijk hebben gemaakt dat het geen issue is.
Maar dat soort gesprekken krijg je toch snorriemorrie. Dit soort onderwerpen komen vaak voor in het Jeugdjournaal bijvoorbeeld. Dan kunnen kinderen vragen gaan stellen. Waarom doen mensen zo, waarom denken ze dat dat verkeerd etc. Dan ga je met je kinderen in gesprek.

Vragen over seks, seksualiteit etc worden hier ook gewoon beantwoord. Geen schaamte...
snorriemorrie schreef:
15-10-2018 17:09
Ik vind het erg interessant om de verschillende meningen en ervaringen te lezen.

Het voorbeeld dat JollyRider noemt, zo zou ik het dus niet aanpakken. Ik wil graag dat zijn geaardheid voor ons geen enkel issue is. Er zijn geen verwachtingen op dat gebied, alles is even prima en even normaal, dus ik zou ook nooit zeggen "je bent ook welkom als je .... bent" want ik hoop dat wij tegne die tijd allang duidelijk hebben gemaakt dat het geen issue is.
Waarom zou je dat duidelijk moeten maken? Als dat gewoon in jouw basishouding zit weet je kind niet beter.
Ik denk trouwens dat je met jouw opvoeding er een groter ding van maakt dan het is. Kinderen kunnen hier ook onzeker van worden. Doe gewoon normaal. Als je alles zo gaat benoemen komt het kind nog in een identiteitscrisis.
Polsjef schreef:
15-10-2018 17:29
Ik denk trouwens dat je met jouw opvoeding er een groter ding van maakt dan het is. Kinderen kunnen hier ook onzeker van worden. Doe gewoon normaal. Als je alles zo gaat benoemen komt het kind nog in een identiteitscrisis.

Waarom zou een kind in een identiteitscrisis komen omdat hij weet dat man-vrouw relaties niet het enige is dat mogelijk is?
Nemaìn’ schreef:
15-10-2018 17:25
Waarom zou je dat duidelijk moeten maken? Als dat gewoon in jouw basishouding zit weet je kind niet beter.

Dit.
Je hoeft het toch niet te benadrukken? Dat het kind bijna teleurgesteld is dat het hetero is.

Het gaat mij er om dat je normaal met ze omgaat, vragen beantwoord en liefde geeft.

Niet dat je op zaterdagavond tijdens het bakje chips de mogelijkheden van panseksualiteit gaat bespreken.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
15-10-2018 12:51
Ik denk dat je hier niet zo spastisch over moet doen. Je kind komt vanzelf wel in aanmerking met andere geaardheden, als je op dat moment uitlegt hoe je er over denkt ben je volgens mij vroeg genoeg.

Waarom je kind proberen genderneutraal op te voeden? Ik zie niet in wat daar de meerwaarde van is. Uit onderzoek blijkt dat zelf bij mensapen een voorkeur is voor “typisch” jongens en typisch meisjesspeelgoed. Het grootste gedeelte van mensen (en mensapen) heeft een voorkeur die past bij hun gender. En als dat niet zo is dan merk je dat vanzelf toch? Kijk als jouw zoon graag met Barbies speelt dan lekker laten doen, maar als hij liever met auto’s speelt waarom zou je hem dan pushen om voor ander speelgoed te kiezen?

Juist door hier zo spastisch mee om te gaan maak je er een ding van.
Genderneutraal is iets anders dan je kind dwingen of pushen met typisch speelgoed voor de andere sexe te spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven