selectie streetdance of niet?

22-05-2016 21:27 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 7 en is door de dansjuf gevraagd om in de selectie te komen dansen. Mijn dochter danst het liefste de hele dag. Ze treedt ook het liefst de hele dag voor mij en haar vader of bezoek op. En ze heeft dus talent.

Het probleem is alleen dat ze sneller moe is dan andere kinderen (medische voorgeschiedenis). Na school kan ze niet zoveel ondernemen. Ze kan ook niet overblijven op school want dat is te vermoeiend. Nu heb ik wel het idee dat de vermoeidheid meer komt door prikkels en omgang met anderen dan met daadwerkelijke inspanning. Overblijven kost haar meer energie dan een stuk fietsen bijvoorbeeld.

Ik heb dus geen idee wat dit van haar gaat vragen. 3 uur trainen per week en 10 wedstrijden per jaar. Mijn dochter doet dus niets liever dan dansen, maar gaat ze dit trekken? Aan de ene kant weet ik misschien wel dat het teveel gevraagd is. Maar ik zou het haar zo gunnen om datgene te doen wat ze zo graag doet en waar ze zo goed in is.

Hebben jullie ervaringen of tips?
quote:Snoesje666 schreef op 22 mei 2016 @ 22:48:

In dat plus-groepje voor rekenen zou ze niet méér moeten doen, maar minder en een uitdaging als Rekentijgers. Dat doet school verkeerd. Googel eens op "compacten en verrijken".

Voor wat betreft het dansen, spreek schriftelijk af dat ze altijd mag stoppen.Ze gaat of eigenlijk ging (want ze heeft vier weken school gemist ivm ziekte en nu zit ze niet meer in het plus-groepje en dat vindt ze fijn) met het plus-groepje naar een ander lokaal voor ander soort rekenen. Maar terug in de klas moest ze dan het gewone rekenwerk ook nog maken.
Ik lees nu de OP eigenlijk pas goed.

Spreekt je dochter ook vaak af met andere kinderen?

Wellicht moet dat minder worden als zij in de selectie gaat. Hoe staat zij daar zelf tegenover?

Misschien vindt ze dat geen probleem. Of vindt ze dat jammer.

Ik heb bij een bijbaan ooit gehad dat iemand ontslag nam in de proeftijd, omdat ze vond dat ze haar vriendinnen in de steek liet. (ze had minder tijd om met hen af te spreken) En dat meisje was toen 17 of 18.
Dat gewone rekenen hadden ze dus écht niet moeten doen. Van het reguliere werk twee sommen maken i.p.v. tien en aanvullen met uitdagingen. Erg slecht van school.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mijn dochter spreekt niet zo vaak met vriendinnen af. We moeten vaak "nee" zeggen omdat ze al zo moe is van school. Of als ze bijvoorbeeld op dinsdag tussen de middag toch bij iemand gegeten heeft, kan ze de dag erna niet spelen. Dus in het "gewone" leven moeten we al best vaak "nee" zeggen. En dat vindt ze heel jammer. Juist dit weekend vroeg ze zichzelf af of ze haar hele leven dan zo moe zal blijven en sommige dingen dus niet kan doen.

Maar ze vindt het dansen zo leuk......
Natuurlijk kan niemand je kind dwingen om te komen, maar als je een selectie-overeenkomst aangaat voor een jaar, dan zit je wel een jaar lang vast aan de hogere leskosten. Bovendien gaan ze deze overeenkomst aan, omdat deelname aan een selectieteam ook een commitment vraagt van de dansers. Je gaat als team iets opbouwen en als er dan opeens iemand niet komt opdagen of tussentijds stopt, dan geeft dat problemen voor de andere leden van je team.

Selecties kosten extra, want zijn gewoon meer lesuren en daar komen de reiskosten naar de wedstrijden nog bij en bij sommige dansscholen ook een bijdrage in de kleding die ze bij de wedstrijden gaan dragen.
quote:Snoesje666 schreef op 22 mei 2016 @ 22:55:

Dat gewone rekenen hadden ze dus écht niet moeten doen. Van het reguliere werk twee sommen maken i.p.v. tien en aanvullen met uitdagingen. Erg slecht van school.

Ja stom he? Mijn dochter kwam begin van het schooljaar helemaal gestrest thuis door dat plus-groepje. Aangezien ze vier weken gemist heeft van school zit ze nu niet meer in het plus-groepje.

Ze heeft ook 4 lessen gemist toen van streetdance. En ik heb tegen de juf gezegd dat ze maar niet opknapte. Volgens mij heb ik ook weleens een gesprekje gehad met de dansjuf dat mijn dochter sneller vermoeid is. Maar dat is ze misschien vergeten, ze ziet zoveel kinderen.
Ja hoe zit dat eigenlijk met vervoer naar de wedstrijden? Ik neem aan dat de ouders dan rijden? Wij hebben niet zoveel geld en ook geen auto. Hoe groot zijn die selectie-groepjes eigenlijk?
quote:Rasonkel schreef op 22 mei 2016 @ 23:00:

Ja hoe zit dat eigenlijk met vervoer naar de wedstrijden? Ik neem aan dat de ouders dan rijden? Wij hebben niet zoveel geld en ook geen auto. Hoe groot zijn die selectie-groepjes eigenlijk?

Gezien de leeftijd van je dochter, denk ik niet dat ze verwachten dat de kinderen zelf met het OV gaan.

Ik ken kinderen die op reguliere hockey zaten, en zelfs daar was het verplicht dat de ouders eigenlijk ook gewoon meedoen. (Tijd vrijmaken voor hockey, een rooster van welke ouder wanneer de kinderen naar wedstrijden brengt, fruit en koek regelt, zelfs af en toe scheidsrechter zijn voor wedstrijden is verplicht als ouder etc)

Als een kind van 7 aan selectiewedstrijden dansen doet, denk ik dat het ook ongeveer zo gaat.
quote:Rasonkel schreef op 22 mei 2016 @ 22:55:

Maar ze vindt het dansen zo leuk......

Ik heb in een bericht op de pagina alternatieven geplaatst voor dat selectiedansen. Misschien vindt ze dat ook wel leuk of zelfs leuker?

Hier in de stad heb je ook een balletschool waar je elke maand het dansen op kan zeggen. Misschien is een leskaart (kost daar 90 euro per maand) een idee, waarmee je onbeperkt gewoon mee kan doen aan elke dansles? Dan hoeft ze zich ook niet te houden aan vaste lestijden waar ze verplicht is te komen. (of een 10-ritten kaart, dan zit je niet aan dat stomme maandbedrag)
Trouwens, als je op Youtube kijkt, kan je wel een inschatting maken van hoe groot een selectiegroep streetdance is: https://www.youtube.com/r ... uery=selectie+streetdance
Het is per dansschool heel verschillend. Grote dansscholen hebben soms meerdere selectieteams en gaan dan met een bus. Kleine dansscholen gaan er vaak van uit dat de ouders rijden.

Als je nog met zoveel vragen zit, is het misschien een goed idee om eerst en gesprek met de coach te hebben.
quote:rozebriefpapier schreef op 22 mei 2016 @ 23:07:

[...]

Ik heb in een bericht op de pagina alternatieven geplaatst voor dat selectiedansen. Misschien vindt ze dat ook wel leuk of zelfs leuker?

Hier in de stad heb je ook een balletschool waar je elke maand het dansen op kan zeggen. Misschien is een leskaart (kost daar 90 euro per maand) een idee, waarmee je onbeperkt gewoon mee kan doen aan elke dansles? Dan hoeft ze zich ook niet te houden aan vaste lestijden waar ze verplicht is te komen. (of een 10-ritten kaart, dan zit je niet aan dat stomme maandbedrag)Dank je wel voor de alternatieven. Op dit moment heb ik niet het idee dat mijn dochter zelf meer wil dansen. Zij vindt 1 keer in de week prima, de dansen die ze in de dansschool leert, danst ze thuis dan ook elke dag een paar keer.
Waar is je dochter zo moe van ? Heeft ze Pfeiffer ?

Snoezekind had erg veel last van Pfeiffer, dat kostte hem een jaar.
quote:Snoesje666 schreef op 22 mei 2016 @ 23:37:

Waar is je dochter zo moe van ? Heeft ze Pfeiffer ?

Snoezekind had erg veel last van Pfeiffer, dat kostte hem een jaar.Waarschijnlijk van de hersenontsteking die ze kreeg toen ze 3,5 was. Of door de medicijnen (prednison) die haar bijnieren platlegden. We weten het niet precies. Maar vanaf die tijd was ze extreem moe. Gaat nog steeds wel langzaam vooruit trouwens.
Beterschap voor haar.

Het is niet leuk als je minder kunt doen dan je vriendinnen.
Vraag me echt af of zo'n selectie dan wel een goed idee is voor haar, want het vraagt ook veel inzet van de dansers.

Dat gesprek met de coach wat ik adviseerde, lijkt me dus echt een goed idee.
Is er geen optie om 1 les meer te volgen (2 dansgroepen ipv 1), maar zonder selectiegroep?

En kijken wat dat geeft.

Is ze volgend jaar dan nog altijd zo goed en zelf geïnteresseerd kan je nog altijd nadenken over de selectie.

Dan is de stap van 2u naar 3u dans per week ook kleiner.
Als je dochter het graag wil dan zou ik het haar zeker laten proberen. Dat de dansjuf het niet leuk vindt dat ze eventueel halverwege het jaar moet stoppen daar zou ik geen boodschap aan hebben. Ze stopt dan niet omdat ze niet wil maar omdat het niet anders kan.

Heb je dan een half jaar voor niks betaald. Ja dat is jammer maar geen ramp en geen reden om je dochter nu vreselijk teleur te stellen.

Genoeg volwassenen die een contract met een sportschool afsluiten en vervolgens nooit gaan omdat ze eigenlijk niet gemotiveerd zijn.

Jouw dochter is wel gemotiveerd.
Ik zou ook eens met school gaan praten. De manier waarop ze het rekenen aanpakken is niet oké.

De hele dag onder je vermogen werken en niet uitgedaagd worden kost ook erg veel energie. En hoe is haar contact met de rest van de klas?

Ik zou met je dochter en haar streetdance juf bespreken dat jullie het bijv. tot aan de zomervakantie proberen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Het gaat niet om de dansjuf, die komt er wel overheen ja. Het gaat om de dansers in je team die samen met jou iets opbouwen en dan weer opnieuw moeten beginnen omdat jij opeens stopt.

En TO geeft aan niet veel geld te hebben, dus dan is een half jaar betalen voor niets, misschien wel een probleem.

Ik krijg de indruk dat TO nog geen idee heeft wat zo'n selectie inhoudt, dus nogmaals: Praat met de coach!!
Ik ga zeker met de coach/dansjuf praten en haar de vragen stellen. Zelf denk ik dat het iets teveel gevraagd is voor mijn dochter. 3 uur trainen per week en dan 10 wedstrijden per jaar. Ik neem aan dat die in het weekend zijn. Terwijl zij het weekend vaak juist nodig heeft om bij te tanken van de week.

Haar contact met de kinderen uit de klas is goed. Ze is heel sociaal en geliefd.
Wedstrijden zijn altijd in het weekend inderdaad en vaak door heel Nederland, dus kan soms aardig wat reistijd opleveren, waardoor je echt een hele dag onderweg bent voor een dansje van 2 minuten!
quote:Barbaa schreef op 23 mei 2016 @ 10:05:

Wedstrijden zijn altijd in het weekend inderdaad en vaak door heel Nederland, dus kan soms aardig wat reistijd opleveren, waardoor je echt een hele dag onderweg bent voor een dansje van 2 minuten!Oh dat had ik me ook nog niet gerealiseerd. Dat is echt teveel denk ik.
Idd in gesprek gaan met de dansclub. Ik doe de ledenadministratie van de plaatselijke gymvereniging en bij ons ben je in principe ook lid voor het hele seizoen, ook als je per kwartaal betaald. Maar we doen niet moeilijk als een lid met een reden tussentijds de lessen opzegt. Ook kinderen die in de turnselectie zitten en later toch een stapje terug moeten doen zullen we kijken wat er mogelijk is. Instroom tijdens het seizoen gebeurt ook. Maar turnen doe je alleen en in het geval van streetdance dans je in een groep en dat is dan weer afhankelijk van iedereen, als er iemand niet is klopt de dans niet meer. Qua rijden naar wedstrijden kun je ook aangeven dat je zelf geen rijbewijs/auto hebt. Vraag ook goed na wat de kosten zijn. De turngroep traint 2 keer zo lang en betaald 100 euro meer contributie als de gewone gym-groepen.
Dat is inderdaad waar. Mijn nichtje doet ook zoiets en die moet dan weer richting doetinchem, wageningen en harderwijk heb ik ook al langs horen komen. Bespreek dat ook met je dochter.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven