Sint Maarten in Enschede

08-11-2018 10:44 54 berichten
Zondag a.s. is het Sint Maarten. Ik kom uit het westen van het land, maar zit dit jaar op 11 november in Enschede. Degene waar ik op bezoek ga heeft geen idee wat er in Enschede te doen is zondag en of kinderen überhaupt de straat op gaan om liedjes te zingen en snoep te krijgen. Mijn dochter is nu net begonnen in de kleuterklas en is reuze trots op haar lampion en heeft een beetje door wat de bedoeling is. Waar moet ik zijn zondag in Enschede. Google heeft het alleen over een feest bij een kinderboerderij op vrijdag 9 november. Maar dan zit ik gewoon nog thuis. Waar we op bezoek zijn is vlakbij het Stedelijk Lyceum Zuid.

Iemand tips? Wordt er in Enschede gewoon in alle buurten langs de deuren gegaan?
Ik heb daar gewoont tot mijn 10e. En ben daarna naar het westen verhuist.
In Enschede was Sint Maarten totaal onbekend. Nog nooit gezien/gedaan of van gehoord tot we in het westen kwamen wonen.

Maar misschien is dat ondertussen veranderd maar kan het me niet voorstellen.
Als je niks kan vinden zal het daar wel niet gevierd worden .
Volgens mij wordt Sint Maarten echt alleen in het westen van het land en in de buurt van Utrecht gevierd. Ik ben het in het oosten en zuiden helemaal nooit tegengekomen dat er kinderen langs kwamen en ja dat was in steden. Ik vrees dus dat er of niet open wordt gedaan als ze langs gaat en dat er weinig tot geen snoep in huis zal zijn
Ik kom ook uit het westen maar woon nu al jaren in het oosten (vlakbij Enschede). Hier had ik op 11 nov dus ook geen snoep in eerste instantie omdat ik dacht dat ze er niet aan deden. Nu komen er soms toch kinderen dus ik zorg maar dat ik wat in huis heb, maar voor zover ik weet is het hier totaal niet gangbaar.
Nee, is hier niet aan de orde in Enschede.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen de mensen bij wie je op bezoek bent met wat anderen in de straat afspreken dat je dochter langskomt?
Het is heel plaatselijk of het wel of niet gevierd wordt.

Heb gewoond in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland in verschillende steden/dorpen per provincie en waar het wel of niet gevierd werd is geen lijn in te trekken.
Soms wordt het in het ene dorp wel gevierd en 4 kilometer verder op in het volgende dorp niet. Drie keer raden waar de kinderen uit dorp 2 dan op 11 november 's avonds te vinden zijn ;-) .

Aanvulling: dat een stad/dorp van oorsprong katholiek is, wil ook nog niet zeggen dat er sint Maarten gevierd wordt (was ik zelf wel verbaasd over).
Ik woon in de buurt van Enschede, en wij gingen altijd langs de deuren. Misschien scheelt het dat ik in een dorp woon. Het wordt helaas wel minder de laatste jaren.
Wij wonen in Groningen en hier lopen de kinderen vrijwel overal.
Alleen dit jaar niet op 11 november, dit is een zondag.
Hier lopen ze zaterdag 10 november.
En volgens wordt er nergens op zondag Sint Maarten gelopen..
Jiska1978 schreef: ↑
08-11-2018 11:34
Wel waar ik woon.
eze wijzigde dit bericht op 08-11-2018 11:49
0.31% gewijzigd
Wel hoor, hier in de Zaanstreek wordt het gewoon op zondag gevierd.
Wel hoor.
dan buiten Enschede?
Hengelo: http://www.overuit.nl/alles/sint-maarte ... 55#content
Waar ik woon lopen ze de optocht op 11 november. Het is natuurlijk een katholiek feest dus ik kan mij voorstellen dat er in sommige gemeentes ervoor gekozen is om het niet op zondag te organiseren.

Ik denk dus dat we gaan uitwijken naar Hengelo of het gewoon maar een jaartje laten als dochter er verder niet over gaat beginnen. Vrijdag op school gaan ze al met zijn alle liedjes zingen en krijgen ze wat lekkers. Misschien is dat dan al genoeg voor haar.
Ik woon al zeker 10 jaar in Enschede en hier in de wijk wordt geen Sint Maarten gelopen. Vind het zelf wel jammer, kom oorspronkelijk uit het westen en vond het als kind altijd hartstikke leuk.
Niet echt iets waar wat aan gedaan wordt in Enschede

https://indebuurt.nl/enschede/doen/leuk ... est~58062/

http://www.overuit.nl/dagje-uit/sint-ma ... x?id=56236
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik dacht altijd dat het iets van de Noordellijke provincies was. Maar volgens mij begint het overal steeds populairder te worden ....

Het is in ieder geval per gemeente weer verschillend wanneer er gelopen wordt. Zaterdag, zondag en maandag heb ik al voorbij horen komen.

Misschien kan die gene even rondvragen in de buurt? Is het mogelijk dat zij anders bij jou komt? Of je gaat weer op tijd terug naar huis en dan daar lopen.
Ik denk dat er wel wijken zijn in Enschede waar ze daar aan doen, maar of je daar zo naar toe kunt gaan betwijfel ik.
Takkie1 schreef: ↑
08-11-2018 12:16
Ik denk dat er wel wijken zijn in Enschede waar ze daar aan doen, maar of je daar zo naar toe kunt gaan betwijfel ik.
Op Dolphia ofzo :lol:

Zonder dollen, ik woon al mijn hele leven in Enschede in tig verschillende wijken en ik heb het nog nooit meegemaakt.
anoniem_69176b9c77370 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 12:31
0.15% gewijzigd
Die links van Hamerhaai had ik gevonden, maar dat is dus vrijdag 9 november en dan zit in gewoon nog in Noord Holland.
Het gaat om een verjaardag waar we naar toe gaan dus dat ze onze kant op komen is geen optie.

Bij ons begin te optocht om 17.00 uur. Het is zeker 2 uur rijden vanaf Enschede en dat gaan we niet redden.

Ik ga nog eens kijken of hier in de buurt Sint Maarten op zaterdag gevierd wordt i.p.v. zondag. Had toen ik het topic nog niet stilgestaan bij het feit dat in sommige gemeentes weleens voor een andere gekozen is. Heb hier in de buurt een behoorlijk katholieke gemeente zitten. Wie weet kunnen we dan zaterdag even heen.
Hier ook uit het noorden en het wordt hier idd nooit op zondag gedaan. Dan op zaterdag of maandag, verschilt per dorp/stad. Vreemd hè dat het zo kan verschillen in zo’n klein land eigenlijk!
yasmijn schreef: ↑
08-11-2018 12:25
Op Dolphia ofzo :lol:

Zonder dollen, ik woon al mijn hele leven in Enschede in tig verschillende wijken en ik heb het nog nooit meegemaakt.
Ja geen idee haha. maar ik weet iemand die het vorig jaar met haar dochtertje volgens mij wel deed, maar ik weet niet waar ze precies woont. ja goed verhaal dit haha
nena78 schreef: ↑
08-11-2018 11:05
Volgens mij wordt Sint Maarten echt alleen in het westen van het land en in de buurt van Utrecht gevierd. Ik ben het in het oosten en zuiden helemaal nooit tegengekomen dat er kinderen langs kwamen en ja dat was in steden. Ik vrees dus dat er of niet open wordt gedaan als ze langs gaat en dat er weinig tot geen snoep in huis zal zijn
Groningen en Drenthe wordt het ook wel gevierd. Hier in de gemeente voornamelijk de 10e dit jaar.
Het lijkt katholiek door de naam maar wordt niet persee in katholieke dorpen wel gevierd en in niet-katholieke niet. Bijna integendeel. Iedereen die ik ken die dit viert (in noord hland en utrecht) is niet van oorsprong katholiek.

Ik kom zelf uit een katholiek dorp maar ken het helemaal niet. Laatje dus niet leiden door of het katholiek zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven