Slaaptips gevraagd

27-11-2019 19:35 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze baby van bijna 10 weken slaapt overdag nauwelijks 1 a 2 keer een half uurtje totaal. En als ze in slaap valt is dat alleen als we haar lopend en zachtjes hupsend door de kamer in slaap wiegen waarna ze op onze borst rechtop blijft verder slapen. Bij het wegleggen in box, bed of wandelwagenbak schrikt ze direct wakker en is het huilen. 10 minuutjes laten huilen hebben we meermaals geprobeerd maar dan valt ze niet zelf in slaap maar gaat alsmaar harder en harder huilen tot uiteindelijk gillen in blinde paniek... Behalve t incidentele half uurtje dat het lukt haar op me in slaap te laten vallen ben ik dus eigenlijk zo'n 6 uur per dag bezig met mn (duidelijk wel moeë) kind in slaap te wiegen. Inmiddels doet hierdoor alles pijn waardoor ik haar bijna niet meer kan tillen.
Haar eerder (wakker, en bij de eerste vermoeidheidssignalen) al in bed of wagenbak leggen zoals je overal leest ook niet want dit resulteert ook meteen in keihard huilen. Ook als ik er naast blijf staan en over haar hoofdje aai of tegen haar praat dat ik er nog ben. Alleen oppakken helpt dan...
Eigenlijk slaapt ze dus alleen snachts (na 22.00 uur) los van mij in de cosleeper naast ons.
Overdag kan ik haar behalve een kwartiertje wakker spelen in de box ook echt niet losweken van mijn lijf waardoor ik amper ontbijt of lunch kan maken, naar toilet kan of me kan aankleden.
Mensen roepen wel van "ja je moet toch maar gewoon je dingen doen. Baby's huilen nou eenmaal, het is niet erg als ze even huilen".
Klopt! Maar behalve de hoogst nodige dingen (toilet, vlug boterham smeren of aankleden in 2 minuten) doe ik dus helemaal niets op een dag behalve wiegend door de kamer lopen of op de bank zitten met slapende baby op me.

In de nacht gaat t wel al best goed. Ze slaapt in een cosleeper naast me en ik kom er 2x per nacht een uurtje uit waarbij ze de fles en schone luier krijgt en na een boertje weer inslaapt. Waarom dit snachts wel lukt geen idee?

In de eerste weken konden we haar overdag en snachts nooit weg leggen wegens zware reflux en direct kokhalzen bij horizontaal leggen, waardoor ze de eerste weken alleen maar omhoog op ons heeft gezeten/gelegen. Kan het zijn dat ze dit gewend is geraakt?
Inmiddels gaat het met de reflux al wat beter waardoor ze snachts dus al wel in haar bed slaapt maar overdag dus nooit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe leerden jullie je kindje zonder op jou geplakt te zitten in slaap vallen?

Extra info. We zijn net van 8 naar 7 flesvoedingen per dag. (half kunstmelk en half gekolfde melk) ze laat er dus 3 uur en soms 1 of 2x 4 uur tussen.
Met de nachten ben ik al heel blij want de eerste 6 weken sliep ik snachts niet of max 1 of 2 uur bij elkaar in hazeslaapjes. Nu kan ik tussen de voedingen door al 3 keer 2 uur = 6 uur slapen. Voor en ander is dit misschien een gebroken nacht. Voor mij al veel beter dan waar ik vandaan kom.
Haar bedje staat al omhoog vanaf week 1.

Wie heeft er goede tips hoe ik haar kan leren zelf in slaap te vallen zonder het constante wiegen en haar kan leren los van op mijn lijf geplakt zitten in haar bedje wagenbak te slapen overdag?

Aanvulling nav vragen in dit topic:
ik heb een babylonia draagdoek en ergobaby draagzak. Beide hele dagen in gebruik zolang ik loop. Als ik ga zitten vind ze dit te beklemd en is t ook huilen. En t probleem is dat ik door 10 weken lang hele dagen dragen enorme pijn in mijn rug en eigenlijk hele lijf heb dat ik dit niet meer vol houd..
djbbi wijzigde dit bericht op 27-11-2019 19:50
5.80% gewijzigd
Heb je een draagdoek of draagzak? Daar heeft ze blijkbaar behoefte aan als ik dit zo lees.
Waarschijnlijk ga je deze reactie vaker krijgen: heb je een draagdoek? Bij mijn plakbaby vond ik die onmisbaar. Het draagt comfortabeler dan op de arm en je hebt je handen vrij.
Ik heb het destijds opgegeven en zo’n Bondolino besteld. Dat werkte zo goed dat ik nog draagdoeken erbij heb gekocht. Dan kon ik wat heupwiegen en spaarde ik mijn rug en armen.
Oh sorry je zoekt tips om je kind zelf in slaap te laten vallen.
De enige tip is rustig afwachten. Ze leren dat pas veel later. Nu is ze nog heel klein dus geef haar wat ze nodig heeft.

En wees blij dat de nachten zo goed gaan! Beter dit dan andersom ;-D
Absoluut lekker aan toegeven en draagdoek gebruiken. Valt ze in de kinderwagen wel in slaap? Dan gewoon lekker veel wandelen als je t dragen erg moe bent. Maar een draagdoek gaat je zo veel schelen!

Het wordt vanzelf wel minder en je kunt natuurlijk wel blijven oefenen met af en toe even wegleggen, maar blijkbaar is ze er nu gewoon nog niet aan toe.
Draagdoek of ergonomische draagzak. Eventueel nog zo’n opblaasbare fitnessbal erbij kopen, ideaal om op te zitten en op en neer hopsend je kind in slaap te krijgen. Als kind sliep verhuisde ik naar de bank en las of keek een serie of zo.
Draagzak, lulladoll kunnen helpen.
Ze leren het vanzelf.

Fb groep: nachtouders van nu
COtweepuntnul schreef:
27-11-2019 19:37
Heb je een draagdoek of draagzak? Daar heeft ze blijkbaar behoefte aan als ik dit zo lees.
Yes ik heb een babylonia draagdoek en ergobaby draagzak. Beide hele dagen in gebruik zolang ik loop. Als ik ga zitten vind ze dit te beklemd en is t ook huilen. En t probleem is dat ik door 10 weken lang hele dagen dragen enorme pijn in mijn rug en eigenlijk hele lijf heb dat ik dit niet meer vol houd..
Vandaar vraag om los van mij in slaap te vallen. Als ik ernaast moet zitten helemaal prima. Ze hoeft niet alleen te blijven hoor.
Mijn baby's zijn inmiddels 15 19 20 jaar en alledrie reflux. Ik ben op eigen initiatief vroeg begonnen met fruit en groente. Daarvan werden het meer tevreden babies, minder spugen, minder huilen, beter slapen.

Ik weet niet of het bij jou helpt, maar dat was mijn ervaring.

En oh ja, bij mij zaten ze met drie maanden al in de wagen overeind. En overdag ook in de wipstoel overeind.

Er zal vast wat gevonden zijn, maar ik deed het graag op mijn gevoel.
Rilena schreef:
27-11-2019 19:46
Draagzak, lulladoll kunnen helpen.
Ze leren het vanzelf.

Fb groep: nachtouders van nu
Thanks voor de tips en die fb groep ga ik zoeken!
Ik hoefde niets en deed niets.
Dochter sliep op mij. in de ochtend verzamelde ik een dienblad met eten en drinken voor mezelf.
Ze sliep op mij, was wakker op mij, dronk van mij (of later fles van mij) en ik heb er enorm van genoten. Er lag een dekentje en speelkleed op de bank en zo lag ze vaak heel dicht tegen me aan te slapen en pakte ik zelf ook een paar uurtjes overdag.

Heb haar niets geleerd. Opeens kwam het moment dat ze een x zelf in slaap viel in de box. Vanaf toen slapend in wandelwagen beneden (week of 13a14).
En zo verder.

Ontspan. Relax. Rust. Geniet. Het komt echt vanzelf.
Kun je het verdelen met je partner? Ik zou haar in de wagen in slaap wiegen. Onze kinderwagen stond gewoon in de woonkamer en ik heb uren gewiegd. Misschien wil ze wel op haar buik slapen.
djbbi schreef:
27-11-2019 19:48
Yes ik heb een babylonia draagdoek en ergobaby draagzak. Beide hele dagen in gebruik zolang ik loop. Als ik ga zitten vind ze dit te beklemd en is t ook huilen. En t probleem is dat ik door 10 weken lang hele dagen dragen enorme pijn in mijn rug en eigenlijk hele lijf heb dat ik dit niet meer vol houd..
Vandaar vraag om los van mij in slaap te vallen. Als ik ernaast moet zitten helemaal prima. Ze hoeft niet alleen te blijven hoor.
Schakel je partner in en kom een dagje bij. Dit duurt niet eeuwig maar je hebt dus een kind dat niet los in een bedje oid wil slapen.
Op de buik slapen is een hele goede tip! Als je er overdag toch bij bent, kun je haar goed in de gaten houden.

Als je merkt dat je veel last krijgt van je rug, kan misschien een draagconsult ook nog helpen om op de juiste manier te dragen waardoor het minder belastend is, maar dat is nu niet de oplossing die je zoekt.

Ik zou echt veel gaan wandelen als ze de kinderwagen wel accepteert (?). Het is gewoon zwaar en hoewel de opmerking van het genieten heel goed bedoeld is (de tijd vliegt echt, dus t is ook zo weer voorbij), is het echt niet erg als je dit gewoon niet zo leuk vindt.

Sterkte in elk geval!
Even een andere invalshoek: is haar bedje voorverwarmd?

Ik heb een tweeling en ik kon er maar 1 tegelijk wiegen. De ander lag dan in haar eigen bedje, met mijn hand op haar hoofd of handje/armpje. Ze vielen allebei tegelijk in slaap. Alleen... degene die ik moest wegleggen, begon opnieuw in haar bedje. Totdat ik het voorverwarmde.

Wie weet heb je er iets aan.

Denk je wel aan jezelf? Zoek een fysio voor je rugklachten, of neem een ontspanningsmassage bijvoorbeeld.
COtweepuntnul schreef:
27-11-2019 19:56
Schakel je partner in en kom een dagje bij. Dit duurt niet eeuwig maar je hebt dus een kind dat niet los in een bedje oid wil slapen.
Dit idd
Herkenbaar, maar behalve dit soort dingen helaas geen tips. Mijn tweede was zo, 3 jaar ellende met slapen. Nu is hij 4 en redelijk normaal qua ritme, maar heeft nog altijd veel energie en weinig slaap nodig. En hangt graag op mij...

Wij hebben veel kostbare energie verspild aan t zoeken naar een oorzaak/oplossing maat er is nooit iets gevonden en alle methodes hadden slechts minimaal resultaat. Het meeste heeft hij nog geslapen in de kinderwagen en auto.
Ik zou dus zeggen Go with the flow, doe wat werkt en zit het uit. Sterkte!

Ik heb trouwens uren zitten hupsen op zon gymbal. Das iets minder vermoeiend dan wiegen.
JessMariano_1986 schreef:
27-11-2019 19:54
Ik hoefde niets en deed niets.
Dochter sliep op mij. in de ochtend verzamelde ik een dienblad met eten en drinken voor mezelf.
Ze sliep op mij, was wakker op mij, dronk van mij (of later fles van mij) en ik heb er enorm van genoten. Er lag een dekentje en speelkleed op de bank en zo lag ze vaak heel dicht tegen me aan te slapen en pakte ik zelf ook een paar uurtjes overdag.

Heb haar niets geleerd. Opeens kwam het moment dat ze een x zelf in slaap viel in de box. Vanaf toen slapend in wandelwagen beneden (week of 13a14).
En zo verder.

Ontspan. Relax. Rust. Geniet. Het komt echt vanzelf.
Op een dekentje NAAST me op de bank zou ik heel graag willen. Maar hoe leer ik haar dat? Dan zou ik idd even mee kunnen slapen. Met haar op me kan ik dat niet..
Mintel88 schreef:
27-11-2019 19:55
Kun je het verdelen met je partner? Ik zou haar in de wagen in slaap wiegen. Onze kinderwagen stond gewoon in de woonkamer en ik heb uren gewiegd. Misschien wil ze wel op haar buik slapen.
Nee ook wandelend met wagen door de kamer al uren en uren geprobeerd maar dan blijft ze klaar wakker en spelen/rondkijken tot ze doodmoe is en gaat huilen tot gillen.
Op haar buik ook geprobeerd maar dan wordt ze bozig als na 3 minuten haar hoofd optillen te zwaar wordt. Ze valt dan niet in slaap maar ook dan is t huilen.
Wat vervelend TO. Ondanks de relatief goede nachten is het super vermoeiend. En twee keer een half uur is voor een baby van 10 weken te weinig, dus ik snap dat je er wat aan wilt doen.
Wij zijn uiteindelijk naar het ziekenhuis gegaan voor een opname van 5 dagen, maar tja dat wil je misschien niet.
Mijn baby bleek erg prikkelgevoelig. Zelfs wiegen, er bij blijven, in de armen was al te veel. Ze sliep bijna niet meer. We hebben daar geleerd heel veel rust te geven als ze toe was aan een slaapje. Dus in een donkere kamer en troosten in bed met een speentje, sussen en hand op de buik (niet wrijven). Ik kreeg er een ander kind van.
Sterkte! :hug:
Mijn kind viel heerlijk diep in slaap aan de borst, misschien dat nog een optie? Toen hij ouder was lukte het overigens wel gewoon zonder.
Mijn ervaring met 2 van onze 3 kinderen: na een week of 12 gaat het opeens wel lukken om ze weg te leggen, dan zijn ze wat meer gewend aan de buitenwereld. Ik hoop dat dat bij jou ook zo mag gaan, want ik weet hoe slopend het is! Sterkte!
Oh ja, en inbakeren hielp hier ook overigens
Gefeliciteerd met jullie dochter en welcome to parenthood!
Wat trouwens bij mijn oudste dochter werkte: haar op haar rug neerleggen op mijn benen terwijl ik op de bank zat/hing, met haar beentjes naar me toe een dekentje over haar heen, en dan met mijn benen haar heen en weer wiegen. Nog steeds niet heel erg relaxed (vooral niet als je naar de wc moet), maar wel een stuk fijner voor je rug dan de hele dag in de kamer met je kind rondhupsen. Bij mijn jongste werkte dit dan weer niet, die moest je continu rechtop ronddragen. Maar het valt te proberen als je dat nog niet gedaan had.

En het eerste slaapje 's ochtends was de eerste waarbij het lukte het ze in bed te laten doen. Hoe later op de dag, hoe lastiger het ging. Dus als je pogingen doet, begin dan met één moment op de dag waarop jij denkt dat het het makkelijkst (minst moeilijk) zal gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven