Slaapvraagjes

13-04-2010 17:00 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi meiden,

Ik ben nieuw op dit forum, heb al veel nuttige tips hier vandaan gehaald, maar nu heb ik 2 vraagjes, hoop dat jullie kunnen helpen.

Heb een zoontje van 9 weken. Het gaat heel goed met hem. 's Nachts slaapt hij ook goed (krijgt nog wel een nachtfles als hij 's nachts wakker wordt, maar gaat daarna wel weer gelijk slapen). Overdag daarentegen slaapt hij niet zo goed. Nu kan het zijn dat hij dan minder slaap nodig heeft, maar volgens mij kan hij niet goed zelf in slaap komen. Als hij gaapt leg ik m in bed, maar slapen, ho maar! Op de arm wil het nog wel eens lukken, of in de kinderwagen (soms), maar dan zijn het zgn powernaps (20 min.) Hij heeft overdag niet echt een vast slaapritme dus. Is dit nodig? En gapen=slapen toch??? Waarom lukt het dan niet?

Zoals ik al zei slaapt hij 's nachts goed. Hij wordt wel iedere nacht wakker voor een flesvoeding. Maar dan krijgt hij een klein flesje (60cc ipv 150cc). Nu heb ik in zijn avondfles (23.00 uur) 180cc (6 schepjes) gedaan, in de hoop dat hij door zou slapen. Maar hij werd juist eerder wakker !!!! Iemand tips?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Waarom zou je nu al willen dat hij doorslaapt 's nachts? Hij is nog maar 9 weken... En dan vind ik een fles van 180 cc best veel, dat krijgt dochter nu pas en zij is 16 weken.

Wat betreft de slaapjes overdags: wil hij ook niet in de kinderwagen slapen als je met hem wandelt?
Hoi nero,

Ja vind het ook wel veel als ik naar kindjes van vriendinnen kijk. Maar hij is erg groot, 6,5 kg. Het CB raadde aan om het eens te proberen met 180cc. Hij wordt namelijk om 4.30 uur wakker en daarna weer om 6.30 uur. Ik vind het geen probleem om 's nacht te blijven voeden maar het verbaasde me dat hij na de grote fles juist eerder wakker werd.

Wandelen met de kinderwagen helpt dus soms, vaak ligt hij te kijken...
Ok, dat verandert de zaak. Dochter is nu 6,5 kg...

Misschien moet hij gewoon wennen aan de nieuwe hoeveelheid flesvoeding?
Mijn dochter werd 's nachts ook eerder wakker als ik haar meer eten gaf (een extra borstvoeding). Verder zou ik je kind gewoon 's nachts blijven voeden hoor, het jong is nog maar 9 weken. Dat doorslapen komt vanzelf een keer.

Verder sliep mijn dochter de eerste maanden niet overdag. Nouja, nauwelijks. Ja, ze gaapte heus wel, maar gapen is slapen? Wat een schattig edoch utopisch spreekwoord. Waar heb je die vandaan?

Ik heb geen probleem van het niet-slapen gemaakt; ze deed het verder prima. Inmiddels is ze 5 maanden en slaapt ze overdag steeds meer, we lijken zelfs langzaam een ritme te krijgen.

Moraal: laat je niet opnaaien door boeken die zeggen dat je kind per dag twee slaapjes moet hebben van 2 uur, en dat je kind met 9 weken echt wel door moet slapen. Je kind geeft zelf wel aan wat het nodig heeft. Als je vooral daar naar luistert scheelt je dat een hoop stress.
Kind heeft hier overdag nooit geslapen tot ze pogingen begon te doen tot lopen. Daarvoor was ze de hele dag wakker, op een hazeslaapje na, zo nu en dan.

En doorslapen: daar zou je in mijn ogen nog geen moeite voor moeten willen doen. Doet ze het wel, lucky you, en doet ze het niet, dan doet ze het niet. 's Nachts voeden is juist erg goed, omdat de bloedsuikerspiegel anders weleens gevaarlijk laag zou kunnen worden.
@Aletta; ik bedoelde eigenlijk dat als hij gaapt hij aangeeft dat hij moe is?

Blijkbaar heeft hij genoeg aan zn slaap 's nachts.

En ja die boekjes.... heb ze dus wel gelezen Het gaat verder super goed met m, dus geen rede voor twijfelen zou je denken. Maar heeft ook wel weer te maken met mijn, zeker niet onaardige, maar o zo bezorgde schoonmoeder... (misschien iets voor een nieuw topic? )

"Moet hij niet eens slapen.... Vroeger deed ik zus en zo" ETC!! Misschien herkennen jullie dit?
Hiepientje, mijn kind sliep ook nooit overdag, hooguit wat hazeslaapjes. dit duurde tot zo'n 6 maanden ongeveer. Daarna is het juist een slaapkop geworden. Sliep 3 goede slaapjes per dag tot een week of 2 geleden. (hij is nu bijna 11 maanden) Nu zijn het er 2 per dag. Kan dus helemaal veranderen nog.
quote:Hiepientje schreef op 13 april 2010 @ 18:10:

@Aletta; ik bedoelde eigenlijk dat als hij gaapt hij aangeeft dat hij moe is?

Blijkbaar heeft hij genoeg aan zn slaap 's nachts.

En ja die boekjes.... heb ze dus wel gelezen Het gaat verder super goed met m, dus geen rede voor twijfelen zou je denken. Maar heeft ook wel weer te maken met mijn, zeker niet onaardige, maar o zo bezorgde schoonmoeder... (misschien iets voor een nieuw topic? )

"Moet hij niet eens slapen.... Vroeger deed ik zus en zo" ETC!! Misschien herkennen jullie dit?

Hoef je geen apart topic voor te openen hoor. In de kinderpijler vind je er genoeg, die schoonloeders

Niets van aantrekken, in hun tijd was sowieso alles beter
Ook mijn zoontje kon overdag niet in slaap komen toen hij een week of 5 was, terwijl ik altijd wel het idee had dat hij erg moe was. Ik ben toen eens een uur (uit zijn zicht natuurlijk) naast zijn bedje blijven zitten om te kijken wat er gebeurde. Bleek dat hij (op het moment dat hij al in lichte slaap was) zichzelf steeds met een handje tegen zijn hoofd sloeg (als een soort ongecontroleerde spierbeweging). Daar werd hij weer wakker van en dan begon hij weer te huilen. Ik heb toen eerst zijn handjes vastgehouden om te kijken wat er gebeurde als hij zichzelf niet kon slaan. Toen ie eenmaal door zijn slaapgrens heen was sliep hij ineens 4 uur achter elkaar (ik wist niet wat me overkwam gewoon). Vanaf dat moment heb ik hem altijd zo onder zijn dekentjes gewikkeld dat hij zijn armpje niet makkelijk onder het dekentje vandaan kon krijgen (soort inbakering). Hij sliep daarna overdag als een tierelier. Ik wil niet zeggen dat dit ook bij jou zoontje het geval is, maar je weet maar nooit.
Gapen was bij mini niet het signaal. Zij gaapte juist altijd na een slaapje. Als het tijd werd ging ze in haar oogjes wrijven en juist wat onrustig worden. Dat laatste heeft ze nog steeds, ze gaat zichzelf overschreeuwen.

Misschien wil hij overdag lekker dicht bij jou slapen. Al aan een draagdoek gedacht?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik zou toch wel proberen je kind aan het slapen te krijgen.

Eerder in bed leggen, dus voor het gapen, inbakeren, meer rust, minder prikkels...

ik zou het echt proberen....

(bij mij is slaap echt een soort heilig ding. Ik ben niet van de bvmaffia, maar van de slaapmaffia, de riablombrigade... Mijn zoons hebben altijd geslapen overdag. Dus: voeding, spelen, knuffelen, verschonen en hup, het bed weer in. De wakkere tijd werd steeds langer.)
Dat ritme hielp bij ons ook heel goed > verschonen, eten, spelen, slapen. Onze dochter was erg onrustig en vanaf het moment dat we dit rimte aanhielden sliep ze goed. Wel sliep ze in een puckababy omdat ze zichzelf steeds wakker maakte door met haar armen te maaien.

Elk kindje heeft een ander ritme, de één slaapt veel en de ander niet. Zo lang jouw kindje het goed doet zou ik me niet druk maken. Alleen als je de indruk hebt dat je kindje oververmoeid is of overprikkeld, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven