Slapeloos na bevalling

21-01-2022 12:23 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind september bevallen van een jongetje, eigenlijk gaat alles goed en slaapt hij sinds een paar weken heerlijk door. Alleen…. Ik slaap zelf niet meer.

Ik heb het gevoel dat ik continu vol adrenaline zit en daardoor het slapen niet meer goed lukt. Hele nachten lig ik wakker. Heb slaappillen gehad van de huisarts maar die gebruik ik liever niet te vaak. Ik krijg gewoon serieuze angst voor het wakker liggen en er komt zo veel druk op het slapen te liggen.

Andere moeders die dit herkennen? Wat kan ik eraan doen?
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
21-01-2022 14:03
Bij mij was een door de bevalling ontregelde schildklier de oorzaak van maandenlange slaapproblemen. Heeft de huisarts naar je schildklierwaarden gekeken?
Ja dat was allemaal binnen de norm
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
21-01-2022 14:14
Kun je niet met je partner afspreken dat hij de ene nacht eruitgaat en jij de andere nacht? en dat jij in de nacht dat hij eruit gaat oordoppen indoet?
Dat is nu juist het probleem niet…. Hij slaapt nu al een paar weken door. Maar ik kom dus niet meer in slaap
Alle reacties Link kopieren
naba90 schreef:
21-01-2022 15:25
Dat is nu juist het probleem niet…. Hij slaapt nu al een paar weken door. Maar ik kom dus niet meer in slaap
kun jij niet in de babykamer en de baby bij je man?
oordopjes in, slaappil en snurken maar?
Alle reacties Link kopieren
naba90 schreef:
21-01-2022 15:25
Dat is nu juist het probleem niet…. Hij slaapt nu al een paar weken door. Maar ik kom dus niet meer in slaap
Dit is echt een cirkel die je beter kunt doorbreken. Je bent uit ritme, gebruik een keer een slaappil om het te doorbreken. Ik herken het wel, hoor, baby sliep bij mij prima door, maar ik sliep niet meer. Ik stond de hele tijd "aan".
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg Temazepam, en dan viel ik wel in slaap maar ik werd dan 4.5-5 uur later wakker. Beter dan zonder pillen maar nogsteeds waardeloos.
Het hielp ook niet om mijn ritme oid te 'resetten' wat wij wel hoopten inderdaad: was echt puur hormonaal opgefokt. Ik heb een keer speed gedaan in mijn leven: zo voelde het de hele dag.
Alle goedbedoelde slaap adviezen (ontspannen, thee, dochter uit logeren sturen, geen schermpjes etc) waren lachwekkend zinloos
Enige dat hielp was borstvoeding afbouwen en spiraal met hormonen erin.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook last van gehad.

9 maanden na het stoppen van borstvoeding was het over en klaarde mijn hoofd op.

De pop poli heeft goed geholpen.

Ik kon niet zo tegen de slaappillen. Die waren te zwaar voor mij. Daarom gebruikte ik na een tip op de fb groep 'slapeloos na krijgen kind' promethazine in hoestdrankvorm. Dat kon ik in makkelijk doseren (1ml = 1mg).

Verder werd ik vlak voordat ik in slaap viel weer alert of ik niets hoorde (en dar telkens opnieuw) , daar dacht en denk ik zonder het te veroordelen nu bij 'oh ja dit hoort bij het moeder zijn' en dan kan ik het loslaten (klinkt vaag maar eerst irriteerde ik mij er mateloos aan en nu hoort het erbij en is het maar zelden nog).

En ik deed een truc uit het leger. Aan een mooi strand denken, rustige ademen. Op de ademhaling letten. En daarbij tellen. Enige opdracht was tellen.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
21-01-2022 16:52
Ik heb er ook last van gehad.

9 maanden na het stoppen van borstvoeding was het over en klaarde mijn hoofd op.

De pop poli heeft goed geholpen.

Ik kon niet zo tegen de slaappillen. Die waren te zwaar voor mij. Daarom gebruikte ik na een tip op de fb groep 'slapeloos na krijgen kind' promethazine in hoestdrankvorm. Dat kon ik in makkelijk doseren (1ml = 1mg).

Verder werd ik vlak voordat ik in slaap viel weer alert of ik niets hoorde (en dar telkens opnieuw) , daar dacht en denk ik zonder het te veroordelen nu bij 'oh ja dit hoort bij het moeder zijn' en dan kan ik het loslaten (klinkt vaag maar eerst irriteerde ik mij er mateloos aan en nu hoort het erbij en is het maar zelden nog).

En ik deed een truc uit het leger. Aan een mooi strand denken, rustige ademen. Op de ademhaling letten. En daarbij tellen. Enige opdracht was tellen.
Ik vind dit niet gezond klinken en dit hoeft absoluut niet bij het ouderschap te horen. Had je man hier ook zoveel last van?
Alle reacties Link kopieren
Ik had er last van en het was bij mij een voorbode van een postnatale (lichte) depressie. Bij de zwangerschap er na heb ik slaappillen genomen om het patroon van wakker liggen te doorbreken, dat hielp goed. na een week kunstmatig in slaap komen kon ik het weer zelf.
Alle reacties Link kopieren
Avelie schreef:
21-01-2022 16:55
Ik vind dit niet gezond klinken en dit hoeft absoluut niet bij het ouderschap te horen. Had je man hier ook zoveel last van?
Nee de hele tijd opnieuw is niet gezond. Maar nog even weer alert worden voor je slaap of je omgeving veilig is heel normaal. En nee dat heeft niet iedereen. Net zoals niet iedereen heeft idee dat die zijn kind hoort huilen als deze niet thuis is. Maar veel moeders wel.
Alle reacties Link kopieren
Zou het je misschien helpen om een paar nachten ergens anders te slapen? Misschien kun je dan ‘zorgen voor je baby’ meer loslaten omdat je in een omgeving bent waar dat niet hoeft/waar de koppeling met zorgen voor de baby niet aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
*LaDolceVita* schreef:
21-01-2022 15:17
Heel herkenbaar.

Ik sliep ook heel licht en werd van elk kuchje wakker, nu nog wel.
Dat borstvoeding daar zo’n rol in kan spelen wist ik niet. Over een paar weken ga ik weer bevallen, wellicht dat ik dan nu eerder ga stoppen met borstvoeding. Ik voelde me ook erg opgejaagd en de adrenaline gierde door m’n lijf. Ik hoop dat dit straks bij de tweede wat beter gaat. Als ik foto’s van mezelf terugzie dan lijk ik wel een spook, zo moe.
Nou sliep ons zoontje ook niet snel door maar als hij wel sliep lag ik alsnog wakker, te wachten totdat hij weer wakker werd. Heel frustrerend.
Over slaapmedicatie heb ik destijds niet nagedacht, ben er ook nooit op gewezen. Nu ik dit topic lees denk ik, waarom eigenlijk niet?

Nou ja, heb dus niet echt tips maar ben zelf wel blij met de tips die ik hier lees haha.
Heel veel vrouwen weten dat niet. Dat komt omdat we daar geen realistische voorlichting over krijgen en dat komt dan weer omdat men door de borstvoedingsmaffia niks ‘negatiefs’ mag zeggen over borstvoeding.

Heel schadelijk want als je weet waar het aan kan liggen kun je veel eerder ingrijpen en bewustere keuzes maken. Goede informatie zou borstvoedende moeders alleen maar ten goede komen, maar helaas werkt het zo niet in de praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
21-01-2022 17:49
Heel veel vrouwen weten dat niet. Dat komt omdat we daar geen realistische voorlichting over krijgen en dat komt dan weer omdat men door de borstvoedingsmaffia niks ‘negatiefs’ mag zeggen over borstvoeding.

Heel schadelijk want als je weet waar het aan kan liggen kun je veel eerder ingrijpen en bewustere keuzes maken. Goede informatie zou borstvoedende moeders alleen maar ten goede komen, maar helaas werkt het zo niet in de praktijk.
Ik moet wel zeggen dat toen wij vermoedden dat t aan de borstvoeding lag, dat iedereen - van verloskundige tot mensen van consultatiebureau tot mensen van La Leche League- zeiden: stoppen. Als het zo ten koste gaat van je gezondheid moet je het gewoon niet doen.
Alleen het is wel heel onbekend, slechts één van mijn 5 verloskundigen had er ooit van gehoord, in de extreme mate waarin ik last van had.
Oh jee, het is alweer zo‘n 14 jaar geleden maar ik heb er ook last van gehad. Bij mij duurde het ongeveer een jaar. Getriggered door van alles en nog wat, oa borstvoeding.
Ik sliep mac 2 uur per nacht en heb er in het hele begin (na 2 weken) een mini psychose door gekregen.
Slaappillen hielpen juist niet want daar ontspande ik niet van. Ik voelde ze wel, maar mijn psyche was gewoon te sterk. Daarna temesta gekregen (en anti depressiva) en dat hielp wel. Na de tweede en derde ook weer gebruikt. Nooit problemen gehad met verslaving.
Heel veel sterkte, het is lang geleden maar ik vond het de hel.
Alle reacties Link kopieren
nooit1blijvenzitten schreef:
21-01-2022 16:43
Ik kreeg Temazepam, en dan viel ik wel in slaap maar ik werd dan 4.5-5 uur later wakker. Beter dan zonder pillen maar nogsteeds waardeloos.
Het hielp ook niet om mijn ritme oid te 'resetten' wat wij wel hoopten inderdaad: was echt puur hormonaal opgefokt. Ik heb een keer speed gedaan in mijn leven: zo voelde het de hele dag.
Alle goedbedoelde slaap adviezen (ontspannen, thee, dochter uit logeren sturen, geen schermpjes etc) waren lachwekkend zinloos
Enige dat hielp was borstvoeding afbouwen en spiraal met hormonen erin.

Ja! Zo voelt het voor mij ook. Heb ook ooit eens speed genomen in mijn leven en inderdaad precies dat gevoel.

Oké ik ga eens informeren naar een spiraaltje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook last van na mijn bevalling!

Er is een Facebook groep genaamd “slapeloos na krijgen kind”. Hier zul je veel herkenning en tips vinden.
Alle reacties Link kopieren
MoPa50 schreef:
21-01-2022 18:09
Oh jee, het is alweer zo‘n 14 jaar geleden maar ik heb er ook last van gehad. Bij mij duurde het ongeveer een jaar. Getriggered door van alles en nog wat, oa borstvoeding.
Ik sliep mac 2 uur per nacht en heb er in het hele begin (na 2 weken) een mini psychose door gekregen.
Slaappillen hielpen juist niet want daar ontspande ik niet van. Ik voelde ze wel, maar mijn psyche was gewoon te sterk. Daarna temesta gekregen (en anti depressiva) en dat hielp wel. Na de tweede en derde ook weer gebruikt. Nooit problemen gehad met verslaving.
Heel veel sterkte, het is lang geleden maar ik vond het de hel.
Heb jij het gevoel dat de anti depressiva je uiteindelijk weer hielp om te slapen?
Alle reacties Link kopieren
Laantje1112 schreef:
21-01-2022 19:12
Ja! Zo voelt het voor mij ook. Heb ook ooit eens speed genomen in mijn leven en inderdaad precies dat gevoel.

Ik ga eens informeren naar een spiraaltje
Alle reacties Link kopieren
nooit1blijvenzitten schreef:
21-01-2022 16:43
Alle goedbedoelde slaap adviezen (ontspannen, thee, dochter uit logeren sturen, geen schermpjes etc) waren lachwekkend zinloos

Oh bij mij ook hoor, maar het is zo demotiverend om te lezen dat het na twaalf jaar nog steeds niet over is. Ik heb na de geboorte van mijn oudste nooit meer normaal geslapen.
Alle reacties Link kopieren
MoPa50 schreef:
21-01-2022 18:09
Oh jee, het is alweer zo‘n 14 jaar geleden maar ik heb er ook last van gehad. Bij mij duurde het ongeveer een jaar. Getriggered door van alles en nog wat, oa borstvoeding.
Ik sliep mac 2 uur per nacht en heb er in het hele begin (na 2 weken) een mini psychose door gekregen.
Slaappillen hielpen juist niet want daar ontspande ik niet van. Ik voelde ze wel, maar mijn psyche was gewoon te sterk. Daarna temesta gekregen (en anti depressiva) en dat hielp wel. Na de tweede en derde ook weer gebruikt. Nooit problemen gehad met verslaving.
Heel veel sterkte, het is lang geleden maar ik vond het de hel.
Het is echt de hel inderdaad. Hoe lang heb je de temesta en de anti depressiva gebruikt? Kon je daar weer makkelijk vanaf komen? En ging het slapen uiteindelijk vanzelf weer beter?
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
21-01-2022 19:20
Oh bij mij ook hoor, maar het is zo demotiverend om te lezen dat het na twaalf jaar nog steeds niet over is. Ik heb na de geboorte van mijn oudste nooit meer normaal geslapen.
En wat bedoel je met niet normaal slapen? Hoe veel uur slaap je nu per nacht?
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
21-01-2022 16:52

Verder werd ik vlak voordat ik in slaap viel weer alert of ik niets hoorde (en dar telkens opnieuw) , daar dacht en denk ik zonder het te veroordelen nu bij 'oh ja dit hoort bij het moeder zijn' en dan kan ik het loslaten (klinkt vaag maar eerst irriteerde ik mij er mateloos aan en nu hoort het erbij en is het maar zelden nog).

En ik deed een truc uit het leger. Aan een mooi strand denken, rustige ademen. Op de ademhaling letten. En daarbij tellen. Enige opdracht was tellen.
Pffff ja dat wakker worden vlak voordat ik in slaap val heb ik ook, dat kan soms uren zo doorgaan. Om gek van te worden. Dat is bij jou dus vanzelf minder geworden?
Alle reacties Link kopieren
naba90 schreef:
21-01-2022 19:21
En wat bedoel je met niet normaal slapen? Hoe veel uur slaap je nu per nacht?

Ik slaap heel wisselend. Meestal word ik rond 1-2u wakker en dan val ik rond 5-6u weer in slaap. Om 7u gaat de wekker. Het went hoor, ik kan er wel op functioneren. Maar ik mis het simpele slapen van vroeger wel, dat ik gewoon ging liggen en ‘s ochtends pas wakker werd. Soms heb ik nog zo’n nacht, maar meestal niet.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
21-01-2022 19:24
Ik slaap heel wisselend. Meestal word ik rond 1-2u wakker en dan val ik rond 5-6u weer in slaap. Om 7u gaat de wekker. Het went hoor, ik kan er wel op functioneren. Maar ik mis het simpele slapen van vroeger wel, dat ik gewoon ging liggen en ‘s ochtends pas wakker werd. Soms heb ik nog zo’n nacht, maar meestal niet.
Wat vervelend zeg! Heb je al iets van supplementen geprobeerd? Magnesium bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
naba90 schreef:
21-01-2022 19:36
Wat vervelend zeg! Heb je al iets van supplementen geprobeerd? Magnesium bijvoorbeeld?

Ik heb in de afgelopen twaalf jaar alles wel zo’n beetje geprobeerd ;-D Ik denk dat het beter wordt als de kinderen het huis uit zijn.
Alle reacties Link kopieren
nooit1blijvenzitten schreef:
21-01-2022 13:12
Ik herken dit heel erg, zie mijn postgeschiedenis ook.

Ik werd absoluut niet rustig van borstvoeding geven en was continu opgefokt. S nachts sliep ik ook totaal niet (2-3 uur maar), terwijl ik doodop was. Mijn man deed alle voedingen en verschoningen van 19- 07u zodat ik een beetje kon slapen. Ik lag op zolder met oordoppen en hoorde mijn dochter niet. Resultaat 0, ik viel niet in slaap.
Had ook geen zorgen of angsten, piekerde nergens over (op een gegeven moment wel uiteraard, als je al 2 weken zo slecht slaapt). Hele nare tijd. Ik kreeg ook slaappillen omdat ik bijna psychotisch werd van wekenlang zo weinig slaap. Dan sliep ik met moeite 5 uur, maar was daarna klaarwakker.
Uiteindelijk heb ik moeten kiezen om de borstvoeding af te bouwen. Toevallig liet ik ook spiraal zetten en toen was het letterlijk binnen 2 dagen over en sliep ik weer gewoon in.
Duidelijk iets verkeerd in de hormonen dus... als je wilt, pb me gerust
Och wat vreselijk hè. Hoe lang heeft die slapeloze tijd bij jou geduurd?

Had jij ook dat je soms wel in slaap dreigde te vallen, maar dan opeens weer wakker werd. Alsof je net niet in een diepe slaap komt, en dat dan continu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven