Slapende handen en armen

08-02-2010 09:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit bij de kinderpijler omdat dit echt een zwangerschapskwaal is....

Ik heb de afgelopen 2 weken veel last van slapende handen en armen. Overdag trekt het snel weer weg, maar 's nachts word ik er inmiddels redelijk wanhopig van. Ik kan eigenlijk alleen nog op mn zij slapen, waardoor omstebeurt 1 van mn armen slaapt. Hoog leggen, warm houden, koud houden, naar beneden hangen, bewegen, masseren, niks helpt.

Het is eigenlijk best pijnlijk in mn ellebogen en 's morgens duurt het een half uur tot een uur voor het echt over is.

Heeft iemand tips hiervoor?? Ik weet het echt niet meer namelijk en ik heb hard gegoogled, maar ik ben nog niks nuttigs tegen gekomen.
Heb je toevallig last van je nek en/of schouders (ook de spier aan de achterkant van de oksels?

Het kan zijn dat je daar dove armen van krijgt.

Het kan ook zijn dat je er op gelegen hebt, zodat de bloedtoevoer weer op gang moet komen.

Je zou kunnen proberen om naar een (sport)masseur te gaan, misschien dat dat werkt.
B12 gebrek
ooooh, is dat ook een zwangerschapskwaal? had het laatst ook, en dan zo extreem dat ik echt een dood handje had. heel freaky: zag echt zo'n gevoelloos hompje vlees, waarvan je weet dat het aan jouw lichaam vast zit, maar dat niet reageert op hersenprikkels..
om Niens' stokpaardje.

Het lijkt mij dat slapende handen/ armen komen door het bekneld raken van de de bloedtoevoer. Wennen aan op je rug slapen lijkt me een van de weinige oplossingen. Wat wellicht scheelt is een hoger kussen zodat je meer ruimte hebt voor de onderste arm.
Ik weet precies wat het is!!! Heb het zelf ook gehad.

Waarschijnlijk heb je het Karpaaltunnelsyndroom. (hoop dat ik het goed schrijf)

Met een kleine operatie is het te verhelpen. Of met een injectie, maar dan kan het terug komen.

Heb twee maanden geleden deze operatie gehad.

Er zit een tunneltje in je hand die te nauw is geworden

Heel veel vrouwen hebben hier last van na een zwangerschap.

Zoek het maar even op op google.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring!!!

Ik zou even langs gaan bij je huisarts!!
off topic

Jeetje Brit! Ik zie dat je al bijna uitgerekend bent in maart! Ik heb in het begin nog met jullie meegeschreven.

Gefeliciteerd meid!

On topic:

Geen idee wat het kan zijn. Maar lekker laten masseren kan nooit kwaad toch?!
als het CTS is, wordt je niet geopereerd tijdens de zwangerschap, omdat het iets hormonaals is. Gelijk na de bevalling is het dan meestal over. en de injectie, geven ze die wel tijdens de zwangerschap? mijn ha zei: rust is het enige wat ik je kan voorschrijven momenteel...

En TO heeft het over beide handen/armen. lijkt mij toch meer een kwestie van bloedtoevoer in dit geval.
quote:Lisey schreef op 08 februari 2010 @ 09:49:

als het CTS is, wordt je niet geopereerd tijdens de zwangerschap, omdat het iets hormonaals is. Gelijk na de bevalling is het dan meestal over. en de injectie, geven ze die wel tijdens de zwangerschap? mijn ha zei: rust is het enige wat ik je kan voorschrijven momenteel...

En TO heeft het over beide handen/armen. lijkt mij toch meer een kwestie van bloedtoevoer in dit geval.

Sorry, ik had niet begrepen dat je zwanger was..

Bij mij was dit idd na de zwangerschap!
@jessicalief, ik denk niet dat dit het karpaaltunnelsyndroom is. Britannia is zwanger en heeft er alleen nu last van. Bovendien gaat dit verder dan alleen haar hand. Vervelend, want als je zwanger bent is slapen op je rug niet fijn (kindje verdrukt dan je organen).

Heb je al een speciaal kussen geprobeerd om je houding iets makkelijker te maken? Die kan je bijvoorbeeld bij de Hema kopen. Misschien kan je wat kussens stapelen en daar tegenaan gaan liggen zodat de druk ook een beetje over je rug verdeelt is en niet alleen op je armen rust. Je krijgt idd slapende handen en armen door het afknellen van je bloedsomloop.

Lijkt mij ook dat jouw verloskundige vast wel tips heeft.
Ja het komt echt door de bloedtoevoer, want ik draai (nouja hoe je dat dus doet met zo'n 8 mnd zwanger lijf) dus van mn ene op mn andere zij en het is steeds de arm waar ik op gelegen heb die dan slaapt. Op mn rug slapen ligt de laatste tijd niet lekker meer, vandaar dat ik dat niet doe.

Het is idd een soort CTS, want het komt ook doordat vocht niet goed terug kan vanwege je zwangere circulatie. Het is dus geen operatie waard, maar wie weet is er een simpele oplossing....

Hey Jacky! Hoe is het met jou? We zijn nog met een klein groepje van dat topic. Er zijn er nog meer bevallen/ zwanger!
O ja, ik heb al een heel slaapsysteem: 1 kussen onder mn hoofd, 1 voor mn buik (kan arm ook gelijk op), onderste arm kan tussen die kussens door liggen. Voedingskussen heb ik er dan overheen, dus ik leun bijna nergens meer op volgens mij.

(BritMan past niet meer in bed, die ligt inmiddels ergens anders )
quote:Mevrouwdekees schreef op 08 februari 2010 @ 09:44:

om Niens' stokpaardje.Het verbaast me dat mensen die zwanger worden zichzelf volstoppen met B11 (folium) maar geen rekening houden met het feit dat door zwangerschap je B12 van nature daalt. Door B11 omhoog te gooien en niets aan je B12 te doen raakt die verhouding zodanig uit balans dat je alle symptomen kunt krijgen die bij 'n B12 gebrek horen. Jammer dat dat zo onbekend is onder de zwangeren. Ik weet 't ook alleen maar omdat ik toevallig 'n chronisch B12 gebrek heb en me dus ingelezen heb in de materie.
ik denk juist wel dat het CTS is. Ik heb het namelijk ook gehad tijdens mijn 2 zwangerschappen. Het schijnt een redelijk vaak voorkomende kwaaltje te zijn in de 2e helft van de zwangerschap omdat je dan vocht vast gaat houden. Dit gaat dan ook in je polsgewricht zitten en drukt op de zenuw die ook afgekneld wordt bij CTS.

Wat bij mij hielp was een brace kopen voor mijn pols zodat ik deze niet in een "knik" neer kon leggen als ik sliep. Dat hielp heel goed. Toen ik er ook overdag last van ging krijgen heb ik hem gewoon 24 uur per dag gedragen en dat hielp wel.

Ongeveer een week na de bevalling was het over (bij allebei de zwangerschappen).

succes!
quote:elninjoo schreef op 08 februari 2010 @ 10:02:

[...]

Het verbaast me dat mensen die zwanger worden zichzelf volstoppen met B11 (folium) maar geen rekening houden met het feit dat door zwangerschap je B12 van nature daalt. Door B11 omhoog te gooien en niets aan je B12 te doen raakt die verhouding zodanig uit balans dat je alle symptomen kunt krijgen die bij 'n B12 gebrek horen. Jammer dat dat zo onbekend is onder de zwangeren. Ik weet 't ook alleen maar omdat ik toevallig 'n chronisch B12 gebrek heb en me dus ingelezen heb in de materie.

Ja maar er wordt ook bar weinig over geschreven hoor. Als het nou gewoon in al die gratis boekies stond die je overal mee krijgt, dan had ik het kunnen weten.

Dat is dus een mogelijke reden? Wat doet B12? Circulatie?
Ik ben niet zwanger, maar heb hier ook vaak last van als ik gestresst ben. Meestal slaap ik dan met mijn polsen zo gebogen, dat de hele bende maar vooral mijn handen gaan slapen. Wordt dan wakker van de pijn, en als het een paar nachten duurt doet alles pijn tot in mijn nek, schouders en hoofd.....

Inmiddels ben ik zo bijdehand om dan met skatebeschermers om te gaan slapen, dan kan ik mijn polsen niet meer dubbel klappen en ben ik met een paar dagen van mijn klachten af.

Overigens heb ik ook last van een B12 tekort.
Ik kijk hier even mee, heb er sinds een week ook ontzettend last van namelijk.

Ik ben nu 17 weken weken zwanger en word 's nachts zeker wel een keer of 6 wakker omdat een van m'n handen slaapt. Of ik nu op m'n ene zij of andere of rug lig maakt niet uit. Overdag gaat dit gevoel ook niet helemaal weg, het blijft tintelen. Af en toe heb ik zelfs moeite met iets vastpakken (oor van een koffiekopje bijv.), en kracht is ook weg. Overdag is het vooral de rechterhand waar ik last van heb (wat soms ook uitstraalt naar elleboog en rest van arm), 's nachts kunnen het beide handen zijn.

Morgen heb ik een afspraak bij de vk en ga ik dit meteen bespreken. Van het vooruitzicht dat dit nog tot het eind van de zwangerschap duurt wordt ik niet echt blij...

Extra vervelend omdat ik in de horeca werk. Dat is af en toe zonder zwangerschap al zwaar genoeg, laat staan met, en met de deze vervelende kwaal.

Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat veel drinken belangrijk is (om zo min mogelijk vocht vast te houden) maar bij mij helpt dit nog niet echt. Ik zit ook aan polsbeschermers te denken, maar het ligt er bij mij dus niet aan dat m'n polsen geknikt liggen, ook als ik ze gewoon recht neerleg gaan ze slapen.

Ik zal morgen even laten weten wat de vk er van zei!

@ Elninjoo, hoe kun je weten van een B12 tekort? Bloedonderzoek???
In plaats van braces kun je ook van die skate-polsbanden dragen 's nachts. Die houden je polsen ook recht, en dat kan voorkomen dat je je handen knikt.
quote:Chloe15 schreef op 08 februari 2010 @ 13:03:

In plaats van braces kun je ook van die skate-polsbanden dragen 's nachts. Die houden je polsen ook recht, en dat kan voorkomen dat je je handen knikt.Dit is ook mijn tip! Ik heb er ook tijdens mijn beide zwangerschappen last van gehad. Als ik die skate polsbeschermers niet droeg kon ik ´s morgens mijn vingers bijna niet buigen, als ik ze wel droeg was het een stuk beter. Ik sliep ook beter. Het is even wennen, want echt comfortabel is het niet. Na mijn eerste zwangerschap was het na een week of 4 weg, na mijn laatste zwangerschap is het helaas niet helemaal verdwenen. Ik heb er nu ´s nachts nog regelmatig last van (niet zo erg als tijdens mijn zwangerschap) en mijn vingertoppen zijn vaak gevoelloos.
19 juni ik ben erg benieuwd naar het advies van de vlk. Kon vanmorgen mn armen weer niet gebruiken, kan idd niks vast pakken.

Ik lig niet zo met mn polsen gebogen, ik krijg iig ook last als ik gewoon recht lig. Ik dacht aan soort van steunkousen die we in het zkh gebruiken. Daarmee kan je misschien voorkomen dat er teveel vocht naar je armen loopt. Ik ga een collega maar eens vragen er 2 mee te nemen, dan kan ik ze testen....
karpaaltunnel weet bijna zker

heel veel voorkomend tijdens de zwangerschap zeker als je wat zwaarder gaat worden en meer vocht vast gaat houden

karpaal tunnel in zwangerschap gaat vaak na de bevalling langzaam weg zo niet kan er wat aan gedaan worden

voor nu even naar de verloskundige of de huisarts gyn zoiets je kan spalken krijgen om te slapen dat helpt bij somige mensen heel goed

en idd even google op karpaaltunnel

succes
Vk kon ook alleen polsbeschermers aanraden... Ga ze zo dus maar meteen halen, en hopen dat dat in elk geval iets scheelt. Ik heb ook niet het idee dat het aan geknakte polsen ligt, want die houd ik altijd al gewoon recht. Maar ja, als ik het niet probeer weet ik het natuurlijk ook niet...

Behoorlijk irritant aangezien ik pas 17 wk zwanger ben. Verder heb ik helemaal niet het idee dat ik zo super veel vocht vasthoud, maar ja, blijkbaar dus wel.

@ Brittania, ik ben ook wel benieuwd hoe die steunkousen bevallen! Lijkt me om de een of andere reden toch wel comfortabeler zitten dan polsbeschermers.

Sjonge, ik zie me vannacht al helemaal liggen, leuke, sexy string aan en dan van die lompe dingen om m'n arm :s
och jee 19juni, 17 weken pas..... dan heb je nog lang te gaan met je armen! Kijk ik ben 36wk, dus ik ben aan het aftellen en heb stiekem de hoop dat BritBaby het al een beetje gehad heeft daarbinnen.

Als ik voor die tijd mn steunkousen geprobeerd heb laat ik het je weten!
Oh, herkenbaar!!! Ik kon vanaf een week of 30 amper meer slapen, want na 10 minuten in dezelfde houding te hebben gelegen begon de kramp alweer. Het enige dat even hielp was bewegen, maar zodra ik ging liggen begon het weer van voor af aan.

Sterkte!!
Heel voorzichtig: ik denk dat mn steunkous werkt! Ik heb m vandaag om 1 arm getest en het lijkt te helpen.

Vannacht natuurlijk de grote test, dan doe ik ze allebei om.

Ik denk dat ze ook wel bij de apotheek te krijgen zijn: doosje Tubigrip waar een stuk van 1 meter in zit. Die kun je dan dubbel slaan en dan pastie mooi over je hand/ onderarm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven