Sociale controle bij opvoeding

07-09-2008 11:39 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een advies aan minister Rouvoet schrijven hoogleraar pedagogiek Micha de Winter en onderzoeker Krijn van Beek dat een scherper toezicht op gezinnen van overheidswege niet werkt om kindermishandeling terug te dringen.

Zij bepleiten meer sociale controle. Een oproep aan burgers om zich te bemoeien met ouders die hun kinderen niet, of niet goed opvoeden.



Groot probleem daarbij is, volgens mij, dat de overheid recent strakke kaders heeft gedicteerd voor de definitie van mishandeling door bij wet de 'opvoedkundige tik' te verbieden, en de opsporing van 'probleemgezinnen' een hoge prioriteit heeft gegeven. Zoveel ruimte voor dialoog is er niet meer, en in de praktijk komt daardoor al heel snel de vraag aan de orde of je geen aangifte moet doen.



Hoe kijk jij aan tegen dit advies aan de minister?
Alle reacties Link kopieren
ik vind het onzinnig. Wat is goed opvoeden eigenlijk? Waarom zou je op een bepaalde manier moeten opvoeden?
Dat kinderen elkaar niet moeten slaan en uitschelden lijkt me logisch, maar laat het ouders lekker zelf verder beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is sociale controle nog steeds een topic! Zonder sociale controle zijn we nergens.
Alle reacties Link kopieren
Sociale controle bij opvoeding dat een scherper toezicht op gezinnen van overheidswege niet werkt om kindermishandeling terug te dringen. Iedereen moet een beetje een oogje in het zeil houden. Van een kind zelf zal het nooit komen, daarom is het de mede mens die sociale controle moet uitvoeren om toezicht te houden en dat niet alleen op kinderen, maar ook op partners of op ouderen. Ik denk dat sociale controle voor iedereen goed is.
Alle reacties Link kopieren
Wel goed dat er naar deze vorm van Sociale Controle wordt gekeken. Sociale Controle, in welke orde dan ook, is een goed voorbeeld van een manier om vooruitgang te boeken in deze maatschappij. Of het nou is in de vorm van een Sociale Controle bedrijf of louter controle op elkaar, het moet er zijn anders is het einde zoek. Wij moeten onze normen en waarden in stand houden en elkaar corrigeren waar nodig. We moeten werken aan onze toekomst en niet enkel laten leiden door de waan van de dag.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
21-11-2017 07:28
9 jaar oud topic..................

Zowel Billy als Michael hebben 1 bericht op Viva, beiden in dit topic.
En Mees nu ook......
Schoolprojectje?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven