Soms moeite er wat leuks van te maken
woensdag 25 december 2019 om 20:29
Als single moeder van twee dochters (12 & 14) vind ik het soms lastig om feestdagen 'feestelijk' te maken. Ik heb bijvoorbeeld geen familie waar ik kerst mee kan vieren dus het komt best vaak voor dat we gewoon met z'n drieën zijn. Ik heb met dat feit op zich geen moeite maar ik merk dat ik het vaak niet zo sfeervol vind. Ik doe erg m'n best voor een gezellige kerst, versieren , ontbijten, spelletjes, maar het voelt altijd zo niet-genoeg....
Zo ook vakanties, Ik betrap mezelf erop dat ik er zoveel meer plezier aan beleef als er andere volwassenen bij zijn. Volgens mij is het voor de kinderen ook gezelliger dan. Waardoor ik me weer een beetje mislukt en schuldig ga voelen omdat ik het blijkbaar alleen niet leuk genoeg kan maken, ook niet voor de kinderen.
Hoe gaan andere alleenstaande ouders zonder veel familie hiermee om?
Zo ook vakanties, Ik betrap mezelf erop dat ik er zoveel meer plezier aan beleef als er andere volwassenen bij zijn. Volgens mij is het voor de kinderen ook gezelliger dan. Waardoor ik me weer een beetje mislukt en schuldig ga voelen omdat ik het blijkbaar alleen niet leuk genoeg kan maken, ook niet voor de kinderen.
Hoe gaan andere alleenstaande ouders zonder veel familie hiermee om?

woensdag 25 december 2019 om 20:48
woensdag 25 december 2019 om 20:52
Ik hoop dat wel maar is dat zo? We zijn zoveel met z'n drieën dat het eigenlijk gewoon als normaal is maar dan met versiering en lekker eten. Maar misschien heb ik vooral zelf bepaalde fantasieën bij de ideale feestdagen.Betty_Slocombe schreef: ↑25-12-2019 20:44Als jij lief bent voor je kinderen en jullie hebben het leuk samen, dan is dat echt goed genoeg.
woensdag 25 december 2019 om 20:54
Ik ben in zo’n situatie opgegroeid (niet gescheiden ouders, vader was heel vaak weg). Ik vond het altijd heel leuk als mijn moeder ging knutselen met mij. Of DIY’en, toen ik wat ouder werd. Bijvoorbeeld een kaal vogelhuisje kopen en dat verven, of op aliexpress houten kerstversiering kopen en dat versieren. Doe je namelijk wat voor jezelf, maar ben je wel samen bezig. Ook samen het kerstdiner koken vind ik nogsteeds heel leuk. Misschien is er morgen een Action open in de buurt en kan je nog wat leuks halen. Ook een film kijken, gewoon ouderwets met wat lekkers erbij (of zelf gebakken koekjes)
woensdag 25 december 2019 om 20:58
Kerstavond hebben we met familie gevierd, de 2 kerstdagen zijn zoon (9) en ik met z'n tweeën.
Samen besproken wat voor ons de kerst leuk en speciaal zou maken en daar is het volgende uitgekomen:
Slapen in de kamer onder de kerstboom
Kerstontbijt met broodjes
Lunchen buiten de deur in een kindvriendelijk restaurant.
Eindje wandelen (het regende dus ipv bos werd het de stad)
Naar de film (Frozen 2)
En zodadelijk weer slapen onder de kerstboom.
Morgen is het pyjama en Netflix dag.
Weinig traditioneel, maar hij vindt het geweldig en ik ook. Meer dan je best kun je niet doen
.
Samen besproken wat voor ons de kerst leuk en speciaal zou maken en daar is het volgende uitgekomen:
Naar de film (Frozen 2)
Weinig traditioneel, maar hij vindt het geweldig en ik ook. Meer dan je best kun je niet doen

woensdag 25 december 2019 om 20:58
Wat leuk! Wij hebben ook wel dat soort dingen. Zo maken we allemaal iets voor het kerst ontbijt.helpmetocheven schreef: ↑25-12-2019 20:54Ik ben in zo’n situatie opgegroeid (niet gescheiden ouders, vader was heel vaak weg). Ik vond het altijd heel leuk als mijn moeder ging knutselen met mij. Of DIY’en, toen ik wat ouder werd. Bijvoorbeeld een kaal vogelhuisje kopen en dat verven, of op aliexpress houten kerstversiering kopen en dat versieren. Doe je namelijk wat voor jezelf, maar ben je wel samen bezig. Ook samen het kerstdiner koken vind ik nogsteeds heel leuk. Misschien is er morgen een Action open in de buurt en kan je nog wat leuks halen. Ook een film kijken, gewoon ouderwets met wat lekkers erbij (of zelf gebakken koekjes)
woensdag 25 december 2019 om 20:59
Ik herken het wel. Alleenstaand, één dochter, vrij weinig familie. Het is altijd wij tweeën. Ik probeer het speciaal te maken maar het voelde altijd als net niet.
Dochter is nu tien en echt een tuttebel. De laatste jaren kijkt ze steeds meer uit naar kerst. Lichtjes, hapjes en 'gezellig'. Haar woorden. Ik was verbaasd: gezellig, alleen wij twee zoals altijd?? Maar blijkbaar ziet zij het heel anders.
Heb je het jouw kinderen wel eens gevraagd?
Dochter is nu tien en echt een tuttebel. De laatste jaren kijkt ze steeds meer uit naar kerst. Lichtjes, hapjes en 'gezellig'. Haar woorden. Ik was verbaasd: gezellig, alleen wij twee zoals altijd?? Maar blijkbaar ziet zij het heel anders.
Heb je het jouw kinderen wel eens gevraagd?
woensdag 25 december 2019 om 21:01
Goed idee om het samen te bespreken! En veel plezier met je zoon, slaap lekker onder de kerstboom straksSanne_A schreef: ↑25-12-2019 20:58Kerstavond hebben we met familie gevierd, de 2 kerstdagen zijn zoon (9) en ik met z'n tweeën.
Naar de film (Frozen 2)
Weinig traditioneel, maar hij vindt het geweldig en ik ook. Meer dan je best kun je niet doen.

woensdag 25 december 2019 om 21:03

woensdag 25 december 2019 om 21:03
Sanne_A schreef: ↑25-12-2019 20:58Kerstavond hebben we met familie gevierd, de 2 kerstdagen zijn zoon (9) en ik met z'n tweeën.
Naar de film (Frozen 2)
Weinig traditioneel, maar hij vindt het geweldig en ik ook. Meer dan je best kun je niet doen.

woensdag 25 december 2019 om 21:08
Leuk om te lezen dat het voor anderen ook zo wel eens voelt.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat zij het wel heel gezellig vinden.
Misschien voel ik me gewoon soms extra alleen deze dagen en is dat uiteindelijk vooral het euvel. Dat ik denk; zat ik.maar met de meiden aan zo'n lange tafel vol kibbelende familie. Misschien kijk ik teveel kerstfilms.
Qua vakanties: ik ga meestal op een creatieve kampeervakantie in de zomer. Dat bevalt me nog het meest met de kinderen. Soms gaan we een weekend weg ofzo en dan voel ik me meestal een stuk minder goed. Dus dat begin ik steeds minder te doen.
Misschien voel ik me gewoon soms extra alleen deze dagen en is dat uiteindelijk vooral het euvel. Dat ik denk; zat ik.maar met de meiden aan zo'n lange tafel vol kibbelende familie. Misschien kijk ik teveel kerstfilms.
Qua vakanties: ik ga meestal op een creatieve kampeervakantie in de zomer. Dat bevalt me nog het meest met de kinderen. Soms gaan we een weekend weg ofzo en dan voel ik me meestal een stuk minder goed. Dus dat begin ik steeds minder te doen.

woensdag 25 december 2019 om 21:10
Snap ik wel hoor, heb ik ook.Hangmat schreef: ↑25-12-2019 21:08Leuk om te lezen dat het voor anderen ook zo wel eens voelt.
woensdag 25 december 2019 om 21:11
Ik zou een moord doen voor zo'n moeder.Sanne_A schreef: ↑25-12-2019 20:58Kerstavond hebben we met familie gevierd, de 2 kerstdagen zijn zoon (9) en ik met z'n tweeën.
Naar de film (Frozen 2)

woensdag 25 december 2019 om 21:12
Klinkt heel gezellig hoor Hangmat. Er zijn vast veel dingen anders dan normaal. Meer dingen samen doen, geen school of huiswerk, geen huishouden, jij die niet naar je werk rent, niet snel nog even eten maken maar uitgebreid koken, versieringen etc.
Als je het graag toch zelf ook eens met anderen viert, overleg dan gewoon eens met vrienden. Wij vieren regelmatig kerst met vrienden, ook stellen die net als wij bij elkaar zijn met kinderen, en waar ook nog ouders zijn. Echt niet iedereen zit de ene kerstdag bij de ouders en de andere kerstdag bij de schoonouders. Mensen die met ouders gebroken hebben, ouders die met kerst ongeveer fulltime in de kerk zitten, mensen die een avondje eten met ouders wel genoeg vinden en de andere dag bij ons komen, ouders die veel te ver weg wonen. Ouders die er niet meer zijn.
Fijne dag morgen!
Als je het graag toch zelf ook eens met anderen viert, overleg dan gewoon eens met vrienden. Wij vieren regelmatig kerst met vrienden, ook stellen die net als wij bij elkaar zijn met kinderen, en waar ook nog ouders zijn. Echt niet iedereen zit de ene kerstdag bij de ouders en de andere kerstdag bij de schoonouders. Mensen die met ouders gebroken hebben, ouders die met kerst ongeveer fulltime in de kerk zitten, mensen die een avondje eten met ouders wel genoeg vinden en de andere dag bij ons komen, ouders die veel te ver weg wonen. Ouders die er niet meer zijn.
Fijne dag morgen!