(Speciaal) basisonderwijs overleg - wat mogen we verwachten?

13-11-2019 19:38 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 7 - bijna 8 - en zit op het speciaal basisonderwijs. Hij zit in een voor SBO begrippen grote klas van 14 kinderen. Allemaal met een ander soort beperking. Sommige kinderen hebben volgens mij alleen een ontwikkelingsachterstand, anderen echt een verstandelijke beperking. Ik schat bij een aantal kindjes ook ASS.

Mijn zoontje is denk ik de enige met een ernstige lichamelijke beperking, zit qua IQ ook het laagst (IQ rond de 50) en heeft ook ASS. Hij is non verbaal nog, begint nu wel met woordjes, zal nooit zindelijk worden en krijgt deels sondevoeding en wordt deels gevoerd.

Ze staan elke dag met 2 op de klas. De leraar en een assistent. Er is groepstherapie en de kinderen worden ook uit de klas gehaald voor individuele therapie (mijn zoontje heeft 3x per week fysio, 2x logo en 2x ergo bijvoorbeeld).

Sinds hij in deze klas zit heb ik weinig gevoel meer wat er speelt. Als ik hem in de ochtend kom brengen (maar 1x per week) is er eigenlijk geen tijd want dan komen alle kindjes aan en in de middag komen alle klassen naar buiten om de kindjes naar de bussen te brengen (meesten gaan met leerlingenvervoer naar school) en is er ook geen tijd.

Mijn zoontje kan het nog niet vertellen wat hij heeft gedaan. Het enige dat hij nog weleens zegt is de naam van de meester en de naam van de assistent. We hebben vlak voor de herfstvakantie 1x een gesprekje gehad over hoe het ging maar toen was het ook duidelijk dat de leraar en assistenten hem ook nog moesten leren kennen.

De eerste 2-3 jaar zat hij in een hele kleine klas en was er altijd tijd om in de ochtend en middag even kort over te dragen. Vorig jaar zat hij in een klas met 10 kindjes en was dat al een stuk minder. Nu nog minder. Maar voorheen werden er wel elke dag foto's gepost op de online tool voor de klas. Nu geeft de leraar aan daar, begrijpelijk, geen tijd voor te hebben.

Man zei dat ik gewoon aan de leraar moet vragen of we maandelijks even kort kunnen bijpraten buiten schooltijd. Maar ik wil ook niet die lastige ouder zijn die teveel aandacht vraagt van de leerkracht die het toch al veel te druk heeft.

Wat ik me afvraag is hoe dat op een 'normale' basisschool gaat voor groep 1-2-3. Hoe vaak spreek je dan met de leerkracht? Met 30 kindjes in de klas neem ik aan dat hij/zij ook geen tijd heeft om elk kind over te dragen.

Wat denken jullie? Wat mag ik verwachten?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Sanne_A schreef:
13-11-2019 20:49

Als teamleider in het SO: Grote groepen zijn herkenbaar, ook wij hebben hiermee te maken. Helaas. Standaard zijn de start gesprekken, een huisbezoek en 2x per jaar een 10 minuten gesprek (Die duren bij ons wel een half uur).
Voor kinderen die therapie hebben is er 2x per jaar een groot overleg met ouders, school en therapie.
Voor de dagelijkse dingen is er Social Schools, daar wordt minimaal 2x per week iets opgezet, dus wat ze die dag(en) gedaan hebben, met foto's erbij. Individuele bijzonderheden worden in een schriftje geschreven.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de leerkracht en aangeven dat je meer informatie op prijs zou stellen en of dat kan? Als je vraag eigenlijk meer is of hij wel op zijn plek zit in de klas dan zou ik een gesprek aanvragen met de betrokken IB'er of orthopedagoog.
Wij hebben ook social schools maar dus geen dagelijkse of wekelijkse update. Startgesprek was met alle ouders en ging meer over algemene zaken en niet over de individuele kinderen. Een 10 minutengesprek (van 30min) vlak voor de herfstvakantie en straks in feb/maart idd een groot gesprek met alle therapeuten en de revalidatiearts. Dus dat is wel een stuk minder dan bij jullie.

Ik denk overigens dat zoon wel op zijn plek zit in deze klas. Hij is dol op de meester en de klasse-assistent en gaat graag naar school. Ook maakt hij voor zijn doen flinke stappen in de afgelopen maanden. Ik heb alleen echt geen idee wat ze zoal doen.

Ik ga het gewoon aan de leraar vragen of hij 1x per maand tijd heeft.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Onze dochter van 8 zit op speciaal onderwijs. Elke dag krijgen we via Parro een groepsbericht over wat er die dag gedaan is. De juf geeft aan dat ze door de dag heen telkens één of twee zinnen klaarzet en dan aan het eind van de dag een verslagje kan sturen. Daarnaast is er zeer regelmatig individueel contact. Nu kan ik me voorstellen dat dit niet in elke groep haalbaar is, maar ik denk dat je best mag verwachten dat er één of twee keer per week kort iets geschreven wordt over wat er in de klas gebeurt.
Je moet net mazzel hebben of de leerkracht handig is met zo'n app.
Wij hadden een schriftje waar iedere dag in werd geschreven. Niet dat iedere leerkracht daar aan mee deed maar áls ze het deden was het wel fijn. Vooral als een kind zich niet verbaal kan uiten.
Kan hij niet naar een Mytyl en Tyltyl school?
Ik heb helaas slechte ervaringen met een niet communicerend kind. Ging het mis bleek hij gewoon groen geverfd onder zijn shirt. Maar MIJN kind had buien , jaja.
Ik was op dat moment gelukkig in de gelegenheid om hem zelf te halen en brengen. En na school eiste ik dus die paar minuten om te horen of het goed was gegaan of niet.
Lijkt me heel normaal om feeback te vragen als kind dat zelf niet kan geven! Daarover zou ik me zeker niet bezwaard voelen.

Ik heb 2 kleuters in regulier onderwijs en merk veel verschil tussen 2 klassen (dezelfde school, Elk 25 leerlingen). In de ene klas is het altijd relaxed, juf lijkt voor iedereen (ouders en kinderen) tijd te hebben en ik kan alles eigenlijk smorgens ff bespreken, of meteen langere afspraak plannen.

De andere klas is chaotischer. Voor mijn gevoel nauwelijks contact met de juf behalve een goedemorgen. Geeft het idee dat iedereen zsm de deur uitmoet. Als ik iets wil vragen moet dat altijd na schooltijd of per mail.

Gaat dan om kleine vragen zoals 'kind vertelt dit of dat... wat bedoelt hij?'

Of 'kind hoeft vandaag niet naar bso'. De ene juf ziet dat als begin van een gesprekje, de ander zegt ok en gaat snel verder. Is een persoonlijkheidsdingetje denk ik.
Bij ons doen trouwens de assistenten Social Schools, niet de leerkrachten. Vaak zie ik ook berichten als "Even lekker naar buiten", met een paar foto's van de kinderen erbij. Kost weinig tijd en geeft ouders een beeld van wat we zoal doen op een dag. 2x per week is het minimum, de meesten zitten daar wel boven, maar er zijn zeker verschillen tussen hoe assistenten het doen.
sugarmiss schreef:
13-11-2019 20:50
De tijd die de juf nodig heeftom in de schriftjes te schrijven kan ze niet aan de kinderen besteden.

Heb je liever een schriftje of een juf die aandacht besteed aan je kind?
Ik heb graag dat er aandacht aan mijn kind wordt besteed maar een goede overdracht bij dit soort kinderen vind ik niet meer dan logisch.
Anders kunnen we in de zorg helemaal wel ophouden te rapporteren.
Ook wij hebben 3x per jaar een officieel gesprek, maar ik vind het alleen maar fijn als een ouder vragen stelt. Vaak moeten we wel even de agenda's bij elkaar leggen maar het lukt altijd wel om bij elkaar te komen op korte termijn.
Gewoon de meester vragen om een afspraak als je hem brengt.
Toverspiegel schreef:
13-11-2019 21:25
Je moet net mazzel hebben of de leerkracht handig is met zo'n app.
Zo moeilijk is zo'n app toch niet. Als je de capaciteiten hebt om juf te worden heb je ook de capaciteiten om met zo'n app te leren omgaan.

Bij ons op school ook regelmatig berichtjes en foto's over wat ze die dag gedaan hebben via de app. Erg fijn vind ik.
Mijn oudste zit ook op speciaal onderwijs (zmlk), kan niet goed praten en dus ook niet vertellen wat hij heeft gedaan op school. De juf of klassenassistent zet minstens een paar keer per week foto's op Klasbord. Daarnaast is er best wel regelmatig contact via mail en soms telefonisch. Soms gaat dat van mij uit, soms van de juf. Ik heb nooit de indruk dat ze dat vervelend vinden of te veel gevraagd. Met een kind dat niet goed kan communiceren lijkt het me ook normaal dat de ouders een beetje op de hoogte worden gehouden via foto's en korte berichtjes in de klassenapp en/of 1-op-1.

Mijn jongste twee zitten op een reguliere basisschool en daar is nauwelijks contact op 2 x 10 minutengesprek na. Wel Klasbord en daar wordt ook 1-2 keer per week iets op gezet.
Zit hij op het SO of SBO?

Je hebt het namelijk over een grote klas van 14 kinderen en hier zitten er in de SBO klassen inmiddels 18-20 kinderen in een klas met één leerkracht.

Vergelijken met regulier zou ik niet aan beginnen, dat heeft geen enkele zin.

Ik zou zeker aangeven dat je graag wat vaker contact wil over hoe het met zoon gaat op school, zeker omdat hij nog non-verbaal is. Desnoods ook via mail, dat is vaak makkelijker tussendoor te doen. Heeft school niet zoiets als een weekbrief via mail waarin kort wordt verteld wat er die week gedaan is?

Het is niet teveel gevraagd af en toe contact te hebben, zeker ook om inzicht te krijgen hoe hij het vindt op school, hoe hij zich er voelt etc.
Mijn dochter zit ook op speciaal onderwijs, ZMLK. Ze is 8 jaar.
Ze zit in een zogenaamde zorgklas, 12 kinderen, 1 leerkracht, 1 klasseassistent, en 3 ambulant begeleiders.

In mijn dochters klas is er elke vrijdag inloop, samen met je kind een spelletje doen, hartstikke leuk.
Wij hebben veel contact, bij vragen word er snel gebeld, of Parro app.
Bijna elke dag word er wel een foto geplaatst of een kort verhaaltje over wat er gedaan is.

Mijn dochter is snel moe door haar lichamelijke beperkingen, als het niet meer gaat word ik gebeld, even overleggen of het nog gaat en anders haal ik haar op.
We hebben meerdere gesprekken per jaar, een 10 minuten gesprek (wat vaak een uur word) doelgesprekken, evaluatie gesprekken, 5 x per jaar.

Moraal van mijn verhaal...ik vind jouw frequentie van contact ook erg laag. Je mag best meer weten wat je kind gedaan heeft die dag. En nee vergelijken met regulier onderwijs kun je het niet. Daar zit ie nou eenmaal niet op.
Hoi Boannan,

Mijn zoon heeft ook een verstandelijke beperking en zit op een ZMLK school. De juffen op zijn klas houden ons op de hoogte via mail en social schools wat ze met de kinderen doen en maken daar ook veel foto's van die zij daar ook bij zetten.
Ook wordt er wel eens een ouderinformatieavond georganiseerd. Dan kun je een kijkje nemen in de klas van je kind, de ouders van de andere kinderen ontmoeten en de juffen vertellen dan ook veel over wat zij doen met presentatie van het lesmateriaal.
Heel leuk, want zo blijf je als ouder toch een beetje betrokken bij wat er op school allemaal met de kids wordt gedaan.
Jammer om te lezen dat dat kennelijk niet op elke school zo is want zo mis je als ouder idd een hoop, zeker als je moeilijk kan communiceren met je kind door zijn beperking.
Misschien een idee om dat eens aan te kaarten bij de juf?
Het ligt ook aan de leerkracht merk ik.
De juf van mijn kind (regulier onderwijs) maakt regelmatig een filmpje van een activiteit in de klas, die ze in een appgroep naar ouders verstuurd. Ik krijg gemiddeld 2 keer per week een filmpje.
De vorige juf maakte graag foto’s en deelde die via het ouderplatform. Dat deed ze vooral met speciale activiteiten.
Het wisselt dus ook per leerkracht binnen een school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven