Speenverwarring?
maandag 8 augustus 2011 om 12:25
Onze dochter van 4 weken drinkt goed aan de borst en zo'n beetje om de 3/4 uur. Soms korter, soms langer. Het bv geven gaat prima (fingers crossed) en pijnloos. Ik merk alleen dat zij een ernorme zuigbehoefte heeft. Ze vindt het fijn om nog even lekker na te sabbelen na het echte drinken. Nu wil ik zelf zolang mogelijk wachten met een fopspeen, maar moeder en vriedinnen zeggen dat een fopspeen haar wat meer rust geeft. Tussen de voedingen door is zij soms onrustig (handjes in mond, duimen, smakken = meer zuigbehoefte?) en soms ook na een bv en dan zou een speen haar rustiger maken. Nu heb ik begrepen dat er zoiets bestaat als speenverwarring. Te vroeg met een fopspeen beginnen kan dan uitmonden in weigering van mijn borst. Wat is jullie ervaring? Wel/niet doen en hoelang per dag? En wat is een goede fopspeen? En kan dat ook 's nachts?
maandag 8 augustus 2011 om 12:33
Speenverwarring lijkt wat uit de mode te zijn, maar bij vier weken zou je daar ook volgens de mensen die er wel in geloven niet zo heel bang voor hoeven te zijn. Als je liever geen speen geeft, kun je haar ook op je pink laten sabbelen.
's Nachts een speen geven kan prima, maar houd er wel rekening mee dat ze in het begin de speen zelf nog niet terug kunnen doen in hun mond als hij eruit valt, en dat je dus misschien regelmatig je bed uit moet om er een speen in te stoppen.
(Als je graag wilt dat je kind ook uit een fles leert drinken, is dit de leeftijd om daarmee te gaan oefenen. Heel veel langer wachten vergroot de kans op flesweigeren.)
's Nachts een speen geven kan prima, maar houd er wel rekening mee dat ze in het begin de speen zelf nog niet terug kunnen doen in hun mond als hij eruit valt, en dat je dus misschien regelmatig je bed uit moet om er een speen in te stoppen.
(Als je graag wilt dat je kind ook uit een fles leert drinken, is dit de leeftijd om daarmee te gaan oefenen. Heel veel langer wachten vergroot de kans op flesweigeren.)
maandag 8 augustus 2011 om 12:49
maandag 8 augustus 2011 om 12:52
"wen, 8 minuten geleden
Los van de verwarring: je moet wel alert zijn dat je geen hongersignalen mist. Bij wat jij beschrijft zou ik gewoon aanleggen, als je kan. En alleen een speen geven op momenten dat je het niet trekt om aan te leggen."
Dat zou ik niet doen. Als de kleine netjes om de 3/4 uur komt heeft ze een prima ritme. Babytjes hebben altijd zuigbehoefte. Dan had ik mijn kinderen de hele dag wel aan kunnen leggen. Haal je het ritme er alleen maar mee uit. Mijn oudste had vanaf het begin een speen en bv, en de jongste duimt al vanaf het begin en kreeg bv. Succes
Los van de verwarring: je moet wel alert zijn dat je geen hongersignalen mist. Bij wat jij beschrijft zou ik gewoon aanleggen, als je kan. En alleen een speen geven op momenten dat je het niet trekt om aan te leggen."
Dat zou ik niet doen. Als de kleine netjes om de 3/4 uur komt heeft ze een prima ritme. Babytjes hebben altijd zuigbehoefte. Dan had ik mijn kinderen de hele dag wel aan kunnen leggen. Haal je het ritme er alleen maar mee uit. Mijn oudste had vanaf het begin een speen en bv, en de jongste duimt al vanaf het begin en kreeg bv. Succes
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
maandag 8 augustus 2011 om 12:54
Je moet gewoon doen wat jij prettig vindt. Hoewel ik uit je verhaal opmaak dat je kind vaak nog honger heeft. Gewoon op verzoek aanleggen is dan het beste, na een poosje komt er vanzelf een ritme in.
Ook het verhaal (bakerpraatje) van speenverwarring is mij verteld in ZH waar de verpleegster over de rooie ging omdat ik zoonlief een speen gaf. Zodra ik thuis kwam gewoon die speen gegeven en ik heb nooit wat gemerkt van de vermeende verwarring.
het punt is vaak dat allerlei mensen zich ermee bemoeien, terwijl jij als moeder het beste kan aanvoelen wat je kind nodig heeft. Niks van aan trekken, en gewoon doen waar jij en je kind zich het fijnst bij voelen.
Ook heb ik niks gemerkt dat mijn zoon opeens geen borst meer wilde. Hij spuugde na drie maanden zijn speen iedere keer weer uit en hij wilde hem zelfs niet meer. 's Nachts kan je ook een speen geven, maar dan het liefst een zonder ring eraan. Van Bibi zijn er hele leuke te koop, met en zonder ring, gewoon bij Kruidvat of Prenatal. En hoelang per dag? Dat ligt maar helemaal aan de wensen van je kind. Wel zou ik niet meteen een speen geven, maar wachten tot ze het zelf aangeeft. Laat je niks wijsmaken en volg je gevoel, dan komt het vanzelf goed.
Ook het verhaal (bakerpraatje) van speenverwarring is mij verteld in ZH waar de verpleegster over de rooie ging omdat ik zoonlief een speen gaf. Zodra ik thuis kwam gewoon die speen gegeven en ik heb nooit wat gemerkt van de vermeende verwarring.
het punt is vaak dat allerlei mensen zich ermee bemoeien, terwijl jij als moeder het beste kan aanvoelen wat je kind nodig heeft. Niks van aan trekken, en gewoon doen waar jij en je kind zich het fijnst bij voelen.
Ook heb ik niks gemerkt dat mijn zoon opeens geen borst meer wilde. Hij spuugde na drie maanden zijn speen iedere keer weer uit en hij wilde hem zelfs niet meer. 's Nachts kan je ook een speen geven, maar dan het liefst een zonder ring eraan. Van Bibi zijn er hele leuke te koop, met en zonder ring, gewoon bij Kruidvat of Prenatal. En hoelang per dag? Dat ligt maar helemaal aan de wensen van je kind. Wel zou ik niet meteen een speen geven, maar wachten tot ze het zelf aangeeft. Laat je niks wijsmaken en volg je gevoel, dan komt het vanzelf goed.
maandag 8 augustus 2011 om 12:56
Wat Wen bedoelt (ja, ik praat lekker voor mijn beurt ), is dat smakken en op handjes sabbelen bij kleine baby's geen zuigbehoefte is maar gewoon honger. Ik zou de eerste paar maanden dan ook aanleggen bij hongersignalen, niet uitstellen met een speen. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt hoor
maandag 8 augustus 2011 om 13:37
Dank voor jullie reacties! Ga morgen trouwens beginnen met kolven dan kan vriendlief ook aan de voedingen beginnen. Ga vanmiddag toch maar even een speen kopen (bibbi) en dan avonturen hoe zij dat oppakt. Zij gaat vanaf aankomende week ook uit een flesje leren drinken( 1x per dag), dus komt er sowieso verandering.
En ja, Miffy, natuuuuuuuurlijk geef ik nachtvoeding . Wist net zoveel van baby als van japans papiervouwen...... Zo mooi hoe alles op zijn plek valt als de kleine er eenmaal is. Allerlei voornemens die als sneeuw smelten voor de bayb-zon en ze komt "maar" 1x 's nachts, dus knijp mijn handen dicht hiervoor!
Hup; fopspeen-avontuur en kolf-avontuur gaan deze week beginnen. Lees met interesse ervaringen/tips/vragen van andere kolfsters; leerzaam.
En ja, Miffy, natuuuuuuuurlijk geef ik nachtvoeding . Wist net zoveel van baby als van japans papiervouwen...... Zo mooi hoe alles op zijn plek valt als de kleine er eenmaal is. Allerlei voornemens die als sneeuw smelten voor de bayb-zon en ze komt "maar" 1x 's nachts, dus knijp mijn handen dicht hiervoor!
Hup; fopspeen-avontuur en kolf-avontuur gaan deze week beginnen. Lees met interesse ervaringen/tips/vragen van andere kolfsters; leerzaam.
maandag 8 augustus 2011 om 13:44
Hier geen speen gebruikt. Bij beide kinderen niet.
Bij de oudste was ik (door alle verhalen) inderdaad erg bang voor de verwarring. Nu heb ik er ook geen spijt van dat ik nooit een speen gegeven heb. Ze duimt wel, maar ze is nog geen drie en we zijn ook bezig dat op bepaalde momenten af te leren wat tot nu toe aardig goed gaat. Zij heeft 14 maanden bv gehad.
Mijn tweede is inmiddels 13 maanden en krijgt nog bv en omdat het bij de oudste zonder speen zo goed bevallen is heeft zij ook geen speen. Met vier weken voedde ik haar nog volledig op verzoek. Dat ritme kwam echt pas met een maand of drie. Zij duimt overigens vooralsnog niet.
Als je zelf geen bezwaar hebt tegen de speen zou ik het gewoon proberen maar dan niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten en het niet al rekmiddel voor een voeding gebruiken..
Bij de oudste was ik (door alle verhalen) inderdaad erg bang voor de verwarring. Nu heb ik er ook geen spijt van dat ik nooit een speen gegeven heb. Ze duimt wel, maar ze is nog geen drie en we zijn ook bezig dat op bepaalde momenten af te leren wat tot nu toe aardig goed gaat. Zij heeft 14 maanden bv gehad.
Mijn tweede is inmiddels 13 maanden en krijgt nog bv en omdat het bij de oudste zonder speen zo goed bevallen is heeft zij ook geen speen. Met vier weken voedde ik haar nog volledig op verzoek. Dat ritme kwam echt pas met een maand of drie. Zij duimt overigens vooralsnog niet.
Als je zelf geen bezwaar hebt tegen de speen zou ik het gewoon proberen maar dan niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laten en het niet al rekmiddel voor een voeding gebruiken..
maandag 8 augustus 2011 om 13:54
Na een k*t kraamtijd, mede door hele moeizame bv, voed ik inmiddels 8 maanden volledig. De eerste 4-6 weken vond ik in 1 woord verschrikkelijk (pijnlijk, te grote tepels dus drinken lukte dochter niet, overproductie, etc). Omdat ik na 3 dagen al wilde stoppen vanwege de enorme stress bij dochter en mezelf lactatiekundige laten komen. Die heeft ons 'gered'! Dochter was 4 dagen oud, maar zij adviseerde min 2 dagen rust in rechtstreeks voeden en zo begon mijn kolvende leven. En dus haar eerste fleservaring, naar mijn idee toen veel te vroeg. Maar ze pakte direct goed. Toen ik echter na 1,5 eerst kolven en toen met tepelhoedje voeden weer rechtstreeks ging voeden heb ik echt een week mijn tepel in allerlei vormen moeten knijpen om haar er weer aan te krijgen. Met resultaat gelukkig! Na 3 weken was ze echter nog steeds heel onrustig, al ging het voeden in stijgende lijn. Ze wilde voortdurend zuigen, terwijl dat ook bij mij mocht. Dus toen, opnieuw tegen mijn van tevoren bedachte bezwaren in, aan de speen. Ze pakte uiteindelijk alleen de difrax. De speen heeft gaar echt troost geboden en schijnt ook preventief te werken tegen wiegendood. Nooit probleem gehad met verwarring toen, ook al was ze 3 weken en dronk uit de borst, 's nachts uit fles afgekolfde melk en had een speen. Maar ik ben 1 van de 1000 verschillende verhalen/adviezen. Volg je intuïtie zou ik zeggen. Succes!
maandag 8 augustus 2011 om 13:56
quote:Blue8 schreef op 08 augustus 2011 @ 13:37:
En ja, Miffy, natuuuuuuuurlijk geef ik nachtvoeding . Wist net zoveel van baby als van japans papiervouwen......
Al begonnen aan babyorigami dan ? (Er bestaat serieus een boekje dat zo heet - geloof verder niet dat t een aanrader is.)
Eén keer per nacht is inderdaad keurig!
En ja, Miffy, natuuuuuuuurlijk geef ik nachtvoeding . Wist net zoveel van baby als van japans papiervouwen......
Al begonnen aan babyorigami dan ? (Er bestaat serieus een boekje dat zo heet - geloof verder niet dat t een aanrader is.)
Eén keer per nacht is inderdaad keurig!
maandag 8 augustus 2011 om 14:15
verwacht van je eerste kolfsessie geen liters melk, of uberhaubt een volle fles. Kolven moet je leren, en het gaat niet altijd vanzelf.
Wat hier wel werkte was (om te oefenen) net na de ochtendvoeding te kolven. Vaak heb je dan wat meer melk en heb je kans er wat uit te halen zonder dat je dochter er last van heeft. Vervolgens kun je dat in een flesje aanbieden zo tussen de voedingen door. Langzaam kun je dit dan opbouwen, als ze goed drinkt uit de fles kun je het ook eens ipv een voeding doen, die je dan afkolft.
Wat hier wel werkte was (om te oefenen) net na de ochtendvoeding te kolven. Vaak heb je dan wat meer melk en heb je kans er wat uit te halen zonder dat je dochter er last van heeft. Vervolgens kun je dat in een flesje aanbieden zo tussen de voedingen door. Langzaam kun je dit dan opbouwen, als ze goed drinkt uit de fles kun je het ook eens ipv een voeding doen, die je dan afkolft.
maandag 8 augustus 2011 om 14:57
Ik heb heel snel een speen gegeven, nog in de kraamweek. Mijn kraamtijd was nogal gecompliceerd, dus ik had echt rust nodig, waardoor we heel snel aan de speen zijn gegaan. Hij huilde daardoor een stuk minder.Mijn zoon heeft moeiteloos uit de borst gedronken totdat ik ben gestopt met 6 mnd, met speen. Het verschilt natuurlijk per baby, maar ik denk na 4 weken dat het wel kan.
Trouwens als hij honger had / heeft is hij echt niet te sussen met een speen .
Als je twijfelt kun je altijd even met een lactatiedeskundige bellen natuurlijk.
Trouwens als hij honger had / heeft is hij echt niet te sussen met een speen .
Als je twijfelt kun je altijd even met een lactatiedeskundige bellen natuurlijk.