Werk & Studie alle pijlers

Verplichte training in eigen tijd

09-07-2026 09:04 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een kennis heeft een nieuwe baan, inclusief betaalde opleiding (ROC). Ze wilde dit heel graag dus gaat het ook gewoon doen. Voorafgaand aan het contract en de start van de opleiding, moet ze een verplichte training volgen van twee weken. Deze is nodig om überhaupt te werken/stage lopen in het betreffende werkveld. De training wordt betaald maar is in eigen tijd. Is dat iets wat vaker voorkomt cq hoe zouden jullie daar tegenover staan?
In mijn eigen branche zou zoiets ondenkbaar zijn, maar aan de andere kant krijgt ze er wel een erkend certificaat mee dus het is een ‘kleine investering’.
Krijgt ze een certificaat? Is het iets dat ze ook zou moeten doen bij een andere werkgever? Is het overdraagbaar, dus als ze bij een andere werkgever gaat werken, kan ze het meenemen?

Verplichte opleidingen worden sowieso betaald door mijn werkgever. Afhankelijk van wat ik er mee kan, ben ik al of niet bereid er eigen tijd in te steken. Maar deze 2 weken heeft ze opleiding, maar moet daar vrije dagen voor opnemen?? Gaat haar contract wel gelijk in of pas na die 2 weken, wat ook raar zou zijn trouwens.

In principe:
Moet jij van je werkgever een opleiding volgen voor je werk? Dan is de tijd die je aan scholing besteedt werktijd. Je volgt de opleiding vaak tijdens je werkuren, of je kunt deze uren later inhalen.
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/loopbaa ... s-scholing
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
09-07-2026 09:09
Krijgt ze een certificaat? Is het iets dat ze ook zou moeten doen bij een andere werkgever? Is het overdraagbaar, dus als ze bij een andere werkgever gaat werken, kan ze het meenemen?

Verplichte opleidingen worden sowieso betaald door mijn werkgever. Afhankelijk van wat ik er mee kan, ben ik al of niet bereid er eigen tijd in te steken. Maar deze 2 weken heeft ze opleiding, maar moet daar vrije dagen voor opnemen?? Gaat haar contract wel gelijk in of pas na die 2 weken, wat ook raar zou zijn trouwens.

In principe:
Moet jij van je werkgever een opleiding volgen voor je werk? Dan is de tijd die je aan scholing besteedt werktijd. Je volgt de opleiding vaak tijdens je werkuren, of je kunt deze uren later inhalen.
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/loopbaa ... s-scholing
Het contract gaat in bij aanvang van de ROC-opleiding, dus na die training. Ik ga er vanuit dat ze dat certificaat gewoon echt krijgt en evt kan meenemen.
Heeft ze de training nodig om te kunnen starten met de ROC-opleiding?

Dan vind ik het niet zo raar dat ze dit in eigentijd moet doen. Wel heel fijn dat de werkgever dit betaald.
Moet ze dan twee weken vakantie opnemen of onbetaald verlof bij haar huidige werkgever? Ik vraag af hoeveel waarde je moet hechten aan een certificaat bij een tweeweekse training maar dat is je vraag niet.
Was dit certificaat noodzakelijk om aangenomen te worden? Dan kan ze "dat tekort" nu nog inhalen en kan het volgens mij wel eigen tijd zijn en is de betaling van de training al een tegemoetkoming.
Ik ken het wel van Wft-certificaten. Die moet je hebben voordat je begint, maar je wordt wel in staat gesteld om het te behalen. Zak je voor het examen, dan gaat alsnog de baan niet door.
Ik zou dat met beide handen aanpakken. Zeker als ze onbekend is met het werkveld waarin ze terecht komt.

Dat is haar eigen investering om beter voorbereid te zijn. En het levert ook nog een certificaat op.
Iets wat ze kennelijk echt nodig heeft om te kunnen beginnen.

Ik ben met een leer-werktraject begonnen in de zorg.
Maar ik had zoiets wel fijn gevonden. Nu begon ik met werk en opleiding tegelijkertijd. Dat was best pittig.
KamilleT schreef:
09-07-2026 09:13
Het contract gaat in bij aanvang van de ROC-opleiding, dus na die training. Ik ga er vanuit dat ze dat certificaat gewoon echt krijgt en evt kan meenemen.
In dat geval snap ik dat het in eigen tijd moet. Een opleiding/training verplicht als je al onder contract staat=werktijd.
Het ROC neemt haar aan terwijl ze nog niet bevoegd is? Het grootste deel van haar opleiding gaat straks in tijd van de baas, en betaald door de baas plaatsvinden? Dan vind ik nu een investering van twee weken eigen tijd denk ik niet teveel gevraagd. Al is het maar in vanuit het ROC te kunnen bepalen of het voor hun de investering waard is.
in hoeverre is het in eigen tijd als ze er wel voor betaald krijgt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
09-07-2026 11:12
in hoeverre is het in eigen tijd als ze er wel voor betaald krijgt?
Volgens mij is de tijd voor het volgen van de opleiding niet betaald (is in eigen tijd ipv werktijd), maar de kosten van de cursus zelf zijn voor haar toekomstige werkgever.
Op mijn werk volgen collega's maandenlange opleidingstrajecten waarbij ze 1 dag per week ongeveer les hebben. Dit is geloof ik 50% werktijd en 50% eigen tijd.
You can only succeed when there is room to fail.
Maar begrijp ik nu dat de werkgever zowel de kosten van het ROC als de training betaalt? Ik denk dat ik dat gewoon aan zou pakken.

Toen ik net begon met werken, kreeg ik overuren niet eens betaald. Maar er werd wel in me geïnvesteerd, qua begeleiding en opleiding. En dat is eigenlijk onbetaalbaar. Als je in zichzelf en je loopbaan wil investeren, dan moet je misschien eens een keer wat in eigen tijd doen.
De opleiding wordt gegeven door en op een ROC. Daarvoor is eerst nog het volgen van een training van twee weken vereist. Werkgever betaalt de kosten van de twee weken durende training, maar het volgen van deze lessen is in eigen tijd.

Zo lees ik het.

Lijkt me niet heel onredelijk, als dat certificaat nodig is als startkwalificatie.
Poeszie schreef:
09-07-2026 12:05
Maar begrijp ik nu dat de werkgever zowel de kosten van het ROC als de training betaalt? Ik denk dat ik dat gewoon aan zou pakken.

Toen ik net begon met werken, kreeg ik overuren niet eens betaald. Maar er werd wel in me geïnvesteerd, qua begeleiding en opleiding. En dat is eigenlijk onbetaalbaar. Als je in zichzelf en je loopbaan wil investeren, dan moet je misschien eens een keer wat in eigen tijd doen.
Zoals ik het lees gaat de baan zelf plaatsvinden op een ROC (dus daar gaat diegene niet ook nog een opleiding volgen) maar wordt er eerst een cursus verwacht voordat er gestart kan worden.

Ik vind het netjes dat iemand aangenomen wordt zonder de juiste papieren, en dat de cursus die daarbij hoort ook nog betaald wordt. Dat je die cursus in eigen tijd moet doen, ach, het is maar twee weken. Ik heb zelf een vierjarig fulltime hbo gedaan terwijl ik een hypotheek te betalen had. Soms moet je investeren in jezelf, als je vooruit wilt in het leven. Dan moet je niet kijken wat maximaal haalbaar is bij een ander om tegemoet te komen aan jouw wensen, maar moet je kijken hoe je jouw eigen wens waar kunt maken. En als daarvoor een cursus of opleiding nodig is, is dat toch prima? Helemaal als die ook nog betaald wordt.
apiejapie schreef:
09-07-2026 12:34
Zoals ik het lees gaat de baan zelf plaatsvinden op een ROC (dus daar gaat diegene niet ook nog een opleiding volgen) maar wordt er eerst een cursus verwacht voordat er gestart kan worden.

Ik vind het netjes dat iemand aangenomen wordt zonder de juiste papieren, en dat de cursus die daarbij hoort ook nog betaald wordt. Dat je die cursus in eigen tijd moet doen, ach, het is maar twee weken. Ik heb zelf een vierjarig fulltime hbo gedaan terwijl ik een hypotheek te betalen had. Soms moet je investeren in jezelf, als je vooruit wilt in het leven. Dan moet je niet kijken wat maximaal haalbaar is bij een ander om tegemoet te komen aan jouw wensen, maar moet je kijken hoe je jouw eigen wens waar kunt maken. En als daarvoor een cursus of opleiding nodig is, is dat toch prima? Helemaal als die ook nog betaald wordt.
Nee, op het ROC wordt wel een opleiding gevolgd. Volgens mij is het een soort BBL-traject met een dag per week school en de rest werken, met een fatsoenlijk salaris voor de gewerkte uren. Die basistraining is vereist om überhaupt werkzaamheden (stage) te mogen uitvoeren, gericht op veiligheid e.d. Ik vind het ook niet heel onredelijk hoor, maar bij ons op het werk doen we die ‘startvereisten’ tijdens een onboardingtraject, dus als mensen al in dienst zijn. Ik was dus benieuwd of het vaker voorkomt op deze manier.
Gaat het om een WFT certificaat? Kennis van mij heeft dat ook wel eens moeten halen in eigen tijd toen ze ergens ging werken en de regels net waren aangescherpt dat zo'n certificaat verplicht was.
is de studiebelasting ook 40 uur per week? Of moet ze 4 x 2 uur een training volgen in de avonduren?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven