Spugen
woensdag 23 januari 2008 om 20:44
Mijn zoontje van bijna 4 maanden heeft al sinds een paar weken dat hij flink spuugt na de voeding. Soms komt er met het boertje echt een flinke golf mee terug(en dan ook echt wel een flinke golf, dus heeft niets met een mondje terug te maken, dan moeten wij gewoon allebei een fris pak aan). Soms heeft hij alleen een boertje maar dan als hij vlak voor zijn volgende voeding wakker wordt spuugt hij een flinke golf doorzichtig speeksel of misschien wel maagzuur. Hij kijkt er dan ook best zurig bij.
Het bed aan het hoofdeinde wat hoger leggen helpt wel maar hij heeft het ook wel eens als hij gewoon rustig in zijn wipstoel zit, uren na de voeding. Wij geven hem 5 x 150 ml terwijl het echt een flinke is en hij wel al wat meer zou mogen, maar vanwege al dat gespuug ben ik daar wat terughoudend mee.
Ik zou hem wel johannespitmeel willen geven of aangepaste voeding, maar ik weet niet goed waar ik het beste aan doe. Hij krijgt namelijk sinds een week volledig flesvoeding. Daarvoor kreeg hij borst en fles. Daarvan had hij slechts eens per week ontlasting. Nu hij daarvan af is poept hij gelukkig weer elke dag. Ik wil voorkomen dat hij weer verstopt raakt als ik hem op andere voeding zet. Maar ik vind het spugen ook erg zielig. Misschien heeft het verstopt zitten ook wel invloed op het spugen gehad.
Wie heeft er hetzelfde meegemaakt en kan mij voorzien van tips of eigen ervaring met bepaalde producten?
Het bed aan het hoofdeinde wat hoger leggen helpt wel maar hij heeft het ook wel eens als hij gewoon rustig in zijn wipstoel zit, uren na de voeding. Wij geven hem 5 x 150 ml terwijl het echt een flinke is en hij wel al wat meer zou mogen, maar vanwege al dat gespuug ben ik daar wat terughoudend mee.
Ik zou hem wel johannespitmeel willen geven of aangepaste voeding, maar ik weet niet goed waar ik het beste aan doe. Hij krijgt namelijk sinds een week volledig flesvoeding. Daarvoor kreeg hij borst en fles. Daarvan had hij slechts eens per week ontlasting. Nu hij daarvan af is poept hij gelukkig weer elke dag. Ik wil voorkomen dat hij weer verstopt raakt als ik hem op andere voeding zet. Maar ik vind het spugen ook erg zielig. Misschien heeft het verstopt zitten ook wel invloed op het spugen gehad.
Wie heeft er hetzelfde meegemaakt en kan mij voorzien van tips of eigen ervaring met bepaalde producten?
woensdag 23 januari 2008 om 21:08
Ha ief,
Mijn dochtertje (3,5 maand) spuugt ook behoorlijk na de voeding. Het loopt gewoon uit haar mondje, het komt er niet met een flinke golf uit, maar het is soms toch behoorlijk wat. Wij zijn overgestapt op Nutrilon Omneo, voeding voor baby's met een moeilijkere ontlasting of die spugen. Wellicht dat je dat eens kan proberen? Ik merk wel dat het spugen minder is geworden, helaas nog steeds niet helemaal over...
Succes ermee!
Mijn dochtertje (3,5 maand) spuugt ook behoorlijk na de voeding. Het loopt gewoon uit haar mondje, het komt er niet met een flinke golf uit, maar het is soms toch behoorlijk wat. Wij zijn overgestapt op Nutrilon Omneo, voeding voor baby's met een moeilijkere ontlasting of die spugen. Wellicht dat je dat eens kan proberen? Ik merk wel dat het spugen minder is geworden, helaas nog steeds niet helemaal over...
Succes ermee!

woensdag 23 januari 2008 om 21:32
quote:ief schreef op 23 januari 2008 @ 20:44:
Ik zou hem wel johannespitmeel willen geven of aangepaste voeding, maar ik weet niet goed waar ik het beste aan doe. Hij krijgt namelijk sinds een week volledig flesvoeding. Daarvoor kreeg hij borst en fles. Daarvan had hij slechts eens per week ontlasting. Nu hij daarvan af is poept hij gelukkig weer elke dag. Ik wil voorkomen dat hij weer verstopt raakt als ik hem op andere voeding zet.
1: borstvoeding en 1 keer per week poepen is juist goed, dat komt doordat jouw voeding perfect op hem is afgestemd.
2; vraag je huisarts of beter nog; je consultatiebureau om advies, zij kennen jouw kindje.
Ik zou hem wel johannespitmeel willen geven of aangepaste voeding, maar ik weet niet goed waar ik het beste aan doe. Hij krijgt namelijk sinds een week volledig flesvoeding. Daarvoor kreeg hij borst en fles. Daarvan had hij slechts eens per week ontlasting. Nu hij daarvan af is poept hij gelukkig weer elke dag. Ik wil voorkomen dat hij weer verstopt raakt als ik hem op andere voeding zet.
1: borstvoeding en 1 keer per week poepen is juist goed, dat komt doordat jouw voeding perfect op hem is afgestemd.
2; vraag je huisarts of beter nog; je consultatiebureau om advies, zij kennen jouw kindje.
woensdag 23 januari 2008 om 22:29
Ief, onze zoon spuugt al vanaf dat hij 1 week oud is. Met johannesbroodpitmeel gaat het stukken beter. Hij spuugt nog wel maar veel minder, zonder dat verdikkingsmiddel kan hij niks binnen houden.
Je kan het johannesbroodpitmeel toevoegen aan borst of flesvoeding en je kunt het in bijna elke supermarkt kopen.
Succes ermee!
Je kan het johannesbroodpitmeel toevoegen aan borst of flesvoeding en je kunt het in bijna elke supermarkt kopen.
Succes ermee!
donderdag 24 januari 2008 om 07:31
Hoe lang doet hij over een fles? Mijn dochtertje spuugde ook vrij veel als ze de fles kreeg. (ik gaf fles-en borstvoeding).
Omdat ze zo'n grote zuigkracht had dronk ze veel te snel en kwam er heel veel terug. Ik dacht dat het aan de melk lag en heb toen Nutricia gebeld, deze adviseerden mij om een speen met een kleiner gat te gaan gebruiken (voor pasgeborenen) en toen ging het wel goed.
Omdat ze zo'n grote zuigkracht had dronk ze veel te snel en kwam er heel veel terug. Ik dacht dat het aan de melk lag en heb toen Nutricia gebeld, deze adviseerden mij om een speen met een kleiner gat te gaan gebruiken (voor pasgeborenen) en toen ging het wel goed.
donderdag 24 januari 2008 om 07:50
Hier ook een soortgelijk spugertje. Zelf uren na de fles komt er nog melk terug, in een wat doorzichtigere vorm met wat witte vlokken erin. Heb Nutrilon Omneo geprobeerd en omdat dat niet afdoende hielp ben ik op advies van het consultatieburo Nutrilon AR (voor hevige spugertjes) gaan geven (daar zit al Johannesbroodpitmeel in).
En tja, toen begon de echte ellende... Ons meisje raakte verstopt, kreeg ontzetend harde ontlasting die ze er met vreselijk veel moeite na een dag of 5 uitgepoept kreeg. Het spugen werd even minder dus ik dacht toch op de goede weg te zijn.
Van de huisarts kreeg ze een laxeermiddel waardoor de ontlasting wat zachter werd. Maar dat hielp helaas maar een week. Daarna werd de ontlasting weer harder en tot overmaat van ramp begon het spugen weer.
Uiteindelijk ben ik gestopt met de Nutrilon AR, overgestapt op Nutrilon standaard en begonnen met fruithapjes (advies huisarts, dochterlief was toen ruim 4 maanden). De ontlasting was weer een heel eind in orde maar het spugen bleef.
Begin deze week ben ik naar een osteopaat geweest die haar heeft behandeld. Ik kan na een paar dagen natuurlijk nog geen wonderen verwachten maar het lijkt erop dat ze al een stuk minder spuugt dan voorheen. Achteraf gezien had ik beter hiermee kunnen beginnen dan het 'shoppen' tussen verschillende soorten voeding.
Tja, achteraf is alle makkeijk, maar misschien heb jij er iets aan.
Heel veel succes!
En tja, toen begon de echte ellende... Ons meisje raakte verstopt, kreeg ontzetend harde ontlasting die ze er met vreselijk veel moeite na een dag of 5 uitgepoept kreeg. Het spugen werd even minder dus ik dacht toch op de goede weg te zijn.
Van de huisarts kreeg ze een laxeermiddel waardoor de ontlasting wat zachter werd. Maar dat hielp helaas maar een week. Daarna werd de ontlasting weer harder en tot overmaat van ramp begon het spugen weer.
Uiteindelijk ben ik gestopt met de Nutrilon AR, overgestapt op Nutrilon standaard en begonnen met fruithapjes (advies huisarts, dochterlief was toen ruim 4 maanden). De ontlasting was weer een heel eind in orde maar het spugen bleef.
Begin deze week ben ik naar een osteopaat geweest die haar heeft behandeld. Ik kan na een paar dagen natuurlijk nog geen wonderen verwachten maar het lijkt erop dat ze al een stuk minder spuugt dan voorheen. Achteraf gezien had ik beter hiermee kunnen beginnen dan het 'shoppen' tussen verschillende soorten voeding.
Tja, achteraf is alle makkeijk, maar misschien heb jij er iets aan.
Heel veel succes!
donderdag 24 januari 2008 om 08:01
Even van mij ook een vraagje tussendoor (mag dat ook even Ief?). Kun je ook johannesbroodpitmeel geven als je borstvoeding geeft?
Onze kindje is ook een enorme spuger. Leuke kleertjes worden altijd gecombineerd met een slabbetje Onze dochter deed het ook en had ook tot een jaar (ook toen ze geen fles kreeg en alleen roosvicee) altijd een slabbetje om. Nu geef ik dus "maar" 1 borst per keer, onze zoon groeit er behoorlijk op, maar hij blijft dus spugen!!
Onze kindje is ook een enorme spuger. Leuke kleertjes worden altijd gecombineerd met een slabbetje Onze dochter deed het ook en had ook tot een jaar (ook toen ze geen fles kreeg en alleen roosvicee) altijd een slabbetje om. Nu geef ik dus "maar" 1 borst per keer, onze zoon groeit er behoorlijk op, maar hij blijft dus spugen!!

donderdag 24 januari 2008 om 09:48
Zolang ze goed groeien is spugen niet zo erg. En ik zou zeker niet minder eten gaan geven omdat hij veel spuugt. Vraag me ook altijd af wat veel is. Sowieso lijkt het altijd meer dan het is en zolang hij er geen hele voedingen uitgooit is het lastig maar overkomelijk. En voor jou is het lastiger dan voor hem.
Mijn zoon heeft de eerste anderhalf jaar van zijn leven meerdere voedingen per dag eruit gespuugd. Hij is onderzocht op vanalles maar er was niets met hem aan de hand (buiten een ei-allergie, luchtwegproblemen en eczeem). Hij groeide verder ook goed. Nog steeds spuugt hij heel makkelijk, dat zit in zijn systeem zullen we maar zeggen.
Je kunt johannesbroodpitmeel op een lepeltje geven als je bv geeft. Of kolven en dan in de fles.
Mijn zoon heeft de eerste anderhalf jaar van zijn leven meerdere voedingen per dag eruit gespuugd. Hij is onderzocht op vanalles maar er was niets met hem aan de hand (buiten een ei-allergie, luchtwegproblemen en eczeem). Hij groeide verder ook goed. Nog steeds spuugt hij heel makkelijk, dat zit in zijn systeem zullen we maar zeggen.
Je kunt johannesbroodpitmeel op een lepeltje geven als je bv geeft. Of kolven en dan in de fles.
donderdag 24 januari 2008 om 17:03
Bedankt voor de reacties. Hij spuugt soms echt wel in een keer zeker zijn halve fles eruit. Terwijl hij zeker wel een kwartier over zijn flesje doet met speentje maat S erop. Heb ook even de huisarts geraadpleegd vandaag. Hij adviseerde ons met Johannespitmeel te beginnen. Omdat hij verder een vrolijke indruk maakt en bijna niet huilt denkt mijn arts dat het onschuldig is. Om drie uur de fles gegeven met een beetje van dat meel en ik moet zeggen dat hij het tot nu toe nog heeft binnengehouden. Dus ik heb goede hoop. In de hoop dat hij niet weer verstopt raakt idd. Mijn dochter van nu twee heeft er nooit last van gehad.
Hazel, kun je mij vertellen wat de osteopaat dan precies heeft gedaan? Ben je daar alleen voor het spugen heengegaan of heeft je dochtertje ook andere klachten.
Hazel, kun je mij vertellen wat de osteopaat dan precies heeft gedaan? Ben je daar alleen voor het spugen heengegaan of heeft je dochtertje ook andere klachten.
donderdag 24 januari 2008 om 21:04
quote:ief schreef op 24 januari 2008 @ 17:03:
Omdat hij verder een vrolijke indruk maakt en bijna niet huilt denkt mijn arts dat het onschuldig is.
Hmmm, dat vind ik erg makkelijk om te zeggen. Zoon was hier ook de vrolijkheid zelve (nog steeds), maar had wel een flinke reflux. Hij kreeg hier Losec en Motilium voor, is in het ziekenhuis (met een ruime maand) al op Enfamil AR gezet, en is met 5 maanden overgegaan op Nutrilon AR en zijn we gestart met bijvoeden.
Met de laatste is het spugen wel minder geworden, maar de kinderarts vond het uiteindelijk na een demonstratie wel verstandig om extra onderzoek te doen voor een reflux. Uiteindelijk bleek dat zoon een flinke reflux heeft (had), en zijn slokdarm licht ontstoken was. Zijn medicatie is op dat moment verdubbeld.
Inmiddels zijn we al ruim een jaar verder, spuugt zoon sinds hij kan staan (kerst vorig jaar) niet meer en hebben we de medicatie deze zomer afgebouwd. Dat afbouwen ging zonder problemen.
Omdat hij verder een vrolijke indruk maakt en bijna niet huilt denkt mijn arts dat het onschuldig is.
Hmmm, dat vind ik erg makkelijk om te zeggen. Zoon was hier ook de vrolijkheid zelve (nog steeds), maar had wel een flinke reflux. Hij kreeg hier Losec en Motilium voor, is in het ziekenhuis (met een ruime maand) al op Enfamil AR gezet, en is met 5 maanden overgegaan op Nutrilon AR en zijn we gestart met bijvoeden.
Met de laatste is het spugen wel minder geworden, maar de kinderarts vond het uiteindelijk na een demonstratie wel verstandig om extra onderzoek te doen voor een reflux. Uiteindelijk bleek dat zoon een flinke reflux heeft (had), en zijn slokdarm licht ontstoken was. Zijn medicatie is op dat moment verdubbeld.
Inmiddels zijn we al ruim een jaar verder, spuugt zoon sinds hij kan staan (kerst vorig jaar) niet meer en hebben we de medicatie deze zomer afgebouwd. Dat afbouwen ging zonder problemen.
vrijdag 25 januari 2008 om 13:46
maandag 4 februari 2008 om 20:18
Nou het spugen krijgt een staartje want zaterdagochtend is ons zoontje opgenomen in het ziekenhuis met een longontsteking. En een fikse ook. Hij had al een paar dagen koorts maar wij waren allemaal grieperig(lees: overgeven diarree koorts etc) de huisarts zei vrijdag als de koorts wat zou zakken door paracetamol het allemaal wel zou loslopen dus wij braaf paracetamol en neusspray geven. Maar het werd niet beter en hij hoestte erg en gierde een beetje. Zaterdag ben ik meteen naar de HAP gegaan en daar schrok ik vreselijk van de acute actie die er werd ondernomen. Hij kreeg meteen een kapje op met pufjes en daarna moest ik direct door naar de kinderarts in het zkh. Daar bloedprikken, longfoto's en weer een maskertje met medicijnen. Ons lieffie kreeg meteen zuurstof en daar ligt hij nu drie dagen later nog aan. De ontsteking beslaat bijna de helft van 1 long. Nu heeft de kinderarts verteld dat de onsteking een bacteriele of virale infectie is veroorzaakt of mogelijk door het verslikken in melk wat in de longen is gekomen. De koorts is nu weg en hij lacht ook wel weer zo nu en dan, maar hoest als een oude man en hij mag pas naar huis als hij weer zelfstandig zijn zuurstof op pijl kan houden en daar is voorlopig nog geen sprake van. Morgen wordt er gekeken of de ontstekingswaarde in het bloed is gedaald, zoniet dan volgen er nieuwe onderzoeken. Wij hebben natuurlijk ook onze dochter nog die er niks van snapt dat mama al twee nachten niet thuis is geweest want ik ben er altijd. Vanavond slaap ik thuis en mijn man in het zkh en morgen wisselen wij weer van de wacht. Het herstel gaat erg traag en wij maken ons erg veel zorgen. Gelukkig is het een flinke knul en moet ie wel tegen een stootje kunnen, maar ik ben er echt zo verdrietig van. Ik voel mij zwaar ontaarde moeder dat ik het niet eerder serieus heb genomen dan was hij misschien thuis met een kuurtje geholpen, maar dat is altijd achteraf... Echt klote en wat een verdriet op zo'n kinderafdeling zeg..pfff Er kwam nog wel een clown langs, die vond ons zoontje nog een beetje klein, maar wij moesten er ook wel erg om lachen dus hij kwam toch niet voor niks. De muren kwamen echt op mij af daar. Gelukkig mocht ik wel al zijn zorg zelf doen. Zo zielig als je kleine binky aan allemaal snoertjes en kabeltjes ligt. Ik ga nu ff proberen een beetje te ontspannen in een warm bed en dan vroeg naar bed, als slapen lukt dan..

maandag 4 februari 2008 om 22:03
Dat is naar Ief! Heel veel sterkte voor jullie en beterschap voor je kindje.
En wat Qwertu al zegt, je kunt niet meer dan je best doen. Mijn zoontje heeft ook een longontsteking gehad (en één keer bijna) en dat is héél erg naar, maar je kunt er niets aan doen. Die longontsteking hóeft niet van het verslikken te komen hé, bij een verlaagde weerstand (door wat dan ook) ben je daar nu eenmaal vatbaarder voor, die kleintjes ook.
En wat Qwertu al zegt, je kunt niet meer dan je best doen. Mijn zoontje heeft ook een longontsteking gehad (en één keer bijna) en dat is héél erg naar, maar je kunt er niets aan doen. Die longontsteking hóeft niet van het verslikken te komen hé, bij een verlaagde weerstand (door wat dan ook) ben je daar nu eenmaal vatbaarder voor, die kleintjes ook.