Stadskinderen vs dorpskinderen

13-03-2019 11:02 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al jaren met mijn twee kinderen in een stad met meer dan 500.000 inwoners. Erger nog: ik woon midden in het centrum. Wel in een doodlopende straat waar weinig auto's rijden, maar het is een zijstraat van een drukke winkelstraat.
Ik zelf kom oorspronkelijk uit een Noord Brabants stad van ongeveer 100.000 inwoners.
Mijn kinderen willen absoluut niet weg uit de stad, niet eens weg uit het drukke centrum. Als we in Noord Brabant bij mijn ouders logeren (veel groen, speeltuinen, veel buitenspeel gelegenheden, veel woonerven rondom) vinden ze het erg leuk en genieten ze ook van het vrij buiten kunnen zijn. Maar toch vinden ze de drukke stad hun 'thuis'. Redenen die ze opgeven
-veel te doen
-elke activiteit is te vinden in onze buurt
-gebrek aan speeltuinen is geen probleem, er wordt toch al zoveel georganiseerd ik de stad

Ik erken de voordelen, maar in mijn ogen zijn er genoeg nadelen
-door de hoge huurprijzen in de grote stad kunnen we ons maar een flat permitteren (vinden ze niet erg, want ze zijn toch niet vaak thuis)
-het is toch allemaal wat onpersoonlijk
-massa mensen, drukte, voor een beetje groen moet je echt 'reizen'.

Ik vraag me nu wel het volgende af: zijn er grote verschillen tussen kinderen die in een grote stad opgroeien en kinderen die in een dorp opgroeien? Welke zijn dat dan? Wie heeft er bewust gekozen voor de kinderen voor een grote stad/klein dorpje en waarom?
hanaa wijzigde dit bericht op 13-03-2019 11:18
0.07% gewijzigd
DianaBerrigan schreef:
15-03-2019 16:03
Naarden vind ik een typisch voorbeeld van een randstad dorp en nog redelijk stedelijk. Voor mij zit de scheiding veel meer in stedelijk/niet stedelijk. Waarbij dorpen dicht bij een stad kunnen tellen als stedelijk, maar niet dat is niet noodzakelijk het geval
Ik ben opgegroeid in Naarden, en ik vind Naarden juist heel tuttig en gereserveerd wat mode betreft. Dingen zijn in het Gooi al snel gek.

Ik zit vaak in de trein van Amsterdam naar Naarden/Bussum, op Weesp is er een overstap met mensen die naar Almere en verder reizen, of andersom, in de trein naar Almere is er op Weesp een overstap met mensen die naar Naarden/Bussum moeten. Ik kan voordat we op Weesp zijn al voorspellen wie welke kant op moet. Altijd 100% score. Je kunt gewoon zien waar mensen vandaan komen. Het is echt geen randstad/rest van het land ding.

En ik zie mensen al in de verdediging schieten. Nergens voor nodig. Het één is niet beter dan het ander.

Heb overigens ook in Parijs en in Londen gewoond, en het modieuze deel is vrij beperkt. Zij die modieus zijn, zijn het ook echt, maar de rest is niet anders dan hier.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-03-2019 17:12
Ik herken dan weer - tussen alle Rotterdammers - de gereformeerden aan hun kapsels. Zo’n “refo look “ haal je er zo tussen uit.
:lol: Ja, Terdege-lezers zijn altijd herkenbaar. (aan hun praat, daad en gewaad. zo'n geweldige term)
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
15-03-2019 17:30
Ik zit vaak in de trein van Amsterdam naar Naarden/Bussum, op Weesp is er een overstap met mensen die naar Almere en verder reizen, of andersom, in de trein naar Almere is er op Weesp een overstap met mensen die naar Naarden/Bussum moeten. Ik kan voordat we op Weesp zijn al voorspellen wie welke kant op moet. Altijd 100% score.
Ik reis (deels) op hetzelfde traject en doe op Weesp hetzelfde spelletje. Inderdaad, heel duidelijk te zien.
Nitflex schreef:
15-03-2019 17:30
Ik ben opgegroeid in Naarden, en ik vind Naarden juist heel tuttig en gereserveerd wat mode betreft. Dingen zijn in het Gooi al snel gek.

Ik zit vaak in de trein van Amsterdam naar Naarden/Bussum, op Weesp is er een overstap met mensen die naar Almere en verder reizen, of andersom, in de trein naar Almere is er op Weesp een overstap met mensen die naar Naarden/Bussum moeten. Ik kan voordat we op Weesp zijn al voorspellen wie welke kant op moet. Altijd 100% score. Je kunt gewoon zien waar mensen vandaan komen. Het is echt geen randstad/rest van het land ding.

En ik zie mensen al in de verdediging schieten. Nergens voor nodig. Het één is niet beter dan het ander.

Heb overigens ook in Parijs en in Londen gewoond, en het modieuze deel is vrij beperkt. Zij die modieus zijn, zijn het ook echt, maar de rest is niet anders dan hier.
Wat grappig dat je dat kunt zien. Zie je dat alleen/vooral uit je eigen regio of kun je ook Eindhovense van Bladelse inwoners onderscheiden? Of iemand uit Borger versus iemand uit Assen oid?
Nitflex schreef:
15-03-2019 17:30
Ik ben opgegroeid in Naarden, en ik vind Naarden juist heel tuttig en gereserveerd wat mode betreft. Dingen zijn in het Gooi al snel gek.

Ik zit vaak in de trein van Amsterdam naar Naarden/Bussum, op Weesp is er een overstap met mensen die naar Almere en verder reizen, of andersom, in de trein naar Almere is er op Weesp een overstap met mensen die naar Naarden/Bussum moeten. Ik kan voordat we op Weesp zijn al voorspellen wie welke kant op moet. Altijd 100% score. Je kunt gewoon zien waar mensen vandaan komen. Het is echt geen randstad/rest van het land ding.

En ik zie mensen al in de verdediging schieten. Nergens voor nodig. Het één is niet beter dan het ander.

Heb overigens ook in Parijs en in Londen gewoond, en het modieuze deel is vrij beperkt. Zij die modieus zijn, zijn het ook echt, maar de rest is niet anders dan hier.
Oh absoluut. Maar in Naarden is het gehalte MissEtam wel heel laag, dus daarin vind ik het stadser dan bijvoorbeeld Haren. Zelfde sociaal-economische status, maar wel met een verschil in truttigheid.
NYC schreef:
15-03-2019 17:55
Wat grappig dat je dat kunt zien. Zie je dat alleen/vooral uit je eigen regio of kun je ook Eindhovense van Bladelse inwoners onderscheiden? Of iemand uit Borger versus iemand uit Assen oid?
In het noorden en in het midden van het land kan ik het wel, in het zuiden niet. Gewenning denk ik
lilalinda schreef:
15-03-2019 15:58
te verzonnen, de kleur net te hard, niet passend bij de huidskleur
een rare lok (vaak met kleur) etc. (en dan bedoel ik niet trendy kleuren, maar juist moeilijke kleuren als donkerkastanjebruin)

Heb wel een voorbeeld gevonden, maar wil niemand afzeiken hier, dus plaats het toch maar niet.
wil het eventueel wel per PB doen, voor wie het echt, echt een boeien onderwerp vindt :)
Ik herken dat ook. Weet precies wat je bedoelt. Heel 'zorgvuldig' haar. Het valt niet zoals het valt, dat is eruit geknipt, behalve als er een soort middenscheiding is met een bepaalde golf erin, en daar moet dan juist volume in.
Alle reacties Link kopieren
Hier in het dorp loopt iedereen ongegeneerd in joggingbroek :hyper:

Ik heb meer het idee dat het ‘typen mensen’ zijn.

Alle studenten om mij heen zien er echt precies hetzelfde uit, maar zo zien ze er ook uit in Groningen. Yuppen idem en wat lagere sociaal-economische klasse idem.

Ik heb niet het idee dat het nu veel met woonplaats te maken heeft, behalve dat het Gooi of Haarlem een ander soort mensen trekt dan Almere. Maar met de plaats an sich heeft het verder weinig van doen volgens mij. In Amsterdam hadden de mensen uit het Gooi in Oud-Zuid gewoond en de Almerenaren in Noord.

Overigens heb ik mensen uit het Gooi verder nog nooit betrapt op extreem goed gekleed zijn ofzo. Ze dragen idd wel allemaal hetzelfde maar ‘t is allemaal heel veilig.

Net als studenten. Als ze niet in het meer alternatieve circuit zitten dan. Al die meiden kun je uittekenen in ankle skinny jeans met een laag sneakertje eronder en een wijde blouse en de heren dragen allemaal van die herenschoenen of witte sneakers onder een slim jeans of chino met overhemd of effen shirt.

Hip? Vooral heel veilig.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik zelf geen haar beter. Draag ook saaie kleding. Liefst zou ik full out boho gaan maar met kind en werkkleding is dat wel veel moeite voor die 10 minuten reistijd naar werk dat niemand het af wil rukken of het toch uit/af moet vanwege werk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-03-2019 15:58
te verzonnen, de kleur net te hard, niet passend bij de huidskleur
een rare lok (vaak met kleur) etc. (en dan bedoel ik niet trendy kleuren, maar juist moeilijke kleuren als donkerkastanjebruin)

Heb wel een voorbeeld gevonden, maar wil niemand afzeiken hier, dus plaats het toch maar niet.
wil het eventueel wel per PB doen, voor wie het echt, echt een boeien onderwerp vindt :)
Ik wil dat wel een pb, ik heb er nog steeds geen beeld bij, en ik heb nog nooit een pb gehad. :proud:
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
15-03-2019 16:12
Ben bang dat het andersom minder werkt, iemand uit Meppel of Emmen zou ik niet snel labelen als stads gekleed.
Maar het is echt niet zo dat ze in Meppel of Emmen 10 jaar achter lopen hoor. Het straatbeeld is daar gewoon niet anders dan in Utrecht ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
15-03-2019 17:20
Dat kan, maar toch is het zo. Net zoals dat je een Duitser van een Nederlander kunt onderscheiden, terwijl de mode wereldwijd is. We hebben misschien wel beschikking tot alles, maar onze smaak verschilt nogal per regio/omgeving.
Maar hoe komt het dan dat het straatbeeld in Nederland overal hetzelfde is?
Alle reacties Link kopieren
Baudolino schreef:
15-03-2019 22:39
Maar hoe komt het dan dat het straatbeeld in Nederland overal hetzelfde is?
Omdat Nederland eigenlijk niets anders is dan een dunbevolkte stadstaat?
Baudolino schreef:
15-03-2019 22:36
Maar het is echt niet zo dat ze in Meppel of Emmen 10 jaar achter lopen hoor. Het straatbeeld is daar gewoon niet anders dan in Utrecht ofzo.
Oh, ik dacht juist dat je het wél goed van stad tot stad (of streek) zou kunnen zien?

Wat ik vroeger in de trein (van Utrecht naar Eindhoven) wel vaak had: ik kon redelijk goed zien wie waarschijnlijk Brabander en wie waarschijnlijk Limburger waren. Wie er dus in Eindhoven zouden blijven zitten en wie er zou gaan uitstappen.

Al was dat meer gezicht/oogopslag dan kleding. Al denk ik dat ik het ook aan de schoenen had kunnen aflezen maar daar lette ik nooit op.
Ik woon in een provinciestadje en ik kleed me eigenlijk niet anders dan de meeste mensen die in in Rotterdam zie lopen. Iemand zei hier ergens dat je de verschillen meer ziet in de "types"dan dat het zozeer verschillen zijn in streek of stad/dorp.Dat geloof ik ook . Ik pik hier de gereformeerden er ook zo uit. Bepaalde kleding, kapsel, maar die zie ik ook door Rotterdam lopen soms. En zo zijn er zoveel verschillende stijlen/types die je overal tegen komt.
Ook de panterprintjes en foute gouden kettingen (type woonwagenkamp) loop je overal wel eens tegen het lijf. Net als type "Zuidas" (mantelpakje, hoge hakken) :mrgreen:
Baudolino schreef:
15-03-2019 22:39
Maar hoe komt het dan dat het straatbeeld in Nederland overal hetzelfde is?
Ik vind het straatbeeld dus helemaal niet overal hetzelfde, maar goed daar zijn de meningen hier dus over verdeeld.

Maastricht heeft echt heel ander soort stijl dan Amsterdam en bepaalde winkels heb je ook alleen daar. Natuurlijk, H&M, Zara, G-star en Scotch & Soda heb je overal, maar de rest hangt toch echt af van dr lokale smaak en ook wat men te besteden heeft of bereid is uit te geven aan kleding. Daar zijn sommige provincies wat nuchterder in. Alleen al Bijenkorf hanteert een ander assortiment per filiaal, dat is echt gebaseerd op het publiek. En dat vormt het straatbeeld.

En ook de types zien er overal anders uit. Studenten in Groningen zien er echt heel anders uit dan die in Rotterdam, en ook een “kakker” uit Vught ziet er anders uit dan iemand uit Laren.

Maar goed, ik ga nu volledig off-topic en het lijkt me dat het modebeeld van een woonplaats onderaan de lijst met criteria staat bij het kiezen tussen stad of dorp.
Baudolino schreef:
15-03-2019 22:39
Maar hoe komt het dan dat het straatbeeld in Nederland overal hetzelfde is?
Vind je dat echt? Ik zie duidelijk verschil tussen inderdaad Meppel of utrecht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven