STELLING: ALs je beide fulltime blijft werken moet je ook geen kinderen nemen.

22-06-2007 13:33 701 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie (mannen en vrouwen) over deze stelling denken.



"Als beide fulltime blijft werken moet je ook geen kinderen nemen zodat je ze 4 dagen van de week aan de zorg van een ander kan overlaten"
Alle reacties Link kopieren
Ben weer veel te snel zoals gewoonlijk en lees nu pas het hele topic!



Onze jongste 2 gaan 4 dagen per week naar de crèche en NSO en 1 dag naar oma.

Ik werk in het onderwijs en ben in de schoolvakanties thuis en elke dag redelijk op tijd vrij.

Mijn man heeft een 9-5 baan en als we thuis zijn verdelen we de taken en is er veel aandacht voor de kinderen.



De oudste 3 zijn al wat ouder en redden zichzelf na schooltijd.



We doen dit al jaren zo en ik en mijn gezin vinden het prima zo!
Alle reacties Link kopieren
Als jij in het onderwijs zit en je man heeft een "gewone" 9-5 baan, dan kan je ook makkelijker full time werken? In de vakanties ben je vrij.
Alle reacties Link kopieren
Als ervaringsdeskundige ben ik het zeker niet met de stelling eens. Wij hebben beiden een fulltime baan, hoewel ik sinds de geboorte van de tweede een dag ouderschapsverlof heb voor 2,5 jaar. Tot een half jaar geleden had ik ook nog een forse reistijd.



Toch is het wel te doen. Fulltime is in ons geval 36 uur. Dat betekent dat we ieder een dag in de week thuis waren (en dan werkten we thuis als de kinderen sliepen). We hadden dus 3 crechedagen. Ik ging dan heel vroeg naar mijn werk en man bracht ze naar de creche, en 's avonds haalde ik ze dan op. Dan gingen we samen koken en eten en de kids in bed leggen.



Toen de oudste naar school moest werd het lastiger omdat schooltijden natuurlijk veel korter zijn dan crechetijden. We zijn toen verhuisd om in ieder geval van de reistijd af te zijn. We zijn nu nog steeds ieder een dag thuis (de dagen dat hij 's middags vrij heeft). De overige 3 dagen gaat de jongste naar een gastouder en de oudste naar school. We gebruiken nu vrije uren om elke dag om half 4 op het schoolplein te staan.



Kortom, mijn kinderen hebben er volgens mij geen last van. Oudste moet 3 keer per week ergens overblijven (en gezien de afstand van ons huis naar school zou dat ook zo zijn als ik niet werkte). Jongste gaat 3 dagen per week naar een combinatie van peuterspeelzaal (zou ze als ik niet zou werken ook naartoe gaan) en gastouder waar ze met andere kindjes kan spelen. Het nettoresultaat is dus dat jongste 1 ochtend elders speelt en 3 middagen elders slaapt. En daardoor kunnen wij beiden fulltime werken, en ons steentje bijdragen aan de maatschappij. Maar dan zouden wij geen kinderen mogen krijgen volgens de stelling?.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit soort discussies altijd zooooo leuk! :D 



Volgens de topic-titel, ben ik een vreselijk ontaarde moeder, en had ik nooit kinderen moeten nemen :o want werk 4 dagen in de week van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds en in de weekenden draai ik regelmatig een dienst in de gehandicaptenzorg (vorige werkgever, op invalbasis).

Vriendje werkt ook 'gewoon' 36 uur.



En toch krijg ik heel vaak te horen dat ik niets bijdraag aan de maatschappij, want ik zit alleen maar thuis soaps te kijken :o 



Hoe dat komt; Ik heb kinderopvang aan huis, en zorg dus voor andermans kindjes. Ik vind mezelf een full-time werkende moeder, ik heb immers een betaalde baan voor 40 uur in de week.

Maar voor de buitenwereld ben ik vooral een saaie, domme huismuts. :P 



ach, who cares ;) 



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren


Ik vind dit soort discussies altijd zooooo leuk! :D 



Volgens de topic-titel, ben ik een vreselijk ontaarde moeder, en had ik nooit kinderen moeten nemen :o want werk 4 dagen in de week van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds en in de weekenden draai ik regelmatig een dienst in de gehandicaptenzorg (vorige werkgever, op invalbasis).

Vriendje werkt ook 'gewoon' 36 uur.



En toch krijg ik heel vaak te horen dat ik niets bijdraag aan de maatschappij, want ik zit alleen maar thuis soaps te kijken :o 



Hoe dat komt; Ik heb kinderopvang aan huis, en zorg dus voor andermans kindjes. Ik vind mezelf een full-time werkende moeder, ik heb immers een betaalde baan voor 40 uur in de week.

Maar voor de buitenwereld ben ik vooral een saaie, domme huismuts. :P 



ach, who cares ;) 



Mamarleen





Even voor de duidelijkheid, het is een stelling geen mening. Ik heb de stelling neergezet omdat (nu voor de laatste keer) dit ter sprake kwam bij mijn opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten we de stelling ombuigen naar: Als je je kinderen niet wil zien/verzorgen/aandacht geven door de week en de zorg totaal overlaat aan je oppas moet je geen kinderen krijgen.
Alle reacties Link kopieren




quote: mamarleen reageerde



Ik vind dit soort discussies altijd zooooo leuk! :D 



Volgens de topic-titel, ben ik een vreselijk ontaarde moeder, en had ik nooit kinderen moeten nemen :o want werk 4 dagen in de week van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds en in de weekenden draai ik regelmatig een dienst in de gehandicaptenzorg (vorige werkgever, op invalbasis).

Vriendje werkt ook 'gewoon' 36 uur.



En toch krijg ik heel vaak te horen dat ik niets bijdraag aan de maatschappij, want ik zit alleen maar thuis soaps te kijken :o 



Hoe dat komt; Ik heb kinderopvang aan huis, en zorg dus voor andermans kindjes. Ik vind mezelf een full-time werkende moeder, ik heb immers een betaalde baan voor 40 uur in de week.

Maar voor de buitenwereld ben ik vooral een saaie, domme huismuts. :P 



ach, who cares ;) 



Mamarleen



Even voor de duidelijkheid, het is een stelling geen mening. Ik heb de stelling neergezet omdat (nu voor de laatste keer) dit ter sprake kwam bij mijn opleiding.







Ik heb het gelezen! Heb jij mijn smileys en knipoogjes ook gezien??? :P 

Neem jezelf toch niet zo serieus... doe ik ook niet ;) 



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Niet zo bedoelt, gewoon moe, deze week elke dag 11 uur voor de kinderen van een ander gezorgd, nu een beetje uitgeblust. Overigens wel de kinderen van lieve verzorgende ouders en nog lieve kinderen ook. Dus wilde alleen ff zeggen dat ik het niet eens ben met de stelling was gewoon benieuwd wat de mening van mama's en papa's hierover was
Alle reacties Link kopieren
Niet zo bedoelt, gewoon moe, deze week elke dag 11 uur voor de kinderen van een ander gezorgd, nu een beetje uitgeblust. Overigens wel de kinderen van lieve verzorgende ouders en nog lieve kinderen ook. Dus wilde alleen ff zeggen dat ik het niet eens ben met de stelling was gewoon benieuwd wat de mening van mama's en papa's hierover was
Ik ken het ambrosia :D Vandaag ook 3 kids gehad, en nog 2 van mezelf... 5 kinderen onder de 4... hoe moet je dan in godsnaam een fatsoenlijke maaltijd op tafel krijgen? :@ ;)
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten we de stelling ombuigen naar: Als je je kinderen niet wil zien/verzorgen/aandacht geven door de week en de zorg totaal overlaat aan je oppas moet je geen kinderen krijgen.




Je kunt de stelling ook omdraaien:

Als je geen kinderen wilt, moet je fulltime gaan werken.
Alle reacties Link kopieren


quote: ambrosia9 reageerde



Niet zo bedoelt, gewoon moe, deze week elke dag 11 uur voor de kinderen van een ander gezorgd, nu een beetje uitgeblust. Overigens wel de kinderen van lieve verzorgende ouders en nog lieve kinderen ook. Dus wilde alleen ff zeggen dat ik het niet eens ben met de stelling was gewoon benieuwd wat de mening van mama's en papa's hierover was



Ik ken het ambrosia :D Vandaag ook 3 kids gehad, en nog 2 van mezelf... 5 kinderen onder de 4... hoe moet je dan in godsnaam een fatsoenlijke maaltijd op tafel krijgen? :@ ;)





Pfff onmogelijk. Bij mij luisteren ze gelukkig nu wel, als ik verschillende leeftijden heb doe ik vaak pasta, dus gewoon macaroni met tomatensaus en wat groenten, lusten ze bijna allemaal. Maar is wel moeilijk idd.
Alle reacties Link kopieren


quote: ambrosia9 reageerde



Misschien moeten we de stelling ombuigen naar: Als je je kinderen niet wil zien/verzorgen/aandacht geven door de week en de zorg totaal overlaat aan je oppas moet je geen kinderen krijgen.



Je kunt de stelling ook omdraaien:

Als je geen kinderen wilt, moet je fulltime gaan werken.





Hahahaha ja die is ook goed, laten we die nemen
Alle reacties Link kopieren
Het koken opzich is het probleem niet. Het is vooral het tijdstip. De kinderen worden dan lekker jengelig en gaan ongein uithalen. Dat betekend ingrijpen, kind op de trap zetten, terug komen en je aangebrande tomatensaus door de plee spoelen :D
Alle reacties Link kopieren


Het koken opzich is het probleem niet. Het is vooral het tijdstip. De kinderen worden dan lekker jengelig en gaan ongein uithalen. Dat betekend ingrijpen, kind op de trap zetten, terug komen en je aangebrande tomatensaus door de plee spoelen :D



Ooh wat klinkt dit bekend. Daarom ben ik blij dat ik nu kinderen heb die graag een mooie knikker willen verdienen voor in hun potje en niet willen dat ik er een uithaal omdat ze zo vervelend zijn. Werkt goed moet ik zeggen, misschien een idee? :P
Alle reacties Link kopieren




quote: mamarleen reageerde



Het koken opzich is het probleem niet. Het is vooral het tijdstip. De kinderen worden dan lekker jengelig en gaan ongein uithalen. Dat betekend ingrijpen, kind op de trap zetten, terug komen en je aangebrande tomatensaus door de plee spoelen :D

Ooh wat klinkt dit bekend. Daarom ben ik blij dat ik nu kinderen heb die graag een mooie knikker willen verdienen voor in hun potje en niet willen dat ik er een uithaal omdat ze zo vervelend zijn. Werkt goed moet ik zeggen, misschien een idee? :P





Daar zijn de leeftijden niet echt naar. 2 baby's, 2 jongens van net 2 en een heel bijdehand wijffie van 4. Heb met haar al heel wat belonen geprobeerd, maar t interesseerd haar werkelijk niets of er iets te winnen of verliezen valt :( 



Tja... bij heel kinderen werkt het fantastisch, maar bij haar dus net niet...
Alle reacties Link kopieren
mamarleen,...jij krijgt een dubbele pluim van mij... dubbel baan!
Alle reacties Link kopieren


Ik sluit me wel gedeeltelijk aan bij Rebels, ik vind dat sommigen hier een aparte definitie hebben van fulltime werken. Van bijvoorbeeld; zelf naar school kunnen brengen en twee dagen ook zelf uit school halen (dat was Mille geloof ik), tot vrouw werkt drie dagen plus 8 uur flexibel, en partner 4 dagen (Mars??). Dat noem ik niet fulltime.

.

Van mij hoef jij het geen fulltime te noemen, maar een aparte definitie van fulltime werken?! Sorry hoor, ik werkte 5 hele dagen en dat heet in het onderwijs toch echt een fulltime baan. Dochter om 8.20u op school afleveren, zelf om 8.30u op mijn werk. Drie keer naar de nso, en twee keer in de week zelf meteen om 15u weg en dochter om 15.15u oppikken. En dan dus wél je nakijkwerk en voorbereidingen 's avonds thuis doen, anders had ik dat ook niet gered. Wat is daar in godsnaam niet fulltime werken aan?
Alle reacties Link kopieren
mamarleen,...jij krijgt een dubbele pluim van mij... dubbel baan!




dank je  



En toch valt het wel mee hoor... Ik doe het met zo ontzettend veel plezier!

Vond kinderen eigenlijk nooit echt leuk, tot ik er zelf een kreeg... Ben nu oppasmoeder van 5 kindjes, pleegmoeder van dochterte van 5 maand, moeder van zoontje van 2 en 6 weekjes zwanger... :D 

En dit zal ongetwijfeld niet de laatste zijn...



Mijn werk in de gehandicaptenzorg vond ik ontzettend leuk, maar wel lastig te combineren vanwege de onregelmatigheid. Op invalbasis werken geeft me de vrijheid om zelf mijn diensten te 'kiezen' wanneer het mij uit komt, (maar kan nog steeds hetzelfde leuke werk met fijne collega's doen.)

Zoals laatst, een crisis-plaatsing van pleegzorg, jongen van 17 jaar, dan zet ik mijn invalwerk even op een laag pitje. Nu is ie weer weg en werk ik weer iets meer. Dat had met een vast contract niet gekund.



Moeder zijn vind ik niet zwaar, het is maar net hoe je in het leven staat. Als ik 3 poepbroeken moet verschonen terwijl ik een fles geef en het eten brandt aan, dan kan ik daar om lachen... :D Tja, wat moet je dan?
Alle reacties Link kopieren


quote: dutchie1976 reageerde



mamarleen,...jij krijgt een dubbele pluim van mij... dubbel baan!



dank je  



En toch valt het wel mee hoor... Ik doe het met zo ontzettend veel plezier!

Vond kinderen eigenlijk nooit echt leuk, tot ik er zelf een kreeg... Ben nu oppasmoeder van 5 kindjes, pleegmoeder van dochterte van 5 maand, moeder van zoontje van 2 en 6 weekjes zwanger... :D 

En dit zal ongetwijfeld niet de laatste zijn...



Mijn werk in de gehandicaptenzorg vond ik ontzettend leuk, maar wel lastig te combineren vanwege de onregelmatigheid. Op invalbasis werken geeft me de vrijheid om zelf mijn diensten te 'kiezen' wanneer het mij uit komt, (maar kan nog steeds hetzelfde leuke werk met fijne collega's doen.)

Zoals laatst, een crisis-plaatsing van pleegzorg, jongen van 17 jaar, dan zet ik mijn invalwerk even op een laag pitje. Nu is ie weer weg en werk ik weer iets meer. Dat had met een vast contract niet gekund.



Moeder zijn vind ik niet zwaar, het is maar net hoe je in het leven staat. Als ik 3 poepbroeken moet verschonen terwijl ik een fles geef en het eten brandt aan, dan kan ik daar om lachen... :D Tja, wat moet je dan?





Knap hoor, ik zie nu hoe zwaar het is en ik ben echt kapot na zo'n week. IIk ben stiekem wel blij dat ik straks weer ga studeren en dit even niet hoef te doen. Het is leuk maar het gewoon echt zwaar. Heb onwijs respect voor je dat je dit doet.
Alle reacties Link kopieren
dat zeker mamarleen.....



Soms zou ik willen da tik zoveel gedult als jou had.....



ik sta er altijd versteld van..mijn knaapjes zijn 3 en 4 jaar en ze weten precies hoe ze op mijn buttons moeten drukken hahahaha om me boos te krijgen...
Alle reacties Link kopieren


Ambrosia, je noemt ergens dat je bij een bep. gezin 3 dagen werkt, maar dat die alle aandacht voor het kind hebben als ze wel thuis zijn. En dat vergelijk je met een ander gezin, waar je 'zomaar' achtergelaten wordt als leidster, een half uur voor schooltijd terwijl je de kinderen niet eens kent....



Het lijkt me dat dat eerste gezin best fulltime zou kunnen werken, en dat het 2e gezin hun kinderen schromelijk verwaarloost (ongeacht hoeveel tijd ze thuis zijn). Met andere woorden: ben het geloof ik met je eens dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit.



Daar proberen we dus ook erg op te letten (werk=2x32 uur). Ook, trouwens, omdat ik zelf zo kan genieten van m'n dochtertje in de uren/dagen dat ik wel thuis ben.
Sluit ik me helemaal bij aan! In het voorbeeld gezin van de TO waar ze zelfs het liefste willen dat de kinderen in bed liggen voordat ze thuis komen is natuurlijk heel erg triest. Maar ik vraag me af of de hoeveelheid uren die ze werken ermee te maken hebben, is het niet gewoon hun "instelling"?  Zouden ze nou echt zo anders/ liefdevoller met hun kinderen omgaan als ze meer thuis waren? Ik denk van niet!!

Uiteraard zijn er uitersten in het aantal uren werken, maar fulltime huismoeder/ of vader zijn is zeker geen garantie voor een veilig en goed gehecht kind. Kom zelf voor mijn werk ook in gezinnen, waar pa en ma werkloos al paffend en drinkend op de bank zitten. Daar kom ik soms ook erg trieste kindertjes tegen, deze ouders gun ik van harte een baan!
Alle reacties Link kopieren




quote: VIVAfeelfree reageerde



Ik sluit me wel gedeeltelijk aan bij Rebels, ik vind dat sommigen hier een aparte definitie hebben van fulltime werken. Van bijvoorbeeld; zelf naar school kunnen brengen en twee dagen ook zelf uit school halen (dat was Mille geloof ik), tot vrouw werkt drie dagen plus 8 uur flexibel, en partner 4 dagen (Mars??). Dat noem ik niet fulltime.

.

Van mij hoef jij het geen fulltime te noemen, maar een aparte definitie van fulltime werken?! Sorry hoor, ik werkte 5 hele dagen en dat heet in het onderwijs toch echt een fulltime baan. Dochter om 8.20u op school afleveren, zelf om 8.30u op mijn werk. Drie keer naar de nso, en twee keer in de week zelf meteen om 15u weg en dochter om 15.15u oppikken. En dan dus wél je nakijkwerk en voorbereidingen 's avonds thuis doen, anders had ik dat ook niet gered. Wat is daar in godsnaam niet fulltime werken aan?





Ik bedoel het meer in het kader van deze discussie. Tuurlijk heb je dan een 'fulltime baan', ik werk zelf in de gezondheidszorg en daar is fulltime ook 'maar' een 36-urige werkweek. Fulltime thuis werken (als uiterste) betekent dat je tóch je kinderen van en naar school kunt brengen/halen, evt. samen met je kids kunt lunchen, altijd kunt inspringen als er iets dringends is. Fulltime uit huis werken (aan de andere kant), betekent níet je kids naar school kunnen brengen, óók niet op kunnen halen, ze moeten overblijven, en als je dan thuis bent is het snel koken, eten en naar bed.

Als je het hebt over de discussie kinderen/werken en je zegt dat je beide fulltime werkt, dan versta ik daar onder dat er dus 5 dagen opvang nodig is voor de kids. Hm, meer omgedraaid dus eigenlijk, fulltime opvang.
Alle reacties Link kopieren


dat zeker mamarleen.....



Soms zou ik willen da tik zoveel gedult als jou had.....



ik sta er altijd versteld van..mijn knaapjes zijn 3 en 4 jaar en ze weten precies hoe ze op mijn buttons moeten drukken hahahaha om me boos te krijgen...
Ach ja, en ik zou soms willen dat ik toch maar iets beter m'n best had gedaan op het gymnasium en rechten had gestudeerd... was mijn bankrekening toch iets vetter geweest ;) 



En ik ben ook zeker geen heilige, heb ook weleens een baaldag en vlieg ik tegen de muur op, maar dat hoort er gewoon bij.

waarom hebben vrouwen toch zo vaak de illusie dat ze alles goed moeten doen. Als je het goed beschouwt doe je het namelijk toch nooit goed;



Als je full-time werkt, vind men dat je geen kinderen krijgt om naar de creche te brengen...

Als je thuis blijft, dan stomp je af en beperk je je kind in sociale contacten...

Als je bv geeft, ben je van de maffia...

Als je fv geeft ben je lui en wil je niet het beste voor je kind...

Als je je kind naar de creche/oppas brengt op je vrije dag om even bij te tanken, ben je vreselijk egoistisch...

Als je haar kort knipt en in joggingbroek door het leven gaat, ben je slaaf van je kinderen geworden...

O ja, sex hebben we allemaal natuurlijk ook 2 keer in de week, anders moet je naar een relatie-therapeut...

Vrienden moet je toch ook regelmatig bellen, stel je voor dat ze denken dat je ze vergeten bent, omdat je een kind hebt gehad...

En mannen??? Die komen er maar makkelijk mee weg. Voor hen is het vanzelfsprekend dat hun vaste sportavond altijd doorgaat, en aan hen wordt nooit op het werk gevraagd hoe dat nou toch met de kinderen moet als hij aan het werk is... En zich verdedigen over de keuze om bv/fv te geven is er al helemaal niet bij... :o 



Ik ben niet feministisch ingesteld, maar dames, wat kunnen we soms veel leren van de heren! :D
Alle reacties Link kopieren
quote: mamarleen reageerde



En mannen??? Die komen er maar makkelijk mee weg. Voor hen is het vanzelfsprekend dat hun vaste sportavond altijd doorgaat, en aan hen wordt nooit op het werk gevraagd hoe dat nou toch met de kinderen moet als hij aan het werk is... En zich verdedigen over de keuze om bv/fv te geven is er al helemaal niet bij... :o 





Je hebt helemaal gelijk!! Ik ga mijn mannelijke collega's voortaan eens doorzagen over de keuze bv/fv :P
Alle reacties Link kopieren




quote: mamarleen reageerde



En mannen??? Die komen er maar makkelijk mee weg. Voor hen is het vanzelfsprekend dat hun vaste sportavond altijd doorgaat, en aan hen wordt nooit op het werk gevraagd hoe dat nou toch met de kinderen moet als hij aan het werk is... En zich verdedigen over de keuze om bv/fv te geven is er al helemaal niet bij... :o 





Je hebt helemaal gelijk!! Ik ga mijn mannelijke collega's voortaan eens doorzagen over de keuze bv/fv :P



Nee serieus; vraag je mannelijke collega's maar eens; Als jij aan het werk bent, past je vrouw dan op? (hoe vaak mij wel niet gevraagd is of vriendje 'oppast' als ik aan het werk ben! :@ grrrrr, hij zorgt voor zijn eigen kind ja!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven