Stoppen met borstvoeding! Wanneer voeding weg?

13-12-2008 08:48 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb mijn zoon afgelopen woensdagavond voor het laatst gevoed.

Hij heeft beide borsten goed leeggedronken.

Daarna kreeg ik natuurlijk stuwing.

De ergste stuwing heb ik weggekolfd, maar nu blijven mijn borsten vol, hard en pijnlijk.

Ik heb er nu niet heel veel last van, maar bij aanraking is het erg gevoelig (als ik bijv. mijn kind til of op mijn buik wil slapen)

Kan iemand mij vertellen na hoelang alle voeding 'weg' is en wanneer je borsten weer 'normaal' aanvoelen??

Ik probeer harde knobbels trouwens wat weg te masseren, maar ik blijf bezig...

Wie weet raad, heeft ervaring????

groetjes Ram83
Ram, hoe oud was je zoontje, hoeveel voedingen gaf je?

Normaal afbouwen is een voeding per week minderen. Je borsten moeten wennen aan de verminderde vraag en dat kost tijd Sommige vrouwen doen 2 dagen ovcer 1 voeding afbouwen, andere doen 2 weken erover, het verschilt dus nogal.

Ik vermoed dat je nog wat vaker voedde da 1 keer. Wat je kunt doen is als de druk erg wordt, de spanning eraf te kolven. Of bijvoorbeeld onder de warme douche je borsten voozichtig leegdrukken. Inderdaad wat je al doet is masseren heel goed. Je moet de harde stukken weg zien te krijgen om een borstontsteking te voorkomen.

Als natuurlijke remmer kan je saliethee drinken: Wat salieblaadjes in een kop thee, heet water erop, 5 minuten laten trekken, en dat drie keer per dag drinken. Veel suiker erin en het is nog wel te doen.

Het verschilt per vrouw hoe lang het duurt voor je productie helemaal weg is, en gemiddeld wordt er een jaar gerekend voor je met zekerheid kan zeggen hoe je borsten uit de 'strijd' zijn gekomen.

Sterkte! Let op signalen van een borstontsteking (warme pijnlijke borst, koorts, griep-gevoel)
Dank je voor je snelle reactie,

ik gaf idd nog 3 voedingen.

Ik kreeg het advies dat het afbouwen nu op twee manieren kon:

Elke week een voeding of in een keer.

Ik koos voor dat laatste.

Volgens het advies een strakke bh dragen en idd de ergste druk afkolven. En masseren.

Dan zou het binnen 48 uur gestopt zijn.

Ik ben nu ruim 60 uur verder en nog steeds heb ik 'kogeltjes' van borsten.

Ik heb mijn beide meiden allebei 9 maanden gevoed en ik weet dat pas na weer een half jaar ofzo je borsten weer wat vorm beginnen te krijgen. Dus daar maak ik me ook niet zoveel zorgen om.

Maar wanneer de voeding ongeveer weg is?

Pfff.. auwie!!

Ik zal salie halen (waar eigenlijk?)

bedankt voor de tip!

groetjes Ram83
Ram, helaas is het advies dat het binnen 48 uur weg zou zijn, niet waar.

Je hebt nu redelijk lang gevoed, dus het kan heel goed zijn dat je borsten het redelijk snel doorhebben. Redelijk snel als misschien wel in een week of 2 tijd.

Toen mijn dochter opeens van 5 naar 2 voedingen per dag ging (toen was ze 14 maanden) heb ik een week met een behoorlijk volle boezem rondgelopen. Zij dronk natuurlijk wel de druk eraf, dus dat scheelde.

Is het een idee om je kindje nog 1 keer aan te leggen om je borsten echt goed leeg te drinken? Je productie zal nu wel al afgenomen zijn omdat je dus al 3 dagen niet voedt, dus de kans dat ze dan niet meer zo snel 'vollopen'.

Salie kan je bij de reformwinkel of bij de turk in 'grote hoeveelheden' krijgen, anders bij de supermarkt in kleine verpakkinkjes van silvo. Tip: de salie die je overhebt is erg lekker met lamsbout
Hoi Ram, pepermuntthee schijnt ook te helpen... Succes!
Ik moest van volledig voeden accuut naar niet meer voeden en heb er medicijnen bij gehad. Na een dag of 5 hoefde ik niet meer te kolven om de druk eraf te halen, na 14 dagen kan ik zeggen 'droog te staan'. Tis even schipperen tussen van 1 kant zo weinig mogelijk kolven om zo snel mogelijk af te bouwen en van de andere kant borstonsteking voorkomen (pas daar heel goed op!). Succes!
Ik heb eerst van volledig voeden afgebouwd naar 2 voedingen per dag in een week tijd, moet zeggen heb ook wel aardige stuwing gehad toen.

Die laatste 2 voedingen afbouwen ging toen wel goed, alleen heb toen wel pilletjes gehaald bij de huisarts hiervoor. Is geloof ik 2 keer een klein pilletje en dat scheelde wel, want had echt geen zin in weer die stuwing auw.

En ik had behoorlijke productie altijd want zoonlief dronk altijd aardig door.

Verder dacht ik dat het uiteindelijk wel een week of 2 duurde voordat ik echt geen melk meer zag verschijnen (vooral als zoonlief ging huilen.....) en was het toen in orde.

Maar pas idd op met ontstekingen, goed wegmasseren en evt nog wat kolven want je kan er beter een weekje langer over doen dan een ontsteking eraan over houden.

succes ermee!
Ik heb 6 maanden gevoed en ben toen gestopt omdat ik de honger van Sarahmeisje op geen enkele manier kon bijhouden. Dat is nu 3,5 maand geleden en er komt (soms...) nog steeds melk. Ik gaf nog volledig borstvoeding (eeen nouja, een keer of 6/7 per dag, maar ze kreeg er ook kv bij omdat ze zo'n honger had )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven